Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300W?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300W?

    Har idag det största ljudsystemet som fanns MY06. Alla högtalare är original förutom 6,5" i dörrarna fram som är utbytta mot MTX element. Det låter väll OK för att vara original men eftersom att man är lite skadad från hemmbio/hifi intresset så vill jag ha mer.

    Därför ska samtliga högtalare bytas. Jag behöver alltså 2st bra 3,5" att sätta i panelen fram samt 3st 4" att sätta i hatthyllan bak och en i center fram. Original 6x9" får sitta kvar så länge då jag inte hittat någon ren 6x9 bas utan bara koaxialer.

    Jag har läst runt på forumet och hittat diverse förslag, men jag vill ha förslag på de som låter bäst helt enkelt. Priset spelar inte så stor roll, men det ska vara någorlunda prisvärt iaf, dvs inte BOSE eller annat dravel där man enbart betalar för märket. Elementen ska gärna gå att driva med original slutsteg, då jag inte är jätte sugen på att koppla in externa grejer. Jag ska alltså inte tävla i ljudtryck, utan det ska låta bra i bilen. Gärna att högtalarna ska gå att montera utan en massa ingrepp i inredningen.

    Jag har tittat extra noga på Amega Q-cox 350 men ser två nackdelar med den, låg känslighet och att det inte finns någon matchande 4" till övriga platser.

    Annars har jag tittat på märken som Focal & Infinity då jag vet att de gör bra grejer åtminstonde på hifi/hembio sidan.

    Kan jag få lite fler konkreta tips på vad jag bör köpa?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300

    Jag tycker inte det du skriver går ihop riktigt. Dels så vill du ha nåt som låter väldigt bra, men du ska ha en massa högtalare, och dels så ska det drivas med originaleffekt. Men jag kör mitt förslag ändå.

    I instrumentbrädan sätter du ett par Magnat Carfit87, dom är lättdrivna och låter väldigt bra sett till priset. Vist Amega låter betydligt bättre men då krävs nära på ett slutsteg. Centern låter du vara eller så kopplar du bort den, ingen idé att byta ut.

    6*9orna låter du vara, som du själv skrev, dom duger. 4" i hatthyllan är också överflödiga att byta anser jag, fadea fram ljudet istället, du sitter väl inte bak? Lägg istället pengarna på ett paket dämpmatta, t.ex. SilentCoat till dörrarna så ska du se att det blir lite mer fart på dom. Bäst vore dock att koppla in ett 5-kanals slutsteg som kan driva högtalarna på brädan, dörrarna och basarna.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300

    Hej ChriZtoffer och tack för ditt svar. Jag har följt ditt ljudbygge och det är minst sagt imponerande.

    Självklart kan jag installera ett slutsteg om det verkligen behövs för att det ska låta vettigt, men är verkligen original så dåliga? Jag ska ju som sagt inte spela särskilt högt och bättre slutsteg ger ju främst den möjligheten, att spela högt alltså. Välljudet brukar det inte vara någon astronomiskt skillnad på.

    Fadea ljudet fram vill jag inte göra, då tappar jag ju basen som kommer från 6x9 bak. Därför vill jag ha vettigt ljud bak också.
    Dörrarna är redan dämpade, dock inte av mig själv så vet inte riktigt hur det ser ut. SilentCoat såg ju dock väldigt smidig ut så den ska jag nog prova om det behövs mer dämpning.

    Om jag ska komplettera med slutsteg så kommer det väll behövas flera, då det inte finns någon fullregister signal i hela bilen... alla högtalare är ju delade på ett eller annat sätt vad jag har förstått?

    300kr för ett par Magnat var ju löjligt billigt faktiskt, är det inte värt att lägga mer pengar om man inte ska ha slutsteg?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300

    Fadeas 6x9orna också alltså? Det var något nytt för mig, trodde som behöll sin nivå trots att man fadeade. Men oavsett så tycker då jag det är onödigt att byta högtalarna bak, om inte annat så bökigt då du måste göra en adapterplatta eftersom original har en minst sagt speciell montering. Slutsteg till dörrarna är inte jätteviktigt nej, men det kan ge ett lyft. Även 6x9" basarna kan må bra av lite mer effekt, för dom kan spela på rätt bra.

    Om du hade haft mellansystemet så hade dörrarna fått i princip fullregistersignal, endast en liten delning vid 40Hz. I din bil är dom istället delade vid 80Hz. Isåfall så skulle du haft en signalprocessor, t.ex. RockfordFosgate 3sixty, använde en sån i caben som jag bygde i i somras och det blev kanon. Den summerar nämligen insignalerna så att man kan få ut fullregister.

    Om du ska driva högtalarna på brädan med originalförstärkaren så är Magnatarna det vettigaste du kan köpa, dom flesta andra 3,5" koaxialer är antingen för tungdrivna (kommer spela lågt) eller så har dom vass diskant. Magnats är rätt så välbalanserade och lättdrivna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300

    Vore ju grymt om 6x9orna inte påverkades av faden... Får testa imorn men tror det är så iaf.

    När jag hade bort hatthyllan så tyckte jag det såg så konstigt reflekterade inte jätte mycket över det men såg ut som de satt med 2st skruvar? Sen satt det en extra diskant också förvisso.

    Så här står det i 9-3 SS Ljud-FAQ:
    Signalen från AMP1 till dörrarna är delad och spelar mellan 40-800 Hz om man saknar AMP2. Är AMP2 monterad ändras delningsfrekvensen till 80-800 Hz. Alltså går det inte att använda signalen från AMP1 till att driva hela systemet via externt slutsteg
    Är det fel?

    Signalprocessor i alla ära men känns aningen för ambitiöst för mig just nu, grymt att det finns en lösning iaf.

    Vass diskant vill jag absolut inte ha så det får väll bli ett par Magnat, så länge. Jag kommer ju förmodligen bygga vidare men jag pallar fan inte att dra en massa kablar och löda nu.

    Föresten, har du något tips på bra 6,5" midbasar? Kommer bara spela 80-800hz (om FAQ stämmer, vilket inte verkar vara fallet enligt dig). De MTX som sitter nu är från ett kit vilket känns onödigt då delningsfilter & diskanter bara ligger i skräpar.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300

    I din bil spelar middarna från 80Hz ja, är dock osäker på hur långt upp dom går. När jag kollade signalen i min med mellansystemet så spelade middarna 40Hz och uppåt utan övre delning. Dina middar kan du nog behålla, kommer inte göra någon större nytta att byta dom om du inte hittar några som är mer lättdrivna.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Bästa högtalarna att stoppa i en 9-3 SS med Prestige 300

    Skumt att du inte hade någon övre delning, jag undrar vart infon i FAQ kommer ifrån.
    Kan ju för övrigt tillägga att jag är nöjd med hur högt man kan spela med nuvarande system, vill bara ha mer välljud.

    Men vad tror du resultatet skulle bli om jag satte Q-Cox 350 fram, skulle de spela väldigt lågt eller? Och Amega DRVRQ6 i dörrarna, bättre än MTX?

    Jag är ju inte helt främmande för att stoppa i slutsteg bara att jag inte orkar göra det just nu. Så köper gärna bra element direkt så jag inte behöver byta de också sen, men ljudet ska ju helst gå att lyssna på så länge
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

Liknande ämnen

  1. Går det att stoppa T5 motor i T8 bil?
    Av Schollin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 19:07
  2. Stoppa pressarna!
    Av Kippy i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 23:14
  3. Uppgradera ljud i en 9-3 SC 2007 - Prestige 300W - Tips?
    Av Televinken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 00:15
  4. Prestige 300w, 10'' Subwoofer i komb med reservhjul?
    Av Anth i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •