Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Saab 900 T8 -80 (eller var det 81?)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153

    Saab 900 T8 -80 (eller var det 81?)

    Tjenis allihopa...
    Är ny här på forumet och ska snart bli medlem i STCS *så fort man får pengar över*
    Fyllde arton förrförra månaden så jag tänkte tankar på att skaffa en bil...
    Bilen blev en 900 turbo 80 (eller var det en 81:a??)
    Ja hur som hellst inget APC-system...
    Nu vill jag veta vad jag kan göra för att få den lite roligare...
    Farsan tycker att den e skitrolig som den e nu...*Han kör en SEAT, don´t blame him*
    Det får GÄRNA vara jättebilligt...
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    wastegatespännartävling?
    Subaru Legacy

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153
    hehe...har la lite större budget än 50 spänn för skruvmejseln...
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    263
    Medlem#
    2106
    hade jag fyllt 18 idag o min farsgubbe hade tillåtit mig att ha en T8a,vilket jag nu inte fick, fast även me 65 hk kan man också märka hur snabbt dikena kan komma till anfall mot en :P

    som tur var ( för min del iaf ) fick jag inte köpa en 900turbo o börja me .. lite magstarkt iaf för mina 18åriga tår


    mvh ahlis

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153
    Ok...han tyckte att i och med att jag köpte den själv så var det okej...
    Men han skulle köra den som muta...Undrar varför???:P
    Kollade på speedparts delar och verkade ändå hyffsat...men man får "köra in sig" med originaleffekten...
    Första bilen som vi kollade var en 9k T16...Skitfin men idioten sålde den till ngn annan...
    Fick den här som jag har nu till ett...överkomligt pris...sålde moppen och har råd med trimm till den om vi säger så...
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Laddtryckshöjning (sitter väl avgastryck- waste va?) Intercooler och vatteninsprutning är det väl i grova drag som gäller..... Eventuellt nåt bränsletillskottssystem, sitter ju original på vissa modeller (eller är det alla utan APC??? )

    Sportfilter, downpipe med tillhörande grövre avgasrör....

    Lattra på.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Laddtryckshöjning (sitter väl avgastryck- waste va?) Intercooler och vatteninsprutning är det väl i grova drag som gäller..... Eventuellt nåt bränsletillskottssystem, sitter ju original på vissa modeller (eller är det alla utan APC??? )

    Sportfilter, downpipe med tillhörande grövre avgasrör....

    Lattra på.....

    Ska lattja på...efter att standardeffekten blivit för lite...
    Laddtrycket har redan höjts ett snäpp.
    Vatteninsprutningen, det öpnna luftfiltret och JT superflow 3" såg ruskigt intressant ut...
    Vad kan man säga inom chippning???
    Har inte en aning om inom det området till 900 t8...
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av freddegbg
    Vad kan man säga inom chippning???
    Har inte en aning om inom det området till 900 t8...
    En T8:a utan APC går inte chippa för den har ingen dator....
    Dessa bilar är så mekaniska som det bara går och man får köra på lite chans.

    Personligen hade jag kört på:

    -3" hela vägen ink. "batteriböjj".
    -9000 IC (nyare modellen) och byggt rören med urtag för AV.
    -Byggt reglerbart laddtryck med pys.
    -Ställt förtändingen aggressivare men filat till klacken i fördelaren så tändningen lägger sig på snällare värden vid laddtryck.

    Ställt laddet på ~1.0 bar och lyssnat noga efter spik.

    Vill man krångla med bränslet genom att ändra trycket och skaffa tillläggssprut via kallstarten kan man lägga på TT ett par hekto till.

    Ett bättre alternativ är att köra samma recept men komplettera med ett APC system och skruva hej-vilt med det men fortfarande ha någorlunda säkerhet.

    Välkommen hit förresten

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av freddegbg
    Vad kan man säga inom chippning???
    Har inte en aning om inom det området till 900 t8...
    En T8:a utan APC går inte chippa för den har ingen dator....
    Dessa bilar är så mekaniska som det bara går och man får köra på lite chans.

    Personligen hade jag kört på:

    -3" hela vägen ink. "batteriböjj".
    -9000 IC (nyare modellen) och byggt rören med urtag för AV.
    -Byggt reglerbart laddtryck med pys.
    -Ställt förtändingen aggressivare men filat till klacken i fördelaren så tändningen lägger sig på snällare värden vid laddtryck.
    Ställt laddet på ~1.0 bar och lyssnat noga efter spik.

    Vill man krångla med bränslet genom att ändra trycket och skaffa tillläggssprut via kallstarten kan man lägga på TT ett par hekto till.

    Ett bättre alternativ är att köra samma recept men komplettera med ett APC system och skruva hej-vilt med det men fortfarande ha någorlunda säkerhet.

    Välkommen hit förresten
    Ok...tackar förresten får man väl säga också...
    Som sagt vänja säg vid effekt*nästan gjort*
    Har råd med trimmet*klart*
    Åka iväg och köpa det*Inte på långa vägar*
    Skaffa APC-system???
    Vad krävs för det???Låter lite småintressant sådär...
    Men blir inte det rätt dyrt...
    Hade tänkt mig runt 5000 i budget...Vill ju sedan inte att lådan ska rasa det första den gör...:O
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  10. #10
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    APC systemet består av själva kontrollboxen, tryckgivare, knacksensor(moteras på blocket) och en magnetventil.

    Finns 2 olika, äldre (enkelradig kontakt, färre funktioner) och nyare med tvåradig kontakt och lite fler funktioner.

    Att få tag i ett ordenligt Kopplingsschema rekomenderas om du inte är 100 på hur det funkar och hur det ska kopplas.

    Anders Olsson har skrivit allt och lite till om APC dels här i "motor och motorstyrning" och i "FAQ".

    Ganska lätt att koppla in om man har lite elektrisk kunskap (fråga Saab 99 GT-R här på forumet...HEHE),skämt å sido, bara att kolla här på forumet "pryltorget säljes" eller dra iväg till skroten.
    Jag köpte ett komplett för 500 spänn, ganska billigt iofs men ca 1000 spänn på en skrot kanske......

    Demontera UTAN ATT KLIPPA KABLAR för enklaste montage i din bil!

    Nu tror ju jag förvisso att du måste byta turbo för att kunna montera APC system, du har väl som sagt avgastryck- styrd wastegate??


    MVH Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Frågan är om du har nått hål att skruva knacksensorn till APC-systemet i. På min T8 -81 finns klacken på blocket men inget gängat hål i den!

    Har du B- eller H-motor?
    -81 var första året med H-motorn, skillnaden märks på att fördelaren sitter i framkant på topplocket på H-motorn.
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Frågan är om du har nått hål att skruva knacksensorn till APC-systemet i. På min T8 -81 finns klacken på blocket men inget gängat hål i den!

    Har du B- eller H-motor?
    -81 var första året med H-motorn, skillnaden märks på att fördelaren sitter i framkant på topplocket på H-motorn.

    Ska kolla upp det när jag får tillbaka bilen av farsan...
    Envis gubbe som inte kan använda sin egna bil utan måste ta min...
    Fasst det verkar rätt omständigt med att montera ett APC...
    Och hur mycket vinner man på det???
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Han får köpa en Saab han också!

    Det man vinner är att man kan se/motorn märker själv när det spikar och den sänker då laddtrycket för att inte förstöra motorn i förtid.

    APC systemet i sig ger inget extra pulver men gör det lättare att ligga på gränsen. På rätt sida gränsen.

    Jag kör utan APC, man får bara tänka på att hålla lite extra marginal på laddtrycket. Nu sitter det vatteninsprutning, två extra kallstartspridre som mosar in bensin över 0,8 bar och 3" batteriböj. Laddar nu 1,2 bar utan problem!
    Enligt saabs manual till vatteninsprutningen kan man öka till 1,2 bar utan extra bränsle.

    Så visst går det utan APC och lite knepigare är det för oss med äldre bilar utan förberedd plats för knacksensorn.
    Annars är det ett bra, billigt och lättinstallerat sytem.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Det man vinner är att man kan se/motorn märker själv när det spikar och den sänker då laddtrycket för att inte förstöra motorn i förtid.

    APC systemet i sig ger inget extra pulver men gör det lättare att ligga på gränsen. På rätt sida gränsen.

    Jag kör utan APC, man får bara tänka på att hålla lite extra marginal på laddtrycket. Nu sitter det vatteninsprutning, två extra kallstartspridre som mosar in bensin över 0,8 bar och 3" batteriböj. Laddar nu 1,2 bar utan problem!
    Enligt saabs manual till vatteninsprutningen kan man öka till 1,2 bar utan extra bränsle.

    Så visst går det utan APC, dessutom är det ju lite knepigare för oss med äldre bilar utan förberedd plats för knacksensorn.
    Annars är det ett bra och billigt system.

    /David
    Vad är vatteninsprutningen för ngt???
    Undrat var det är hela tiden sedan jag såg det...
    Skoda Fabia RS -11 med extra allt! http://www.garaget.org/?car=241122

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Vatteninsprutningen ger lite samma effekt som en intercooler. Rent vatten eller helst 50/50 av metanol och vatten sprutas in och sänker då temperturen så man kan ladda mera.

    På min bil sitter saabs originaltillbehörsvatteninsprutning (coolt ord) som sprutar vatten rätt in i turbons inlopp (1,5 dl per minut ungefär). Turbon piskar sönder vattenstrålen och finfördelar vattnet, inget finfördelande munstycke behövs alltså.

    Samtidigt som man kan ladda mera så sänker tyvärr vattnet också effektiviteten, så en rejäl intercooler ger vid samma laddtryck mer effekt. Men har man inte plats för en IC eller har tight budget så är vatteninsprutning en bra lösning! Eller varför inte både och?

    Jag skulle satsa på en 9000 IC eftersom de passar så bra, inte är särskilt dyra och inte behöver någon tillsyn. Vatteninsprutningen kräver koll av vattennivån och jag har märkt spikningstendenser om man inte smyger upp laddtrycket första gången efter start för att fylla slangen, trots att jag har backventil.

    /Lycka till!
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av freddegbg
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Det man vinner är att man kan se/motorn märker själv när det spikar och den sänker då laddtrycket för att inte förstöra motorn i förtid.

    APC systemet i sig ger inget extra pulver men gör det lättare att ligga på gränsen. På rätt sida gränsen.

    Jag kör utan APC, man får bara tänka på att hålla lite extra marginal på laddtrycket. Nu sitter det vatteninsprutning, två extra kallstartspridre som mosar in bensin över 0,8 bar och 3" batteriböj. Laddar nu 1,2 bar utan problem!
    Enligt saabs manual till vatteninsprutningen kan man öka till 1,2 bar utan extra bränsle.

    Så visst går det utan APC, dessutom är det ju lite knepigare för oss med
    äldre bilar utan förberedd plats för knacksensorn.

    Jag skulle vilja säga att vattnet ger ingen effekt utan det är nerkylningen som den gör som gör att motorn får en mindre tendens till att spika och på så sätt kan man höja laddet
    Annars är det ett bra och billigt system.

    /David
    Vad är vatteninsprutningen för ngt???
    Undrat var det är hela tiden sedan jag såg det...
    Jag skulle vilja säga att vattnet ger ingen effekt utan det är nerkylningen som den gör som gör att motorn får en mindre tendens till att spika och på så sätt kan man höja laddet.
    Det är inte dyrt eller svårt att bygga ett eget vatten system, jag tror att jag har en saab orginal manual på hur det är uppbyggt om du vill ha.
    MVH

Liknande ämnen

  1. saab 9000 -96 2.0 turbo eller 2.3 16 v,bra köp eller?
    Av Tappe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •