Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Metallicproblem.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Metallicproblem.

    Ja, metallic i all ära, men f.n va less man kan bli på det ibland.

    Lämnade in handtagen på lack, fick tillbaka dom och allt är bra. Han tog ut färgen genom en färgscanner, han vill inte ens ha min färgkod.

    Nåväl, till problemet. Rätt ofta ser dom ut att vara mökrare än bilen :o Meen, så är ändå inte fallet. Sitter man nära och verkligen våldstuderar lackerna så är dom 100% lika, så lackeraren har lyckas ypperligt med rätt nyans.

    Tog även foto en bit ifrån och kollade i datorn, får upp samma nyans med pipetten eller vad det heter..

    Antar att problemet är hur ljuset faller mot metallicen?

    I visst dagsljus ser det 100% rätt ut, och även vissa vinklar, men ibland ser dom ut att vara flera nyanser mörkare, vilket faktiskt inte är sant

    inte helt lätt att förklara men utgår från att ni förstår hur jag menar, frågan är, finns det något överhuvudtaget att göra åt detta? Polera dom i vansinnet?
    9-3 SS Aero -03

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 038

    Re: Metallicproblem.

    Skulle tro att den äldre lacken har bleknat lite . Tappat lite av pigment.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Metallicproblem.

    Klar lacken är ju garanterat mycket blankare på dem ny lackerade grejorna.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  4. #4

    Re: Metallicproblem.

    Problemet är att då man lackar delar efteråt med metalliclack så får man sällan metallicflarnen att lägga sig åt samma håll och vinkel, beroende på vilken vinkel srputpistolen är riktad. Därför är det svårt att få efteråtlackerade delar att se 100% lika ut som orginallacken. Ett problem som du helt enkelt får leva med ifall du inte målar hela sidan med handtagen på plats
    Saab 9-5 quaife, wössner F40 vector 2006, Saab 9-5 vector wagon 2002
    Saab 9000 CSE 2,0T ,Saab 9000CC 2,0T skruvad Di+Apc SÅLD
    Saab 9000 cs 2,3T T5suited SÅLD
    Saab 900 s T16 Redbox SÅLD :.( Saab 900 gl (T16) SÅLD

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 038

    Re: Metallicproblem.

    Metallspånen är så små, så dom vet inte åt vilket håll det ska vara. Det har ingen betydelse. Som jag skrev i början : pigmentförändringar.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Metallicproblem.

    Hm, på er låter det som om ni uppfattat mig som om jag menar det är fel nyans, men menar inte så.

    Blue_Spirit, låter som en rimlig teori, men - han körde med lackscanner för få rätt nyans, så det bör ju kompensera för att lacken är några år..? Det borde ju ge bättre resultat än att blanda efter färgkod 268..?

    Om man tittar noga och jämför så är färgmatchningen 100%, stämmer klockrent som sagt. Meen, i visst ljus (spec mörker faktiskt, på kvällen) eller visst solsken, då ser det ut att vara flera nyanser fel färg.. det är problemet.

    Rätt färg, som ändå i vissa lägen ser fel ut.. what to do, what to do. Tror ni det hjälper att polera övrig lack, eller polera livet ur handtagen.. hjälper det mot mitt problem?
    9-3 SS Aero -03

  7. #7

    Re: Metallicproblem.

    Blir aldrig 100% lika vid omlack eller du lackar ner plastdetaljer i efterhand.
    Det bästa man kan göra om det gäller omlackering av större ytor är att lägga meryta.
    Hantag spoilers som lackas i efterhand mm får man alltid räkna med en vis nyansskillnad.

  8. #8

    Re: Metallicproblem.

    Lite mer info.(PLAST)
    Använd alltid en bra passande grundfärg vid lackering av plast.

    Allt för många gör felet att inte använda grund(enbart primer) även ute hos lackeringfirmorna i dag.
    Mycket för att spara tid.
    Men det resulterar i att du får en större nyanskillnad mot om du skulle ha använt en passande grundfärg först.
    Titta på dagens moderna bilar stötfångare vs övriga bilen.
    Helst Audi
    För när spoilers stötfångare var grövre i plasten så användes grund för att täcka detta/men det motverkade ochså riskerna att få en större nyanskillnad.

    Det finns säkert andra med en annan uppfattning i det hela men det här är min o den funkar för mig/när jag lackar plast

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 038

    Re: Metallicproblem.

    Det finns väl ingen lack som har så många olika nyanser som just silvermetallic. Såg senast igår en som jag tyckte va lackad i två nyanser men så va inte fallet samma färg. Detta beror på om det är konkavt eller konvex ,konkav blir lite mörkare , tycker ögat.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #10

    Re: Metallicproblem.

    Blue sprint:stämmer bra.
    Har en Audi A6 på jobbet NY Röd i lacken.I viss ljus typ när solen ligger direkt på en långsida så ser det ut som att det skilljer sig i nyans mellan dörrarna och bak framskärm störfångare. Ser för jävigt ut.Står den mer i skugga ser det normalt ut.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Metallicproblem.

    Precis så är mitt "problem" Har även noterat att en kamera är ännu bättre än ögat på uppfatta skillnader (som egentligen inte är en skillnad).

    Nåja, jag VET ju att det är samma färg så det är inte så irriterande.. men kan man luras tillbaka på något vis? Något turbovax som kan iallafall förbättra det?
    9-3 SS Aero -03

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 038

    Re: Metallicproblem.

    Någon mirakelvax till detta finns inte , lacken kommer att lura tillbaks hela tiden. Försök vaxa en kameljontfärg neutral det går inte.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Metallicproblem.

    Trist.. nåväl, för det mesta tänker man inte på det ändå. Siktar ändå på en hel-lack som kronan på verket, men det är nog runt 2 år bort - tar lite tid med allt annat, omlack får bli det sista som händer med bilen. Går ju lätt ner 50k innan man ens funderat på lack :O Känns dock som smartast att lacka det sista man gör, istället för lacka något som knappt "går bra" än så länge.

    Nä, nu blev det lite offtopic. Men, hm, får hoppas på att det kaaanske jämnar ut sig lite med tidens tand :P
    9-3 SS Aero -03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •