Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    19

    Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Tjena. har skaffat mig en hirsch 4-delad grill till min saab men skulle behöva anvisningarna från WIS för att få av fronten eller kan man gå tillväga på något annat sätt?
    Sitter för tillfället på en iMac så har inte tillgång till WIS så jätte tacksam för svar.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Citat Ursprungligen postat av Folden
    Tjena. har skaffat mig en hirsch 4-delad grill till min saab men skulle behöva anvisningarna från WIS för att få av fronten eller kan man gå tillväga på något annat sätt?
    Sitter för tillfället på en iMac så har inte tillgång till WIS så jätte tacksam för svar.
    Det sitter 6st clips på ovansidan av fronten (under huven) som du lätt ploppar upp med en tunn skruvmejsel. Efter detta kan du flexa ut fronten och komma åt clipsen som håller själva grillen. Att sätta i en ny grill är enklare, dvs du behöver bara trycka in hela insatserna tills det klickar.

    Det här görs på 20min.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    19

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Citat Ursprungligen postat av Phed
    Citat Ursprungligen postat av Folden
    Tjena. har skaffat mig en hirsch 4-delad grill till min saab men skulle behöva anvisningarna från WIS för att få av fronten eller kan man gå tillväga på något annat sätt?
    Sitter för tillfället på en iMac så har inte tillgång till WIS så jätte tacksam för svar.
    Det sitter 6st clips på ovansidan av fronten (under huven) som du lätt ploppar upp med en tunn skruvmejsel. Efter detta kan du flexa ut fronten och komma åt clipsen som håller själva grillen. Att sätta i en ny grill är enklare, dvs du behöver bara trycka in hela insatserna tills det klickar.

    Det här görs på 20min.
    Okej, det låter ju bra, Ska genast ut och testa.
    Tackar för snabbt svar.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Eftersom det är en fyrdelad grill det gäller så behöver man ta ner fronten för att kunna montera den nedre läppen/gallret.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Du behöver som sagt demontera hela fronten som " Magnus Aero " skrev.

    Det sitter fyra plastclips och två Torx 25 skruvar i övredelen som du ser när du öppnar motorhuven.

    Sen har du 3 skruvar i vardera hjulshus som du får skruva bort med 8mm hylsa

    Sen har du mellan 5-8 skruvar som underkörningsskyddet sitter med.

    Nu kommer den delen som vissa kan tycka är lite små "otäckt" du får ta tag i frontspoilern i ett hjulhus och samtidigt som du drar spoilern framåt så får du bända den utåt samtidigt , då frontspoilern sitter fast i framskärmen med några clips och en i metall när den lossnat på ena sidan gör du likadant med andra sidan. Sen "drar" du hela fronten framåt så den åker ur spåren som den sitter i under strålkastarna. Sen är de "bara" att byta grill delarna. Är lite jobb med att få dit hirschgrillen då passformen inte alltid är den bästa på mittsektionen.

    För en som aldrig har gjort de tidigare så kan jag tänka mig 1-2 timmar utan att behöva stressa.

    Hoppas denna mini guide hjälpte dig lite mer

    Lycka till
    // Osse

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    96

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Citat Ursprungligen postat av MRC Osse
    Du behöver som sagt demontera hela fronten som " Magnus Aero " skrev.

    Det sitter fyra plastclips och två Torx 25 skruvar i övredelen som du ser när du öppnar motorhuven.

    Sen har du 3 skruvar i vardera hjulshus som du får skruva bort med 8mm hylsa

    Sen har du mellan 5-8 skruvar som underkörningsskyddet sitter med.

    Nu kommer den delen som vissa kan tycka är lite små "otäckt" du får ta tag i frontspoilern i ett hjulhus och samtidigt som du drar spoilern framåt så får du bända den utåt samtidigt , då frontspoilern sitter fast i framskärmen med några clips och en i metall när den lossnat på ena sidan gör du likadant med andra sidan. Sen "drar" du hela fronten framåt så den åker ur spåren som den sitter i under strålkastarna. Sen är de "bara" att byta grill delarna. Är lite jobb med att få dit hirschgrillen då passformen inte alltid är den bästa på mittsektionen.

    För en som aldrig har gjort de tidigare så kan jag tänka mig 1-2 timmar utan att behöva stressa.

    Hoppas denna mini guide hjälpte dig lite mer

    Lycka till
    // Osse
    Fick hjälp av Osse för ett par veckor sedan med detta på min bil och jag måste säga att vara två underlättar en hel del.

    Som sagt, lycka till

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Tack Osse för din beskrivning,

    har själv en Turbo X och Hirsch säger att den nedre 4de delen inte passar en X. Har jämfört med min mot en som inte är en X och jag kan inte se vad som skiljer dem åt.

    vet du eller någon varför man inte ska kunna montera den nedre grillen på en X?

    MVH
    Sundis

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    H-hammar
    Inlägg
    19

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    det finns en tråd på detta forum om detta, om jag inte miss minner mig så sitter 4 skruvar på vardera hjulhusen som skruvas bort samt några under till. Komihåg clipsen under huven. sedan tar du ta i sidan vid hjulhuset och drar ut åt lite så det släpper, bäst om du hjälp av en kompis, sedan drar hela plasten rakt fram. Sedan äär det bara att byta grillen och nedre delen.

    Citat Ursprungligen postat av Folden
    Tjena. har skaffat mig en hirsch 4-delad grill till min saab men skulle behöva anvisningarna från WIS för att få av fronten eller kan man gå tillväga på något annat sätt?
    Sitter för tillfället på en iMac så har inte tillgång till WIS så jätte tacksam för svar.
    [b]9.3 aero 2,8 255 hk SC-2008 ( http://www.garaget.org/?car=222826)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    192

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    lossa på sidorna samt undertill först, och låt en av torx-skruvarna där uppe hålla fronten tills du är helt klar så inte den går i backen när du släpper sista sidan, när du är helt klar, håll emot fronten med ena handen samt lossa skruven så du är med när den hoppar loss.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Tack för era svar. Enligt Hirsch så ska ju inte den nedre passa till en Turbo x men kanske har det med färg eller annat att göra för jag kan inte finna några olikheter mellan en X och ex. en Aero

  11. #11
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    TX har ju större grill nertill så då blir det ju synliga hål om du byter till aero/hirsch grill
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    18

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Tack Dino,
    det visste jag inte. Har beställt ett 4-dels Hirsch-set och den sista undre delen kostade då bara 350kr så jag får väl experimentera lite ifall det går att få till den i ena kanten så det blir snyggt

  13. #13
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Montera Hirsch 4-delad grill Saab 9-3 Aero my08.

    Jag fick tag på en TX stötfångare som va lite trasig.
    När jag då fick reda på vad det skulle kosta med all plast så valde jag bort det mot Hirsch.
    Eftersom jag ändå skulle lacka om stötfångaren så la jag igen hålen för TX grillen.
    Blev hur bra som helst.
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  14. #14
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Är det inte jäkligt dålig passform på Hirschgrillen i ramarna? Har fått karva i plasten för att hakarna ska låsa mellan delarna. Trist. Funderar på att avlägsna hakarna och sätta montrringstape på alla sidor av plasten för att fästa den mot ramen. Hur har ni andra gjort ?

Liknande ämnen

  1. Hirsch 3-delad grill eller MY12 grill på NG9-3
    Av vip-r i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-19, 01:33
  2. 3-delad grill till 9-5 -02
    Av Bengt-M i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 23:20
  3. Hur demonterar man 3-delad grill 9-3sc?
    Av AeroX i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 08:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •