Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lysande CE och felkod P2280 OG9-5 -07 TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    3

    Lysande CE och felkod P2280 OG9-5 -07 TiD

    Check Engine lampan började lysa med fast sken. Saab verkstaden läste ut felkoden till P2280 Luftmassa högre än förväntad. Bilen går och låter som den ska, så de släkte den. Dom hade aldrig sett denna felkoden. De sa även att jag skulle återkomma om lampan tändes igen för en större diagnos/tryckprovning, och det gjorde den efter 50 mil.
    Lampan tändes exakt på samma sätt båda ggr. Ökade hastigheten mjukt från 50km/h till 80km/h (bilar framför+ jämte), kände att bilen tappade kraft en kort stund. Släppte gasen, körde av motorvägen vid närmsta mot. Stannade ett par min. Startade och körde iväg. Bilen går ff (kankse ngt förhöjd bränsleåtgång) som den ska men lampan lyser.
    Har sökt på forumet utan att hitta vad detta är. Något som vet vad detta är för fel?? Är inte sugen på dyr felsökning....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    3

    Re: Felkod P2280 Saab 9-5 -07 Tid

    FYI, för att spara pengar till andra som får denna felkoden.
    Efter 5-6 tusen (2xfelsökning och trycksättningen av luftsystemet): En trasig EGR ventil kan sätta denna felkoden.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    3

    Re: Felkod P2280 Saab 9-5 -07 Tid

    Att byta EGR ventilen hjälpte föga, felet kom tillbaka snabbt som ögat, och inträffade oftare än innan. (Den gamla EGR:n var inte tät). In med bilen till verkstaden, fick köra med lånad luftmassemätare, hjälpte inte, in med bilen 2 ggr till. Verkstaden var tom i kontakt med Saab i Trollhättan. Sista gången den var inne var de ute och belastade den hårt och då fick de fram felet samt läste in datavärderna, samt att de såg då att det var en spricka i den grova turboslangen mitt under motorn. Nu fungerar allt som det ska och några hästar har hittat hem till stallet igen
    Var kritisk till att de inte hade hittat sprickan i den slangen vid första tillfället. Det var de också. Behövde inte betala några felsökningskostnader 5-6 timmar utan bara slangen och bytet av denna. Det ska Br Larsson A-sås ha en stor credd för!!

  4. #4

    Re: Felkod P2280 Saab 9-5 -07 Tid

    Hej.

    Vad bra att det löste sig så bra till sist.
    Har sparat P2280 med din felbeskrivning i min folder med "bilmektips". Vad jag förstår kan P2280 bero på flera saker.

    mvh
    loca

Liknande ämnen

  1. Lysande airbaglampa OG9-5
    Av Dirty petter i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-04-14, 21:31
  2. Lysande laddlampa OG9-5
    Av Mattiaz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2022-07-01, 00:55
  3. Lysande CE och felkod P1250, OG9-5 -05
    Av smedsgarden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-10-20, 11:47
  4. lysande blinkers 9-5???
    Av Jocke_o i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 00:50
  5. Ni med lysande larmdiod!!!
    Av stefan bohman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 20:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •