Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Hej

    Jaha då har man bidragit med ett sträck i olycksstatistiken. I söndags var jag påväg till Ikea i södra Stockholm med min fru Åsa och min 3-åriga dotter Saga i bilen när en 18 m lång lastbil (heter det trailerbil + släp kanske) bestämde sig för att byta fil till det högra körfältet. Innan jag fortsätter så ska det sägas direkt att vi alla mår bra fysiskt.

    Jag kom på E4 söder ut vid Västberga i egen fil parallett med långtradaren (i höjd med dragbilens bakdäck) och höll någonstans runt 70km/h och kände spontant att det inte var optimal att ligga på hans insida. Sagt och gjort så ökade jag sakta farten dels för att det lite längre fram blir 90km/h och trafiken var tät en söndag förmiddag. Framför oss låg en bil som blinkade höger in i ytterligare en anslutande fil i tron om att det var hans/hennes avtag mot Hägersten, men upptäckte sitt misstag och gick tillbaks ut i samma fil som jag låg i och ökade där efter farten. Både jag och frugan skrattade gott och konstaterade att vi behövde skynda oss lite när vi skulle komma fram eftersom vår 8-åriga son var själv hemma på prov. Nu var min bil i höjd med lastbilens främre hjulpar och jag ökade ytterligare men tänkte ändå ligga kvar i min fil eftersom jag skulle av en 6-7 km längre fram. Ungefär när hytten på lastbilen var i min dödavinkeln så prejade lastbilen min bakdörr/bakskärm. Jag försökte styra emot för att öka avståndet mellan oss och därmed undkomma men det gick mycket fort och han fortsatte sitt filbyte. Så resultatet blev att han helt sonika vände min bil 90 grader (i förhållande till körriktningen) varpå jag/vi hamnar med förarsidan framför lastbilens front. Då bromsade jag fullt föra att inte fortsätta över in i nästa körfält. Jag vet att jag skrek åt Åsa och Saga att dom skulle sitta still och att det skulle gå bra. Så här i efterhand är svårt att uppskatta hur långt han plogade oss framför sig (det kändes som en evighet eftersom jag hann vända mig om och titta på Saga i baksätet). Så min uppskattning är att det väl hann bli någonstans mellan 30-60m, innan jag märkte att jag "lossnade" från hans stötfångare och kan räta upp bilen så att jag kort och gott hade gjort en 180 gradare. Rullade där efter baklänges i 30-40km/m innan jag kunde få stopp på bilen i filen längst till höger. Jag konstaterade snabbt att vi klarat oss bra fysiskt och sprang runt bilen och plockade ut Saga ur baksätet och lyfte henne över stålräcket på sidan om vägen. Hur Åsa tog sig ur minns jag inte, hon bara fanns där.

    Så här med ett par dagar bakom sig så förstår man lite av vad som kunde ha hänt och jag brukar inte vara religös men fan vet. När jag sedan legat och skall sova på kvällarna har jag gått igenom händelseförloppet många gånger och då är det ett par saker som slår mig. Jag förstår att vilken normalt funtad människa som helst inte gör en sån här grej med vilje utan att det är den "mänskliga faktorn" som spelar in. Däremot kan man välja att agera på olika sätt efteråt. Visst jag var jävligt arg och rädd och hade kunnat dragit omkull honom där på fläcken. Men vad tror ni gubben gör? Kommer han springande och frågar hur det har gått eller så, eller kollar hur lilltjejen mår? Visst han kunde inte svenska eftersom han kom från Estland men man kan göra sig förstådd på många olika sett. Gubben väljer istället att stå vid sin lastbil och ropa på knackig engelska ”Have you called police” - ridå. Nästa grej är kvinnan som låg bakom mig på 50-60m håll och stannade sin bil sprang fram för att se om vi behövde hjälp, erbjöd sig att vittna och att Saga kunde få sitta i hennes bil och värma sig i väntan på polis och bärgare. Sånt gör en glad ända in i själen. Och precis som vanligt när man behöver hjälp i Sverige så sparas det inte på resurser, stort tack till polis och vägassistans.

    Sist men inte minst jag säga tack till Saab och framför allt vår egen TLX801 för att allt fungerade precis som det var tänkt. Och precis av den anledning kommer vi självklart att köpa en ny/nyare Saab nu när den här antagligen går till skrot. Det kommer nu antagligen att bli en lång resa som kommer att ta mycket kraft och tid för att få en hyfsat peng från försäkringsbolaget för vår 9-5’a. Jag har lagt oerhört mycket tid och pengar på den , för att hålla den i ett fantastiskt skick (Sveriges finaste originalskick?) Mitt bruksvärde för den är långt bortom de olika annonser på Blocket som bedyrar ”fint skick” och ”fullutrustad”. Men den historien kommer att du att kunna läsa om i en annan del av forumet.

    //Jesper #1873 med familj

    http://www.garaget.org/?car=2456&image=2536752
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Skönt att ni alla klarade er oskadda!

    Jag råkade ut för en liknande grej för dryga 4 år sedan, lastbilen såg mig inte när jag låg längs med hytten och fick för sig att glida över till vänster där jag låg.. Jag han nita såpass att jag kom till hans bakhjul innan lastbilen var på framskärmen och röck upp min stackars corrado från marken med hjulet och det var millimeter från att jag slog runt...

    Även här var det bara bilskador vilket till slut ledde till att jag blev saabägare...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Hade själv ett elände att få ut ngt vettigt för min, av ett rattfyllo, parkeringskvaddade 95:a förra året.
    Ditt försäkringsbolag betalar ut listpris snabbt o enkelt, säkert rätt i de flesta fall.

    Vad jag lyckades få reda på efter mycket tjafsande var att jag kunde kräva annan ersättning från min motparts bolag - i detta fallet hade de tagit rattfyllot o det var ju inget snack om skuldfrågan eftersom bilen var parkerad o inte i trafik.
    Hursom, ringde hans försäkringsbolag o fick ersättning för allt jag begärde utan avdrag för slitage. Kvitton är såklart en fördel här även om man förmodligen kan kräva ersättning av mer imaginär karaktär oxå. Däremot är det nog svårt att få för nedlagd tid, men du får se tiden som en hobby.

    Skönt iallafall att ni klarade er - de där gamla östbilarna utan vidvinkelspeglar borde fan inte vara ute på vägarna.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Tur att ni inte blev skadade?? Jävla idioter som kör dom där lastbilarna som inte vilar när dom ska osv! Fyfan säger jag bara, kunde slutat riktigt illa!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Tur att ni inte blev skadade?? Jävla idioter som kör dom där lastbilarna som inte vilar när dom ska osv! Fyfan säger jag bara, kunde slutat riktigt illa!

    Jadu det är stora bilar och betydligt större döda vinklar än vad det är på en personbil..

    Jag har själv kört lastbilen som kört på en bil. Dock inte såhär utan vid ett färjeläge.

    Det fanns ett däck för lastbilar och ett för personbilar jag åkte färjan för första gången och hängde på lastbilen framför för att komma rätt.

    Någonstans på vägen så har en personbil kommit ifrån högerfilen och kört in mellan mig och lastbilen framför och iom att hytten är så högt upp så ser man inget som ligger 1 meter framför om man inte verkligen kollar.

    Lite längre fram blir det stopp och jag glider upp 2 meter från lastbilen framför utan att ha en aning om att det finns en personbil imellan oss och helt plötsligt hör jag ett skrapljud från när jag puttar personbilen framför mig mot lastbilen framför mig.

    Inte ens då insåg jag att det ligger en bil där utan kollar i spegeln om jag har rivit en skylt som jag missat med trailern.
    Inte förrens det ställer sig en gubbe upp från bilen framför ser jag denna.

    Så att skylla på att folk kör olagligt är nog inte hela sanningen. Dock märker man att folk som kör personbilar inte är rädda om sina liv och har inte den respekt dom borde ha mot dessa stora fordon.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  6. #6
    Grundladd N.Juvakkas avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    119
    Medlem#
    8315

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Gött att det gick bra med alla, känns inte som man har oddsen med sig om man blir plogad av en lastbil på motorvägen

    Angående lastbilar och färjor så verkar det alltid hända något, i somras var det en stjärna som slängde upp bakdörren på sin nya santa-fe mellan släpet och dragaren för att de hade bråttom att lasta bilen när färjan kommit fram, bara det att han inte brydde sig om att lastbilen redan rullade Mycket rabalder och en färdiganvänd hyundai senare fick vi åka av färjan.
    The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
    Kör 9-5 aero -02 och 900 T16 -91

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Skönt att ni klarade er! Jag och min flickvän åkte förbi olycksplatsen när räddningstjänsten var på plats. Vi var också påväg till IKEA.

    Min flickvän var orolig över att det hade suttit nån i Saaben, men jag sa att det säkert var en polisbil...jag hade fel.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Tur att ni inte blev skadade?? Jävla idioter som kör dom där lastbilarna som inte vilar när dom ska osv! Fyfan säger jag bara, kunde slutat riktigt illa!

    Jadu det är stora bilar och betydligt större döda vinklar än vad det är på en personbil..

    Jag har själv kört lastbilen som kört på en bil. Dock inte såhär utan vid ett färjeläge.

    Det fanns ett däck för lastbilar och ett för personbilar jag åkte färjan för första gången och hängde på lastbilen framför för att komma rätt.

    Någonstans på vägen så har en personbil kommit ifrån högerfilen och kört in mellan mig och lastbilen framför och iom att hytten är så högt upp så ser man inget som ligger 1 meter framför om man inte verkligen kollar.

    Lite längre fram blir det stopp och jag glider upp 2 meter från lastbilen framför utan att ha en aning om att det finns en personbil imellan oss och helt plötsligt hör jag ett skrapljud från när jag puttar personbilen framför mig mot lastbilen framför mig.

    Inte ens då insåg jag att det ligger en bil där utan kollar i spegeln om jag har rivit en skylt som jag missat med trailern.
    Inte förrens det ställer sig en gubbe upp från bilen framför ser jag denna.

    Så att skylla på att folk kör olagligt är nog inte hela sanningen. Dock märker man att folk som kör personbilar inte är rädda om sina liv och har inte den respekt dom borde ha mot dessa stora fordon.

    SKylla och skylla!???? Du vet lika mycket som jag att dom inte vilar när dom ska! Sitter och kör flera dygn, och dom måste göra det fort!! Jag har själv kört lastbil FH 12 med släp och det är inte svårt och inte enkelt heller. Respekten för dom menar du då att alla bilar borde flytta sig i sidled när dom kommer nej du dom ska titta lika mycket som andra gör i speglarna?? Störst går först principen eller? Tycker du verkligen ska kolla nästa gång annars kanske du inte ska köra lastbil!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    iom att hytten är så högt upp så ser man inget som ligger 1 meter framför om man inte verkligen kollar.


    ????????????????? Skämtar du med mig?????????? Kör man lastbil så tittar man annars ska man inte sitta bakom ratten!! Finns speglar fram så du ser neråt samt döda vinkel speglar bakåt missar man detta ja då kör man inte så stora pjäser PUNKT
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Sitter och väntar på att någon lastbilschaufför ska komma in i tråden och minsann predika att det alltid är personbilarnas fel och att lastbilschaufförerna kör så avsevärt mycket bättre än oss andra. Var är ni?

    Skönt att höra att det gick bra med er, kunde slutat väldigt mycket olyckligare.

    Mvh.
    Saab 9-3 SC -08

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Sitter och väntar på att någon lastbilschaufför ska komma in i tråden och minsann predika att det alltid är personbilarnas fel och att lastbilschaufförerna kör så avsevärt mycket bättre än oss andra. Var är ni?

    Skönt att höra att det gick bra med er, kunde slutat väldigt mycket olyckligare.

    Mvh.

    Exakt my Point!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster


    Jadu det är stora bilar och betydligt större döda vinklar än vad det är på en personbil..

    Jag har själv kört lastbilen som kört på en bil. Dock inte såhär utan vid ett färjeläge.

    Det fanns ett däck för lastbilar och ett för personbilar jag åkte färjan för första gången och hängde på lastbilen framför för att komma rätt.

    Någonstans på vägen så har en personbil kommit ifrån högerfilen och kört in mellan mig och lastbilen framför och iom att hytten är så högt upp så ser man inget som ligger 1 meter framför om man inte verkligen kollar.

    Lite längre fram blir det stopp och jag glider upp 2 meter från lastbilen framför utan att ha en aning om att det finns en personbil imellan oss och helt plötsligt hör jag ett skrapljud från när jag puttar personbilen framför mig mot lastbilen framför mig.

    Inte ens då insåg jag att det ligger en bil där utan kollar i spegeln om jag har rivit en skylt som jag missat med trailern.
    Inte förrens det ställer sig en gubbe upp från bilen framför ser jag denna.

    Så att skylla på att folk kör olagligt är nog inte hela sanningen. Dock märker man att folk som kör personbilar inte är rädda om sina liv och har inte den respekt dom borde ha mot dessa stora fordon.

    SKylla och skylla!???? Du vet lika mycket som jag att dom inte vilar när dom ska! Sitter och kör flera dygn, och dom måste göra det fort!! Jag har själv kört lastbil FH 12 med släp och det är inte svårt och inte enkelt heller. Respekten för dom menar du då att alla bilar borde flytta sig i sidled när dom kommer nej du dom ska titta lika mycket som andra gör i speglarna?? Störst går först principen eller? Tycker du verkligen ska kolla nästa gång annars kanske du inte ska köra lastbil!

    Respekt som i hur stor skada tror du det vart på lastbilen ifråga när nu bilen gick till skrot.

    Man är ju rätt liten i en personbil jämfört med en lastbil.

    Men folk kör personbil som att det är helt ofarligt och som att en lastbil kan stanna lika snabbt som en personbil. Det händer ju flera ggr i månaden att man blir omkörd av en bil som sedan 200 meter senare tvärnitar för att han ska svänga av.


    PS. Det finns speglar att sätta upp för att se alla döda vinklar men skulle nog kunna påstå att det är mindre än 5% av åkarna som installerar dessa DS.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Toastmaster, jag begriper inte hur du kan sitta och försvara lastbilschauffören det diskuteras och att det minsann är bilister som ska flytta sig i den här tråden som handlar om en lastbilschaufför som helt uppenbart gjort fel som inte kommit ihåg att han hade en bil på den sidan han sedan skulle svänga? För vanliga backspeglar är väl ändå inte ett extra tillbehör ens i en utlandsreggad lastbil?

    För du diskuterar väl ändå den här trådens lastbilschaufför får jag hoppas för det är ju det tråden handlar om?

    Försvarar du att lastbilschauffören som nämns i tråden och vänder skuldfrågan på Jesper 1873 som borde sett till att inte vara i vägen, då borde du verkligen ta dig en funderare på om du ska färdas ute i trafiken i någonting större än en EU-moped för med den inställningen är du uppenbarligen totalt livsfarlig att ha bakom ratten på en lastbil.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    421

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Jag säger absolut inte att det är jespers fel utan att det är fler döda vinklar och att bilister i allmänhet inte tänker på detta.

    Klart dom har backspeglar men just under höger spegel ser man inte en sak om man inte har en spegel framför rutan riktad nedåt på den sidan.

    Sen har jag ju heller ingen aning om hur denna vägen ser ut som dom körde på men som lastbil vill man ju ligga längst till höger på en flerfilig väg speciellt om det är mycket trafik ute då man lätt blir en bromskloss vilket säkert är fallet som hände här.

    Jag släpper i regel aldrig bilar genom att byta till vänsterfilen om det är mycket trafik för jag har hellre bilar framför / bakom än på insidan där man inte har 100 koll på vart dom tar vägen.

    Sen dock tror jag inte Jesper ska skriva till FB att han körde om på höger sidan om lastbilen då detta är olagligt på en väg som har begränsning över 70km/h utan att lastbilen släppte ut honom och la sig på omkörning sen missade jesper på insidan.

    Och ang försvara lastbilschaufförer så va det mer
    Citat Ursprungligen postat av aero s
    Jävla idioter som kör dom där lastbilarna som inte vilar när dom ska osv!
    vilket inte heller framgår att detta va fallet men bara för att han va utlänsk räknar folk med att han aldrig sover.
    Kör 9-5 aero -02 http://www.garaget.org/?car=216769
    Såld 9-3 LTT med BSR steg 1

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Toastmaster, jag begriper inte hur du kan sitta och försvara lastbilschauffören det diskuteras och att det minsann är bilister som ska flytta sig i den här tråden som handlar om en lastbilschaufför som helt uppenbart gjort fel som inte kommit ihåg att han hade en bil på den sidan han sedan skulle svänga? För vanliga backspeglar är väl ändå inte ett extra tillbehör ens i en utlandsreggad lastbil?

    För du diskuterar väl ändå den här trådens lastbilschaufför får jag hoppas för det är ju det tråden handlar om?

    Försvarar du att lastbilschauffören som nämns i tråden och vänder skuldfrågan på Jesper 1873 som borde sett till att inte vara i vägen, då borde du verkligen ta dig en funderare på om du ska färdas ute i trafiken i någonting större än en EU-moped för med den inställningen är du uppenbarligen totalt livsfarlig att ha bakom ratten på en lastbil.

    Ja mycket bra skrivet! Orkar inte ens med detta! Har själv 3 barn att tänka på som åker i bilen dagligen!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Jag säger absolut inte att det är jespers fel utan att det är fler döda vinklar och att bilister i allmänhet inte tänker på detta.
    Men bilister i allmänhet behöver inte tänka på det. Visst kan man påverka för att underlätta, fine. Men det är väl inte så ofta någon ligger och smyger i döda vinklar bara för att jävlas?

    Det är den som kör fordonet som är ansvarig att tänka på de döda vinklarna, inte förvänta sig att alla andra ska flytta sig.

    Detta oavsett om man kör en smart och förväntar sig att cyklister eller gångtrafikanter med barnvagnar ska flytta sig för dina döda vinklar eller om du så kör en gruvdumper.

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster

    Klart dom har backspeglar men just under höger spegel ser man inte en sak om man inte har en spegel framför rutan riktad nedåt på den sidan.
    Chauffören måste väl rimligen någon gång under färden ha uppmärksammat att det låg en bil till höger? Rimligtvis så uppstår inte en bil ur tomma intet vid höger framhjul utan rimligtvis måste personbilen ha synts antingen när lastbilen kommit ikapp bilen eller bilen kommit ikapp lastbilen på höger sida. Hade han då tittat i spegeln så hade han sett bilen och då bara behövt komma ihåg att han inte sett någon bil komma ut från döda vinkeln. Till det krävs inga speglar och videokameror. Bara sunt förnuft och lite vaksamhet.

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    J
    Sen har jag ju heller ingen aning om hur denna vägen ser ut som dom körde på men som lastbil vill man ju ligga längst till höger på en flerfilig väg speciellt om det är mycket trafik ute då man lätt blir en bromskloss vilket säkert är fallet som hände här.
    Har du ingen aning om hur E4 söder om Stockholm ser ut?

    Citat Ursprungligen postat av Toastmaster
    Jag släpper i regel aldrig bilar genom att byta till vänsterfilen om det är mycket trafik för jag har hellre bilar framför / bakom än på insidan där man inte har 100 koll på vart dom tar vägen.
    Men t ex i storstäder kan du ju faktiskt hamna helt fel om du prompt ska ligga i högerfilen. Du kanske ska av på någon avfart eller har svårt att byta ut till mitten/vänsterfil om du vet att det kommer någon avfart till höger om du ligger kvar. Att göra filbyte med ett 24meters ekipage i rusningstrafik i Stockholm kan nog vara väl så spännande. Men är man tvungen att göra det så måste man ju faktiskt hålla koll och tänka på att det är du som gör filbytet som är ansvarig för dina manövrar och inte de som råkar befinna sig i vägen. Visar man bara sina intentioner så brukar någon hjälpsam själ kunna tänka sig att hjälpa till att släppa fram...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Lugna ned er lite! Jag tycker ni är onödigt kritisk mot Toastmaster, för det är faktiskt en skillnad mellan att FÖRSVARA och FÖRKLARA. Det kan väl vara bra att folk påminns om att lastbilar ofta har fler döda vinklar än personbilar - vilket inte betyder att skulden hamnar hos Jesper i detta fall. Det finns bra förare av personbilar och bra förare av långtradare, men så finns det dåliga förarare av bådadera. Man måste ha med sig i tankarna ute på vägarna att man kan möta en sämre förare och därmed kör man aldrig riskfritt hur duktig man än är själv. Större respekt måste man ha för just tunga fordon, eftersom misstag från dessas förare naturligtvis medför en större risk om det smäller. Jag har respekt för långtradare pga självbevarelsedrift, och inte för att "störst går först", men jag har också respekt för vanliga småbilar på vintervägar när jag kommer lugnt med nya Hakka-dubbdäck, för jag vet ju inte vilka gamla spruckna "året-runt-däck" de kör på när jag möter dem i en vänsterkurva.

    För övrigt tycker jag att många chaffisar visar dålig moral mot varandra ute på vägarna. Hur många har inte varit med om att en långtradare kommer ikapp en annan på en 2+1 väg och ska köra om. Full gas och +3 km/h så de precis hinner slinka in innan filerna går ihop. Visst, den första tradaren kanske korrekt har synpunkt på att han själv kör max laglig fart och den andra överträder den, men vill han invända mot det så är det bättre att ringa polisen. Det uppstår ofta läskiga sådana här situationer när jag kör i min personbil, och skulle olyckan vara framme så kan de dra in oss andra i våra små åkdon. Det rätta är att den som blir omkörd tillfälligt släpper gasen en aning så slipper de ligga i bredd i en hel minut. Vilket också underlättar för oss i bilar som missar hela omkörningstillfället om hela längden av dubbelfil går åt för tradarens omkörning. Det anser jag, trots att jag samtidigt tycker att den stressade långtraderen bör hålla laglig hastighet också - många kör på tok för fort. När jag drar husvagn brukar jag bli omkörd av långtradare ibland, och kan grymta lite över deras hastighet, men när jag ser dem lägga ut sig i omkörningsfilen så släpper jag ned farten kanske 10 km/h med frihjulning och omkörningen är då klar ganska snabbt. Jag önskar personligen att fler skulle göra så, men jag har inte sett många som gjort det ute på vägarna.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Hej

    För att klargöra ett par saker..

    Jag körde alltså INTE om lastbilen på insidan, det råder som bekant omkörningsförbud om det inte är så att man skall av inom en viss sträcka (jag skulle definitivt längre). Däremot höll vi samma fart och jag kom på i egen fil och när sedan 90km/h-skylten närmarde sig började vi båda öka (vi åkte parallellt 2-300m innan vi båda såg skylten). Jag skulle säga att han gjorde precis tvärt emot det alla andra lastchaffisar gör på 3/4-filiga motorvägar/leder, sökte sig till filen längst till höger. Normalt sett brukar dom ligga näst till höger för att slippa situationer med bilar som kommer på från höger. Men visst lagen säger att man skall ligga så långt till höger som möjligt. Dock är man alltid ansvarig när man byter fil oavsett.

    Huruvida det finns döda vinklar på lastbilar eller inte låter jag vara osagt. Har själv begränsade erfarenenheter av att köra lastbil (militärtjänstgöringen med breda Brolastbilar 3,8m). Dock vet jag vikten av att alltid titta i dom och han borde som "yrkeschafför" kontrollera sin spegel med jämna mellan rum, dels för att se hur han ligger i filen med hjälp av "filspegeln" och dessutom kolla vilka eventuella bilar som kommer på motorvägen innanför och bakom. Lastbilen i det här fallet var utrustad med den vanliga bakåt/utåt, vidvinkel/nedåt samt "filspegel". Jag skall undersöka om poliserna på platsen kontrollerade hans färdskrivare, för att se hur länge bilen rullat. Mitt inlägg var inte avsett att generalisera hur den "normala" chaffören kör utan mer ett inlägg i hur oväntat en normal biltur kan förändras till en ren mardröm. Och som sagt återigen, vi är alla helt oskadda. Normalfallet när bil och lastbil är inblandade brukar inte sluta lika bra. Mycket av min ilska och frustration nu är över hans agerade (eller avsaknad av agerande kanske man skulle kunna säga) samt att vi nu fått vår bil totalförstörd och indirekt blir det då försäkringsbolaget eftersom dom bjuder piss för den.

    Har dom senaste dagarna kört en del i STHLM genom jobbet och mitt sätt att värdera situationer har helt klar förändrats. När jag varje dag cyklar fram och tillbaks till jobbet genom stan (Slussen/Skeppsbron/Kungsträdgården) så räknar jag ALLTID med att jag inte syns och det är något jag nästan ALDRIG gör i en bil. Dels pga av att bilen har lysen och är betydligt större. Men som sagt jag inser att det är en olycka och olyckor sker allt som oftast pga ”den mänskliga faktorn”. Jag ser inte mig själv som en oerfaren bilförare men jag kommer att för en lång tid framåt ha väldigt svårt att lita på andra bilister. Och då menar jag normalbilisten och inte dom förutsägbara impulsiva som man ofta kan läsa av som öppna böcker.

    Jag har förövrigt varit och tagit farväl av vår bil idag som aldrig mer kommer att rulla. Med att ta farväl vet säkert flera av er vad jag menar. Det är lite som att säga hej då till en flick-/pojkvän man fortfarande älskar men man måste göra slut med pga av att man skall flytta till Australien. Sedells i Skarpnäck som tagit över (tack och lov) efter Svenskabil i Fittja slutade räkna när plåtarbetet landat på 85000:-. Jag åkte bort till Sedells för att fota och plocka ur mina personliga ägodelar idag. När jag försiktigt körde ut bilen för att komma åt bättre (något jag normal sett aldrig skulle göra) så lyser airbag/ESP-lamporna, framdäckens stommar är knäckta, bilen lutar mot den skadade sidan, B-stolpen är ”bockad” och automaten driver inte på samma sätt som vanligt när jag vände bilen. När jag ändå var där så ringde jag försäkringsbolaget för att kolla om jag var tvungen att åka hem och hämta dragkroken som ligger i källaren. Passade då på att kolla med handläggaren om han hade börjat fundera över ett bud – ridå #2 Har lite planer kring inlösen med hjälp av min far. Vi får se hur det går.

    Ny bil blir det i alla fall och som några av er kanske har sett så blir det självklart en Saab igen. Tyvärr är utbudet av rätt utrustade 9-3'or dåligt just nu, så det får antagligen bli en 9-5'a igen. Utseendet och avsaknade av kraft gör att jag antagligen blir tvungen till att stoppa i ett bättre program, hänga dit en vinge och byta ”goggles och eventuellt fixa bromsarna bak.

    ErikR->
    Den lystern och skicket finns inte på polisbilar i STHLM

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Ja Vad säger man, inte mycket. Tur att ni inte skadade er och synd om din bil som skulle förstöras av en lastbils chaffis som var oaktsam dålig på att styra skeppet!!! Åkte från kungenskurva idag me familj när vi kommer så långt som vid avfarten till Alby så ligger en reanult mini buss framför oss i mitten filen. Då ser ja en lastbil i högerfil som beter sig konstigt, helt plötsligt vinglar han in i mitten filen när reanulten är bredvid lastbilens bakhjul på släpet och sätter på blinkersen efter filbytet så reanulten tvärnitar och hinner undan!!!! Då är frågan varför byter chaffisen fil till mitt filen helt plötsligt när alla 3 filer fortsätter rakt framåt. Och vilket land var lastbilen ifrån jo Lettland! Jag har kört bil alldeles för länge(budbil) så man får köra och tänka åt andra dagligen.
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Saab 9-5 Aero vs Scania 124L

    Går ju inte att dra lastbilschaffissar över en kam o tror knappast de i sig är skyldiga till fler olyckor an vanliga trafikanter. Men konsekvensen blir så oerhört mkt större.
    De flesta behöver köra mer med huvudet o inse vilken energi fordon har i rörelse.
    Tycker detta klipp är mkt tänkvärt:
    http://www.youtube.com/watch?v=pxeeqkvfY74

    Varning för starka bilder.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

Liknande ämnen

  1. Lite nostalgi från saab.scania tiden
    Av -Konrad- i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 13:38
  2. scania
    Av henrik99 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 01:48
  3. SAAB-SCANIA-emblem bak ng900
    Av tele i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 15:33
  4. Ni som söker saab scania emblem!
    Av Fredrik.j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 18:59
  5. saab scania eblem!
    Av Crisse i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •