Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Jag köpte för några år sedan en Alpine CDE-9850RI till min ng900.
    Problemet är det att det är alldeles för stora volymskillnader mellan de olika "hacken".
    Alltså, är volymen på 4 så kan det vara för lågt, höjer man till 5 så är det för högt. Detta beror självklart på hur snabbt man kör och på vilket underlag, men ni förstår säkert vad jag menar.
    Det högsta jag har haft volymen på är 17, och då låter det fruktansvärt högt, men stereon går ändå upp till 35, vilket inte bara borde ha sönder mina högtalare, utan även högtalarna i bilarna runt om.
    Finns det något jag kan göra åt det här så att det blir mindre skillnader mellan hacken?

    Tack för hjälp.

    Chrille
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Fegis.

    Har haft min (CDE-9880r) uppe på 22, då iofs med basen på högtalarna nerställd och med baslåda i skuffen istället. Men normalt beteende är det väl kanske inte.


    Jag tror inte det går att göra så mycket åt "hacken" men förstår vad du menar och vore ju intressant om det fanns en feature för att "flytta" volymskalan lite neråt så man kan välja lite mer exakt på låg volym. Fast jag har lärt mig leva med det helt enkelt.

    Det jag vet man kan påverka är väl iofs inställningarna "loudness", i viss mån ställa ner (eller upp) allting på EQ;n eller knäppa på "defeat" eller mixtra med HP-filtret men samtidigt så micklar man ju då med själva ljudinställningarna och det är ju inte säkert att man får det ljudet man vill ha när volymhacken blir lagom..

    Hittar du på någon rolig inställning som kan fixa det så är jag intresserad också isf.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    42

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Om man har ett eftermarknads slutsteg inkopplat till högtalarna så går det att ändra känsligheten.
    Om man dock fortfarande har resten av original systemet så har jag ingen aning om det går.

    Men iaf om man som sagt har kopplat in ett annat slutsteg så ska man göra så här för att "matcha" signalnivåerna på stereon och steget.

    1. Vrid ner stegets nivåkontroll till lägst
    2. Vrid alla EQ inställningar på stereon till en rak kurva (alltså allt på 0)
    3. Spela en CD i stereon
    4. Vrid upp volymen på stereon tills den börjar dista.
    5. Vrid ner volymen ett par snäpp

    Samma sak görs på steget, alltså:

    6. Vrid upp nivåkontrollen tills det börjar dista
    7. Vrid tillbaks en smula.

    När detta är klart så kan kommer varje snäpp på volymen på stereon inte vara lika känsligt. Vill man ha den mindre känsligare ändå så kan man skruva ner nivåkontrollen på steget ytterligare lite.

    Någon annan har kanske svar angående vad man kan göra med originalutrustning i bilen.
    9-5 Kombi 2,0t -99

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Fast nu är det ju varken originalutrustning eller inställning på eftermarknadsslutsteg det gäller utan en eftermarknadsstereos inbyggda slutsteg... (Alltså själva volymratten på stereon).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    42

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Det förstod jag.
    Men men hade man haft ett eftermarknads steg inkopplat till en stereo (original eller eftermarknad) så hade man kunna gör på det viset.
    Jag skrev klart och tydligt att jag INTE vet hur man skulle kunna gå tillväga ifall man fortfarande har resterande ljudsystem i original.

    Men jag antar att om man driver högtalarna direkt via stereons inbyggda förstärkare så finns det nog inte mkt att göra. Men som sagt än en gång så har jag ingen direkt jätte kunskap om det
    9-5 Kombi 2,0t -99

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Jag tänkte ta en titt i instruktionsboken som jag lyckats hålla koll på i flera år, men den tycks ha försvunnit i flytten i somras.
    Om jag hittar någon inställning så lovar jag att säga till.
    Jag hittade av en slump förut att man kan ändra färgen på knapparna till röd. Det hade varit kalas om man kunde ha grön istället, det hade ju passat kalas till resten av belysningen i bilen.

    Det finns inget sätt att sänka hela skalan med hjälp av något man kopplar på någon sladd till stereon, typ ett motstånd?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Här är manualen i PDF-format.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Kör ni originalhögtalare? Isåfall kan jag förstå ert problem, eller om nu har eftermarknadshögtalare med hög knäslighet. Då behövs nämligen inte så mycket effekt för att det ska spela på rejält, och volymskillnaden mellan stegen blir därmed stor.

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Kör ni originalhögtalare? Isåfall kan jag förstå ert problem, eller om nu har eftermarknadshögtalare med hög knäslighet. Då behövs nämligen inte så mycket effekt för att det ska spela på rejält, och volymskillnaden mellan stegen blir därmed stor.
    Jag har eftermarknadshögtalare överallt och en baslåda med eget slutsteg.
    Detta kit sitter fram och dessa sex-nior sitter bak.
    Jag är kass på ljud så om de har hög känslighet vet jag inte, men det kanske du kan tyda åt mig?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Jag har grön belysning. Tror jag kan välja mellan orange och grön? eller är det röd och grön?

    Har för övrigt också eftermarknadshögtalare..

    Har Infinity Ref 3002cf fram och magnat-nånting 6x9 bak. Dörrarna vet jag inte vad det sitter för nått i.

    Har eftermarknadsslutsteg för ett av paren högtalare, har provat både 6x9 och dörrhögtalarna på steget. Just nu kör jag 6x9 på steget därför att jag har en förmåga att lägga massa bös i facken i dörrarna som skramlar runt om man skruvar upp volymen lite så de och frontarna driver jag med stereon just nu.

    Hade baslåda förut men har inte blivit av att jag satt in den på slutet för att jag var dum nog att låna ut steget till lådan som sedan blev igenlämnat trasigt.

    Problemet med hacken är ju inte jättestort för min del men jag håller med Travis. Har man volymen nånstans runt 20 så håller öronen på att explodera. Kan inte tänka mig hur det skulle låta på 35. och ljudnåvån mellan till exempel tre och fyra gör ibland att det på fyra blir liite grann för högt för att t ex kunna föra ett vanligt samtal med folk i baksätet samtidigt som hacket tre är lite för lågt för att man dels ska kunna lyssna på musik samtidigt som man surrar med de i baksätet.

    Visst, man kan ju alltid ställa fader framåt, men jag upplever som Travis, det vore fint om man kunde flytta "skalan" neråt då man aldrig någonsin kan använda volym "35" medan man gärna skulle kunna haft volym "3,5" och "4,5" om man säger så..

    Det finns ju en funktion som heter "defeat" som dämpar ner ljudet och den skulle man ju kunna använda men den dämpar ljudet FÖR mycket så jag som är utan baslåda just nu får ju nästan ingen bas alls då och det är ju heller inte så roligt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    42

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Jag har med en Alpine stereo (en 9880R) i min 9000. Kör med GAS högtalare runt om, 4" i brädan och 6x9:or i bak.
    Har dock ett DLS 4-kanals steg till högtalarna så mina volymsteg på stereon är inte så känsliga längre.

    Men tidigare hade jag inget slutsteg och håller med på så vis att det absolut inte gick att köra på högre än 20.. till och med 17 var nog för mig
    Nu med ett steg inkopplat kan man dra volymen upp till 30 innan öronen börjar blöda iaf

    Kongo: Orange och grön är det
    9-5 Kombi 2,0t -99

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Kör ni originalhögtalare? Isåfall kan jag förstå ert problem, eller om nu har eftermarknadshögtalare med hög knäslighet. Då behövs nämligen inte så mycket effekt för att det ska spela på rejält, och volymskillnaden mellan stegen blir därmed stor.
    Jag har eftermarknadshögtalare överallt och en baslåda med eget slutsteg.
    Detta kit sitter fram och dessa sex-nior sitter bak.
    Jag är kass på ljud så om de har hög känslighet vet jag inte, men det kanske du kan tyda åt mig?
    Dom där har rätt hög känslighet ja, 92dB för 6,5orna och 94dB för 6x9orna.

    Nu var det visserligen ett tag sen jag körde nå högtalare på huvudenhetens inbyggda förstärkare, men jag kör en Alpineenhet idag och tycker mig inte ha något problem med att det är stor skillnad mellan volymhacken. Skalan ökar linjärt (eller ja, är väl inte rätt ord när man pratar ljudtryck men vi säger så så länge) och jag brukar liggar på runt 10-15 när man ska sitta och prata i bilen, åker jag själv så åker den upp mot 25-28.

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Jag har grön belysning. Tror jag kan välja mellan orange och grön? eller är det röd och grön?
    På min är det dumt nog blått eller rött som gäller, men det är ett mindre problem

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det finns ju en funktion som heter "defeat" som dämpar ner ljudet och den skulle man ju kunna använda men den dämpar ljudet FÖR mycket så jag som är utan baslåda just nu får ju nästan ingen bas alls då och det är ju heller inte så roligt.
    Jag har nog inte prövat den här defeat-funktionen, men jag ska göra det! Frågan är hur ljudet blir i de högtalare som inte är kopplade till slutsteg, dvs alla utom baslådan.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Kompisen som är rätt utbildad när det gäller elektronik säger att det skulle fungera att köra med motstånd för att få ner skalan lite.
    Är det någon som ser något negativt med det?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Din kompis behöver nog läsa på lite, att koppla ett motstånd i serie/parallellt med högtalaren blir inte bra. Motståndet kommer då få hälften av den (redan) lilla effekten.

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Din kompis behöver nog läsa på lite, att koppla ett motstånd i serie/parallellt med högtalaren blir inte bra. Motståndet kommer då få hälften av den (redan) lilla effekten.
    Vilket rent praktiskt kommer att innebära att..?
    Jag är totalkass på elektronik
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    mindre Watt till högtalaren. Det står att du har 4X50W tex på din stereo. Kopplar du inte motstånd minskar du watt antalet ut till högtalaren. Sämre ljudkvalite och lägre topp volym. Kommer dista snabbare osv. Allt handlar om effekt i bilar, i stereon är effekten W
    (Tror du bara hade flyttat problemet högre upp i volymen på stereon oxå)

    Enklaste är att du köper ett billigt slutsteg 4kanals.
    Koppla in högtalarna via detta och sedan justerar du som dom beskrev lite tidigare i tråden.
    Har på sambons bil justerat så max ligger vid 30. Så där gör ju varje steg mindre skillnad. 10-13 märker man inte så jätte mkt på tex och 20 e ganska normal lyssning.

    Steget behöver ej vara dyrt. Räcker med ett 4 kanals denver tex. Bara du förmedlar signalen via lågnivå. Då kan du justera gainen på steget och få bättre flyt i volymen.

    Justera sedan som någon skrev tidigare i tråden så blir d kanon!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    mindre Watt till högtalaren. Det står att du har 4X50W tex på din stereo. Kopplar du inte motstånd minskar du watt antalet ut till högtalaren. Sämre ljudkvalite och lägre topp volym. Kommer dista snabbare osv. Allt handlar om effekt i bilar, i stereon är effekten W
    (Tror du bara hade flyttat problemet högre upp i volymen på stereon oxå)

    Enklaste är att du köper ett billigt slutsteg 4kanals.
    Koppla in högtalarna via detta och sedan justerar du som dom beskrev lite tidigare i tråden.
    Har på sambons bil justerat så max ligger vid 30. Så där gör ju varje steg mindre skillnad. 10-13 märker man inte så jätte mkt på tex och 20 e ganska normal lyssning.

    Steget behöver ej vara dyrt. Räcker med ett 4 kanals denver tex. Bara du förmedlar signalen via lågnivå. Då kan du justera gainen på steget och få bättre flyt i volymen.

    Justera sedan som någon skrev tidigare i tråden så blir d kanon!
    Allright, tack för svaret.
    Ett steg bara för att få ner volymen ligger nog ett par år i framtiden, men det är inte omöjligt.

    Jag prövade defeat-funktionen. Volymen blev inte lägre, men ljudkvaliteten blev horribel. Aldrig mer defeat.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Jag prövade defeat-funktionen. Volymen blev inte lägre, men ljudkvaliteten blev horribel. Aldrig mer defeat.
    Fattar inte heller riktigt den funktionen...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    47

    För hög lägsta volym. Eonon GE01B i en Saab 9-5

    Kopplade in en eftermarknadsmaskin precis. Allt fungerar. Dock är lägsta volymen alldeles för hög. Vrider man ner ljudet till 1 så bör det vara relativt lågt men nu är det mer samtalsvolym och nästa steg är 0(ljudlöst).

    Vad kan va fel? Går de lösa?

    Med vänlig hälsning,
    Mert Hedman

Liknande ämnen

  1. Hur känslig är WG-klocka mot vridning?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •