Hejsan!
Kan man koppla boxens ingång för hastighetsignalen till 12v eller 0v för att få fullt ladd redan från start eller måste man skicka in en puls för att tillåta fullt ladd?
Micke
Hejsan!
Kan man koppla boxens ingång för hastighetsignalen till 12v eller 0v för att få fullt ladd redan från start eller måste man skicka in en puls för att tillåta fullt ladd?
Micke
Hej!
Varför vill du ta bort moment begränsningen?
Enklaste bör vara att ta bort det i programmet.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Vad för bil/årsmodell/motor gäller det? Är ju lite skillnad på motorstyr i en 99 turbo -80 och en 9-4x Aero -11.Ursprungligen postat av MickeKr
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Hejsan!
Det är ett T5 system från en 9000 94-98.
Har själv ingen möjlighet att gå in i programmet.
MVH Micke
Styrs m.h.a. av hastighets och varvtalssignalen, klipper du någon av dom så går boxen in på grundladd. Ändring i programvara är nödvändig.Ursprungligen postat av MickeKr
T5 har ingen momentbegränsning, enbart laddtrycksbegränsning på ettan och tvåans växel.
///Mackanized
Tillbaka
Det är just laddtrycksbergänsningen jag menade.
Undran var om man kunde jorda eller lägga hastighetsingången till 12v för att lura hastgivaren? Vill ha ladd direkt på ettan och tvåan.
MVH Micke
Även om du teoretiskt skulle kunna "lura" boxen att den hade en högre fart så skulle du inte få ladd "direkt" på någon växel. Detta beror på att laddtrycket byggs upp av avgastryck som måste byggas upp.
Det är därför man får laddtryck senare i en turbo med stort avgashus än en med ett litet. (förenklat) Det handlar om spolupptider osv.
Men hur de än gör så kan man bara få laddtryck direkt med en kompressor. Och det har inte din saab.
Om du förklarar vad det är du vill göra och varför så blir det nog lättare för oss andra här att försöka hjälpa dig.
Varför vill du ha högt ladd på ettan och tvåans växel då risken för hjulspinn är överhängande och inget som man tjänar tid eller pengar på.
MVH
Fredrik
Saab 9000cse 2,0t A50 -97
Hejsan!
Skulle vilja testa att bygga ladd så fort som möjligt utan den här begränsningen.
Är medveten om att turbos avgashus sätter begränsningar om hur laddet byggs upp.
Kör på strippen med dot slicks och skulle därför vilja testa att få lite mer kraft i starten.
MVH Micke
T5 avgör vilken växel som ligger i genom att jämföra varvtalssignalen med hastighetssignalen. Det finns alltså inget enkelt sätt att lura systemet att någon annan växel ligger i.
Databoxen måste probrameras om då.
Finns två alternativ.
1. T5suite - kräver en del kunskaper från dig som användare! Men mycket hjälp kan nog fås av andra som kan hjälpa dig med specifika problem.
2. Individuell mappning - skulle jag rekomendera då du säkert har en annan hårdvara än orginal. Detta medför att man kan få ut maximalt och mäta alla parametrear samtidigt.
Och jo jag vet att T5-suite också klarar av att göra en individuell mappning om användaren har kunskap om vad han/hon gör. Men det handlar också om utrustning så klart...
MVH
Fredrik
Saab 9000cse 2,0t A50 -97