Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

  1. #1

    TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Sitter och funderar lite på om det är smartare att öka hastigheten ca 10km/h så att vattentempen går över 75c och värmaren stängs av så kanske bilen drar mindre diesel?

    Eller är det någon som har bättre koll på detta?

    Tänkte mer säg om värmaren går i 110km/h om jag då ökar till 130km/h då kanske värmaren stängs av som drar ca 1 liter? timmen, skulle då förbrukningen från 110 -> 130 öka med bara 0,1 liter milen så kanske värmaren stängs av och jag får ändå samma förbrukning men kortare restid?

    Flummigt inlägg men jag hoppas att ni förstår.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Det är svårt att göra en beräkning på detta då det också beror på yttertemperatur osv.

    Min erfarenhet av C5 hid (jag vet att det inte är en saab) är enkel. Nej luftmotstånd osv gör inte att en liten ökning i det högre hastigheterna har någon possitiv effekt på det sättet.

    Medans rätt växel och hastighet i lägre hastigheter har betydelse.

    Men det som har störst betydelse är ditt körsätt. Långsam körning tjänar man normalt på i längden om man räknar med bromsbelägg, däckslitage, bränsleförbrukning osv.

    I motorvägsfart så tjänar du inte på att köra snabbare. Dessutom om du får en böteslapp så är det många liter bränsle

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Minska luftflödet genom motorrummet istället så sparar du ännu mer bränsle (luftmotståndet sjunker något) En bit kartong på rätt ställe gör susen.

    Vi brukade blockera ungefär 75% av kylarens area de kallaste veckorna i december och januari för att få bättre värme i kupén på den tiden jag bodde i de kallaste delarna av landet. Men man får komma ihåg att ta bort den när man skall dra ett tungt släp.

  4. #4

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Minska luftflödet genom motorrummet istället så sparar du ännu mer bränsle (luftmotståndet sjunker något) En bit kartong på rätt ställe gör susen.

    Vi brukade blockera ungefär 75% av kylarens area de kallaste veckorna i december och januari för att få bättre värme i kupén på den tiden jag bodde i de kallaste delarna av landet. Men man får komma ihåg att ta bort den när man skall dra ett tungt släp.
    Kartong kanske jag ska prova med, eller något annat det ser så knäppt ut att täcka fronten på en ny bil.


    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    I motorvägsfart så tjänar du inte på att köra snabbare. Dessutom om du får en böteslapp så är det många liter bränsle

    MVH
    Fredrik
    Det är lugnt är med i dont worry, aldrig betalt mina böter.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Kartong kanske jag ska prova med, eller något annat det ser så knäppt ut att täcka fronten på en ny bil.
    Litet förtydligande, kartongskivan sätter du inte i grillen utan framför kylaren/kondensorn.

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    5129

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    ...

    Det är lugnt är med i dont worry, aldrig betalt mina böter.

    Man kan alltså inte enbart med röstsedel välja bort eget ansvar, det finns andra sätt oxå...


    Trevlig bil du har förresten.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #7
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 930
    Medlem#
    4706

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Kartong kanske jag ska prova med, eller något annat det ser så knäppt ut att täcka fronten på en ny bil.
    Litet förtydligande, kartongskivan sätter du inte i grillen utan framför kylaren/kondensorn.
    Målar man den svart borde det gå att få det ganska diskret.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    538

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Jag fattar ingenting? Har du problem med dålig värme? Byt i såfall termostat annars lär säkert bilens teknik sköta om värmaren så som det är tänkt från början.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen
    Jag fattar ingenting? Har du problem med dålig värme? Byt i såfall termostat annars lär säkert bilens teknik sköta om värmaren så som det är tänkt från början.
    Väldigt vanligt att moderna dieslar inte orkar hålla värmen, luften som passerar genom motorn och motorrummet kyler mer än spillvärmen från motorn i landsvägsfart.
    Värmaren löser problemet men den förbrukar ju diesel för någon krona per mil...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Om vi förutsättar att han håller 110 som han säger och värmaren förbrukar 0,3dl/h Vilket borde vara rimligt då min bensinvärmare förbrukar 0,25 dl/h på halv fart som det borde vara i detta fall. (har en webasto 5,0kw)

    Så skulle det innebära att han förbrukar 0,3/11=0,027 liter / mil
    Om vi tar dessa 0,027L/mil och gångrar med dieselpriset på cs 14kr = 0,39kr/mil

    Då vill jag fortfarande påstå att ditt körsätt har mer betydelse. Snabba acc och bromsningar, kurvtagning agresiv kopplingsarbete m.m
    Har större ekonomisk betydelse. Sedan om du ökar hastigheten bara lite så får du fort se att den ökar mer i bränsleförbrukning än 0,027 liter / mil.


    Enkel mattemattik tycker iaf jag

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Litet förtydligande, kartongskivan sätter du inte i grillen utan framför kylaren/kondensorn.
    Målar man den svart borde det gå att få det ganska diskret.
    Annars så kan man sätta igen luftintaget i grillen med genomskinlig plast, då syns det inte och luftmotståndet sjunker. Att blockera kylaren brukar vara en sämre lösning än att blockera luftintagen när det gäller luftmotstånd.

    Sätter du igen kylaren så tänk då på att inte blockera luftflödet helt till oljekylaren.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Det är ju en viss skillnad på 0,3 och 1,0 liter per timma, vilket är det?

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Min varmkörda Opeldiesel drar 0,7l/h säger färddatorn. Slår om när man stannar...
    Fredrik J

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    538

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen
    Jag fattar ingenting? Har du problem med dålig värme? Byt i såfall termostat annars lär säkert bilens teknik sköta om värmaren så som det är tänkt från början.
    Väldigt vanligt att moderna dieslar inte orkar hålla värmen, luften som passerar genom motorn och motorrummet kyler mer än spillvärmen från motorn i landsvägsfart.
    Värmaren löser problemet men den förbrukar ju diesel för någon krona per mil...
    Jo, jag vet hur dom fungerar, har kört SAAB diesel de senaste 12 åren. Förbrukningen på värmaren är ju som piss i missisippi. Jag skulle välja komforten med en varm och go bil.

    Jag vet hur kall en og 9-3 TID blir om inte värmaren funkar på vintern, den går knappt ur blått fält vid 10-15 minus grader.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    876

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Jag har haft min TTiD 180hk sen i Januari och har loggat de flesta tankningarna och jag har inte upplevt att den drog mer under vinterhalvåret när värmaren användes. Vinterhjulen är ju något smalare än sommarhjulen och det väger ju upp det hela också.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    769

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Är det 0,25l/timme då är det ju inte mycket att bråka om men hursomhelst är det ju så att mer luft än nödvändigt åker genom motorrummet, ett enkelt sätt att sänka luftmotståndet är att minska detta luftflöde, vilket bl.a. Volvo gjorde på Drive-modellerna, men eftersom det är igensatt räcker inte kylflödet till för fullt effektuttag från motorn. Istället för att göra tillslutningen dynamisk genom nån lucka som öppnar och stänger så valde de om jag förstått det rätt att begränsa släpvagnsvikten.

    Jag är medveten om att på en diesel är det lite mer komplicerat eftersom den har ytterligare ett luftflöde och det är det som går genom motorn. Landsvägskörning när turbon inte laddar är det ändå nästan två kubikmeter luft som passerar genom motorn varje minut.
    Vissa motorer har ett begränsande spjäll t.ex. en mercedesdiesel jag hade för ett par år sedan, men jag vet inte riktigt vad det var till för... det var stängt på tomgång. Den bilen hade jäkligt bra värme, termostaten öppnade redan efter 2-3km landsvägskörning och man kunde få bastu inne även om det var -20 ute. Drog en del mer än en TTID 180 i och för sig, säkert en dl/milen mer.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Bensin och dieselvärmare drar inga mängder med bränsle. Framför allt om man slår ut det per mil som jag gjorde. Då är det småpotatis även om man minskar hastigheten. Det är bara en sådan sak som folk "tror" har betydelse medans man köper bredare däck för att det ser coolt ut

    (Visst har den betydelse men den lilla mängden är sörumbar i sammanhanget)

    Sen om du använder värmaren för att slippa använda el-värmare från väggen så kan det synas.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Problemet är att så länge utetempen är under 8 plusgrader har jag för mig, så går värmaren konstant, oavsett vilket tempratur motorn har, så det billigaste alternativet är att hitta varvtalet där motorn drar minst diesel

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Jag kör en Opel Insignia diesel. Bilen saknar dieselvärmare. Jag har "bara" quickheat som är en elslinga i värmepaketet som ger värme snabbare. Motorn har aldrig haft problem med att hålla temperaturen, inte ens förra vintern då det var smällkallt. Varför behöver en 9-3 en värmare för att värma motorn vid kallt väder? Gäller det samma för Insigniasyskonet ng9-5?
    Fredrik J

  20. #20

    Re: TTID långkörningar, extra värmare, öka hastighet?

    Jag har fått det lite annorlunda förklarat av en saab verkstad mek, diesel värmaren blir aktiv per automatik vid kallare än +8 grader syns en symbol i instrumenteringen, men går bara tills den uppnått normal motor temp på mätaren och går i standby (men symbolen syns fortfarande i panelen) då den har normal hög motortemp och kopplas bara in vid körning om motorn inte klarar att hålla normal temp.
    Vill minnas att det står det även i instr.boken

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •