Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    49

    Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    Jo, jag har sökt och läst många av trådarna om växellådsoljor, det verkar finnas en stor kompetens på forumet om detta.
    Min Saab har varit lite trögväxlad (speciellt tvåan tror jag) så jag bestämde mig för att följa forumets rekommendationer och byta olja.

    men

    Nu har jag bytt växellådsolja i min 9-3ss 1.8t med femväxlad låda som rullat ca 18 tusen mil.
    Hällde i Biltemas Transmissionsolja, helsyntetisk 75W-90 som uppfyller specifikationer: API GL-4/5, API MT-1, Scania STO 1:0.
    Det borde ju duga tänkte jag

    men

    nej, den blev inte mer lättväxlad, snarare lite trögare (? kanske inbillning)
    Frågan är då: Tar det lite tid innan lådan blir bättre, eller borde man känna det direkt.
    Har bara kört ett tiotal mil än.
    9-3 ss 1.8t -03 steg1

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    du bör känna att det blev bättre ganska omgående enligt min erfarenhet..

    dock förstår jag inte varför man skulle hälla i feltema olja växellådan.....

    tror inte den var med som rekommenderad olja i faq?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 463
    Medlem#
    11937

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    Om det är lättväxlad låda du vill ha brukar rekommendationen vara quakerstate quadralube Jag har provat den, biltemas transmissionsolja samt vanlig mineral motorolja i växellådan på min og900 och då var quadraluben mest lättväxlad, därefter kom motoroljan och sist biltemaoljan.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    49

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    feltema

    Ok, jag kör någon vecka och därefter får det bli byte till quakerstate quadralube. Jag får se biltemaoljan som en "sköljning", det gamla oljan var trots allt rätt smutsig/svart och det följde med lite gegg ut.

    Har tidigare kört med motorolja i trögväxlade lådor (dock ej saab) och det har gjort underverk (samtidigt som det kanske förkortat livslängden).

    Tack för er snabba input!
    9-3 ss 1.8t -03 steg1

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    34

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    Men vilken olja rekommenderas till 9-3ss med 5vxl-lådan är det quakerstate quadralube som gäller? eller har Saab nåt bra? hittar inget i FAQ:n

    /Anton

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    49

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    dock förstår jag inte varför man skulle hälla i feltema olja växellådan.....
    tror inte den var med som rekommenderad olja i faq?
    Ja, ja nu fattar jag vad du menade
    nej, ingen direkt rekommenderade biltemas olja - det som rekommenderades var att byta oljan (trots att det inte ingår i någon service)
    i min okunnighet antog jag att det inte var så himla noga vilken olja man valde, bara den uppfyllde kraven.
    9-3 ss 1.8t -03 steg1

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    Varför inte köra med rätt olja i lådan, som är en speciellt framtaget olja ifrån Castrol åt GM. Går endast att köpa hos Opel/Saab handlare med artikelnr: 93165290 kostar ca 100kr/l.
    Tänk på att skölja lådan när du byter emellan olika oljor, då transmissionsoljar sällan är blandningsbara ifrån olika fabrikat och sorter.

    Dessutom tror jag att felet på dina tröga växlar ligger i justeringen till växelwirerarna, så justera dom efter du bytt till rätt olja.

  8. #8

    Ska byta oljan i växellådan

    På min Saab 9-3 SE 2.0T 185hk 2001a.
    Är det bäst att köpa den på Saab biva i Norrköping.
    Eller går det lika bra om jag inhandlar den på mekonomen.
    Eller är det den som gäller som nån nämnde i den här tråden.
    Finns det alternativ ?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Varför inte köra med rätt olja i lådan, som är en speciellt framtaget olja ifrån Castrol åt GM. Går endast att köpa hos Opel/Saab handlare med artikelnr: 93165290 kostar ca 100kr/l.
    Tänk på att skölja lådan när du byter emellan olika oljor, då transmissionsoljar sällan är blandningsbara ifrån olika fabrikat och sorter.

    Dessutom tror jag att felet på dina tröga växlar ligger i justeringen till växelwirerarna, så justera dom efter du bytt till rätt olja.
    Går ENDAST att köpa HOS Opel/Saab handlare med artikelnr: 93165290 kostar ca 100kr/l.

  10. #10

    Ok inga alternativ ?

    Då blir det att åka till Saab verkstad i morgon.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Inte bättre efter oljebyte växellåda 9-3ss ?

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Dessutom tror jag att felet på dina tröga växlar ligger i justeringen till växelwirerarna, så justera dom efter du bytt till rätt olja.
    Är det något som är lätt att utföra? eller finns det risk att man "trasslar" till det...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Liknande ämnen

  1. Oljebyte i växellåda[Saab 9-5]
    Av lätttryckarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 19:22
  2. Nekad oljebyte växellåda??
    Av Gabriel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 14:33
  3. oljebyte i växellåda!
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-08-05, 14:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •