Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Val av avgassystem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    318

    Val av avgassystem

    Hejsan,

    letar efter ett nytt avgassystem till min 9-3 99:a. Är ute efter ett som inte låter allt för mycket.
    De får gärna låta lite mer dovt än originalröret på 2,25", men absolut inget epa-ragg.

    Några tips? Ska man titta på 3" eller 2,5"?

    Att tillägga är att det gäller endast halvsats, katten och bakåt.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Val av avgassystem

    Svårt då det är subjektivt.
    Har idag 2,5" men nästa gång blir det helt klart ett 3". Tycker 2,5" låter härligt men inte så mycket på tomgången som jag skulle vilja...
    Många tycker däremot att 3" kan vara på gränsen.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    318

    Re: Val av avgassystem

    Får också den känslan, att 3" kan vara på gränsen till för högt.
    Får man fråga vilket 2,5" du har? Hur var passformen? Har hitintills bara sett BSR sälja 2,5" till min modell.

    Kan tillägga att ändröret är relativt viktigt för mig. Vill ha nått som fyller ut hålet i spoilern bra, d.v.s HELST ett ovalt rör.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Val av avgassystem

    Det är ett "avgassystem sport" från meca. Köpt 2007 och har redan rosthål i sig. Till saken hör att jag kör alltid nästan bara långkörning så jag skulle rekomendera att kanske köpa ett rostfritt. Antingen via speedparts eller något annat ställe som tex kl racing. Men "ej rostfria" system verkar vara sådär. Enligt min mening.

    (Mitt system satt på bilen när jag köpte den...

    MVH
    Fredrik

    Edit:
    Passformen var/är bra. Har också hört att simons system är bra i passformen.
    Vet inte hur det är med dom som kl-racing säljer. Men många verkar köra med deras system.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 065

    Re: Val av avgassystem

    Polarn köpte ett 3" JT till sin från SP. Jättenöjd o låter bara mysigt. bra passform va de på hans iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 010
    Medlem#
    6220

    Re: Val av avgassystem

    Hej!

    Vill även slå ett slag för 2.5" med en dämpare, blir ett mellan ting mellan 3" och 2.5" med 2 dämpare. Brööööllar inte lika mkt som 3" men låter lite mer en 2.5"

    Ja kör med ferrita 2.5" med mitten dämparen bort plockad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    247

    Re: Val av avgassystem

    Har precis bytt på min 9-5 till 3" JT med en dämpare, ja vill ha lite mer ljud i alla lägen. Tycker de låter lagom i landsvägs fart. Men för din del så skulle ja säga att du bör köpa med 2 dämpare. Sen är ju JT's system dubbel laminerade med alu för att inte rosta bort. Passformen va inga problem alls, blev lite tajt i en krök men de va inget större problem, bara trycka till värmeplåten lite.

    Så ja rekomenderar verkligen JT både för passform, ljud och hållbarhet
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 936

    Re: Val av avgassystem

    Hm, det är alltid väldigt olika uppfattningar om JT här på forumet, undrar om dom har så ojämn kvalitet. På min gamla 9-3 rostade det helt bort på 4 år, åretrunt körd bil visserliggen. Ska man vinterköra så kan jag inte rekommendera vare sig JT eller Simons, det rostar bort på några år. Rostfritt är det som gäller. JTs passform på en og9-3 är en ren katastrof också, åtminstone det jag hade. Även där verkar ju andra haft bra erfarenheter?
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 065

    Re: Val av avgassystem

    Mnjae ja vet inte om jag längre vill betala den merkostnaden för rostfritt.
    Speciellt Ferritas flänsar som e lika snabbrostade som Gevalia.

    Alltså engångsfastsättning och de rostar sönder på 6-7 år o börjar läcka.

    Hellre då ett som man iaf måste byta typ med 5 års intervall.
    Då får man också ett som är fräscht inuti.
    Roade mig att skära upp mittendämpen på ett ferritasystem där flänsen rostat sönder. Va monterat 2004. Så mycket sot o avlagringar i glasullen att även metallen inne i dämparen korroderat. Gick att bryta sönder i småbitar.

    Simons köper ja aldrig mer då det rostade av över bakaxeln på 3 år.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    95

    Re: Val av avgassystem

    En trevlig kompromiss är ju annars 3" främre rör/downpipe och sen 2.5" med en dämpare efter katalysatorn, låter bara mysigt på tomgång med en trivsam ljudnivå när man glider runt men ändå rent av skitförbannad under hård acceleration.

    Ang vilket material och återförsäljare man ska välja så låter jag det vara osagt, det är nog mer en fråga om pris/smak.

    Edit: Såg nu att din efterfrågan gällde en halvsats, så mitt inlägg var ju ganska onödigt
    9000 2.3T -92
    Ride.Race.Live

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    56

    Re: Val av avgassystem

    Jag monterade ett Simmons 2.5" och ångrar att jag inte satte 3" med 2 dämpare. Simmons 2.5" låter alldeles för lite. Jag har 2 barn och en fru som åker och ingen har nog ens märkt att jag bytt...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    318

    Re: Val av avgassystem

    Tack för all input!

    Det lutar just nu åt ett 3" med två dämpare. Jag kollade lite på KL racings 3" rostfria halvsats, men på bilden ser dämparna väldigt små ut. Är rädd för att det kommer bröla för mycket? Någon som kör med detta system och vet hur det förhåller sig till t.ex. JT ljudmässigt?

    2,5" med 2 dämpare känns ju nästan uteslutande efter man läst "snippe:s" meddelande.
    Och 2,5" med 1 dämpare känns lite som man går miste om det här dova ljudet ett 3 tums ger, och istället får ett som låter högre men mindre dovt. Tänker jag fel?

  13. #13
    Sugmotor Princevegetas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Höör
    Inlägg
    86
    Medlem#
    8253

    Re: Val av avgassystem

    Jag har ferrita 2.5" efter kat och det låter inte så mycket mer än orginal inne i bilen

  14. #14
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    332
    Medlem#
    7502

    Re: Val av avgassystem

    Jag har bakre halvsats 2.5" från a-alt avgassystem på min og9-3:a av samma årsmodell. Helt i rostfritt och passformen var hur bra som helst. Jag och en polare (han har verkligen tummen mitt i handen) monterade det på en dryg timma. Låter lite dovare men inte mycket, jag är mycket nöjd.

    Mindre bra är väl att det runda utblåset som sitter på systemet till icke-aero inte passar in så bra i bakens utseende (i mina ögon dvs).

  15. #15

    Re: Val av avgassystem

    Jag skaffade 2,5" avgassystem från http://www.a-alt-avgassystem.se/ i göteborg. Kanonbra och bra pris. Lite murrigt ljud men inte så det stör i bilen. Dom lämnade dessutom 10-års garanti på systemet.
    Kört Saab 9-5 combi V6 B308E -00 automat
    Kör Saab 9-5 Aero Sportcombi B235R -05 automat

Liknande ämnen

  1. A-Alt. Avgassystem AB, nåt att ha??
    Av mr.dick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •