Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: För hög och känslig volym med eftermarknadsstereo

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    2
    Medlem#
    10286
    Det beror på att signalen från eftermarknadsstereon är för stark för förstärkaren, som därför får för hög insignal och krämar på mer. Det går att lösa genom att löda in en resistor mot kabeln som går till förstärkaren.

    -Edit-
    Det är inget som är skadligt på något sätt, förutom för öronen

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Har en Kenwood dnx7150dab i min 9-3 från 08 och där är ljudnivån ok.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Norra stockholm
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Antar att du har ett AS2 eller AS3 ljudpaket i bilen? Bara då du får det problemet "normalt" sett. Du har nämligen original slutsteg i bilen som du matar med en högnivå signal, vilket inte är helt optimalt! Du sabbar lätt saker på det sättet...
    Du bör då söka lite och finna att man behöver göra en adapter kabel samt ha 4 st lågnivå utgångar på stereon, eller 6 om du har AS3 med baslåda. (har du inte det så finns det omvandlare, eller skaffa en annan stereo, dom är så billiga i dag...).

    Står mycket matnyttigt här! http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml Använd länken -> http://saabworld.net/showthread.php?t=32852

    Finns även info om själva installationen här: http://saabworld.net/f29/aftermarket...saab-9-5-a-84/

    Hoppas det var till hjälp!

    EDIT: antog bara att det var i en OG 9-5.. Hoppas jag hade rätt!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-08-27 klockan 06:47. Anledning: Backuplänk

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2020
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Eftermarknadsstereo, hög lägsta volym NG9-3

    Hej! Amatören Sören här.

    Klippte till på en begagnad Sony XAV-AX1005DS här om dagen och kopplade in den med ett Connect2 kablage (inkl rattkontroll) för min 9-3 SC 08. Främst för CarPlay och att få bluetooth i bilen. Jagar inte det perfekta ljudet.

    Funkar bra, men någon slags obalans är det då volymen är okristligt hög. Testade faktiskt med en annan stereo också bara för att se så det inte var nått fel, men även med den volymen också sjukt hög på låga nivåer. Beep-ljudet på knapptrycken är tinnitusframkallande. Ingen hörbar distortion dock men har inte gått högre än till 10 heller. Har jag volymen på 3 av 50 så är det lyssningsbart, men närmar jag mig 8 så är det nattklubb. Originalstereon hade såklart inte detta beteende. Där var volymen i fas med vad jag vill anse vara "normalt".

    Försökte gräva i detta och snöade in på skillnad i impedans mellan högtalarna och sony-stereon. Det jag kan läsa mig till är att Sonyn levererar 4-8 Ohm med maxeffekt på 55x4. Vad gäller bilens setup vet jag faktiskt inte vad den har. Min gissning är att bilen är utrustad med Premium 150 då jag har ljud ur dörrarna fram och i bagageluckan? Har även sett att det sitter en förstärkare i bagageutrymmet till vänster. Om jag har ytterligare förstärkare i bilen vet jag inte. Om det nu är Premium 150 så förstår jag det som att dörrarnas högtalare opererar på 2 Ohm, medan resten av högtalarna ligger på 4 Ohm.
    Kan de 2 Ohms-högtalarna vara det som resulterar i den höga volymen over all?

    Rookie som jag är tänkte jag inte att detta skulle vara ett problem utan att det bara var att plugga in stereon och allt skulle lira i symbios. Plug N Play all day...

    Ni som kan detta bra, vad är det jag behöver ta reda på och göra för ingrepp för att få fason på volymen så att det blir mer "lagom" så att säga?

    Tack!
    / J

  5. #25
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810
    Kan inte mycket om 9-3:an men har du ett extern slutsteg original i bilen. Om så är fallet har du kopplat ljudet via isokontalten på stereon eller via lågnivån?
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  6. #26
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Snabbt svar, man kan vara mer detaljerad: Som Raysed är inne på: vad levererar din Sony för nivå? Kort kan man säga att det finns två nivåer i ljudsammanhang: "lågnivå" (ibland kallat linjenivå) och "högnivå" (högtalarnivå). (Det finns ännu svagare som är "mikrofonnivå", men det är inte aktuellt i dessa fall.) Lågnivån är avsedd att kopplas till en förstärkare (slutsteg, booster). Lågnivån är inte avsedd att driva högtalarna eftersom den inte kan ge den effekt som behövs för att högtalarna ska låta (annat än mycket svagt, om än alls). Högnivån skapas i en förstärkare som lyfter nivån och kan leverera tillräcklig effekt att driva högtalarna. I en del anläggningar är förstärkaren inbyggd i samma enhet som radion/cd:n/bluetoothmottagaren/etc. I andra anläggningar är förstärkaren en separat enhet.

    Citat Ursprungligen postat av jeth318 Visa inlägg
    Har även sett att det sitter en förstärkare i bagageutrymmet till vänster. Om jag har ytterligare förstärkare i bilen vet jag inte. Om det nu är Premium 150 så förstår jag det som att dörrarnas högtalare opererar på 2 Ohm, medan resten av högtalarna ligger på 4 Ohm.
    Kan de 2 Ohms-högtalarna vara det som resulterar i den höga volymen over all?
    Det verkar som om du har separat förstärkare. Det betyder att den ska ha lågnivå in till sig för att förstärka den till högtalarna. Högtalarna är anpassade efter förstärkaren, inte efter radion/etc. Sedan kan förstärkaren vara kalibrerad för den enhet som matar den. Snabbt kollat kan din Sony ge både lågnivå och högnivå ut på olika utgångar. Troligen har du kopplat högnivån in till förstärkaren och då blir det för starkt. Du måste alltså hitta lågnivåutgångarna och koppla dessa till förstärkaren/förstärkarna.

    Edit: Ett annat alternativ är att sänka högnivå till lågnivå innan den kopplas in till förstärkaren. Elektriskt är detta enkelt, men praktiskt kan det vara lite pyssel med det. I dess enklaste form använder man motstånd (resistorer), lite mer sofistikerat är att använda något slags elektronik som gör samma sak.

    Vill man gräva djupare så skiljer man också på om kopplingen mellan radioenhet och förstärkare är utförd som balanserad eller obalanserad, särskilt om kabeln är lång då en balanserad ledning (inklusive elektroniken i ändpunkterna) är mindre störningskänslig.

    Ja, det blev mycket till sist, men att hitta lågnivåutgången på radion och koppla den till förstärkaren är det enklaste och mest "rätt".
    Senast redigerat av Borealis den 2021-08-29 klockan 01:25. Anledning: La till ett alternativ; rättat skrivfel
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Gissningsvis är annars detta en enkel lösning, antar att den är passiv och har en transformator samt potentiometrar för att ställa utnivån, och precis vad som behövs för att lösa problemet på ett bra sätt:
    https://www.biltema.se/bil---mc/bils...are-2000035005
    https://www.kjell.com/se/produkter/l...andlare-p79118

    Produkttexterna är dock inte särskilt informativa, kan inte se att Biltemas har någon spänningsmatning - och ingen behövs heller om den är passivt byggd på det sätt jag antar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28

  9. #29
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    My bad :-)
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2021-08-29 klockan 14:28.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. Hur känslig är WG-klocka mot vridning?
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •