Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Misskött motor? (Bild)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Misskött motor? (Bild)

    Hur har era T7 motorer sätt ut när ni lyft på ventilkåpan?

    Min är väldigt svart invändigt, och allt det svarta oljekokset är oroväckande.

    Bilen ifråga är en 9-3 Aero -01

    SAAB 9-3 Aero -01

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Hej !

    Min såg ut som ny typ efter 16000 mil enligt MapTun.
    Kanske 16 olje byte på närmare 12000 mil gör sitt
    För övrigt dags för den 17 onde snart

    Vad kan man göra åt det svarta oljekokset?

    Poz rode
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Kan tänka mig det!

    Ja, alltså det man skulle kunna göra är att riva ner hela motorn och lägga samtliga delar i ett bad så att kokset löser upp sig. Men det satt hård ingrott i toppen...
    SAAB 9-3 Aero -01

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Ja, alltså det man skulle kunna göra är att riva ner hela motorn och lägga samtliga delar i ett bad så att kokset löser upp sig. Men det satt hård ingrott i toppen...

    Om du skulle lämna den för liknande

    http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi ... 36&car=900

    Då borde det blir bra ?
    Men botten delen är kanske likadant ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Jag tror hela motorn ser ut som på bilden, skall kolla hur jag skall göra...
    SAAB 9-3 Aero -01

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Tyvärr ser många T7-motorer ut på det där viset innan blocken fick nya vevhusventilationen 04->

    Mestadels hittar du det på bröstkåpan, transmissionskåpan och topplocket. Någon bra lösning förutom att ha isär motorn för rengörning vet jag inte. Risken om man gör det på plats är att man sätter igen oljekanaler.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Hur märker man att oljekanalerna ev. kan tänkas vara igensatta?

    Det som är oroväckande är att oljetryckslampan tar en stund på sig att slockna när motorn startas...
    SAAB 9-3 Aero -01

  8. #8

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Hur märker man att oljekanalerna ev. kan tänkas vara igensatta?

    Det som är oroväckande är att oljetryckslampan tar en stund på sig att slockna när motorn startas...
    Oljesilen är nog tätt då. Ta ned sumpen och rengör. Kolla vevlagren med.
    Annars borde nog hela motorn plockas ner och renoveras.
    För att prova att få bort något av oljeslammet, kan man köpa en 10 liter motorolja på Biltema el och köra några riktigt täta oljebyten, typ bara la bilen stå och bli riktig varm på tomgång, byta olja, och repetera detta med hela 10 litern med olja. Brukar följa med ganske mycket oljeslam så.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    80

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Ligger ngt i det. Att ta ner sumpen e enklare än du tror.

    Hissa bilen. Släpp de tre lite större skruv som håller subframens vänstra sida mot chassiet(16 å 18s hylsa). Demontera downpipe/kat.
    Släpp på den lilla skyddsplåt som sitter över svänghjulet med två skruv.
    Töm ut motoroljan.

    Demontera samtliga skruv till tråget. E ett herrejösses gäng med M8;or.

    Nu behövs det en polare med ett mindre brytspett. Bryt i den framåtgående balken för subframen först neråt så ni får in en 1/2" hylsa mellan tungan på subframen och själva chassiet i den punkt där den främsta av skruven ovan dras.
    Nu bryter polarn det benet på subframen ut mot däcket allt han kan medans du släpper tråget i svänghjulssidan neråt tills du passerat nedersta punkten på lådan. Därefter e det bara ut med eländet.

    Det sitter först en skvalpplåt dragen med om det e 3 eller 4 torx. Väck med den. Med den borta ser du oljepickupen å den sitter med ytterligare 2st torx. Bort med dem med. Nu sitter pickupen inskjuten i ett uttag i tråget där det tätas med en o-ring.
    Jag föreslår att du skaffar denna o-ringen innan du drar igång.(En ny alltså). Använd en större mejsel eller liknande för att pressa ur pickupröret ur tråget så kommer det tids nog med ett plopp.
    Vänd nu pickupen om så ser du tydligt silen,å chansen e stor att den e full med koksrester.
    Diesel eller kallavfettning hjälper inte länge i detta läget...
    (Själv e jag bortskämd med en riktig hetvattentvätt)

    Om du e utomhus kan du prova att elda bort smutsen med gasol(inte gassvets-för riktad värme.Utomhus eftersom det ryker uta h-vete.),men oavsett anser jag att du till slut skall använda rejält med tryckluft för att få bort resterna som blir kvar-alt faktiskt skaffa en ny/annan pickup.
    Var åxå noga med att få bort koksrester ur själva tråget. I annat fall e liksom jobbet ogjort.

    Enda du behöver komma ihåg bortsett från detta e att du skall ha lite tätmassa för flänsar på den RENGJORDA ytan för trågets tätning mot blocket. Innebär åxå att du inte skall sätta dig fingrarna på den ytan i samband med montering-som då följdriktigt e precis som vid demontering.

    Iom att du säger att du har lite visset oljetryck hade jag nog iaf med sumpen nere lyft på samtliga vevstaksöverfall. E liksom enkelt iom att där ändå e öppet. Moment hittar du i en Haynes eller liknande.(Har för mig det e 20Nm+ 70 grad?)

    Se till att du har uppe framvagnen rejält i luften om du gör detta arbetet "på backen". Står du på en lyft e det bara att tuta å köra.

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av 2.3-16

    Iom att du säger att du har lite visset oljetryck hade jag nog iaf med sumpen nere lyft på samtliga vevstaksöverfall. E liksom enkelt iom att där ändå e öppet. Moment hittar du i en Haynes eller liknande.(Har för mig det e 20Nm+ 70 grad?)
    Vevstaksöverfallens åtdragningsmoment
    Med mutter så är åtdragningsmomentet 20Nm + 70grader.
    Med skruv så är åtdragningsmomentet 25Nm + 100grader.

    Är ju lika bra att ta vevaxel överfallen också tycker jag. För att inte kolla dom utan bara kolla på vevstakarnas lager är ju lite dumt när man ändå har nere sumpen.

    Givetvis så kolla man ett överfall/lager för sig.

    Ramlageröverfallen(vevaxelns överfall) dras med 20Nm + 70grader
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Hej!

    Är inte bättre lösning här att köpa en motor från 04 uppåt än att renovera mm ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Tack för svar!

    Finns det stor risk att det rasar nu när det tar en stund innan den får upp oljetrycket?
    SAAB 9-3 Aero -01

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Tack för svar!

    Finns det stor risk att det rasar nu när det tar en stund innan den får upp oljetrycket?
    Ja för hinner inte oljan fram till lagren så kan den skyddande oljehinnan som finns på lagren försvinna på dom. Och då börjar det att slita på lagren som sen kommer att skära pga att smörjningen från oljan har uteblivit.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Här kommer det en video på hur det ser ut när jag startar bilen.

    http://www.youtube.com/watch?v=jMR6Wja_MXI
    SAAB 9-3 Aero -01

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Här kommer det en video på hur det ser ut när jag startar bilen.

    http://www.youtube.com/watch?v=jMR6Wja_MXI
    Tyvärr är det nog dags för en rejäl översyn, men du kan börja med att rengöra tråget och även kolla upp ventilen till oljetrycket för att se ifall den är repig.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Här kommer det en video på hur det ser ut när jag startar bilen.

    http://www.youtube.com/watch?v=jMR6Wja_MXI
    Kan endast jämföra med min egen og9-3a - Din lampa lyser betydligt längre än min tyvärr.

    Nu är det väl redan lite försent kanske, men en förebyggande åtgärd senare om det inte redan är gjort, är ju att köpa uppgraderingssatsen till vevhusventilationen.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo
    Här kommer det en video på hur det ser ut när jag startar bilen.

    http://www.youtube.com/watch?v=jMR6Wja_MXI
    Tyvärr är det nog dags för en rejäl översyn, men du kan börja med att rengöra tråget och även kolla upp ventilen till oljetrycket för att se ifall den är repig.
    Har motorn tagit stryk menar du eller? Det jag tänkte på är om det ger sig efter rengöring av tråget så borde det väll bara vara å fortsätta åka?
    SAAB 9-3 Aero -01

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Kozmo

    Har motorn tagit stryk menar du eller? Det jag tänkte på är om det ger sig efter rengöring av tråget så borde det väll bara vara å fortsätta åka?
    I bästa fall har motorn klarat sig, men risken är att lager tagit skada. Jag skulle inte använda bilen innan ett försök att åtgärda felet har gjorts. Du kan ju ta ner ett vevstakslager för att inspektera.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Så jäkla typiskt mej! Vevhusventilationen är för övrigt bytt till en ny dito... Det gjordes i samma veva som bilen köptes.

    Bilen skall lämnas in för översyn av tråget... Vad är ett rimligt pris för översyn av detta?
    SAAB 9-3 Aero -01

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Misskött motor? (Bild)

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Kozmo

    Har motorn tagit stryk menar du eller? Det jag tänkte på är om det ger sig efter rengöring av tråget så borde det väll bara vara å fortsätta åka?
    I bästa fall har motorn klarat sig, men risken är att lager tagit skada. Jag skulle inte använda bilen innan ett försök att åtgärda felet har gjorts. Du kan ju ta ner ett vevstakslager för att inspektera.
    Sagt och gjort... Lagren var helt slut så dessa bytes och oljetråget samt silen fick sig en rengöring.
    SAAB 9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage Motor Saab 9-3 [bild]
    Av mape82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 12:58
  2. Motor som går varmt ? BILD
    Av fabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 22:49
  3. Bild på 9-3 Aero SS motor
    Av patrik747 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 12:39
  4. Bild på motor?
    Av Hotrodder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 22:15
  5. Bild på B202 motor nån som har?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 13:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •