Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Död 900 2,0T 97 som sen startade men sen dog

  1. #1

    Död 900 2,0T 97 som sen startade men sen dog

    Ja lite tråkigt att första posten här skulle bli en problemfråga men men så kan det går
    Efter viss påtryckning från en Saab frälst kompis så köpte jag mig i Söndags en 97:ans 900 2,0T Talladega. Helt underbar bil men redan efter 2 dagar var det slut på det roliga.
    Kom ut från lunchen i dag och skulle åka tillbaka till jobbet, bilen tände till och gick på typ 3 cylindrar i 2 sekunder sedan dog den. Efter det tände den inte ens. Provade larmdosan flera ggr ifall startspärren krånglade men inget hände.
    Efter att ha googlat och sökt här i några timmar så provade min kompis att knacka på tanken medans jag körde på starten ifall soppapumpen krånglade och efter c:a 10-15 sekunder hoppade den igång. Gick jättebra på tomgång och även när vi körde iväg men så fort jag tröck lite extra på gasen började den hacka.
    Körde till garaget och kollade lite och det enda synliga fel vi hittade var att fästet till slangen till vevhusventilationen som går in i bakkanten på ventilkåpan var trasig så slangen låg bredvid. Detta var ingen ny skada.
    Efter att ha stått där i c:a 10 minuter så vred jag på nyckeln och nu startar den inte igen.
    Vart ska man börja med detta elände
    Kör: Saab 9-3 Aero -04 och 900 2,0T Talladega -97

  2. #2

    Re: Död 900 2,0T 97 som sen startade men sen dog

    Här var det lugnt med svar
    Jaja idag monterade vi ett nytt bränslefilter men det hjälpte inte, passade på medans slangen var lös att köra på starten men inte en droppe soppa kom ut. Mätte kablarna som går till pumpen men visade bara 8-9 volt??? Batteriet var visserligen ganska slött nu men ska det inte vara 12v?
    Det är väl dom grövre kablarna som är till pumpen och dom smalare till tankmätaren?
    Skruvade även ner plasten under ratten och kollade relät men det fungerar.
    I morgon blir det att försöka med en Biltema soppapump, någon som hittat någon bra lösning med problemet att deras soppapumpar har 8mm anslutning mot orginal 6mm?
    Och är det deras art nr 52200 man ska köpa?
    Kör: Saab 9-3 Aero -04 och 900 2,0T Talladega -97

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Död 900 2,0T 97 som sen startade men sen dog

    Bränslepumpen verkar vara en stark kandidat, men pröva om den startar på startgas när den inte vill starta. Då märker du om felet ligger på tändsidan eller bränslesidan.
    /Johan

  4. #4

    Re: Död 900 2,0T 97 som sen startade men sen dog

    Det var soppapumpen. Blev en Biltema, tyvärr monterad med vanlig bensinslang nu då det inte gick att få tag på riktig "i tank" slang på en helg. Men den beställs i morgon så byter vi ut den så fort jag kört ur lite soppa.
    Den gamla dog så klart dagen efter jag tankat fullt
    Kör: Saab 9-3 Aero -04 och 900 2,0T Talladega -97

  5. #5

    Re: Död 900 2,0T 97 som sen startade men sen dog

    Ja 2 dagar höll det tydligen med vanlig soppaslang i tanken, om det inte är nått annat som hoppat av på pumpen nu
    Kör: Saab 9-3 Aero -04 och 900 2,0T Talladega -97

Liknande ämnen

  1. Bytte styrbox, men startade ej OG9-5 B2x5
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-05-12, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •