Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Val av bredbandslambda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    137

    Val av bredbandslambda

    Har tänkt att köpa en bredbandslambda men vet inte vilken jag ska ha.
    Vill ha den kopplad till boxen, läste nånstans att den då måste va på 0-1v stämmer detta?
    Vad rekommenderar ni för typ av lambda?
    Har för mig att jag har sett nån bra guide för monteringen men hittar den inte, någon som vet var den finns, här eller på ecuproject?
    9-5 Aero kombi -05

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    81

    Re: Val av bredbandslambda

    Som en av killarna som varit med mkt kring det mer eller mindre svenska VEMS projektet så blir det väl naturligt att jag svarar med VEMS antar jag.

    Om jag backar ut lite så har jag plöjt igenom flertalet under årens lopp. Allt från Tewblog till Innovative å allt däremellan å gemensamt för mer eller mindre allihop e att de oftast använder ett Bosch LSU4 som element.

    Tewblogen var väl en ggn i tiden käck med att man hade en separat å mkt tydligt display som man vad vidare e kunde kalibrera med jämna mellanrum vid behov.

    VEMS lösningen med sitt standard 52mm runda instrument e vaken som jag ser det,å jag har haft både många å långa dialoger med den gode Jörgen om ämnet. I effekt e ju inte deras WBL kalibreringsbar,vilket Jörgen av olika anledningar försvarar.

    Ja. Om du skall leda infon från en WBL till en styrenhet avsedd för en smalbandare krävs eg två saker.
    Dels som du skriver ett slag på 1 Volt men vad vidare e krävs även ett separat "slutsteg" i konvertern för detsamma. De flesta eftermarknads enheter har det så det utgör på inget vis ngt problem.
    Innovative tycker jag idag känns lite överhypat. Grejen e att det e ett antal parametrar som kan justeras med de olika enheterna från Innovative,men samtidigt kan jag rent professionellt säga att det oftast e att skjuta över mål.
    Jag tror personligen mkt starkt på arbetsprincipen KISS. Keep It Simple Stupid,å där har nog Jörgen/Emil mfl tänkt rätt med VEMS enheten.
    Inte e den överdrivet dyr heller...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    137

    Val av bredbandslambda

    Var går dom att köpa nånstans?
    En annan fråga, går det att koppla bort smalbandslambdan och bara köra med bredbanden?
    9-5 Aero kombi -05

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    81

    Re: Val av bredbandslambda

    Om du vill kan jag PMa dig Jörgen Karlssons mobilnummer. Vad jag vet säljs de av engagerade lite varstans(alltså engagerade i VEMS)
    Grejen e att Jörgen e pappa till mkt av det som utgör VEMS. Såväl till moderkortet i standalone spruten som till det med bredbandaren. En del av bredbandarens rent praktiska funktioner å hardparts e tom utvecklade på mitt köksbord...
    Vitsen med att ta det med Jörgen e som jag ser det att bättre backup kan du nog inte få. Han kanske inte e blixtens broder alla gånger,men han ÄR dock "pappa" till de där bitarna å kretschema samt funktioner bär han i skallen. Kort sagt,du kan i princip ringa hnm när som helst om du undrar ngt eller tycker ngt nerför vägen.

    Ja. Du kan köra en bredbandare som ren standalone om du vill. Då blir den "read only",dvs du kopplar den inte för closed loop arbete.
    Däremot kan du till skillnad mot en gammaldags smalbandare inte köra en bredbandare utan styrsystem/konverter. Då går sonden,LSU4;an,ofelbart sönder.
    Om du med din fråga menar ifall du kan ersätta signalen som ditt sprut normalt skall ha från smalbandaren med den konverterade bredbands signalen e svaret ja där med.

    Likaledes kan det vara värt att nämna att ALLA lambdasonder,som arbetar över sk Nerst cell,tar skada av glykol. Dvs,om man råkar ut för tex en skjuten topplockspackning SKALL man alltid ersätta sonden. Något som tydligen inte alla trimmare e medvetna om-FWIW.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Val av bredbandslambda

    Ska du koppla den till Trionic är tipset att använda en beprövad variant.

    Jag kör med Innovate LS1 kopplad till T5 boxen och det funkar kanonbra. T5suite innehåller de inställningsfunktioner som behövs för att kalibrera sonden mot styrsystemet. Om jag minns rätt jobbar LS1 med utsignalen 0-5V och man anger då i T5suite vilket lambdavärde som motsvaras av 0V och vilket värde som gäller för 5V.
    Innovate LS1 inkluderar även en 52mm mätare så man kan välja att antingen visa värdet på mätaren eller också i datorn som man kopplat till Trionic.

    Antar att T7Suite har motsvarande funktioner för kalibrering av sonden
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Val av bredbandslambda

    Jag skulle nog också valt innovate, min har i varje fall två utgångar förutom mätaren vilken man kan programmera själv vilken utspänning de skall ge så det är inget problem att ha både 0-1V till en sak och 0-5 V till en annan
    Senast redigerat av Moderator den 2022-01-14 klockan 13:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Inlägg
    137

    Val av bredbandslambda

    Tack för svaren!
    9-5 Aero kombi -05

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åtorp
    Inlägg
    157
    Medlem#
    7922

    Bredbandslambda

    Tjena allihopa!
    Både googlat lite och sökt på forumet men hittar inte riktigt den infon jag söker.. så vänder mig till alla kunniga människor på detta underbara forum
    Sitter i tankar om en bredbandslambda och funderar lite på om det spelar någon roll vilken man använder vill att det ska gå att använda den med både T5suite och T7suite. Finns ju massa olika att välja bland dock verkar ju de flesta köra med bosch 4.x givaren. Helst så ska den vara så smidig som möjligt att flytta över till annan bil men ska även gå att ha monterad så en med 52mm mätare till skulle vara bra.
    MvhDennis
    | SAAB 9-5 Vector 2.0t (Byggs på) | Risig SAAB 9000 2.0t |
    | SAAB 900 SET (Skrotad) | SAAB 9000 AERO -96 (Skrotad) |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    287

    Bredbandslambda

    Jag har använt PLX bbl ifs fast monterad i min förra 9000 Aero men va grymt nöjd med den! Massa finesser och 52mm mätare.

    Finns på Maptun

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Ytterby, Kungälvs kommun
    Inlägg
    140
    Medlem#
    9699

    Val av bredbandslambda?

    Hej! Om jag ska köpa en bredbandslambda för montering i min og9-3 Aero för att hålla lite koll vad rekommenderar ni? 52mm för inbyggnad.
    // Johan

    Nuvarande: 96TT -63, ng900 Cab 2,0T -95, og9-3 Aero T7 Coupé -99, ng9-5 Vector 2,0 Hirsch 260hk XWD -10
    Tidigare: (96 V4, -69 såld)(99 X7, -73 såld)(99 Turbo CC -78, såld)(9-3 SE Turbo -00, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)(9-3 LTT -99, skrotad)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Klippan
    Inlägg
    4
    Medlem#
    9330
    Innovate MTXL använder jag mig av i mina Saabar.
    Fungerar kanon!
    www.garaget.org/Lullemeck
    Saab 9000 A50 SR 600hp
    Saab 9-3 Aero Coupé 500hp
    Saab 9-3 Aero salomon 400hp

  12. #12
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Jag kör en Innovate LC-1 som jag är väldigt nöjd med. Kan hända att den inte går att köpa ny längre dock

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Nu när det är semester tänkte jag koppla in min innovate igen, om det bara slutar regna.

    Vart hittar jag enklast 12V switchad och en kabelgenomföring på min 9-5 2007? På min gamle var det ett hål bak handfacket men hittar inte detta på den nyare.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -

    val av bredbandslambda?

    jag har lite problem vilken bredbandslambda jag skall ha.
    skulle bosch lsu 4.9 funka?
    0-5volt
    10-20 afr
    den som finns på kl racing.
    vilka kör ni? och kör ni endast med bredbandslambda eller har ni orginal kvar också? vad är väst? och vad kör ni med? det är nämligen mitt första bygge.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    En Bosch LSU 4.2 eller 4.9 ihop med Innovate MTX-L eller LC-1/2 är väl de mest betrodda kombinationerna.

    KL's "no name" controller (som f.ö ser ut som Innovate-plagiat) kan mycket väl fungera ypperligt, men jag hade inte köpt den.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. bredbandslambda
    Av Emilsports i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 20:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •