Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Handbroms läser sig efter hjulbyte

  1. #1

    Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Jag har ett mycket konstigt problem på min Saab 9-5 2001 Aero kombi. Det började förra vintern vid hjulbyte till vinterdäck. När jag skulle backa ut från uppfarten efter bytet så låser sig vänster bakhjul så att det inte vill rulla bakåt. Framåt går hur bra som helst. Det känns som att det hakar tag i något. Backade ändå (har grusplan så det gick åndå), tog en provtur och problemet försvann. Tänkte inte mer på det... Förrens igår då jag bytte till vinterhjul igen!

    Nu låser sig bakhjulet igen, vänster bak samma hjul. Dessutom vid färd framåt så "snäpper" det från mittkonsolen och handbromsen. Drar jag då försiktigt drar upp handbromsen så försvinner ljudet. Då kan jag även backa. Så något ligger emot inne i handbromsen på vänster bak. Vad kan det tänkas vara? Finns det någon som haft ett liknande problem? Känns inte kul att behöva åka runt och hålla i handbromsen hela tiden... :-)
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    131

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    För långa hjulbultar?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

  3. #3

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Ja, kanske! Får kolla efter lite kortare då... Kan fälgen "komprimerats" kanske genom att skruvats på ett par gånger??? Jag har plåtfälg. Jag bytte fälgar för 2 år sen och första året fungerade det. Har ej bytt bultar...
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Du har en Aero va? Och då har du 16"-opelplåtisar som blir "för tunna". Finns, eller fanns iaf inga original plåtisar som passar på Aeron. De opelplåtisar som fanns ligger väldigt tätt mot bromsoken. Inte att rekommendera.

    Dessutom så ska man ha olika bultar, just på 9-5 då detta du upplevt händer. Det här upptäcktes ganska omgående när Aero släpptes, men även första vintern 9-5 rullade fick flera problem med bultlängden bak. Så det finns en rekommendation sen vintern 97-98 redan i detta ämne.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Opelplåtisar vet jag inte. För tunna? Vad gör det om de ligger tätt mot bromsoken? Om de inte ligger emot så borde det väl vara ok? De är köpta hos däckfirma för att passa min bil...

    Ska fixa kortare bultar under dagen.
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Då borde ju den firman ha vetat det som alla andra firmor redan vet, att du ska ha olika bultlängd på 9-5 om du kör alu på sommarn o plåt på vintern. Gäller även de flesta VAG-märkena också.

    Anledningen till att jag inte rekommenderar att fälgen ligger för tight mot oken är att det blir blästrat både på oket och fälgens insida samt avleder värme mycket sämre.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    OK. Då är frågan hur jag tar reda på om det är "Opelplåtisar" som sitter på min bil. Eller om det är andra fälgar...

    Tack för alla goda svar förresten!
    Saab 9-5 Aero 2001 Sportkombi

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    331

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Hejsan!
    Brukar vara in stansat på fälgen någonstans vem som dem är ifrån. Om det inte är en tredje parts fälg
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  9. #9

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Hej,

    Jag har nu ett mycket snarlikt problem. Också på en 9-5 aero kombi -02. Likheten är att höger bak helt plötsligt låst sig över natten. Det rullar knappt ett kvarts varv och sen verkar något haka fast och det blir totalt stopp, framåt rullar det sedan det knappa kvarts varvet tillbaka och sen stopp. Till skillnad från det tidigare problemet i denna tråden så känner jag dock inget i handbromsen och det hjälper inte på något sätt att dra eller släppa i handbromsen. Jag bytte naturligtvis till sommardäcken för flera månader sedan och det har ju gått utmärkt fram tills nu.

    Däremot, så kände jag inte till att det krävdes kortare bultar för sommarhjulen så när jag bytte och det saknades en av de koniska brickorna som gör att bultarna inte kommer så djupt så hoppade jag över den. Uppenbarligen funkade ju detta utmärkt fram tills nu. I går testade jag då efter att ha läst denn tråden att ta ut just den bulten som saknade bricka. Med hopp om att jag nu löst det så försökte jag backa. Men icke.

    Hur gick det för dig som hade det liknande problemet? Räckte det att ta ur bultarna och byta till kortare?

    Oerhört tacksam för all hjälp och ideer.
    //Björn

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Citat Ursprungligen postat av BjörnS
    kortare bultar för sommarhjulen
    Öhh. Var det inte tvärtom? Tunnare plåtfälgar på vintern som kräver kortare hjulbultar...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Oavsett så har jag alufälgar för både sommar och vinter. Jag har dock Saabfälgar för vinter och specialfälgar för sommar så om då sommarfälgarna är tunnare vet jag inte. Jag fick med brickor att använda till sommarfälgarna i alla fall.

    I och för sig har jag svårt att tro att hjulet låser sig pga för långa bultar först 3 månader efter att jag bytt hjul och och därför kanske detta problem har en helt annan orsak...

  12. #12

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Det är ju bara att ta fram domkraften och hissa upp bilen, skruva ut bultarna och känna om hjulet går fritt.
    Signaturlös

  13. #13

    Re: Handbroms läser sig efter hjulbyte

    Jo det vore naturligtvis en god ide. Jag hade samma tanke i går men tvingades då inse att jag saknade adaptern för att få upp låsbulten. (Inte bra i händelse av punka, jag vet..) I väntan på en ny adapter testade jag då med att bara plocka bort den bulten som saknar bricka. Detta borde funka tänkte jag men eftersom det inte gjorde det så kanske det inte har med bultarna att göra? De 4 som sitter i nu är ju betdligt kortare än den jag tog ut.

    Därför kanske problemet har en annan orsak och jag tänke att jag postar frågan här innan jag plockat bort hjulet för att ligga lite före ifall någon satt inne med svaret...

Liknande ämnen

  1. Sned ratt efter hjulbyte
    Av magnlund i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 12:10
  2. TG 950 låser sig default efter 2 min
    Av H-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •