Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Olika däckmärken på samma axel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    298

    Olika däckmärken på samma axel?

    Köpte precis 2 st nya däck. Nu 2 veckor senare får jag punka på ena däcket. Just det märket jag köpte går inte att få tag på, dom på däckverkstaden sa att bara det är ungefär samma mönster på däcket så är det inga problem att ha 2 olika på samma axel. Skulle kunna beställa på internet men behöver ha bilen i veckan. Vad säger ni?
    9-3 Aero SC 2.8T

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947

    Re: Olika däckmärken på samma axel?

    Jag hade ju lagt på ett likadant, men om det spelar jättestor roll vet jag ej, men för min egen del hade det känts bäst! Får man fråga vad det är för däck som inte går att få tag på!??!

    Sen är ju frågan hur allvarlig skada du har på däcket, för man kan ju utan problem laga en vanlig punka på ett däck!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    298

    Re: Olika däckmärken på samma axel?

    Jag Gjorde en chansnng och testade Rotalla på Däckonline. Fungerade och kändes väldigt bra dom 2-3 veckorna jag hann köra med dom. Därför var det svårt att få tag i nya, nu skulle jag få några som hette Maxxis.
    Jag ringde ner till däckfirman och beställde 1 st Maxxis, då får jag däcket kalrt imorgon Så får jag se till våren om jag eventuellt köper 1 st nytt så det blir samma.
    Men det är iaf inte oliagligt?
    skall besiktiga nästa vecka.
    Ang skadan så hade jag kört med för lite luft så det "smulat sig" på insidan. Litade på vad dom sa iaf.
    9-3 Aero SC 2.8T

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 745
    Medlem#
    9176

    Re: Olika däckmärken på samma axel?

    Om man har olika däckmönster/däckfabrikat/mönsterdjup/lufttryck på framhjulen så kan man i värsta fall få en bil som drar snett!

    På en BMW 3.0S som jag har börjar bilen dra snett så fort jag sätter på sommardäcken som är av samma fabrikat och med samma mönster men förmodligen av "låg" kvalitet.

    På en BMW M5 jag hade lade jag på reservdäcket (Michelin) för att ett framhjul började få dåligt mönsterdjup. Det andra framdäcket (också Michelin) hade också rätt litet mönsterdjup och hade annat mönster än reservdäcket. Direkt började bilen dra mycket snett.

    Per L

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Re: Olika däckmärken på samma axel?

    Vad jag vet så medger de nya EU reglerna att man får blanda olika fabrikat hur man vill.
    Samma dimension måste man nog ha.
    Galet men antar att det kanske var en medgift för fattigare länder utan säkerhetstänkande...

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6

    Re: Olika däckmärken på samma axel?

    Ska dela med mig om min egen erfarenhet från förra hösten.

    Hade precis lagt på vinterdäcken (odubbade) pga att mina sommardäck var helt slut.
    Hade haft vinterdäcken 1 säsong innan så de var fortfarande fräscha.

    En kväll körde jag in på en parkeringen och missade en hög med krossade glas. Parkerade bilen en stund, och åkte därifrån tio minuter senare. Jag känner/upptäcker direkt att de var punken, men pga all trafik kunde jag inte stanna tvärt, utan tog mig till närmsta busshållplats, vilket var kanske 50 - 100 meter från parkeringen jag stått på.

    Dagen efter var jag på Vianor i stan, och skulle se om de gick att laga, men tyvärr hade jag kört för långt och de hade börjat smula sig på insidan som i ditt fall.

    Dom tillhandahöll ej Gislaved Soft frost 3 som jag hade tidigare och var mycket nöjd med, utan de rekommenderade mig ett Nokian Hakkapeliitta.

    Körde med olika däck på den främre axeln hela hösten/vinter och sålde bilen i mars.
    För mig var de inge problem med olika däck/mönster/mönsterdjup på en og9-3 med ca 300hk, märkt ingenting.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: Olika däckmärken på samma axel?

    Däckfirmorna vet vilka som passar o som har likvärdiga egenskaper.

    Samma dimension och viktklass samt om det är med eller utan rullriktning är väl det viktigaste att hålla reda på.

    Och du kan ha 4 olika fabrikat runtom. T.o.m. olika dimension på fram och bakaxel, så länge det är samma dimension axelvis. Enligt gällande lagstiftning alltså.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Olika eller samma dämpare og 9-3 och og 9-3 CAB?
    Av hostarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-17, 11:50
  2. Olika däck på olika axel? + Vinande ljud?
    Av hemulenavpjatt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 19:26
  3. Samma EDU3 men olika program?
    Av RT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 12:03
  4. Samma avgassystem på olika 2,3T 9000
    Av SuperForce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-02-05, 03:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •