Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: og 9-3 och TD04-16T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    og 9-3 och TD04-16T

    I samband med turbobyte på min -00 185hk 205L T7 så blev det av olika anledningar till att jag nu installerar en 16T mitsu snigel.
    Att få dit den e mig inget som helst problem men det jag nu undrar,för jag har förstått att den turbon samt 18 och 19T är vanliga "uppgraderings turbos" till dessa bilar,e vad jag ev behöver kika på vad avser chip å spridare mm.

    Jag gör INTE detta i ambition att trimma bilen utan pga att turbon kom i min väg så att säga i samband med att originalet milt sagt behövde bytas iaf. Mao handlar detta från min sida INTE om att pressa ur mer än de 185 originalkusarna. Visst...ger den 15 eller 20 till säger väl inte jag nej till det men vill jag åka fort har jag andra bilar till det.

    Kort sagt,vad bör jag modifiera i samband med 16T installationen för att få en trevlig å funktionell bruksis som går vettigt?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: og 9-3 och TD04-16T

    Programvaran bör definitivt anpassas.
    Prata med någon av de stora (eller små) trimfirmorna så kan de fixa en korrekt datorprogramering oavsett om du söker mer effekt eller inte.

    De kan säkert se till så du inte får mer om du inte vill ha mer. (men det är säkert lika dyrt att få mer effekt så varför inte göra det samtidigt)
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: og 9-3 och TD04-16T

    Kan det vara ide att snacka med de gamla vännerna på GIK kanske? Byter man fysiskt chip eller flashar man ett EEprom i en så gammal bil som en -00a(eller om det nu e en -01a,jag vet faktiskt inte)

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: og 9-3 och TD04-16T

    Alla SAAB:ar fr.o.m Trionic5 (1993) flashas om i boxen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: og 9-3 och TD04-16T

    Jag vet inte om GIK kan göra det. Det är inte något som bara är att "tvär" göra. Man behöver kunskap om motoerna och turbons karaktär.

    De jag i huvet kan tänka mig kan göra det är. Maptun, Nordic Uhr, Bil o trim (umeå trakten), Motornord (sundsvall). Sen kanske några likala mappare som kan göra det. (Motornord måste kanske mappa bilen vilket borde vara dyrare)

    Vart bor du i sverige? Kan ju vara bra att veta så kanske någon kan tipsa om lämpliga firmor i närheten.

    //Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: og 9-3 och TD04-16T

    Jag bor i Göteborg.

    Nä,jag vet att det inte "bara" allt som oftast e att göra. Speciellt inte eftersom jag bla livnär mig på att bla mappa standalones själv.
    Flash gäller alltså.Ok

    Jag tillbringade lite tid med att surfa runt å från vad jag begrep så betraktas installationen av en 16T som en form av steg 1 BPU ungefär? (Ursäkta om jag inte får terminologin rätt,men detta med SAAB e mer eller mindre totalt nytt för mig.)
    Vidare har jag snappat upp att av alla befintliga originalsetups e den jag har den som e utrustad med absolut minst spridare. Dvs i rena ccm räknat. Frågan e därför om det i samband med flashning kunde vara ide att sätta i ngt större spridare?
    För sakens skull repeterar jag att tanken från mitt håll e INTE att nödvändigtvis vässa bilen...utan mitt behov e att få en tillförlitlig å väl fungerande vinterbil. Nu minns jag inte de exakta siffrorna,men om inte minnet sviker från inatt rörde sig spridarna om dryga 200cc?(Å de e fan inte stort alltså!)
    Som jag läst mig till,såväl det nu stämmer,använder annars de allra flesta SAAB;ar spridare kring 300cc. I sin tur har jag tillgång till Volvos "blåa" med eller mindre för skit å ingenting nytt.

    Tar mig ett snack med Steff ute på GIK iaf. Får se vad det ev kan ge.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: og 9-3 och TD04-16T

    Ska du bara ha orginaleffekt så räcker så klart dina spridare och behöver inte bytas.

    T7 systemet är jag inte så inne på så jag vet itne vad dina spridare flödar. Men till orginal effekt räcker de så klart.

    Finns ju även möjlighet om man kan detta med programering och mappning själv att ladda ner T7-suite som gör att man kan mappa och ändra själv i programvaran...
    Om man tror/vet sig kunna sådant.


    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: og 9-3 och TD04-16T

    Tackar för infon.

    Laddade ner PDF;en/user manual som snabbast å det där ser jag ingen som helst vits att sätta mig in i för att göra en bil. Tar för lång tid vs vad kostnaden e från någon som vet vad han gör.
    E bra mkt enklare å vettigare att betala någon som gjort,vad jag antar,e denna enkla förändring tidigare.
    Modellen e vidare så gammal,som jag ser det,att det kan knappast vara dyrt heller.

    Nä. Blir nog enklare att betala någon för det jobbet som spenderat tiden som behövs för att hitta bland menyerna. Enklast för alla inblandade e jag rädd

    Snigeln jag fick tag i var som man kan anta en till en Volvo för. Nu säger en av polarna att han sannolikt har ett turbinhus som passar T25 fläns till SAAB,så det blir väl en vettig tanke att bespara sig en del jobb där. Som jag fattat det skiljer det ett hack i turbinhus storlek,vilket vid de tänkta effekterna kan vara mig precis detsamma.
    Volvons med 7ans å tydligen e det SAAB huset som avses en 6a.

Liknande ämnen

  1. Från Td04-15 til TD04-18T på 9-5 aero Steg 3
    Av LaBr_dk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 19:48
  2. TD04-18T
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 16:40
  3. Oljerör från 9000 TD04 till OG9-5 TD04
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •