Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Hej allesammans. Min första post,så jag hoppas jag lägger den i rätt del av forumet nu.

    Var å köpte mig en -00a 9-3 härom dagen med 185Hk T7 maskinen om jag förstått det rätt.
    Köpte den i det skick den står där den såldes med "rasad" motor. Nu råkar det vara så att rasad som så e den definitivt inte,men jag skulle behöva lite input från de som kan detta med SAAB bättre än jag.

    Bilen gick att starta å köra,men knackade rätt friskt. Ungefär som ljudet från ett spunnet vevlager.
    Därför rullade jag in bilden på min lyft å demonterade tråget. Min 1a reflektion var att detta var ingen välskött bil. Förekomsten av koks var påtaglig. Såväl i tråg som under v-kåpa,men till min stora förvåning var där inget som helst fel på varken vev,ramlager eller kolvbultar.
    Samtliga delar som togs loss kastade jag i min hetvattentvätt. Mao,det koks mm som fanns i tråget e väck nu.

    Såvitt jag kan bedöma är vevhusventilationen uppgraderad,om än att jag inte hållit isär att varianter som gjorts.

    Kamkedjan gjorde jag bedömningen att den var såpass slut så det var dags för byte. Eftersom en av vännerna arbetar med detta skaffades en annan 3/8" kedja,å denna ggn en fullhärdad dito från japanska Tsubaki.(En kedja vi använt tidigare till motorsport med framgång många många ggr)
    Plungern till sträckaren var mkt riktigt ute så långt det gick,vilket jag mätte till ca 20mm+
    Med den nya kedjan på plats var samma mått nu 9mm.
    Kamaxelfasning osv kontrollerades.

    Ny olja,nytt filter,varpå motorn startades. Mkt av rasslandet å allmänna småljud var nu borta men det huvudsakliga knacket var kvar.
    Med hjälp av ngt så enkelt som en skruvmejsel lokaliserades nu knacket till någonstans lågt i toppen vid 4e cylindern å min fråga e nu ifall detta skulle kunna vara en lyftare som låter så illa.?
    (Iom att vi sett över lager samt kedja gjorde jag bedömningen att vi med nån form av säkerhet kunde låta motorn gå)

    Grejen e att det låter som sagt som ett vevlager knack. Det är det inte,å vad vidare e så försvinner ljudet vid ung 1500rpm så länge motorn inte har last. Det är i effekt inte speciellt värmeberoende. Det e där varm som kall,å amplituden på ljudet e densamma oavsett varm eller kall. Ljudet återkommer oavsett varvtal med minsta lilla belastning.
    Det enda jag skulle kunna tänka mig annars e en spräckt ventil.?
    Bortsett från det GÅR motorn precis hur bra som helst. Mjukt,lugnt å stilla på tomgång,å levererar definitivt de ung 185hk den anges till.(Har provat en kortare sväng)

    Var ett tag inne på att det pga allt koks kunde vara så att det handlade om ett skuret balansaxellager,avgassidans balansaxel går som jag förstått det ungefär där.? Men grejen e att ljudet minskar avsevärt i amplitud om jag lyssnar minsta lilla nerför blocksidan,så ljudet härstammar helt klart från toppens nedre del vid 4ans cylinder.

    Det hör till saken att turbons,som e original,axialspel e allt för stort så jag har för avsikt att gå igenom den med,alternativt fixa en annan. E ju en vanlig GT17 så det e ju inga konstigheter direkt.

    Min tanke e att greja till detta som bruksbil,varför jag behöver ha löst detta ASAP eftersom bilen av naturliga skäl inte e besiktigad. När jag var å hämta den hade den stått stilla i ett år ungefär,om det nu har ngn bäring.

    Mvh;Jesper

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Det var en alldeles utomordentlig första post så när som på rubriken, så jag tog mig friheten att ändra den.

    Välkommen hit!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Hej jag har samma symptom på min 9-5 Aero -02.

    Köptes med kamkedja som var så slut så ägaren hade svetsat på material på spetsen på spännaren så kedjan skulle rassla mindre..

    Mycket rassel försvann även för mig, men ett irriterande knack uppstår mellan 800-1500 rpm. Efter 1500 är det knäpptyst. Motor går som den ska i övrigt.

    Har lyssnat med stetoskop och tycker också mitt knack kommer från Cyl.4!

    Jag har bytt samtliga 16 tryckare och kört bra många mil efteråt. Så nu återstår att riva av toppen och inspektera. Har dock inte tid förrens om tidigast 2 veckor då tanten är nyopererad.

    Skulle du hitta felet hoppas jag du återkommer!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Tack!

    (Fotnot. Vad innebär "og 9-3?)

    Precis som du misstänkte ju jag en lyftare varför dan använts till att ta isär å allmänt pyssla med de 16 som satt i.
    De var då iaf inte enkla att övertyga om att de skulle röra sig i plungern. Lite värme kombinerat med diesel samt en dos WD40 fick bort de värsta avlagringarna å jag får faktiskt säga att jag var ganska förhoppningsfull när jag starta igen,men icke...
    Samma knack.

    Nu e det åxå som så att turbon som sagt e riktigt riktigt ledsen. Axialspelet i den e i nuläget inget kort på gigantiskt med turbomått mätt varför jag kommer riva den som nästa åtgärd.
    Vad vidare e är två av pinnskruvarna avdragna sedan tidigare,å min tanke e att bortsett från att jag tar isär turbon å ser över axialspel,lagerstatus samt koks osv kommer jag även kolla planhet på grenrören både mot toppen å mot snigeln.
    Även om jag får säga att jag personligen tycker det e långsökt så...ja...sanningen e att jag vet inte.

    Saken i sin natur e att bortsett från knacket på tomgång så finns där som sagt som en kombination av ett knackande å rasslande under all form av last åxå.
    Hade det ljudet varit direkt motor relaterat,som i mening av lager eller kolvbult eller liknande,så har jag extremt svårt att se att det ljudet inte skulle förändras under tid utan som det e nu vara konstant.
    En kolvbult tex,där har vi ju situationen att om tex ena lagerläget för bulten gått ovalt i kolven,alt spruckit,alt att lagret i vevstakens lillände var såpass slitet så borde volymen/amplituden på ljudet förändras med last.
    Så e icke fallet. När knacket väl uppstår e det med eller mindre konstant i amplitud,tills jag släpper av igen. Under motorbroms förvandlas det snarare till ett rasslande.

    Hur som.
    Läge ett nu blir att det närmaste riva turbon. Precis som med kamkedjan å lyftare mm behöver det göras ändå så det e inte mkt att spara på i min mening.
    Om det kommer åtgärda ljudbild ställer jag mig tvivlande till men.....

    Ikväll,efter att jag monterade ihop alltihop å tog bilen hem(ung 1.5 mil) så stog jag i verkstan å lyssnade med ett brytspett lite varstans på maskin.
    Vid registerkåpan fram vid kedjorna..var där bara kedjerassel i min mening. Inget onormalt i sig.
    Det som förvånade mig var att ljudbilden var som mest påtaglig på turbons kallsida. Satte jag spettet mot turbons kompressorhus hördes knackandet mycket mycket tydligare än någon annanstans på motorn.

    Märkligt. Japp. Lovar att återkomma med resultat allt eftersom åtgärderna sker. Felet sitter ju nånstans iaf å jag ger mig inte förrän jag hittat det.

    (Fö. Jag arbetar med bilar varje dag så jag tar en stund här å där hela tiden)
    Om inte annat fick jag tagit isär den lilla fläkten invändigt till ECC;n(tror jag den kallas?) å blåst ren den från stora mängder damm samt tryckt lite nytt fett mot motorns lagerpunkter,så nu e det iaf tyst.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Jahapp Payne.
    Kunde fan inte sova,så jag har plöjt igenom 50 sidor tillbaka i denna delen av forumet. Dessvärre hittar jag inga direkta ledtrådar.

    Imorgon kommer jag testa 3 grejer i mån av tid.
    No1 blir att hänga av aggregatremmen till samtliga tillsats system.
    No2 blir att göra ett sk leakdown. Min tanke med det e att på ett per precist sätt sätta diagnos på hur ringar,lopp samt ventiler mår. Kompprovet vi gjorde häromdan påvisar ju att 4ans burk ligger något lägre än de andra tre.
    No3 blir att ta isär turbon å se över den. Har lite spridda renoveringssatser liggandes så jag räknar nog med att kunna få ihop den biten vettigt.

    E det sen inte det,jag då vet jag faktiskt inte. Förslagen som kommit ute i verkstan har varit många kan jag säga men om inget av det ovan egentligen säger något så blir det väl till att lätta på maskin. Ta av registerkåpan å byta kedja mm till balansaxlarna. Ta av toppen samt tråget i samma veva. Mer naken än så kan ju inte gärna motorn göras,å felet sitte ju nånstans helt klart.

    Irriterande.

    Å som sagt,det med direkta lagerfel...jag utesluter det inte men håller det för otroligt. Dels då eftersom vi haft nere tråget en vända,men även pga att maskinen går för snyggt i min mening.
    Till den grad att hade man tagit bort det där knackandet/rasslandet hade du inte gjort dig så mycket som en aning om att något är i olag.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av 2.3-16
    (Fotnot. Vad innebär "og 9-3?)
    og = old generation
    ng = new generation

    I 9-3'ans fall är og årsmodellerna mellan 99-02. Årsmodell 02 och framåt kallas således ng9-3.
    Man brukar ange og eller ng eftersom det skiljer så pass mycket på modellerna före och efter brytpunkten.
    Det som krånglar till det lite är att ng900 och og9-3 är i stort sett samma bil, men i övrigt är skillnaderna rätt uppenbara.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Kanske för uppenbart, men då du aldrig nämner det så frågar jag.
    Balansaxelkedjan? Du har bytt kamkedjan men balanskedjan snurrar faktiskt dubbelt så fort och slits även den.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Tack.

    Nej det har jag inte bytt. E medveten om att den behöver bytas,ink drev å det som e,å lär göra var det lider oavsett men problemet där e att jag vet inte hur det kan låta när den e riktigt riktigt slut.

    Jag får nog påstå att jag e mycket van vid att jobba med bilar osv(varit mitt yrke i 25 år) men just det här som ljud går jag till del bet på.
    Eller rättare sagt,med mkt bristande kunskap om dessa kortmotorer(1a ggn jag ens e i närheten av en)...hade en kund dykt upp hos mig å visat det ljud jag har i denna 9-3a hade jag sagt vevlager ras innan du hade fått igen ytterdörren en gång. Men..det är det alltså inte.
    Nu har bilen gått ung 10mil med detta knackande utan någon som helst förändring i amplitud eller omfattning,vilket än mer kvitterar att det inte är tal om ngt som är direkt motorberoende-om du förstår vad jag menar.
    Hade det varit ngn form av motorlager(vev,ram,kolvbult,kamlager osv) e sannolikheten mycket stor att maskinen vid det här laget vore pulveriserad. Ingen motor orkar med fullgasbelastning med metalliskt knack i sina arbetande delar så länge i min erfarenhet. Om ngt talar vi isf sekunder...

    Ljudet e mao mer eller mindre konstant i omfattning. Det följer motorvarv. Det är som en korsning mellan metalliskt knack och rassel skulle jag vilja beskriva det som. Det är framträdande på tomgång. Försvinner/drunknar från ung 1500rpm och uppåt under cruise/lättlast(konstantfart/gas). Kommer direkt oavsett varvtal vid minsta lilla belastning. Är däremot totalt opåverkat av ytterligare last. När ljudet kommer är det konstant tills man släpper av igen. När man släpper av,om man ligger ute över maskin i motorrummet,så e där som ett rasslande.

    Ptja. Jag har som sagt ingen erfarenhet av SAAB originalare(arbetar med specialbilar å lösningar annars). Kanske kan vara balansaxelkedjan?
    Grejen e att när jag lyssnar mig fram med "motorstetoskop"(som då i mitt fall e ett brytspett) så mest viner det från registerkåpan. Knacket e som högst på hela motorn vid turbons kallsida. Dvs dess kompressorhus.

    Vidare e det som jag säger att motorn i allt fungerar å går som den skall. Enda jag skulle kunna anmärka på e att vid växlingar e turbon långsam på att få igång effekten ur maskinen igen. Ngt som jag tillskriver att turbon e såpass slut som den e.
    Inga vibrationer på tomgång. Inga misständningar. Ger iaf de 185hk den anges till osv. Nu har jag iofs inte satt sonden till flergasanalysatorn i pipan men har ingen anledning att betvivla att den löser det med då HC vid sista bes låg på 20.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Hehe. Nej jag har också spenderat XX antal timmar med att läsa igenom forumet samt andra sidor efter någon som haft liknande problem utan resultat.

    Jag jobbar också dagligen med bilar, Mek. på Mercedes.

    I samband med kamkedjebytet så byttes även balansaxelkedjan samt samtliga rullar och glidskenor, drev och allt som hör till. Så balansaxeln borde vi kunna stryka från listan. Från min bröstkåpa hörs också bara normalt kedjerassel.

    Även min turbo lider av ett fruktansvärt Axiellt glapp, har därimot inte lyssnat med stetoskopet på den.. ska nog ta och göra det imorgon om det inte är is på vägen.

    Mitt knack uppstår dock endast vid låg belastning mellan 800-1500 varv, aldrig om jag ligger med cruise control i jämn hastighet, eller så är det för att jag inte hör det pga vägljudet.

    Skall försöka felsöka vidare nästa vecka, har fullt upp hemma med lilltjejen här hemma. Men nästa vecka borde min andra halva vara på benen igen så jag kan lägga lite kärlek på Saaben

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Är alla ramlager kollade? E ju lite besvärligt att få bort ett av dem, jag tycker det låter som ramlagerljud på beskrivningen. Rasslet kan mycket väl vara från balansaxelkretsen men det är väl inte troligt att det knackar därifrån. Du luktade inte på oljan när du tappade ur den? Har man ett havererat lager så brukar det kännas på lukten. Kollade du efter lagerrester i den urtappade oljan?
    Jag hade ett haveri på en balanskrets en gång där bakstycket på kedjespännaren hade lossnat, den bilen hade ett kombinerat rassel med lite knack ibland, inte med så distinkta ramar som du beskriver dock, men lite sporadiskt.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Det kan mkt väl vara att du har rätt.

    Idag har jag kört in på lyften...å rivit oljetråget. Väck med samtliga vevöverfall. Tryckt upp resp kolv i sitt lopp för att känna efter specifikt kolvbultsglapp.
    Ingen av kolvarna glappar,å även om vevlagrena inte e nya e de långt ifrån sopslut.
    Ngr av dem uppvisade evidens på spikning genom att de tappat sitt bearing crush(det vill alltså säga sin inspänning).
    Lagrena e å andra sidan sedan bilen var ny,å det innebär att de gått över 30 000 mil å att maskin spikat till vid tillfällen under de gågna 11 åren e nog bara att förvänta,så med andra ord avskriver jag det som normalt.

    Däremot var det som du e inne på Rogerleon värre med ramlagrena. För det första går det alldeles utmärkt att knacka väck lagrena med veven på plats. Man tar en vanlig lite större slangklämma som man klipper av "huvudet" på åsså har man ett alldeles utmärkt "drivdorn" eller vad man skall kalla det för att knacka ut ramlagrena som sitter i själva blocket. Naturligtvis ngt man gör mkt försiktigt å med omdöme. Själv använder jag en sk juvelerarhammare till detta å vidare ett tunt lager tejp på den tillsklippta slangklämmans spets.
    Hur som helst.
    Ngr kollegor var förbi å ett antal av dem pekade på turbon vad vidare e.... Nu e ju lite av grejen att som mek anser man ju gärna att "det skall inte kosta nått" å så vart det även denna gången. En av polarna hade en Mitsu 16T liggande,å vad jag förstått e det en ganska vanlig trimnings uppgradering på dessa motorerna.?
    Nu e INTE tanken att trimma bilen,för en gång skull,utan det handlar helt enkelt om att det blir det billigaste sättet för mig att installera en ny snigel. Kommer resolut lägga igen original T3 skruvhålen å malla upp för T25 fläns å bra med det liksom.
    GT17 snurran som satt där var nog ngt av det mer sopsluta jag tagit isär. Nånsin,å det hör till saken att jag sysslat med turboteknik sedan tidigt 80 tal. Axialspelet var inte tiondelar utan vi snackar närmare 5mm skulle jag vilja påstå.

    Såvitt jag vet blir modifieringarna minimala med mina mått mätt å vad jag vidare förstått e cobran på -00 samt -01 T7 maskinerna inget att ringa hem om ifrån början.?
    Iom att jag i sin tur har tillgång till svarv samt fräs samt svetsar aluminium själv så...ja...hur svårt kan det bli liksom.?
    Att jag sannolikt kommer behöva se över bränslet i bakkant räknar jag kallt med,likaledes som jag kallt räknar med att ev behöva byta spridare då de som jag förstått det e mkt små relativt sett just på de årgångar 185hk motor som sitter i min bil.

    Ramlager var det iaf.
    De som satt i blocket var ingen större fara med men de som sitter i överfallen har milt sagt passerat bäst före datum.
    Jag har kontrollerat samtliga tappar på plats,å även om det inte ser nyslipat ut så mäter samtliga tappar vad de skall. Inget att orda om,så med andra ord e det enbart de nedre ramlagrena som kastat in handduken.

    Så morgondagen kommer innebära att jag kommer jaga ramlager i standarddimension här i Göteborg för fulla muggar...samt åka ut till GIK antar jag å handla en utgående fläns för Mitsu snigeln.(Antar att de har?)

    Likaledes kommer jag i den vevan att fixa det med de avdragna pinnskruven till grenröret tänkte jag samt lite nya packningar samt stift mm.

    Balansaxlarna tror jag milt sagt att du kan räkna ut ur ekvationen Payn3.
    (Fö e det möjligt du vet vem jag e då jag annars åkt halvfort med de gamla 16V 190 pulkorna. Håller på å bygger en ny där vi siktar på att ta i så mkt tygen håller)

    Mitt råd blir därför att du kikar på dina ramlager. Det verkar fanimig inte bättre,å i samma veva du lossar DP;n så ta tag i turbinaxeln med två fingrar å kolla axialspelet. Det skall i princip på det viset inte vara kännbart,oavsett hur gammal turbon är i sammanhanget.

    FWIW får jag säga att det e nog en av de första gångerna jag under mycket lång aktiv tid med bilar ser/upplever ramlager som tar slut innan vevlager. Tror faktiskt aldrig jag sett det tidigare,å då av den enkla anledning att vevtapparna brukar ju vara det som får smörja sist i vevens krets.
    Ironiska e att mitt oljetryck e bra som jag upplever det,å det kan MYCKET väl vara att de av kollegorna som pekar på turbon som upphov till ljudbilden har rätt. Det kan MYCKET väl vara så,för med min bakgrund kommer jag ju nästan aldrig i kontakt med originalgrejer eller originalbilar. Som sagt,det var flera av dem som pekade på snigeln å menade att det vid vissa förbehåll kan låta precis som ett skottat vevlager.

    Skall knäppa ngr bilder av det hela med start imorgon. Kanske kan vara intressant för någon med liknande problem,vad vet jag.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Fö.
    Nej.
    När vi tappade "oljan"(läs-tjäran) som fanns i bilen när vi hämtade den uppvisade den inga som helst problem med undantag av att den var mkt mkt gammal. Rann,trots att den var hyggligt varm,närmast som sirap.
    Filtret i sin tur kan jag säga var ngt av det jävligaste jag varit med om att få loss,å det hade suttit där mycket länge.
    En kvalificerad gissning e att ingen bytt olja å filter på den på åratal.


    Jag länkar det med ramlagerslitaget till svikt å knackningar i första hand,men jag e å andra sidan ingen expert på att "läsa" gamla lager.
    I en racermotor...jajamen. 7 dar i veckan,men när vi snackar om det som suttit där 30´mil e jag INTE rätt man att öppna mun för långt.
    Men som kvalificerad gissning...jo. Svikt å knackningar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Jag vet att det går att ta ramlager på plats även om jag försöker undvika att göra det. Det var ett bra tips att använda slangklämma där. En annan smidig variant är att ta en popnit eller liknande och sätta i vevaxelns oljetillförselhål, sedan dra runt vevaxeln och då låta popniten dra med den övre lagerhalvan runt.
    Det jag syftade på var att det är svårt att få bort ett av underfallen p.g.a. att bakre gavelkåpan är i vägen. Man kan demontera axiallagren och skjuta veven i sidled för att lättare komma åt.
    Lycka till och skriv gärna här hur det fortlöper, alltid intressant.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Jo.
    Har kollat axialspelet på veven med,å även om det inte e nytt som sagt tycker jag nog att 0,22 e bra för en maskin med 30´mil i ryggen.

    Som sagt,jag har i egentlig mening inte hittat ngt bortsett från de relativt slitna nederdelarna av ramlagrena,alltså de halvor som sitter i överfallen,som uppvisat ngt direkt illa om jag säger så.
    Har som sagt kollat det jag kan tänka mig. Ner till kolvbultar,å även om lagrena i lilländan nog e lite slitna e det i vart fall inget som direkt glappar där. Iaf inte som jag kan upptäcka. Det jag gjort e att jag alltså demonterat överfallet för aktuell vevstake,pressat denna uppåt i cylindern så långt det går och sedan tagit tag försiktigt i vevstakens skruvar å belastat detta radiellt. Inget direkt glapp kan påvisas.

    Så imorgon blir det som sagt lite snickrande. Får hoppas jag hinner med det jag föresatt mig.


    Appropå det.
    Vad behöver göras för att kunna använda den där 16T;n vettigt? Antar att det behöver följas upp med lite mer bränsle,å vad e isf en vettig lösning på det?
    Även om jag arbetar mkt med standalones till vardags...detta e en ren bruksbil å jag helt enkelt ids inte bli avancerad med den. Detta e en bil som bara skall funka...inte gå fort.

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av 2.3-16
    Appropå det.
    Vad behöver göras för att kunna använda den där 16T;n vettigt? Antar att det behöver följas upp med lite mer bränsle,å vad e isf en vettig lösning på det?
    Dom flesta tuningfirmorna går över 300 häst innan dom börjar pilla på hårdvaran för att få fram mer bränsle, så jag tror nog den står sig ganska bra på den sidan om det ska vara bruksbil.
    Andningen verkar vara flaskhalsen på 185-hästarn, så lite bättre filter och grövre avgas skadar inte. Bättre IC är ett bra tips, original IC på 900/9-3 brukar krokna efter bara några sekunder på fullgas.

    Absolut första steget är givetvis mjukvara, men det antog jag var underförstått. Pilla själv med t7suite eller ring Maptun/Nordic/BSR/annan valfri tuningfirma.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Ok. Som jag skrev på annat ställe har jag surfat mig runt till uppgifter som säger att spridarna i just den årsmodell vi snackar här e mkt små.(Tror jag läste nån uppgift om 200++ nånting?)
    Då jag arbetar med att mappa bilar själv normalt vet jag ju med mig att mkt under 350cc för att passera 300+ i effekt e sketchy som bäst om man vill ha ngn form av marginaler.

    Jaja. Den biten ordnar sig garanterat. Tar som sagt lite bilder av det som görs idag å imorgon.

    Bra info det med cooler,cobra osv. Tack.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Dessvärre verkar det som jag inte gräver upp ramlager i Göteborg över dan. Fick beställt tills imorgon iaf,så dagen ägnas åt turbon.

    Tar som sagt lite bilder.

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av 2.3-16
    Ok. Som jag skrev på annat ställe har jag surfat mig runt till uppgifter som säger att spridarna i just den årsmodell vi snackar här e mkt små.(Tror jag läste nån uppgift om 200++ nånting?)
    Då jag arbetar med att mappa bilar själv normalt vet jag ju med mig att mkt under 350cc för att passera 300+ i effekt e sketchy som bäst om man vill ha ngn form av marginaler.
    Så länge du kör med bensin ska nog strax under 300hk inte vara något problem med originalspridare, men siktar du på 300+ bör du nog byta.
    200 låter dock väldigt klent. Jag har iofs en Aero, kan det vara så att det är grövre spridare i Aero'n original?
    Själv kör jag just nu med 630cc, men då kör jag etanol och 275hk. Mina 630cc är dock i överkant, skulle säkert klara 350hk+ på dom.

    Vad gäller andningen så är jag rätt säker på att 9-5 Aeros inloppsrör passar nästan rakt på, och efter -06 är det betydligt grövre. Det plus en bättre IC är bra investeringar oavsett hur mycket man tänkt höja effekten.

    Ett tips är att kolla på tex Maptun's hemsida för att se vilken hårdvara dom väljer att byta vid varje steg. Det borde ge ett hum om var gränserna ligger för varje komponent, även om det givetvis är väldigt individuellt hur stora marginaler man väljer att ha. Maptun är dock kända för att ha rimliga marginaler på sina trim så det är nog ingen dum ide att kolla där.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Låter som rimliga råd.
    Har ev en kille i bekantskapskretsen som tydligen flashar dessa boxar.? Återstår att se...

    Bilder var det iaf.
    Dagen har i 1a hand ägnats åt att göra vad som krävs lite snabbt med TD04;an för att få dit den. Kompisen visade sig ha ett turbinhus för TD04 med T25 fläns för SAAB..

    Hur som helst var en av de större affärerna att få anslutningen från MAF;en samt luftfiltret att ens komma i närheten av vad Mitsu snigeln behöver. Min huvudsakliga tanke var att göra det "tills vidare" med det i bakhuvudet att när jag väl gör det hela mer på riktigt räcker det tids nog att bara ta det med bilen på golvet å lite enkelt smide i aluminium.


    Hur som helst satte jag upp kompressorhuset i svarven. Det av den enkla anledning att jag ville svarva ner anslutningen till 52mm då jag hade en vettig 90 graders intercooler slang liggande från nån gammal Volvo i gömmorna. Original anslutningen förstår jag varför den utgör ett hinder för den var verkligen inte stor i anslutningsdia invändigt!!
    Stosen svarvades ner åsså gjorde jag det enkelt för mig genom att svetsa 4st anvisningar på stosen så slangen/klämman har ngt att arbeta emot.
    Dumpen snickrade jag mkt snabbt ett lock till med o-ringstätningar i.


    Originalröret kapades ner rejält. Den roterande aluminiumfilen kom fram,men det var nog eg mest för själens skull eftersom eg hela röret e patetiskt klent i diameter. Kort sagt behöver det här ses över vad det lider å tanken e nog att jag handlar lite ämnesrör å en krök eller två för att hantera uppgiften. Men som sagt,tids nog.

    Div flänsar till både turbin,grenrör samt topp planades hjälpligt. De avdragna pinnskruven borrade ur å samtliga pinnskruv sågs över(rensgängades osv)

    Banjonipplar mm hade jag nog tänkt återanvända. Därför satte jag bara nipplarna i svarven(vatten) å klippte ny gänga på M12*1.5 åsså var det bra med det. Nippeln till både oljematning samt retur var ju samma som Garret bitarna så det var ju mer pang på.

    Ramlager fick jag som sagt beställa.



    Samtidigt ser det värre ut än vad det är. Slitaget mätte jag till ung 7/100mm.

    Återkommer med mer bilder imorgon.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Sitter å grunnar lite. Vid de här effekterna e det kanske lugnt sagt overkill,men den där anslutningen(som en del uppenbarligen helt felaktigt envisas med att kalla cobraneck-en cobraneck ser helt annorlunda ut för att vara försiktig)den e verkligen inte det mest genomtänkta jag sett.

    På en annan motor med en ngt större turbo jag håller på med,för att sätta saker i kontext,så konstaterade vi att med den 80mm kompressorinducer som det e tänkt att använda,som då iofs även e powerslit fräst,så e just cobran ung 220mm i diameter-å det av en anledning.
    Nu ÄR som sagt ambitionen i detta fallet inte att ta ut effekt primärt men det där originalröret där inser ju vem som helst att det e gjort i underkant å mer för utrymmesskäl eller ngt annat. Iaf har turboprestanda inte varit på tapeten.

    Jag har förstått att många använder anslutningsrör från andra modeller typ Aero mm? Men frågan jag grunnar på e om det inte vore ide att svarva en "tratt/kona" som man smäcker på inducerinloppet som iaf e runt 80mm(76 kanske av praktiska skäl?) som man sedan kikar på rent tekniskt vad avser dragning upp mot LMM;en.?
    Man svetsar sedan en anslutningsstos på den tratten utvändigt.
    De där akuta 90grad krökarna på sugsidan bör ju rimligen skapa ett ganska rejält tryckfall å min erfarenhet e att allt tryckfall innan snigeln e av rejäl ondo.

    Så.
    Tanke. Kan man göra en vettigare dragning mellan LMM/MAF sensorn å själva inducern än som det e gjort idag å i sin tur på ett sådant sätt att det fortfarande ser "SAAB" ut?
    Några ideer?

    Min grundtanke e att jag e av uppfattningen att laddtryck,eller ökat laddtryck då,e dåligt. Precis ur varenda ände som finns faktiskt å allt jag kan göra för att underlätta turbons förmåga att pumpa luft kan vara vettigt att göra så länge arbetsinsatsen inte e löjligt stor.
    Kikade som kortast på IC;n idag å kan mkt väl förstå varför den ses som ett hinder.

Liknande ämnen

  1. Knackljud i motor B2x5
    Av Jonte_Malmö i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-02-27, 09:57
  2. Svårlokaliserat oljud 9000 -98
    Av sjodain6 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-01-29, 20:33
  3. Svårlokaliserat ljud från höger bakhjul...
    Av Martinskager i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •