Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Går på GLT OG9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Går på GLT OG9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R

    Det gäller en og9-3 -99 T5 som uppgraderats i från B204E MK1 till B204R med special anpassning dubbla lambda och tankurluftningssytemet samt AUT-låda, hos välkänd trimfirma.

    Vad som är gjort innan:
    Kina IC.
    GLT justerat till 0,40

    Själva uppgraderingen:
    Magnetventill begagnad.
    Slangsats ATF ny.
    Styrdon bytt.

    Övrigt:
    98OKT

    Resultat:
    Går på GLT. Samma långsamma laddtrycksuppbyggnad som original LTT. Ingen CE-lampa eller andra varningar. Bilen går normalt.

    Slutsatser:
    P.g.a. den vanliga långsama laddtrycksuppbyggnaden så tror jag att inte laddtrycket regleras alls. Det gör att jag utersluter TK.

    Felsökning.
    Slangsatsen kvadruppelkollad.

    Magnetventil.
    Blåser i C --> W Blåser därefter i W-->C
    Blåser i R --> W Blåser därefter i W-->R
    Alltså korrekt och brickan rör sig bevisligen.

    Kopplar 9V-batteri C-->W och W-->C
    Andra stiftet R-->W och W-->R
    Brickan rör sig bevisligen av ström med.

    Mätning av lindningarna 2,6 + 2,6 Ohm = OK!

    Övrigt:
    Mäter 13V på mittstiftet i matningskontakten till magnetventil. Borde betyda att säkringen m.m. är ok.

    Slutkläm:
    Tycker jag gjort allt man kan i felsökning. En MV kan man kanske aldrig lita på, men 2800kr känns mycket när den beter sig normalt i alla tester. Trimfirman kan väl teoretiskt glömt kryssa i nåt, men det känns inte så troligt. Innan jag kontaktar dem vill jag vara 100 på att jag kollat allt jag kan. De har bara levererat mjukvaran så då är det ju lite pinsamt om det visar sig att man själv sjabblat.

    Idéer?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Hej SAAB90

    Vad laddar den om du kopplar bort W?
    Även backventilen till vevhusventilationen kan vara ide att undersöka!
    OG9-3 Steg1 (1999)

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Slutkläm:
    Tycker jag gjort allt man kan i felsökning. En MV kan man kanske aldrig lita på, men 2800kr känns mycket när den beter sig normalt i alla tester. Trimfirman kan väl teoretiskt glömt kryssa i nåt, men det känns inte så troligt. Innan jag kontaktar dem vill jag vara 100 på att jag kollat allt jag kan. De har bara levererat mjukvaran så då är det ju lite pinsamt om det visar sig att man själv sjabblat.
    - Låna en fungerande MV och testa så är du 100% säker
    - Det är en "kryssruta" som måste kryssas i för att aktivera APC (laddtrycksstyrning)
    - Kolla även drivstegen i boxen
    - Inga andra fenomen som "försämrad körbarhet", småryckningar, tomgångskrångel etc ? (saknad hastighetssignal ger också GLT samt dessa problemen ovan och det tänder inte CE)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av RK 9-3
    Hej SAAB90

    Vad laddar den om du kopplar bort W?
    Även backventilen till vevhusventilationen kan vara ide att undersöka!
    Tack RK 9-3!

    Ryckte W-slangen vid MV men pluggde ingenting. Laddar minst 1,4 och då lät det som en liten Pellefant under huven. Antar att det är för att jag inte pluggade...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero

    - Låna en fungerande MV och testa så är du 100% säker
    - Det är en "kryssruta" som måste kryssas i för att aktivera APC (laddtrycksstyrning)
    - Kolla även drivstegen i boxen
    - Inga andra fenomen som "försämrad körbarhet", småryckningar, tomgångskrångel etc ? (saknad hastighetssignal ger också GLT samt dessa problemen ovan och det tänder inte CE)
    -Tyvärr har bekantskapskretsen bytt till T7 och diesel, och jag är lite för blyg för att ställa mig på stan och fråga närmaste SAAB-ägare. Skrotarna i närheten verkar inte ha någon heller.

    -Känner till kryssrutan, men då programmet utgår i från ett B204R-program så är den väl ikryssad i från början. Visst kan ett fel begåtts, men..

    -Hittar inte hur man kollar drivstegen, nu.

    -Nej inga andra konstigheter och hastighetsmätaren visar utslag.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    -Känner till kryssrutan, men då programmet utgår i från ett B204R-program så är den väl ikryssad i från början. Visst kan ett fel begåtts, men..
    Beror ju på hur firman jobbat.
    Kan ju vara så att man flyttat "aerodelarna" i programmet till din ursprungliga mapp för att t.ex. slippa strul med koder.
    (så gjorde min trimfirma och dom flyttade bara laddmapp och tändningsmapp så VE-mappen och reglermapparna för MV var oförändrade)

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    -Hittar inte hur man kollar drivstegen, nu.
    Leta i FAQ
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    -Känner till kryssrutan, men då programmet utgår i från ett B204R-program så är den väl ikryssad i från början. Visst kan ett fel begåtts, men..
    Beror ju på hur firman jobbat.
    Kan ju vara så att man flyttat "aerodelarna" i programmet till din ursprungliga mapp för att t.ex. slippa strul med koder.
    (så gjorde min trimfirma och dom flyttade bara laddmapp och tändningsmapp så VE-mappen och reglermapparna för MV var oförändrade)

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    -Hittar inte hur man kollar drivstegen, nu.
    Leta i FAQ
    Ok. Vill ha testat allt jag kan innan jag stälelr frågan om de glömt krysset.

    Har nu mätt i kontakten till MW och det är hög-Ohmigt /avbrott som det ska, så drivstegen verkar ok.

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Har b204r någonsin funnits med automat? Kan ju vara så att laddtrycksmapparna för automatdelen är lågt ställda.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har b204r någonsin funnits med automat? Kan ju vara så att laddtrycksmapparna för automatdelen är lågt ställda.

    _
    Nej det har aldrig funnits. Därav det beställda ihopkoket av firman i fråga. 200Hk och 284Nm som på den manuella med 230Nm på 1:an samt lämpligt vrid vid växling är beställt.

    Den långsamma laddtryckuppbyggnaden säger att det inte releras oavsett map.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    En LTT har _inte_ långsam ladduppbyggnad, den har snabbast möjliga!
    Eftersom trycksidan är direktkopplad till WG utan någon "mellanhand" så blir det snabbare laddtrycksuppbyggnad än på de med MV eftersom MV aldrig är helt stängd utan svänger lite hela tiden.

    Jag har faktiskt varit med om precis detta när jag trimmat LTT 9000. Oavsett vad man kryssar i rutorna så vägrar den ladda mer än GLT när man trimmar med utgångspunkt i original LTT-program.
    Exakt vad det beror på vet jag inte, möljigen skulle SAAB kunnat ha strippat bort laddtrycksreglerings-delen i själva grundprogrammet.
    Mitt tips är att börja med ett 185hk-program som ju finns lätt tillgängligt till din bil (alla 99or som levererades i USA har samma system som din med dubbla lambda och tanktäthetsdiagnos). Funkar bilen då, ja, då har vi hittat problemet och så får de flytta 200-mapparna till 185-programmet istället.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    En LTT har _inte_ långsam ladduppbyggnad, den har snabbast möjliga!
    Eftersom trycksidan är direktkopplad till WG utan någon "mellanhand" så blir det snabbare laddtrycksuppbyggnad än på de med MV eftersom MV aldrig är helt stängd utan svänger lite hela tiden.

    Visserligen OT men kan inte låta bli att kommentera. Vad tror du ger snabbast laddtryckuppbyggnad om man inte har tryckklockan inkopplad alls eller om man har det med eller utan magnetventil?

    Inget kan väl gå snabbare än när man inte låter nåt tryck nå tryckklockan?

    Men jag tror vi glömmer det. Jag har beställt en ny original MV. Att i att en sann SAAB-ägare har ett reservhjul så är det lika naturligt att ha en MV samt en TK i skuffen.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Men jag tror vi glömmer det. Jag har beställt en ny original MV. Att i att en sann SAAB-ägare har ett reservhjul så är det lika naturligt att ha en MV samt en TK i skuffen.
    Kan ju faktiskt vara TK också som spökar men det borde ge andra fenomen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Men jag tror vi glömmer det. Jag har beställt en ny original MV. Att i att en sann SAAB-ägare har ett reservhjul så är det lika naturligt att ha en MV samt en TK i skuffen.
    Kan ju faktiskt vara TK också som spökar men det borde ge andra fenomen
    Ja den börjar ju inte ens reglera. Det är LTT i från början till slut.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Idag kom en splitter ny original SAAB MV som jag genast monterade och testade.

    Bilen går fortfarande på GLT. Mätte spolarna till 2,8 Ohm. Någon mera felsökning av en ny ventil känns omotiverat, speciellt då det är osäkert vad det ger.

    Vad att göra? Börjar överväga att det är dags att sammanfatta de som står i tråden och maila trimfirman i fråga. För jag har väl gjort allt jag rimligen kan? Ett portabelt skåp och mäta signalen till MV är det enda jag kan tänka på, men att skaffa fram ett sånt och sätta upp en mätning är ju inte helt trivialt.

    Har lagt bra mycket tid på detta och nu blev felsökningen dyrare än själva trimmet. Börjar tröttna.

    Råd?

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Det går att med hjälp av en TECH-2 kontrollera MV-funktionen. Man "aktiverar" den i TECH-2 så börjar den slamra som bara den.
    Det bör fungera endast om boxen klarar av att styra den.
    Tyvärr är det ju inte så många som sitter på en TECH-2.

    Sen, det finns CANBUS på T5-bilar via ett kontaktstycke nära boxen. Genom att koppla in sig där och köra Dilemmas CarPC-program kan man se vilket laddtryck som begärs och hur magnetventilen reglerar.

    Jag skulle gladeligen testa detta åt dig, men jag gissar att det är lite väl långt att köra ner till mig

  16. #16
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Ser två saker som kan vara orsaken.

    1. boxen kan vara trasig. Kolla så att magnetventilen verkligen arbetar med hjälp av tech2.
    2. kopplingspedalen är väl borttagen misstänker jag, därmed också pedalgivaren. Då blir det inget laddtryck.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av UHR_JR
    2. kopplingspedalen är väl borttagen misstänker jag, därmed också pedalgivaren. Då blir det inget laddtryck.
    Tack för intressant svar.

    Är du helt säker på det? Vad jag kan se i WIS så gäller det bara T7 och inte T5.

    Sen I vilket fall så finns ju B204L som AUT och med MV.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag skulle gladeligen testa detta åt dig, men jag gissar att det är lite väl långt att köra ner till mig
    Tackar för det. Får se hur desperat jag blir.

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB90
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag skulle gladeligen testa detta åt dig, men jag gissar att det är lite väl långt att köra ner till mig
    Tackar för det. Får se hur desperat jag blir.
    Varför kollar du inte med firman som programmerat boxen, låter nästan som om du är rädd eller har dom ingen kundservice?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: og 9-3 -99 T5 B204E uppgraderad till B204R går på GLT.

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Varför kollar du inte med firman som programmerat boxen, låter nästan som om du är rädd eller har dom ingen kundservice?
    Som jag redan skrivit. Eftersom de bara levererat mjukvaran och jag skött resten skulle det kunna bli lite pinsamt för mig om jag inte gjort vad som är rimligt i frågan om felsökning först. Mjukvaran är ju inte heller nåt i standardsortimentet.

    Jag har mailat en hel del med dem och även pratat med dem på telefon. Jag tror säkert de kommer att ta problemet på allvar. Men för att spara tid för båda parter tycker jag det verkar vettigt att bolla saken här, så att jag inte missar nåt uppenbart. Förhoppningsvis svarar folk här helt frivilligt och tycker det är spännande att försöka bidraga till knäcka nöten.

    Ett mail gick i väg för två timmar sedan med all information som finns i tråden samt en förfrågan om vad som är nästa steg. Även fråga om kryssrutan, undran om utväxlingsförhållanden och hastighetssignal samt Bollmans teori om SAAB kanske har strippat bort laddtrycksreglerings-delen i själva grundprogrammet till B204E.

    Ska bli spännande att höra vad de säger. Hoppas de inte ligger hemma i influensa.

Liknande ämnen

  1. Trimma B204E till 300-400 hk
    Av IFakiezZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2022-09-19, 12:29
  2. Uppgraderad 6a till quaife rakskurna lådan
    Av Karl_82 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 15:47
  3. B204E samma bottendel som B204R ?
    Av robin321 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-28, 14:13
  4. Byte från B204R till B205R eller B235R
    Av gul93SE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 15:40
  5. Fanns B204E till den svenska marknaden?
    Av Fisherboy i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •