Är det någon som vet om man kan lyfta ut motorn utan att ta bort rambalken på en 9-5
ock låta låda vara kvar?
Är det någon som vet om man kan lyfta ut motorn utan att ta bort rambalken på en 9-5
ock låta låda vara kvar?
antar att du menar subframen (kärt barn)
Aldrig gjort det men är nästan säker på att det går att lyfta den uppåt ja.
Tja!
Gjorde detta själv i förrgår!
Jag gick tillväga som så att ja demontera all kringutrustning (märk alla kablar!!!).
1. Demontera insug och ta bort växelstaget och el till startmotor & generator och släppa muttern till inre motorfästet.
2. Ta bort drivaxlar på båda sidorna samt släppa downpipen.
3. Oljerör (kommer du åt genom höger hjulhus)
4. AC har du en fungerande så demontera kompressorna har du inte det så är det enklare o bara ta bort rören från kompressorn.
5. Finns 4 st jordpunkter som måste bort 2 st på växellådan och 2 st på insuget.
6. Ta isär kopplingsröret som går ner till slaven samt gaswire.
7. Ta bort remskivan annars får du aldrig upp motorn.
8. Koppla på motorlyft och släpp övre motorfästet på vänster sida samt höger sida och stabilisatorarmen i fronten.
När du lyfter så vinkla motorn neråt åt växellådans håll för ett smidigt lyft lådan är smidigast om du tar med upp , men subbframen behöver du inte röra.
Nu är detta bara lite snabbt skrivet så är det nått så skicka gärna PM tror ja kommer ihåg det mesta ^^
Saab 900 2.0T -95
gjorde likadant på min gamla 9-3a..
9-5 kombi 1.9 tid vector-2008 nya pendlarbilen
9-5 kombi 2.2 tid vector -2005
9-5 kombi 2.0t -2003 projektet