Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Livet med saab (skriva av mig)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    82

    Livet med saab (skriva av mig)

    Hej kamrater, ibland känns det bra att skriva av sig, typ blogga, det var de ja tänkte

    Kör som bekant en 9-3 SS Aero '03. Det är ju ingen ny bil, och xx tusen mil + x antal år sätter sina spår såklart.

    Visst, den ÄR fin, det säger inte ens jag något om - förutsatt att man är som en normal person och bara tittar objektivt (skador som finns tänker man inte på egentligen).

    Men nu är det ju som så att man är bilintresserad och givetvis måste analysera allt i detalj, och allra helst vill ha en nyskicks bil.

    Detta har då lett till att jag snokar överallt, bakom gummilister, under instegslisterna, överallt. Inte vidare smart egentligen..

    Skador som finns utifrån är lite ytrost vid handtaget på baklucka, samt vid skraplisten på bakdörr (båda 2), dock inte stort, och ibland ser jag det inte ens själv

    Men - lite forskning och nyfikenhet gör ju att man vet om mkt mer än vad som syns, som det jag nämde om listerna, hur det ser ut bakom sidokjolar vill jag inte ens veta

    Sååå, vad göra - vad göra. Finns några alternativ. Först måste man veta vad man vill, och jag vill ha en 9-3 Aero, så då är det check.

    Det är nu magsåren och sömnlösa nätter kommer in i bilden. Det är ju möjligt att sälja och köpa en bitvis fräschare på dom punkter min felar. Men - med 99.9% kommer en annan bil lida av andra fel istället, så det är ju ingen idiotsäker lösning. Min har ju all utrustning jag önskar och allting funkar klockrent. Sälja och köpa annan, räcker med några el-fel så blir det tokdyrt.

    Helst av allt vill jag ringa SDCC, beställa baklucka, 2 framskärmar, 4 dörrar, allting så nytt som möjligt.

    Köpa alla lister etc som hör till, nytt från saab då. Sen lacka om hela rasket i en färg som saab inte har (mer unikt så), enda stället som inte får färg då är ju fjäderbenstorn och lite av innerskärm, who cares - kan man fixa sen själv med burk.

    När det gäller den planen, jaaa-ni, runt 25-30k för plåten, x laxar för lister etc, samt en suumma till lackeraren, säg 30k för det med. Totalt runt 60-70k ngt? Men å andra sidan, då är det f-n en kliniskt rostfri Aero i en unik färg

    Men vägen dit är rätt lång, realistiskt sett 2013 (spara deg). Så, bara för den skull vill jag inte låta pärlan förfalla, ska ju ha na och se na varje dag tills dess.

    Så, för att lösa det problemet tänkte jag helt sonika - det som är bakom list etc, pilla/slipa bort det och på med roststopp (bara så de lugnar sig, gör jag min plåt o lack plan byts ju ändå hela dörren sen)

    Gör samma procedur på otäcka ställen, bara för SLUTA ROSTA DITT AS! Vidare för att den bara ska "se" ok ut, ge lackeraren 5-10k och be honom punktblästra och lacka främst ytrost, sen det han nu känner för.. "så långt pengarna räcker, sen en Mr Cap på det för att ja, förfina det som förfinas kan

    Då är planen närmsta tiden då.. ska vi see..

    * På egen hand pensla roststopp på känsliga ställen (ej lackade ytor, utan ställen som inte syns)

    * Ge lackeraren 5-10k ngt för att fixa så den ser helt reko ut i 2 år till, det som är mest akut helt enkelt, plåt vid instegslist hör dit, då det är sparklådan rent utav.

    * Under dessa 2 år tillkommer ju vanliga saker också, EBC bromsar o dylikt.

    * Jobba o spara, köpa på mig all plåt, lister, etc.

    * En vacker dag ta av all plåt, in till lackeraren.

    När (om) detta blir gjort så kommer jag ha en diamantsvart-metallic (trolig färg iaf), Aero som bara ha ny plåt och totalt felfri på alla sätt.

    Räknar jag med inköp + ny plåt + lack, slutar notan på ungefär 150k, men vafan, det får man ju ge för en fräsh Aero ändå, dock inte nylackad. Så teoretiskt sett är min idé bättre, då jag redan har själva bilen

    Frågan är bara om man klarar av den mentala biten, jobba o spara i 1,5 - 2 år utan att man ser skillnad på bilen :P Lite av en utmaning på det viset. Finns ju alltid banken också, om man bilr less på spara på slutet.

    Funderar också, visst, köpa nya skärmar, nya dörrar, baklucka etc, borde ju egentligen inte behöva passas in innan lack.. jag vet, det är en bra idé att kolla om det passar. Men jag tycker nog f-n att en del från saab själva, en demonterad annan SS, ska passa på min SS rakt av utan snack.. inpassning - självklart, men att behöva kapa / justera plåt kan omöjligen behövas.

    Heder åt er som orkat läsa, om någon gjort det. Vad säger ni? Är jag helt korkad som har dom där planerna..? kan ju kanske få någon pokal på en framtida träff om det blir så seriöst som jag vill.. MEN, ett måste är att först "kasta bort" x lappar för få den relativt ok medans den väntar på extreme makeover, annars kommer ja lessna på se'n..

    Nä, man skulle varit intresserad av fåglar istället..

    L8r!
    9-3 SS Aero -03

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Okej???* skulle bli billigare att leta efter en pedant skött likadan bil istället med mindre mil på mätarn!!??
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  3. #3
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Men även om man köper en pedantskött bil som är 3+år gammal så syns det att den inte är ny, lack inredning, motorrum osv.

    Dock lär det bli billigare att byta ut bilen du har mot en utan rosten och sen lacka om o dona, plåten är ju ändå typ 50% av kostnaden i din plan
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Håller inte med där!! Pedant skött är just som det låter men svåra att men finns om man letar! Var och kolla på en Volvo 240 88 med tyg klädsel och den var precis som ny!!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    82

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Ja, det är ju det.. haha, det är fan inte lätt att veta hur man skall göra. En vis man sa någon gång "vad som än händer, en dag i sänder".. delvis sant.

    Skall man veva igång stort projekt så måste man ju hålla fast vid det.

    Tror jag gör en liten combo, fixa till det som finns, sen får vi väl se hur bra det blir. Är det good enough så kanske det blir bilbyte om något år (2.8T istället).


    Men, mina herrar. Jag är lite som jag är också, min BMW 320 Automat byggdes om till 328 Manuelll med M3 drivlina + nya skärmar fram. I det fallet var bilbyte ännu mer motiverat, så ja, på det viset är jag inte speciellt bekymmrad (arbetsinsatsmässigt).


    Så.. hm.. Eller, så skiter jag i allt, tutar o kör något år, säljer och lånar upp till nyare Aero.

    Summasumarum, inte lätt
    9-3 SS Aero -03

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Håller inte med där!! Pedant skött är just som det låter men svåra att men finns om man letar! Var och kolla på en Volvo 240 88 med tyg klädsel och den var precis som ny!!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    428

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Köp min bil, lovar att det är NYSKICK på den

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Ingen bil är nog helt rostfri om man börjar syna var enda liten skarv sedan så finns det ju rost på ställen inuti dörrar, balkar, skärmar osv som man aldrig ser föränns det blossar igenom plåten.

    Sålde själv iväg min 9-3 - 2002 pga rost. Lagade ena skärmkanten men blev inte riktigt nöjd med resultatet och visste att jag hade lika mycket rost på andra sidan. Tänkte då köpa mig en Rostfri 9-3 istället, men det finns nog inga 9-3 utan rostiga hundben så jag gav upp den bilmodellen.

    Är man pedantisk så ska man nog antingen ha en ny bil eller en så pass billig bil så det inte spelar någon roll om det börjar komma lite rost.

    Börja rostlaga en bil på verkstad tror jag att man ska akta sig för. Har väl rosten kommit fram på vissa ställen så är det bara en tidsfråga tills det börjar blossa upp på andra ställen.

    En 03as 9-3 böjar ju inte vara värd så mycket pengar längre. Kanske bättre att sälja iväg den och köpa en annan med mindre rost..

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    När jag köper en NG900 Talladega nästa gång så tänker jag hålla mig till Coupé/3D modellerna då de inte har hundbenet som brukar rosta... I övrigt så är dessa ganska bra mot rost(från 96) om man jämför med 94or och 95or som har massvis med rost nere på dörrarna.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    När jag köper en NG900 Talladega nästa gång så tänker jag hålla mig till Coupé/3D modellerna då de inte har hundbenet som brukar rosta... I övrigt så är dessa ganska bra mot rost(från 96) om man jämför med 94or och 95or som har massvis med rost nere på dörrarna.
    Tror inte att någon som lagat rost på en 900/ 9-3 5dr vill köpa annat än 3 dr. Har inte sett någon annan bil som har sämre bakskärmar än dessa bilar.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Livet med saab (skriva av mig)

    Citat Ursprungligen postat av granberg85
    Citat Ursprungligen postat av DanSaab
    När jag köper en NG900 Talladega nästa gång så tänker jag hålla mig till Coupé/3D modellerna då de inte har hundbenet som brukar rosta... I övrigt så är dessa ganska bra mot rost(från 96) om man jämför med 94or och 95or som har massvis med rost nere på dörrarna.
    Tror inte att någon som lagat rost på en 900/ 9-3 5dr vill köpa annat än 3 dr. Har inte sett någon annan bil som har sämre bakskärmar än dessa bilar.
    Samtidigt så ser de mycket sportigare ut, 3D asså

    Men tyvärr så finns det inte många original NG900/OG9-3 Coupé kvar idag i original och speciellt inte Talladegorna då de är sönderstylade
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 02:34
  2. Livet som saabägare (!), Antilock och hoppande växel..
    Av frostyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 18:08
  3. Mellbergs sportbil fortfarande i livet! =)
    Av NORLUND i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •