Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Då mina herrar har denna gåta fått sin lösning. Men jag börjar nog i rätt ände å skapar lite kronologi i det.

    Den nya 16T snigeln kom ihop. Ngr avdragna pinnskruv till grenröret fixades å nya ramlager knackades dit.
    Med det återmonterades allt å efter 7 resor å 8 bedrövelser startade vi....Å ELÄNDET KNACKA LIKA FÖRBANNAT!!!

    Nu var det krig!!

    Så halvt uppgiven ikväll ringde jag en gammal polare till mig som varit verkare på SAAB här i Gbg å han började med att rikta min uppmärksamhet mot reduceringsventilen,som sitter strax framför svängdämparen i registerkåpan. Menade att på misskötta motorer så kunde denna kärva,med påföljd att framför allt toppen inte får olja som den skall(mao att ljudet skulle vara lyftare som säcka under drift)
    Nope.
    Reduceringsventilen gjorde det den skulle.


    Vid det här laget var det enda vi inte gjort att lyfta toppen,vilket jag dragit mig för in i det längsta men nu gavs ju inget val mer(Vinterbil någon? Hallå!! Hallå!! ). Jag SKULLE bara hitta vad det var som knackade å jag skall ärligt säga att jag med min erfarenhet faktiskt skämdes,kanske mest inför mig själv,för att jag inte bara genom att lyssna visste vad det var som var uppåt väggarna.
    Nåja.
    Såhär med facit i hand får jag nog faktiskt i försvar säga att detta hade jag ALDRIG gissat. De facto är...jag har aldrig sett ngt så djävligt i hela mitt liv.

    Toppen kom loss. I all respekt,eftersom detta e en "vinterbil" så gavs det långt ifrån den kärlek vi annars lägger på motorer i verkstan utan detta var verkligen "ghetto" så mkt det gick. Trycklyftsverktygen å spetten kom fram....som sagt,nu var det krig.

    Toppen av. Allt såg fortfarande ut som det skulle.
    Vafa.......
    Lossade då överfallen till stakarna å putta ut kolv för kolv. Först ut kom...4;an eftersom vi iaf hade härlett det mesta av ljudet dit.
    Jo tjena.





    4;ans cylinder har helt enkelt skurit. De andra tre ser ok ut,å framför allt mäter dem ok. Nu e det samtidigt så att det att en kolv har skurit,tex pga att den gått för "trångt" efter en borrning,betyder inte att den MÄTER fel.

    Mätte de andra tre.
    Kolv numero 4 mätte.... 7 TIONDELAR MINDRE i skirtmått än alla de andra!!!!!!!!!!!
    (För er som inte e så hemma i motorteknik brukar skirtspelet för en gjuten kolv sättas till mellan 3 å 5 hundradels millimeter. En smidd Mahle eller Kolbenschmidt hamnar runt 7-9/100 i en motor med dessa kolvdiametrarna å en stor chevrolet bigblock med sk högsilikon kolvar tex från Venolia arbetar med typ 16/100...men den senare låter åxå en del när den e kall...)
    Förstå mig nu rätt,men jag har sysslat med motorsport som yrke i princip i 30 år...å jag har tamigfan(ursäkta nu kraftuttrycken,men här platsar dem vad mig beträffar) aldrig ens sett ngt liknande. Faktum e,jag har aldrig hört TALAS om något liknande.
    Ni läser helt rätt.
    Totalt hade 4ans burk ett kolvspel av ung 0.8mm. Tro FAN att det slamra!!!

    FWIW. Nej. Detta e INTE en funktion av "oil sludge" utan detta är smörjfilmsbortfall som funktion av för lite olja i motorn.

    Som tur e snackade jag mer med min gamle vän fd verkarn på SAAB å han konstatera att jag kan komma ut till honom å hämta kolvar gratis.
    Det ironiska e att loppen ser hur fina ut som helst. Vändkanter existerar mer eller mindre inte å rester av den skurna kolven begränsas till att det e inte värre än att det går att polera bort.

    Nånstans e detta i min bok åxå en kvalitetsstämpel. Många andra motorer hade utan tvivel spruckit i kolvarna med det ENORMA spel 4;ans burk haft,å iofs säkerligen denna maskin med tids nog,men lika full fast....
    Jag har sett maskiner med bra mkt mindre skirtspel än detta leka marackas med sig självt,men detta e med MARGINAL det djävligaste jag sett med egna ögon.

    Jaja.
    Detta förklarar ju en del annat med. Som tex att enbart ena halvorna av ramlagrena uppvisar slitage. Att både radial samt axiallager i turbon kastat in handduken så kopiöst...

    Nu kommer delarna att få sig en vända i tvätten. Cylindrarna mäter jag invändigt med mitt Mitutoyo stickmått för att få en ide om kolvspel iaf...å iom det borde sagan vara all antar jag.

    Så Payn3. Om du nånstans ens överväger att maskin gått "torr" vid tillfälle...å du har svårt att lokalisera missljudet...detta KAN mkt väl vara svaret.
    För att sätta det i kontext så låter det som ett vevlager bara det att det som sagt inte tilltar i volym med belastning eller varvtal. Ljudnivån e konstant. Det "kluckar" om den tom om du kopplar väck tändkassetten.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Som en form av fotnot. En kolv e eg varken rund eller cylindrisk. Den e oval på gränsen till eliptisk sett uppifrån å sedd från sidan e den konisk.

    Därav att man alltid mäter spelet där värmen påverkar kolven minst. I det sk skirtet. Skirt delen e det av kolven som e "längst ner" mot vevaxeln. Olika tillverkare anger olika platser att mäta men generellt sett mäter man alltid 90grad mot kolvbulten å nått sånt som 10-15mm ifrån kolvens ände/slut.

    Anledningarna till kolvens form e i huvudsak att den utsätts för värme som den gör(koniciteten) å den eliptiska/ovala aspekten e en funktion av kolvens massa-dvs att den har mest massa kring lagerlägena för just kolvbulten.

    Kort sagt försöker man från tillverkarens sida kompensera för hur aluminiumet expanderar,oavsett om vi talar gjutgods eller smidesämne,å då för att kompensera för expansionen av värme-å dess spridning.

    det e till den grad att när vi tex borrar våra block inom motorsport använder vi ofta en sk "stressplatta" som e en mkt mkt tjock stålplatta vi drar dit istället för topplocket(specialtillverkad som oftast) för att simulera dragkrafterna från topplocksbultarna på varm motor. Har själv fått fräst stressplattor till ett antal motortyper....då de inte varit direkt tillgängliga.

    Grejen e,för novisen i sammanhanget,att spelen i bottendelen av en motor e direkt imperativa för en motors totala prestanda när den väl gör det den skall....
    Mkt av de här bitarna e väl allt som oftast lite "osexiga" för de flesta. De flesta snackar turbostorlek,laddtryck,kamaxlar osv osv osv...å väldigt lite fokus läggs på grejorna som skall överföra kraften. Dessvärre säger jag.

    Ta tex i trimsammanhang det halvdana rykte "kina vevstakar" fått. Jag har labbat mkt med dem å större delen av problemen med dem har inte med materialet att göra,vilket många tror,utan det har att göra med spelen vevstakarna ges. Det funkar INTE med de spel de levereras med....å det e bara ett exempel av många...

    Det hör till saken. Jag hade rätt. Spelen för vevlagrena har jag iofs inte mätt,de brukar reffas mellan 5 å 8/100mm,men de e rätt....det e lugnt...tro mig....
    Spelet för kolvbultarna e glidpassning i form av ngr tusendelar i spel...å tro mig...de e rätt....det e lugnt det med.
    Det som inträffat ovan...e ngt annat....så sant som det e sagt.
    I bedrövelsen e jag nånstans ändå glad,för jag har lärt mig ngt nytt...

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    @Payn3.
    Jag antar att du förstår varför jag inte kunde upptäcka detta?
    Kolbult,vevlager mm e "fullt tjänstbart" för samtliga cylindrar å när jag putta upp kolvarna i sina cylindrar så vicka jag ju på vevstakarna i radiell led sett ur perspektivet för kolvbulten,å där satt ju inte problemet. Kolvbultarna samt lagerlägena i kolvarna e fö helfina. Inte ett problem i världen. Eftersom det handlat om inslaget skirt så blir det ju svårt att belasta den biten för hand på plats underifrån,å så här i efterhand...vem hade tänkt tanken? Jag gjorde iaf inte det kan jag utan omsvep säga. Aldrig varit med om ngt liknande.

    Sovit lite på saken å funderat vidare men har fortfarande mkt svårt att se vad som skulle kunnat orsaka detta bortsett från oljebrist. Dvs att felet e ägarinducerat.
    Mkt riktigt sa även säljaren av bilen till mig att han kört med för lite olja i motorn å att den "hade skurit". Ngt jag inte tog på speciellt mkt allvar iom att den gick,å gången på den var som den var. Det anmärkningsvärda här e att motorn gått lugnt å stilla på tomgång,inga överdrivna ryck eller misständningar,den har levererat effekten...inget att snacka om där heller,det e bara det att den slamrat. Å nu vet vi lugnt sagt varför. Det ironiska i saken e att samtliga ringar gick att knacka loss utan ngr som helst missöden å de ser ur det perspektivet hur fina ut som helst. Har en såndär förstoringslampa som sitter i ena arbetsbänken,å van vid att "läsa" kolvringar det är jag. De uppvisar tex inga direkta spikningsfenomen eller liknande utan de har enbart kilats fast av det smetande aluminiumet.

    När jag kikat mig runt i motorn så har den lite oilsludge iofs. Bara det att om jag jmfr med en del annat bildmaterial online från andra 205 motorer så e faktiskt förekomsten av sludge begränsad. I detta nu så kommer jag att installera ngr andra kolvar. Dessa matchas framför allt vad avser vikt mot de befintliga. Väl medveten om klassningssystemet på dem,men ngn hundradel i diameterskillnad på en motor som gått 30 000 mil kan iaf jag lugnt sagt leva med.
    Iom det kan man kanske säga att allt väl som slutar väl.

    Sannolikt har cylindern ifråga säkerligen blivit ngt oval. Ngt annat skulle förvåna mig,å det lär visa sig idag som sagt.Stickmåttet/mikrometern e relativt sett enkel att använda. Att blocket eg skulle honas e nog att ställa bortom allt tvivel,men..det ÄR en vinterbil. Den klarar sig gott utan det jobbet med eftersom tanken å ambitionen här inte e att jaga effekt eller liknande.
    E kolvarna som polarn har ens i närheten av rätt så blir detta hur bra som helst som jag ser det.
    Det enda jag e noga med då e att sätta tillbaka ringarna i cylindern där de hör hemma.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Då jag mappar ett gäng bilar för kunder varje år,dock enbart standalones,så laddade jag ner det som heter T7 suite.
    Ser ju ärligt sagt inte allt för komplicerat ut å jag antar att turbobytet i första hand påverkar VE tabellerna kring transition å full tjillevipp.

    Frågan e om man lika väl skulle ge sig i kast med detta själv? Jag menar,att dynga i ytterligare en lambdabung å installera en bredbandade som read only i ambition att få nuffrorna någorlunda rätt e ju inte världens ände.
    Antar skäligt att SAAB maskinerna i likhet med andra pentroof 4V motorer börjar skrika snyggt när man justerar lambda till runt 0.83-0.84 under fullt ladd. Lite rikt för att ha marginal.
    Sen har jag för mig,men detta tar jag från minnet,att original SAAB tändmappen e mkt mkt konservativ under full last.?
    Ringer nån siffra om 16grader i bakhuvudet.? Vad säger ni andra? E där ngn som har en fil att dela med sig av rent av?

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Dagen har ägnats åt småtjafs. Fått fixat allt utom kolvar av ngn anledning...tycker det e anmärkningsvärt att ingen av "de mina" har nån gammal maskin stående som man kan plocka ngr kannor ur.?
    Hm.

    Jaja.
    Fått fixat en massa småsaker iaf å jakten på ett par kolvar går vidare. Om ngn har liggandes i Gbg med omnejd,hojta till. De behövs...typ förut..

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Så har den lilla blå bilen nått vägs ände i form av att jag bokstavligt fick en hel -98a T5 maskin.
    Den demonterades i rödaste rappet å vid 18.00 ungefär var det hela i full sving i form av att kolvar å stakar låg i tvätten å själva vart vi till mekonomen efter en toppackning.
    (En pkn som fö visade sig var T5 modellen? De menade att det var den enda Elring levererade till dem,å gladast för det e nog jag iom att jag slapp slicka domarna på kolvarna i svarven)

    Sen gick allt i flygande fläng nära nog. Som ett jättepussel ungefär,så inom loppet av 4 timmar vart allt ihop igen. Nu då som sagt med T5 bitarna invändigt,vilket knappast står till att göra en ledsen.
    Maskinen låter å går nu som den skall. Återstår naturligtvis att få flashat om boxen för 16T snigeln,men det hinns med det åxå. Ärligt sagt e jag disciplinerad nog att låta gaspedalen vara när jag vet att det e "sådär" att lägga ner den. Å i sin tur,ärligt sagt,nån räserbil e det liksom inte iaf.

    Jag vill som kortast framföra ett stort tack till alla som engagerat sig i tråden!! Jättetack killar!!

    Nu har jag tänkt att den lilla maskinen skall få gå en stund,lugnt å stilla. Oljefilter bytte jag mer eller mindre direkt efter att den hängt i armarna på 2 pelarn nåt sånt som 20 minuter å luffat för sig själv.
    Tänkte mig köra 50 mil eller så innan vi snabbt byter igen. Det enda jag faktiskt inte hunnit med ikväll var att montera tillbaka alla "plastplåtarna" inunder,men de har å andra sidan fått sig en vända i tvätten dem med,så det e fräscht att ta i iaf.

    Å med det sagt...nu vette fanken om jag inte kommer klappa i nån av bredbandarna å mappa det här själv. Får se,å om inte annat skall jag ut med en juste flaska whisky till herrar som stått upp för mig långt förbi vad man kan be om...

    Å jo...nu ligger kolvspelet på mer både humana å korrekta 5/100 för alla cylindrarna

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    5

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Citat Ursprungligen postat av 2.3-16
    @Payn3.
    Jag antar att du förstår varför jag inte kunde upptäcka detta?
    Kolbult,vevlager mm e "fullt tjänstbart" för samtliga cylindrar å när jag putta upp kolvarna i sina cylindrar så vicka jag ju på vevstakarna i radiell led sett ur perspektivet för kolvbulten,å där satt ju inte problemet. Kolvbultarna samt lagerlägena i kolvarna e fö helfina. Inte ett problem i världen. Eftersom det handlat om inslaget skirt så blir det ju svårt att belasta den biten för hand på plats underifrån,å så här i efterhand...vem hade tänkt tanken? Jag gjorde iaf inte det kan jag utan omsvep säga. Aldrig varit med om ngt liknande.

    Sovit lite på saken å funderat vidare men har fortfarande mkt svårt att se vad som skulle kunnat orsaka detta bortsett från oljebrist. Dvs att felet e ägarinducerat.
    Mkt riktigt sa även säljaren av bilen till mig att han kört med för lite olja i motorn å att den "hade skurit". Ngt jag inte tog på speciellt mkt allvar iom att den gick,å gången på den var som den var. Det anmärkningsvärda här e att motorn gått lugnt å stilla på tomgång,inga överdrivna ryck eller misständningar,den har levererat effekten...inget att snacka om där heller,det e bara det att den slamrat. Å nu vet vi lugnt sagt varför. Det ironiska i saken e att samtliga ringar gick att knacka loss utan ngr som helst missöden å de ser ur det perspektivet hur fina ut som helst. Har en såndär förstoringslampa som sitter i ena arbetsbänken,å van vid att "läsa" kolvringar det är jag. De uppvisar tex inga direkta spikningsfenomen eller liknande utan de har enbart kilats fast av det smetande aluminiumet.

    När jag kikat mig runt i motorn så har den lite oilsludge iofs. Bara det att om jag jmfr med en del annat bildmaterial online från andra 205 motorer så e faktiskt förekomsten av sludge begränsad. I detta nu så kommer jag att installera ngr andra kolvar. Dessa matchas framför allt vad avser vikt mot de befintliga. Väl medveten om klassningssystemet på dem,men ngn hundradel i diameterskillnad på en motor som gått 30 000 mil kan iaf jag lugnt sagt leva med.
    Iom det kan man kanske säga att allt väl som slutar väl.

    Sannolikt har cylindern ifråga säkerligen blivit ngt oval. Ngt annat skulle förvåna mig,å det lär visa sig idag som sagt.Stickmåttet/mikrometern e relativt sett enkel att använda. Att blocket eg skulle honas e nog att ställa bortom allt tvivel,men..det ÄR en vinterbil. Den klarar sig gott utan det jobbet med eftersom tanken å ambitionen här inte e att jaga effekt eller liknande.
    E kolvarna som polarn har ens i närheten av rätt så blir detta hur bra som helst som jag ser det.
    Det enda jag e noga med då e att sätta tillbaka ringarna i cylindern där de hör hemma.
    Hej! OJ!!! vad din kolv såg ut! Jag kan tänka min ser något liknande ut, vi kikade upp i cylindrarna lite fort när vi tog bort tråget vid kamkedjebytet, dock lossade vi aldrig stakarna då vi var rätt så säkra på att det var en/flera tryckare som fastnat.

    Har inte haft tid att felsöka vidare på min maskin än, men tanken är att vi ska slita ner tråget och kasta av toppen på torsdag och inspektera och mäta lite

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00

    Ja,detta får ju erkännas till en grad ha varit lite wild goose chase. Mkt hade kunnat undvikas om jag levt som jag lär å tagit mig tiden att ta fram mitt leakdown set. Då hade det inte varit mkt diskussion efter det.

    Som jag påpekar så e ju detta en vinterbil för min del varför jag inte tagit själva motorjobbet så seriöst. Oavsett får jag ju säga att det hela dels varit tursamt ur perspektivet att inget mer allvarligt gått sönder. Dels e det jobb som e gjort som jag ser det mer än gott nog i ljuset av....

    Återstår som jag skriver ovan att få sett över det med mappningen å lite allmänt småtjafs men som det e använder jag bilen i avsikt att ge den ngr mil nu innan besiktning. Tanken då naturligtvis att låta de nya komponenterna bli kompis med de gamla innan det e dags att mäta avgasvärden.

    Det som e nu e att jag har ett litet "oooouuuu" från vad jag antar e en drivaxel men det lär knappast ge med sig innan det låter bra mkt sämre så det får vara för nu.

    Får säga att bilen i sin helhet e en mkt positivt bekantskap å att det e väldigt mkt åka för pengarna.

Liknande ämnen

  1. Knackljud i motor B2x5
    Av Jonte_Malmö i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-02-27, 09:57
  2. Svårlokaliserat oljud 9000 -98
    Av sjodain6 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-01-29, 20:33
  3. Svårlokaliserat ljud från höger bakhjul...
    Av Martinskager i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •