Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: dieselvärmare 9-3

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    256

    Re: dieselvärmare 9-3

    Citat Ursprungligen postat av addebe
    Citat Ursprungligen postat av Kalle72
    Har precis inhandlat en 9-3 1,9 Tid -08 och undrar om parkeringsvärmare med timer ingår i standardutrustningen på dessa. Jag har inte hämtat bilen än. Som jag förstått det hela i så fall så kan man ställa in den så att den går igång på morgonen eller sköts detta per automatik?
    Det ska vara standard. Du själv får ställa en tid när brännaren skall hoppa igång, sen går den 45min.

    Men har du inte ställt någon tid och kommer till en kall bil så hoppar givetvis brännarn igång automatiskt om det är under +8 C ute.

    Mvh Andreas
    Om jag bara vill att den går i typ 20 min då? Sen tar bilen och kör i 15 min.. Den borde väl slå av efter jag stängt av bilen isf...
    Audi A4 allroad

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866

    Re: dieselvärmare 9-3

    På 9-5 kan man iaf välja temp via klima panelen


  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    163

    dieselvärmare 9-3

    Jag var fundersam varför min lampa för värmaren lyser hela tiden trots att den står på AV i inställningarna. Misstänker nu att det kanske inte är ett fel utan det "jimel" beskriver som hjälpvärmare som är på aut vid under 7 grader och att lampan sedan lyser tills bilen stängs av.
    Kan det vara fallet för mig?
    Jag har inte satt på den någon gång, och när jag köpte bilen lyste den aldrig, har börjat göra det nu men det har, inser jag, också varit 6-7 grader ute de sista dagarna...
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    dieselvärmare 9-3

    Citat Ursprungligen postat av mackanigbg
    Jag var fundersam varför min lampa för värmaren lyser hela tiden trots att den står på AV i inställningarna. Misstänker nu att det kanske inte är ett fel utan det "jimel" beskriver som hjälpvärmare som är på aut vid under 7 grader och att lampan sedan lyser tills bilen stängs av.
    Kan det vara fallet för mig?
    Jag har inte satt på den någon gång, och när jag köpte bilen lyste den aldrig, har börjat göra det nu men det har, inser jag, också varit 6-7 grader ute de sista dagarna...
    Det är så på alla dieselvärmare. Är det 7grader eller mindre lägger sig värmaren i "stand-by" läge & då lyser lampan som indikerar att den är redo att sätta igång när det behövs.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    163

    Sv: dieselvärmare 9-3

    Ok, tack för svaret! Då kan jag känna mig lugn

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  6. #26

    Re: dieselvärmare 9-3

    Hej !!

    Jo, det jag undrar också om avhandlas i tråden. Köpte häromveckan en SAAB 9-3 Sportcombi 2006. 1,9 liters.

    Är det lite svalare ute ( mindre än +8 ) så drar värmaren igång och den indikeringen lyser i panelen ( en 2:a med 3 pilar ovanför ) och sedan lyser den hela turen c:a 45 minuter men under den tiden så blev tempmätaren att pendla en del vilket gör att jag skulle kunna misstänka att den startar till och från som jag tycker är onödigt då motorn väl blivit varm så tycker jag att det bara är en onödig förbrukning. Tempen brukar inte ha pendlat när tillsatsen inte hoppar i.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Verkar vara en skum lösning på denna värmare.
    Inte direkt solklar funktion med när den skall gå hur den skall funger osv..
    Jag har ett annat problem med.

    Jag har en 93 TDI -07
    Förra ägaren hade kopplat ur värmaren genom att ta ur säkringen.
    Jag satte i säkringen men fick åka till verkstad för att släcka felkod.
    En felkod var sen kvar "fläkt ur funktion" eller nåt sånt. Men verkstaden sa att jag skulle testa igen så kanske den hoppade igång.

    Det gjorde den. Den bolmade dock en del rök, men verkade värma, bilen var dock varm då. (Hittar inget entydigt svar om den skall ryka eller inte)

    Men i dag på morgonen startade den inte med tiduret, provade igen och stod och kollade, på klockslaget tändes ikonen, men inget hände och så slocknade ikonen.
    Sen provade jag manuell start, inget hände och ikonen tändes inte.
    Tröttsamt, och besvärligt då bilen köptes i tron om att allt var ok.

    Antar att det inte är någon idé att nu hoppas på att den bara kärvade lite, utan en renovering/service är att bekosta?

    Någon som vet mer?
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Fredrikstad
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Verkar vara en skum lösning på denna värmare.
    Inte direkt solklar funktion med när den skall gå hur den skall funger osv..
    Jag har ett annat problem med.

    Jag har en 93 TDI -07
    Förra ägaren hade kopplat ur värmaren genom att ta ur säkringen.
    Jag satte i säkringen men fick åka till verkstad för att släcka felkod.
    En felkod var sen kvar "fläkt ur funktion" eller nåt sånt. Men verkstaden sa att jag skulle testa igen så kanske den hoppade igång.

    Det gjorde den. Den bolmade dock en del rök, men verkade värma, bilen var dock varm då. (Hittar inget entydigt svar om den skall ryka eller inte)

    Men i dag på morgonen startade den inte med tiduret, provade igen och stod och kollade, på klockslaget tändes ikonen, men inget hände och så slocknade ikonen.
    Sen provade jag manuell start, inget hände och ikonen tändes inte.
    Tröttsamt, och besvärligt då bilen köptes i tron om att allt var ok.

    Antar att det inte är någon idé att nu hoppas på att den bara kärvade lite, utan en renovering/service är att bekosta?

    Någon som vet mer?


    Dessa symtomer hade jag på min brännare, felkod på fläkten är oftast fel på styrdonet fick jag berättat för mig. ca 8000 skulle renoveringen gå på. Så fick tag i en "ny" på laga.se från en 9-3 -11. sluta på ca 6000 inkl montering. En ny låg på ca 12000.
    Saab 9-3 1.9 tid -08

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av Ank77 Visa inlägg
    Dessa symtomer hade jag på min brännare, felkod på fläkten är oftast fel på styrdonet fick jag berättat för mig. ca 8000 skulle renoveringen gå på. Så fick tag i en "ny" på laga.se från en 9-3 -11. sluta på ca 6000 inkl montering. En ny låg på ca 12000.
    Skit också, då blev jag lurad av säljaren mer eller mindre.
    Blir vansinnig alltså..
    Hur om och kring sig man än är så kan man aldrig lita på folk..
    Härligt, inte så bra köp längre. Sur eftersmak.

  10. #30
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Om felkoden är B0449 eller B0452 och säger typ "Förbränningsfläkt, avbrott i krets" så är det med största sannolikhet fel i styrenheten. Det är en lödning som brukar ge upp. Kan repareras av t.ex. Innosund. Det ska även gå att köpa ny styrenhet, kolla med Saab eller Eberspächer direkt.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Om felkoden är B0449 eller B0452 och säger typ "Förbränningsfläkt, avbrott i krets" så är det med största sannolikhet fel i styrenheten. Det är en lödning som brukar ge upp. Kan repareras av t.ex. Innosund. Det ska även gå att köpa ny styrenhet, kolla med Saab eller Eberspächer direkt.

    Ok, tack, skall säga det till min verkstadsgubbe. Han brukar vara väldigt bra på att få till det på rimligast sätt.
    Detta är ju bra information då.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av Michael Rasmussen Visa inlägg
    Möjligt att man haft bägge varianterna, hade en 03.a med webasto och min -10 har webasto.

    Låter dyrt. Visst så är det ju lite bök att plocka ur värmaren, men mtrl för ca 2500 kr totalt. Oftast är det glödstiftet som ger upp i värmaren, kostar ca 250 kr för ett nytt på SAAB. Bränslepumpen som sitter under höger bakdörr kostar ca 1000 kr, samma pump sitter på Opel Vivaro skåpen.

    Slutligen vattenpumpen, kostar ca 1000 kr. Fungerar inte vattenpumpen så startar värmaren upp men stannar omg och lägger felkod för överhettning.

    Efter 10 startförsök och värmaren ej skulle gå ingång så stängs den av och måste programmeras in igen med Tech.
    Du får nog ut å läsa igen på din värmare...

    Saab har bara haft Eberspächer på sina dieslar.

    Eftermonterade kan ju bli Webasto men då snackar vi importerade bilar då alla svensksålda har Eberspächer.
    Hinner inte med allt.....

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Om felkoden är B0449 eller B0452 och säger typ "Förbränningsfläkt, avbrott i krets" så är det med största sannolikhet fel i styrenheten. Det är en lödning som brukar ge upp. Kan repareras av t.ex. Innosund. Det ska även gå att köpa ny styrenhet, kolla med Saab eller Eberspächer direkt.
    Hej har detta felet på min 9-3 -08 Tid nu ( hutter) B0449 har pillat isär o lödat och har fortfarande samma felkod ( fläkten går ( värmarkroppen ny))
    Kan ev komma över en värmare från en 9-3 NG -03 D22 och undrar om nån vet vad det är för skillnader på styrdonen till värmaren?
    Styrdonen har olika artikelnummer i EPC men värmarkroppen verkar det mesta vara samma
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  14. #34
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Jag vet inte mycket om skillnaderna i styrdon, men jag googlade lite på det. Om jag fattade det riktigt så sitter det en D5WZ i D22-motorn. I 1.9-motorn sitter det ju en D5WS. Skillnaden verkar vara att D5WZ saknar styrning till vattenpumpen. Den kräver extern styrning. Så jag är skeptisk till att styrdonet från -03 passar i -08.

    Hade du testat att reparera styrdonet enligt den tyska beskrivning som jag länkade till i en annan tråd? Och det hjälpte inte?
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Tack för infot
    Helt rätt nu när jag läser lite mer i WIS o kollar schemat så från chnr 41018685 i modell 04- är det som har vattenpumpslingan och tidigare som inte har.
    Så antagligen skulle det funka med en värmare som då har egen vattenpumpsstyrning mao, det ser man tyvärr inte på bara styrenheten utan det verkar komma innifrån nånstans
    Jo jag har gjort enligt den beskrivningen och det var mycket riktigt en bränd/kallödning där ( en bra beskrivning men lite pillig( o en j...ä massa siliconemassa att ta väck))och mätt motståndet i fläktslingan på styrdonssidan och( lite svårt o hitta mätpunkter) då verkar slingan hel.
    men felkoden kommer direkt, samt bryter värmaren...:-(
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  16. #36
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Ok, konstigt att felet består efter reparationen. Jag har själv samma felkod (B0449), men valde att skicka iväg styrenheten för reparation. Väntar nu på att få styrenheten i retur.
    Innan jag skickade iväg min för reparation sökte jag andra möjligheter. Jag hittade då denna sida, där de säljer många olika delar till Eberspächer, bl.a. styrenheter:
    http://standheizung-ersatzteile.com/...eparaturteile/

    Tyvärr hittade jag inte "rätt" del, och jag fick heller inget svar på min fråga om de hade styrenheter till Saab.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av canard1971 Visa inlägg
    Ok, konstigt att felet består efter reparationen. Jag har själv samma felkod (B0449), men valde att skicka iväg styrenheten för reparation. Väntar nu på att få styrenheten i retur.
    Innan jag skickade iväg min för reparation sökte jag andra möjligheter. Jag hittade då denna sida, där de säljer många olika delar till Eberspächer, bl.a. styrenheter:
    http://standheizung-ersatzteile.com/...eparaturteile/

    Tyvärr hittade jag inte "rätt" del, och jag fick heller inget svar på min fråga om de hade styrenheter till Saab.
    Utländska sidor har tyvärr inte till saab då Saabs styrdon tyvärr är speciella.

    Saab handlare utomlands har ju givetvis men inte de som säljer allt möjligt till Eberspächer.
    Hinner inte med allt.....

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    152
    Hej

    Var och läste ut mina felkoder idag, B0049 (Förbränningsfläkt blockerad) samt B0051 (Färbränningsfläkt avbrott).

    Är detta samma problem som ovan att styrenheten är trasig, eller kan det vara så att endast fläkthjulet fastnat?

    // Fredrik

  19. #39
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Det är sannolikt styrenheten, men du kan ju känna på fläkthjulet om du ändå skruvar isär värmaren.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

Liknande ämnen

  1. dieselvärmare 9-3 TID -06
    Av chi_rho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-10-25, 08:13
  2. Dieselvärmare 9-5 06 TID
    Av kabel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 09:46
  3. [LÖST] Dieselvärmare går hela tiden under +7°C OG9-5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 12:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •