Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Byggfirman Cheapy är intressanta lirare ...
    Jag ska köpa en Stiga snöslunga som här i Karlskrona marknadsförs av två firmor: Granngården och Cheapy.

    Snöslungan går visserligen att beställa online, men jag tycker det är trevligare att göra affär med en fysisk butik med expediter som kan hjälpa mig om något går fel.
    Så, vi skippade nätet och inriktade oss på att köpa slungan i butik istället.

    På Granngården kör de med, åtminstone vad som verkar vara, raka kort på en gång:
    "Nej, tyvärr. Vi får inte tag på fler slungor nu och Stiga kan inte få fram mer än de som är bokade. Så just den slungan kan du inte beställa."

    Min fru åkte till Cheapy i lördags för att höra med dem. Jodå, de kan ta hem den slungan vi vill ha. Det är samma modell som Granngården hävdade inte kunde beställas längre. Men hos Cheapy ska det inte vara några problem att lösa. Det försäkrar expediten. Leverans i slutet av oktober. Allt är frid och fröjd.
    Dock måste vi förskottsbetala slungan helt i samband med beställningen.

    Okej, inga problem. Just där och då hade frun dock inte pengarna. Så igår åkte jag dit, med pengar.
    Ordern togs emot av en expedit som skrev ned två saker: Mitt namn och mitt mobilnummer.
    Inte vilken slunga jag är intresserad av eller något sådant (dock berättar jag givetvis vilken slunga som är intressant för henne, hon antecknar det bara inte), utan bara namn och nummer.
    Detta på en helt vanlig A4-sida. Inget formulär etc, utan ett blankt A4-papper.

    Jag var lite jäktad just då, men frågade henne om jag inte skulle betala slungan i samband med beställningen.
    "Nej, den betalar du vid leverans" svarar hon utan tvekan.

    Jag fattade ingenting, men var ganska jäktad så jag nöjde mig med det svaret och rusade vidare. Redan i bilen slår det mig att ... fasen, jag har inte fått någon orderbekräftelse!
    Jaja, får åka tillbaka imorgon (läs idag) och begära den då istället.
    Har ju bråttom vidare till nästa ärende.

    Imorgon var alltså idag. Så tidigare idag svängde jag åter in till Cheapy.
    "Hej! Jag beställde en snöslunga här igår och ville bara ha en orderbekräftelse på den."
    Expediten (inte samma expedit som dagen innan) bläddrar i en pärm och hittar A4-pappret med min beställning. Jag noterar hastigt att mitt namn och nummer har fått sällskap av siffran 4. I övrigt är lappen kusligt tom på info för att beröra ett enskilt ordervärde på femsiffrigt belopp. Jag utgår tyvärr från att den mystiska siffran 4 som tillkommit är det närmaste spec kring vilken snöslunga jag beställt som vi kommer.

    "Ja, här är den!" bekräftar expediten när han hittat pappret i pärmen. "Men någon orderbekräftelse kan jag tyvärr inte ge dig."

    Say what?
    Hur svårt kan det vara? Även om affären inte är av astronomiska belopp så är det ändock ett femsiffrigt belopp det gäller. Det är inte riktigt så att jag beställt ett paket spik eller skruv för några tior direkt ...

    "Ja, men allt ligger på datorn, så vi kan inte lämna ut någon orderbekräftelse" blir svaret från expediten.

    Nu förstår jag ännu mindre. Skulle det vara ett problem? Är jag knäpp när jag tycker att det snarare borde vara en fördel? Bara klicka "print" och skriva ut?
    Och ja, de har en skrivare tillgänglig, för den som undrar ...

    "Din beställning finns här," konstaterar expediten enkom av det handskrivna A4-pappret med mitt namn, nummer och siffran 4 i pärmen att döma. "Däremot ska ju slungan egentligen betalas i samband med beställningen, men nu är den redan beställd av oss vet jag."

    Håll i hatten!!! Nu skulle slungan alltså betalas i förskott igen?
    Nästan så att jag önskar att så vore fallet, för då hade jag (förhoppningsvis) haft ett kvitto som orderbekräftelse.

    Men, så här i efterhand, när beställningen redan var gjord, fanns det enligt expediten inte mycket att göra.
    Nej, det gick inte att lämna ut en orderbekräftelse på denna order. Exakt varför fattar jag fortfarande inte. Jag frågade honom givetvis om skälet, och han hänvisade bara till att ordern sköttes elektroniskt och att den därför låg utanför deras kontroll (det gjorde mig ju verkligen lugnare ...).

    Vidare i dårskapen:
    Nej, han kunde inte ta betalt för slungan nu, trots att han precis sa att den ska betalas i förskott och att jag har pengarna redo.
    Och ja, slungan är beställd åt mig och ska komma till butiken i mitten av november (så mycket för slutet av oktober).
    Allt detta bekräftar tydligen systemet i datorn. Och den handskrivna lappen!

    Jojo ... Vi får väl se ...
    Heja, Cheapy! Verkligen professionellt!

    Ska jag nu sitta ned snällt och hoppas på att vår snöslunga kommer som utlovat i mitten av november och riskera att stå där med skägget i snöhögen om någon slunga inte dyker upp som utlovat ... Då har jag ju inga som helst bevis på att någon beställning lagts från första början. Och har man inte beställt så får man ju ... ja, skylla sig själv ...

    Nä, jag tror inte att jag är beredd att ta den chansen!
    Vill verkligen inte handskotta en vinter till!
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Ja, vad ska man säga om Cheapy? Låter precis som den butik jag hört talas om som plockade delar från varor som skulle i retur till leverantör pga leveransskador mm. Delarna såldes endast mot kontanta medel och kvitto kunde de inte skriva ut av någon anledning...

    Vad gäller snöslungan så kan du ju ha tur, men för säkerhets skull så ska du nog ha snöskyffeln lätt åtkomlig när snön kommer.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    En sak jag tänkte på så här i efterhand.
    Jag googlade lite, men hittade inte specifikt vad jag sökte efter, så ...

    Är det inte butikens skyldighet enligt köplagen, konsumentlagen eller liknande att lämna ut en orderbekräftelse på en order de accepterat om jag begär en sådan?
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #4
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Beställde en iPad 2 på en stor kedja här i området. Fick dock ingen bekräftelse utan bara ett muntligt avtal. När jag kommer hem blir jag uppringd av en på deras kundtjänst som ber mig att komma tillbaka och betala en liten summa för att få behålla min plats i kön.
    Men när jag kommer in i butiken igen så säger dem att jag inte behöver betala något alls.
    Dagen då den släpptes fick jag dock min iPad, enbart pga av att jag hade ett muntligt avtal och ett namn på den första personen jag snackade med.

    Vilket i-land vi lever i..

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Har beställt en del kitcar-delar från england och i det landet är ett förfarande det du beskriver vanligt. Lite hejsanhoppsan och egenpåhittade rutiner.
    Jag har gjort en överföring till engelsk bank på 40' SEK med endast mig eget namn som referens. Har även läst upp kontokortdetaljer över telefon till kontorister. Har hittills inte blivit lurad.
    Fredrik J

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Om man bortser från cheapys attityd & agerande tycker jag du ska vara lite orolig för själva sakfrågan, huruvida du kommer få en snöslunga eller inte.

    Rimligtvis finns det en anledning till att Granngården säger att du inte kan få en, jag ser två möjligheter: 1) Granngården / den person du pratade med orkade inte ta reda på om det gick att få tag på och svarade släntrianmässigt att det inte går. 2) Stiga har slut på snöslungor.

    jag hoppas att det är 1) som gäller men jag som för länge sedan jobbat för ett företag som säljer Stigas produkter (bland andra märken) vet att mycket går (gick då i alla fall) på försäsongsorder och att det kan vara svårt, eller omöjligt att få tag på såväl gräsklippare på sommaren som snöslungor på vintern.

    Det kan ju också vara så att Cheapy har ett centrallager och det är från det lagret slungan beställs men i så fall borde det inte ta allt för lång tid...

    Borde du inte ringa till Stiga (GGP Sweden) och fråga om de har slut på just den slungan, rent av beskriva din situation lite kort (inte hela denna utläggning utan bara att du känner dig lite osäker på om du kommer få din sluga från Cheapy) och se vad de säger?

    /U

  7. #7

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Citat Ursprungligen postat av ullberg

    Det kan ju också vara så att Cheapy har ett centrallager och det är från det lagret slungan beställs men i så fall borde det inte ta allt för lång tid...
    cheapy kan ju ha köpt ett stort antal till centrallagret med leveransdatum 1:a veckan i november tex
    så visst hopp finns ju
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Eller så tradar dom in dom från något CL i europa, Stiga kanske har slut i sverige men det finns säkert andra ÅF i Europasom har på lager som Cheapy kanske köper från då. Dock känns hela ovannämda affären lite knepig.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Jag skulle nog ha varit mer orolig i det här fallet om jag faktiskt hade betalat i förskott.

  10. #10

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Citat Ursprungligen postat av Mr.P
    Jag skulle nog ha varit mer orolig i det här fallet om jag faktiskt hade betalat i förskott.
    varför då? betalt=kvitto, där skulle allt ha stått skrivet, om dom inte sen kan leverera skulle han fått pengarna tillbaka...
    JAGUAR - spinner som en katt

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    0

    Re: Tydlighet är inte Cheapys starka sida ...

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Ja, vad ska man säga om Cheapy? Låter precis som den butik jag hört talas om som plockade delar från varor som skulle i retur till leverantör pga leveransskador mm. Delarna såldes endast mot kontanta medel och kvitto kunde de inte skriva ut av någon anledning...

    Vad gäller snöslungan så kan du ju ha tur, men för säkerhets skull så ska du nog ha snöskyffeln lätt åtkomlig när snön kommer.
    Är nog vanligare än man tror. Jobbar inom transportbranchen, vår firma har som krav att ger vi ersättning för skadat gods ska vi har godset också, vi har ju betalt för det. När kunden får reda på det är det MYCKET gods som helt plötsligt inte är skadat längre.
    Tillbaka i turboträsket - igen
    Kör:Saab 9-3 2,0t -01 med BSR steg 1 , Peugeot 806 2,0 -00
    Tidigre: 9000T -90, 99 aut, mfl av andra märken

Liknande ämnen

  1. Ljuslängdsreglering funkar inte på vänster sida - 900ng
    Av Fear43 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-09, 05:31
  2. Bra sida!
    Av LoverBoy156 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 09:53
  3. Hur många har effekt starka bilar ?
    Av jimmy/bmw i forum Allmänt
    Svar: 106
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 16:16
  4. Handbromsen tar inte på vänster sida. Tips & råd sökes.
    Av mps i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 00:47
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •