Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorlampa --> felkod för styrbox 9-3 v6 med Hirschtrim???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354

    Motorlampa --> felkod för styrbox 9-3 v6 med Hirschtrim???

    Hej!

    Vid ett två tillfällen har motorlampan tänts på min 9-3 v6 2007 (senast igår).
    I morse lös den inte. Bilen har hela tiden gått precis lika bra som vanligt.

    Körde in med bilen på Bilpartner i morse och fick utläst felkoden, som sa något i stil med "fel på styrdon (eller om det var styrbox) - byt styrbox".

    Tilläggas bör att i boxen ligger Hirsch steg 1 programvara, sedan 2008.

    Första frågan är givetvis, vad kan ha hänt? Är det fler som varit ute för det??

    Fick en preliminär kostnadsuppskattning som var hårresande. Hela kalaset kommer att gå på 25-30.000 för box + arbete för byte och kostnad för att lägga in Hirschtrimmet igen.

    Hur brukar trimleverantörerna göra när boxen behöver bytas? Låter orimligt att man skall behöva köpa trimmet till bilen en gång till???? I mitt fall programmerades Hirschtrimmet in av bilpartner med hjälp av nåt specialverktyg och jobbet tog de 3000 spänn för.

    Tacksam för svar och kommentarer!

    Mvh
    H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Motorlampa --> felkod för styrbox 9-3 v6 med Hirschtrim?

    Att boxen lämnar den felkoden är en sak. Det kan vara en tillfällig störning som fått den att sätta den.
    Men skulle du senare behöva byta boxen så ska inte Hirsch-trimmet kosta något att lägga in igen. Det är köpt till din bils chassinummer och ska kunna användas fler gånger för nerladdning.
    Så har jag fått förklarat på jobb iallafall

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354

    Re: Motorlampa --> felkod för styrbox 9-3 v6 med Hirschtrim?

    Tack för svaret. Får avvakta och se lite hur den uppträder framöver. Enl teknikern var det ingen fara att köra med bilen och nu har den inte felindikerat.

    Frågan är varför den sätter detta fel?
    Frågan är också om man slipper betala installationen (3000) för att ladda in trimmet igen?

    Mvh
    H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216

    Re: Motorlampa --> felkod för styrbox 9-3 v6 med Hirschtrim?

    Nej, den fysiska nerladdningen och arbetet med Tech2:an kommer du nog inte undan, men 3000:- låter lite väl mycket för detta simpla jobb.
    Borde inte kosta mycket mer än en vanlig uppdatering av mjukvara, alltså runt 1000:- (på mitt jobb iaf.)

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 533
    Medlem#
    8163

    Re: Motorlampa --> felkod för styrbox 9-3 v6 med Hirschtrim?

    Har du fått en nedbrytning av kostnaden, vad är det som egentligen kostar? Bytet av själva den fysiska boxen kan inte ta lång tid... Om själva boxen är det som är dyrt så måste det gå att jag en på skroten, uppdatera den med senaste programvara samt byta chassinummer i den samt installera Hirsch ovanpå det. Kan inte ta mer än någon eller ett par timmar.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Felkod P1625 ABS OG9-5 -02
    Av Gasser i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-08-01, 09:30
  2. Motorlampa tändes 9-3ss (Felkod P0103)
    Av asuskic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 11:19
  3. Bytt Styrbox Saab 9-3, får felkod P0141
    Av grobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •