Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Lite lurigt så här års när det är enstaka farliga frostnätter men rätt så varmt på dagtid.
    Jag grubblar på hur man egentligen borde göra med däcksbytet.

    Finns det nackdelar med att köra för mycket på dubbade vinterdäck i upp till 10 plusgrader? Korta stadskörningar lär väl inte förstöra så mycket, men jag kommer att göra en tripp på totalt 100 mil längs E4 och väderprognoserna säger upp till 10-12 plusgrader.

    Slits dubbdäcken snabbare i sådan värme? Hur mycket sämre grepp/bromssträcka ger alla dessa plusgrader?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    772
    Medlem#
    7119

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Har inget svar på dina frågor men jag bytte till dubbdäck för tre dagar sen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Lite lurigt så här års när det är enstaka farliga frostnätter men rätt så varmt på dagtid.
    Jag grubblar på hur man egentligen borde göra med däcksbytet.

    Finns det nackdelar med att köra för mycket på dubbade vinterdäck i upp till 10 plusgrader? Korta stadskörningar lär väl inte förstöra så mycket, men jag kommer att göra en tripp på totalt 100 mil längs E4 och väderprognoserna säger upp till 10-12 plusgrader.

    Slits dubbdäcken snabbare i sådan värme? Hur mycket sämre grepp/bromssträcka ger alla dessa plusgrader?
    Ja du sliter mönster och dubb samt att bilen drar lite mer, sen har du ju längre bromssträcka. . Vet inte om du har nya dubbdäck på bilen? Dubbdäck ska ju köras in på asfalt ca 50 mil så det är bara å åk!!!
    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Bara på med dem!

    Måste även tillägga att oavsett dubbat eller inte känns det som alldeles för många varje år väntar med att byta tills efter första "riktiga" halkan.
    Jag tycker det är lika roligt varje år när massa bilar ligger i diket & folk säger: "Halkan kom så plötsligt och oväntat"
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Håll hastighetsgränsen och smyg igång från korsningarna så är det inga problem.

    Det är framförallt vid regn som de mjuka gummiblandningarna ger riktigt dåligt grepp, men blött kan det ju vara även på vintern.

    Förra året vid denna tid var det osynlig frosthalka kl 8 en lördagmorgon, låg tre bilar i diket, varav en på taket, på de 7km motortrafikled från åkersberga till E18.

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 554
    Medlem#
    8163

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Jag skulle å andra sidan vänta med bytet åtminstone till efter din långresa, och vara medveten om att det kan vara halt kallla morgnar. Förutom sämre grepp och ökat däckslitage så är det en stor komfortskillnad.
    /Johan

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Jodå, visst är det komfortskillnad, till vinterdäckens fördel....

    Vinterdäcken är 15 tums ballongdäck som är grymt komfortabla i jämförelse med mina 17 tums sommardäck. Vinterdäcken är trots dubben inte mer högljudda heller. Skillnaden är isf väldigt liten.

    Jag har inte bestämt mig, får lura på detta ett tag, lutar åt att sommarsulorna får bli kvar ett tag till med stor försiktighet på morgonen och kvällen
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    168

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj

    men jag kommer att göra en tripp på totalt 100 mil längs E4
    Det beror väl på åt vilket håll du ska på e4an ska du norrut så skulle jag rekommendera att lägga på vinterdäcken

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Jag åker från Umeå och söderut.

    Jag har nu bytt till vinterdäcken. Jag får väl hålla ner hastigheten lite. Dessutom får jag njuta av att komforten är bättre än sommardäcken. Det finns fördelar med 15 tum.....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 983

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Bytte för två veckor sen, lite tidigt men det va bara för att tre av sommardäcken är olagliga då det är mer eller mindre slicks! Ville inte köpa fyra nya sommardäck & lägga i garaget nästan direkt så dubbdäcken åkte på, men nu är man ju förberedd, dessutom kör jag tidigt till jobbet & det har redan varit fruset några mornar!

  11. #11
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 554
    Medlem#
    8163

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Jodå, visst är det komfortskillnad, till vinterdäckens fördel....

    Vinterdäcken är 15 tums ballongdäck som är grymt komfortabla i jämförelse med mina 17 tums sommardäck. Vinterdäcken är trots dubben inte mer högljudda heller. Skillnaden är isf väldigt liten.

    Jag har inte bestämt mig, får lura på detta ett tag, lutar åt att sommarsulorna får bli kvar ett tag till med stor försiktighet på morgonen och kvällen
    Om dubbade vinterdäck är tysta jämfört med sommardäcken så skulle jag allvarligt fundera på att byta märke på sommardäcken... Jag upplever GoodYear EfficientGrip som trevligt tysta. Vidare skulle jag vilja föreslå att du funderar på att köpa 15" eller 16" fälgar till dina sommardäck om komforten inte är vad du vill ha från sommarhjulen, varför plåga sig själv?
    /Johan

  12. #12
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    4706

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Bytte igår, då sommardäcken var på väg att bli slicks på insidan runt om
    Märkte till min förvåning att ljudnivån upplevs lägre med 16"s dubbdäck än innan med slitna 17"s sommardäck.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: "För tidigt" att byta till dubbade vinterdäck?

    Sommardäcken är GoodYear Eagle F1 Assymetric 225/45/17 jag tycker inte de bullrar mer än andra sommardäck i samma dimension. Byta till mindre däck för ökad komfort? Nja problemet är våra perverst dåliga norrlandsvägar. Om vi hade väl underhållna vägar är inte 225/45/17 något problem men är ju vägarna häromkring sällan underhållna (undantaget E4) Mina vinterdäck är Continental Conti VinterViking 195/65/15 som jag är väldigt nöjd med
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

Liknande ämnen

  1. Dubbade vinterdäck 225 55 r 17 på Vector-fälgar - bra?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 08:08
  2. årets "plus/minus med breda 17'' vinterdäck"-tråd
    Av perr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 09:03
  3. Bättre acceleration med 17" vinterdäck än 18" somm
    Av matte_linear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •