Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Blockering av moment styrning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Blockering av moment styrning

    Hejsan!

    Kan man koppla boxens ingång för hastighetsignalen till 12v eller 0v för att få fullt ladd redan från start eller måste man skicka in en puls för att tillåta fullt ladd?

    Micke

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: Blockering av moment styrning

    Hej!

    Varför vill du ta bort moment begränsningen?

    Enklaste bör vara att ta bort det i programmet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    Dolt

    Re: Blockering av moment styrning

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr
    Kan man koppla boxens ingång för hastighetsignalen till 12v eller 0v för att få fullt ladd redan från start eller måste man skicka in en puls för att tillåta fullt ladd?
    Vad för bil/årsmodell/motor gäller det? Är ju lite skillnad på motorstyr i en 99 turbo -80 och en 9-4x Aero -11.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Blockering av moment styrning

    Hejsan!

    Det är ett T5 system från en 9000 94-98.

    Har själv ingen möjlighet att gå in i programmet.

    MVH Micke

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186

    Re: Blockering av moment styrning

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr
    Hejsan!

    Det är ett T5 system från en 9000 94-98.

    Har själv ingen möjlighet att gå in i programmet.

    MVH Micke
    Styrs m.h.a. av hastighets och varvtalssignalen, klipper du någon av dom så går boxen in på grundladd. Ändring i programvara är nödvändig.

    T5 har ingen momentbegränsning, enbart laddtrycksbegränsning på ettan och tvåans växel.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Blockering av moment styrning

    Det är just laddtrycksbergänsningen jag menade.
    Undran var om man kunde jorda eller lägga hastighetsingången till 12v för att lura hastgivaren? Vill ha ladd direkt på ettan och tvåan.

    MVH Micke

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Blockering av moment styrning

    Även om du teoretiskt skulle kunna "lura" boxen att den hade en högre fart så skulle du inte få ladd "direkt" på någon växel. Detta beror på att laddtrycket byggs upp av avgastryck som måste byggas upp.
    Det är därför man får laddtryck senare i en turbo med stort avgashus än en med ett litet. (förenklat) Det handlar om spolupptider osv.

    Men hur de än gör så kan man bara få laddtryck direkt med en kompressor. Och det har inte din saab.

    Om du förklarar vad det är du vill göra och varför så blir det nog lättare för oss andra här att försöka hjälpa dig.

    Varför vill du ha högt ladd på ettan och tvåans växel då risken för hjulspinn är överhängande och inget som man tjänar tid eller pengar på.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Blockering av moment styrning

    Hejsan!

    Skulle vilja testa att bygga ladd så fort som möjligt utan den här begränsningen.
    Är medveten om att turbos avgashus sätter begränsningar om hur laddet byggs upp.
    Kör på strippen med dot slicks och skulle därför vilja testa att få lite mer kraft i starten.

    MVH Micke

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    776

    Re: Blockering av moment styrning

    T5 avgör vilken växel som ligger i genom att jämföra varvtalssignalen med hastighetssignalen. Det finns alltså inget enkelt sätt att lura systemet att någon annan växel ligger i.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Blockering av moment styrning

    Databoxen måste probrameras om då.
    Finns två alternativ.

    1. T5suite - kräver en del kunskaper från dig som användare! Men mycket hjälp kan nog fås av andra som kan hjälpa dig med specifika problem.

    2. Individuell mappning - skulle jag rekomendera då du säkert har en annan hårdvara än orginal. Detta medför att man kan få ut maximalt och mäta alla parametrear samtidigt.

    Och jo jag vet att T5-suite också klarar av att göra en individuell mappning om användaren har kunskap om vad han/hon gör. Men det handlar också om utrustning så klart...

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Moment kolvar T5
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 00:54
  2. blockering av original AV td04 16T
    Av janod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 22:18
  3. [LÖST] Åtdragningsmoment vevaxel B2x4
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 01:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •