Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 83

Ämne: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

  1. #41

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Får se i morgon vad det var för stift mekonomen skulle ha 170kr st för.
    Förklarade lite om dom små vibbarna ja har i bilen på tomgång.
    Han var inte säker på att det var stiften som är boven.
    Han frågade om jag hade nån felkod men nej det har jag inte.
    Det lustiga är att min privata mek som jag var hos i går var ganska säker på att det var stiften som spökade.
    Tittar man ordentligt på varvräknaren så rör den på sig lite oroligt (varm motor ).
    kall motor något mer
    Tycker nästan detta uppstod efter jag hällde i Red Line sl-1 i tanken.
    På vägen i fart går den som ett spjut
    Finns det andra saker som man kan kolla upp i bilen som kanske har med saken att göra.
    Tanka i mer bensin så jag får bort misstankarna att red line är boven.
    Tomgångsmotor ?
    Lambda ?
    Vakumslangar ?
    Spridare ?
    Luftmassemätaren ?
    stift ?
    Spjällhus ?
    Turbo ?
    Avgas ?
    Kassetten ?

  2. #42

    Ja då har man varit på mekonomen

    Bilen det gäller är en 9-3 2001a.13.000mil
    Stiften bytes troligen vid 11.000 servicen och enligt mekonomen ska dom bytas igen vid 22.000 mil ???????????
    Har varit på mekonomen och felsökt.
    Bilen visar inga felkoder.
    Dom har ändå fått fram att motorn miständer lite lite och det känns.
    Tändkassetten var deras dom men kan det inte lika gärna vara stiften som jag misstänker.
    Ska jag börja med stiften ?
    Om nu det inte är dom skadas stiftten av den trasiga kassetten.
    Brukar inte kassetten bara ge upp o bilen inte startar.
    Eller kan den vara dålig och ge misständningar ett tag.

  3. #43

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Byt både stift och kassett. Gör det innan det är för sent...

  4. #44

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    OK

  5. #45
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 667
    Medlem#
    2378

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Byt både stift och kassett. Gör det innan det är för sent...
    Lugn och fin nu!

    Innan du byter halva bilen för något som är mer eller mindre normalt så kan du ju själv ta en titt på stiften.
    Du ska med 99,9% säkerhet ha dessa: http://www.autokatalogen.se/wls/view_ar ... dNo=288693
    Har du nåt annat fabrikat än NGK så byter du stift.

    Misstänker du DI-kassetten så kan du ju låna en och testa med innan du lägger 2000-3000 på en ny.

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Min tändkasset la av på 9-3an, då börja bilen misstända så innihelvete!! Jag köpte en på skroten för 800kr
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #47

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Då är nog min bil inte ens i närheten av problemet du hade på din bil pontaa än
    Har varit hos en tredje mek i dag.
    Han satt när bilen stod på tomgång samt vi tog en sväng på vägen.
    Där körda han bilen rätt hårt kan man säga trodde nåt skulle paja (turbo koppling) men icke
    Han körde igenom alla växlarna och menade allt var ok.
    Det på tomgången är någonting men så pass lite så han rekommenderade inga åtgärder i nuläget bortkastade pengar enligt honom.
    Eftersom det inte verkar bli värre eller märks vid körning så lägger jag detta på is så länge.

    Har även fått tag på saabverkstaden som servat bilen innan mig.
    Det är full dok på bilen hade alla stämplar i boken men inga papper på att dom varit utförda. Så allt som är gjort på bilen skickas till mig.

  8. #48

    Såg ett avsnitt av Wheller Dealer

    Det handlade om en Saab og9-3 2002 cab som dom köpte in
    Bra program nu vet jag hur man lossar kassetten och vart stiften sitter.
    Dom bytte ut turbon som hade gjort sitt.
    så nu kan jag nog demontera röret o känna efter vilket skick min är i.

  9. #49

    Service

    Fick i dag hem service historiken på bilen.
    Så då har man trots allt inte köpt grisen i säcken
    Har kollat lite bland papprena och såg att tändkassetten är byt 2006-10-04 enligt någon kampanj dom hade då.
    Ac renoverad 2011
    Man har byt växelspaks lagring + kulskål 2011
    Bromsservo renoverad 2011
    Nya skivor o belägg bak 2010
    Och mycket mer.

  10. #50

    blårök

    Jag då har man lusläst lite trådar angående det lila molnet av blå rök som kan dyka upp när man precis startar bilen efter den ståt still ett par timmar eller längre.

    Tyckte jag hade en lite puff av den där när jag skulle åka från jobbet i dag.

    Efter bilen stått i garaget ett antal timmar så provade jag igen men då var det rökfritt .

    Bilen tappar ingen olja vad jag märkt men visst fyllde på lite för någon vecka sedan.
    Oljebytet gjordes i oktober drygt 5 månader sen, kanske har fyllt på 2 deciliter efter det.

    Har även provar metoden att motorbromsa och gasa på därefter utan någon rök efter bilen.
    Har även kollat över slangar till backventilerna verkar ok och har ny vv. Ska man dra dit nya backventiler ändå ?

    Har även plågat turbon rejält utan någon tendens till rök går kanon.

    Enligt servicpapprerna så läcker den lite olja vid nån packbox o vid ventilkåpan.

    Torkade av vid ventilkåpan och ser ingen olja där mer.Vet inte om packboxen läcker mer ser ingenting på golvet under bilen,har även haft en pappskiva legat under en natt utan någon olja på den dagen efter.
    Kan det ha slutat efter uppdateringen av vv.

    Kanske ska sluta leta fel och inte ta åt sig så mycket av vad andra skriver om sina bilar

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    204

    Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    hej
    ne det är ingen idee att jaga fel med eldgaffeln, det är ju en äldre bil. men du sa att du hade fyllt på 2 dl olja 5 mån efter service?
    det brukar bero på att oljan smiter upp igenom kolvringarna och följer med avgaserna ut. det kan förklara den lilla röken du upplevt ibland.

    felet orsakas ofta av den dåliga vv som satt på från början och då coxar kolvringarna lite, inte tillräkligt för att ge dålig komp men tillräkligt för att olja ska försvinna.
    dom som har haft värre problem än du har kört 5-56 metoden ( sök på forumet) och då i vissa fall förbättrat detta.

    min og9-3 T5 "äter" ingen olja alls. och det kanske beror på en olje tillsatts jag använt som heter powerup finns en hemsida.
    den fungerar som så att den hälls i befint. olja i 20 mil och då ränsar avlagringar mm, som följer med ut vid olje bytet.
    sen häller man i tillsattsen i nya oljan och tillsätter nästa gång man gör sevice.
    tillsattsen ska tydligen ge mkt mindre friktion och motverka coxning.
    obs bör ej användas på en spillans ny motor eftersom den behöver köras in. och inte häller i diesel motorer, vet ej varför. mvh
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Det som ryker kan ju ofta vara varm luft från motorn som möter det kalla avgassystemet, vilket gör att det kan bildas stora moln
    Jag har tänkt på en sak dock. När man ser stora moln vid ett rödljus så kommer det alltid ifrån en saab! Min 9-5a ryker skitmycket tycker jag. Den drar varken vatten eller olja heller. Ungefär som din, någon deciliter mellan bytena.
    Jag tror inte det är så mycket att oroa sig för
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    204

    Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    har även märkt att tillsattsen går att hälla i styrservo vätskan för att få bort tröghet o tjut i ändlägena. har haft det i min og9-3 i 2 år utan några problem.
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  14. #54

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Precis det är en äldre bil så just nu känns det inte som det behöver göras något.
    Det är en väldigt liten puff som kommer men inte alltid så det får vara så länge.
    Kör korta sträckor till jobbet.
    Man kan väl prova någon oljetillsats innan oljebytet framöver.

    Robin är det (powerup Oil Additive ) du menar ?

  15. #55

    Blårök

    I dag på morgonen tittade jag lite extra bakåt när jag startade bilen i efter den stått ett dygn i garaget.
    Såg ingen rök direkt vid start.
    När jag ska köra från jobbet på eftermiddagen då har den stått 9 timmar.
    Startar bilen o slänger mig snabbt ut och tittar bakåt och upptäcker ett litet litet blått moln som en liten puff kommer ut med lite kondens vad jag kunde se på fingret.
    Sen inget mer detta kom bara i startögonblicket
    Fyllde på olja för några veckor sedan väldigt lite och det har inte ändrat sig på stickan sedan dess .
    Har det att göra med mina korta sträckor jag kör eller ?
    Kanske det läcker in lite olja någonstans men det borde märkts mer på morgonen när jag startade bilen då den hade stått hela natten.
    Som jag nämnt tidigare så ryker det inte något när jag motorbromsar och sedan gasar på ordentligt.Och inte heller när jag plågar turbon eller släpper av.
    Dom sa på mekonomen att den misständer lite märks mest om man står på tomgång o känner efter.Kör man bilen så går den som ett skott svarar bra och drar iväg ordentligt när turbon får jobba.
    Har fått lite tipps på att byta stiften mekonomen ville bytta både stift och tändkassett.
    Har ny vv men har alltid varit lite orolig att dom inte satt dom nya backventilerna rätt på mekonomen.
    Vet inte om man ska bry sig eftersom det kanske varit så här sedan bilen införskaffades föra året och det verkar inte bli värre för varje dag som går.

    Lite nya tankar som ni gärna får bita i och komma med bra svar till en nojig saab ägare

  16. #56

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Åkte förbi både Mekonomen och Saab för att få lite info om den lilla blåröken jag har vid kallstart.
    På mekonomen började dom prata direkt om turbon.
    På Saab har man en annan inställning att det finns andra faktorer som kan påverka detta innan man går på turbon som den felande länken.
    Som sagt VV är uppdaterad på mekonomen men vad jag inte visste som dom sa på Saab är att den vita backventilen vid ventilkåpan ska bytas samtidigt och att det ska rengöras nånstans vid intercoolern vid uppdatering av vv. Detta är jag hundra på att mekonomen inte gjorde.
    Den vita fick jag veta kallas blåröks ventillen och kan ge det fenomenet som jag har nu.
    Han som byte ventilen åt mig i dag på Saab trodde att den gamla gjort sitt.
    Men samtidigt fick jag vänta på resultat ett par dagar för att se om det var ventilen som var boven.
    Håller tummarna

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Ventilen böt jag när jag böt vv då den var sopslut!
    Det är jättelätt att kolla själv! Lyft bara på motorkåpan så ser du en vit ventil i närheten av oljeröret någonstans! Den ligger alltså precis under motorkåpan, så det går inte att ta fel! Blås lite i den så märker du om den funkar, det ska ju bara gå att blåsa åt ett håll.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  18. #58

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Ventilen böt jag när jag böt vv då den var sopslut!
    Det är jättelätt att kolla själv! Lyft bara på motorkåpan så ser du en vit ventil i närheten av oljeröret någonstans! Den ligger alltså precis under motorkåpan, så det går inte att ta fel! Blås lite i den så märker du om den funkar, det ska ju bara gå att blåsa åt ett håll.
    Den är redan byt den gamla såg slut ut enligt mekanikern på Saab
    Dyr liten sak 222kr

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    gbg
    Inlägg
    204

    Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Citat Ursprungligen postat av christer97
    Precis det är en äldre bil så just nu känns det inte som det behöver göras något.
    Det är en väldigt liten puff som kommer men inte alltid så det får vara så länge.
    Kör korta sträckor till jobbet.
    Man kan väl prova någon oljetillsats innan oljebytet framöver.

    Robin är det (powerup Oil Additive ) du menar ?
    ja det är det
    Saab 9-5 2,3T SC R.I.P.
    Saab 9-3 2,0t -00 steg 3
    Saab 99 -83 R.I.P.
    Saab 9000 2,3T såld

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Ny inköpt SAAB 9-3 se 2.0T 01a vit

    Såg slut ut? Om mekanikern sa det så måste han varit bakom flötet :P
    Det är ju en backventil så det är bara att blåsa och suga i den så märker man om den fungerar!
    Jag betalade ca 80kr på mekonomen för min, orginalfabrikat.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Ny inköpt Saab 9-5
    Av nikan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-23, 21:46
  2. Pris på en SAAB inköpt i delar
    Av H-engine i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 22:01
  3. En mkt fin 9000 -86 är inköpt! :)
    Av Micke_Persson i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 17:48
  4. Ny inköpt trimmad Saab med lite små pyssel...(hjälp)
    Av Xnorf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 17:41
  5. Saab 99 inköpt
    Av rpracing_old i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •