Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Renspolning av automatlåda med hjälp av Saabs originalutrustning OG9-5

  1. #1
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Renspolning av automatlåda med hjälp av Saabs originalutrustning OG9-5

    Plötsligt fanns den där på Ebay: Saabs renspolningsutrustning nr 8791824. Jag hade tidigare läst om den och tänkte att det kunde varit kul att ha den, men som amatör är det ju inget man använder dagligen – men så klickade jag hem den:
    Renspolningsutrustning AT.jpg

    För den som inte sett den består den av ett oljefilter som monteras i en hållare dit två slangar kopplas. Dessa slangar kopplas in mellan automatlådans oljeretur och ena slangen från oljekylaren. Idén är att man vänder på flödesriktningen genom oljekylaren och kör oljan från kylaren genom oljefiltret för att fånga upp partiklar som eventuellt finns i kylaren. Lådan trycker alltså ut olja i den slang som normalt är returslang från oljekylaren. Proceduren är beskriven i wisonline.
    Rengöring av kylkrets AT.jpg

    Man måste alltså koppla loss båda slangarna från oljekylaren, flytta den slang som sitter på inloppet till lådan till utloppet och koppla den andra slangen via utrustningen. Jag märkte att en av slangarna som hör till utrustningen inte behövdes – det gick att få dit slangen som flyttas från inloppet till utloppet utan att skarva med utrustningens slang.

    Sagt och gjort: körde motorn i 5 minuter och lät därmed oljan passera genom filtret ett antal vändor. Sedan kopplade jag bort utrustningen och spolade lådan på vanligt sätt med ny olja enligt WIS-instruktion och korrekt temperatur vid nivåmätningen. Det blev förstås nya tredobrickor till banjokopplingarna när allt var klart.

    Det var c:a 7000 mil sedan jag bytte olja senast och även om det inte är hutlöst långt intervall (är väl 11000 som är rekommendationen, utom om man kör taxi) – visst ser man skillnad på urtappad olja och den nya:
    ATF före och efter byte.jpg

    Det går förstås inte att säga hur mycket bättre livet blev av rengöringen av kylkretsen – med det var kul att ha gjort det. Och det är väl därför vi hänger här... Någon annan som testat?

    7 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Borealis Visa inlägg
    visst ser man skillnad på urtappad olja och den nya
    Det jag skulle vilja se är hur oljan såg ut innan och efter renspolningen.

    Det verkar ju vettigt att renspola. Men jämfört med en vanlig sköljning undrar jag (eftersom jag inte vet) om det gör någon skillnad alls. Det jag tänker är att vad är poängen att filtrera spilloljan innan man slänger den (och filtret)? Är det rimligt att tro att det som suttit fast i 7000mil och X år skulle lossa om man spolar bakvägen i 5 min? Jag vet inte.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Bra fråga – 5 minuter verkar i alla fall vad Saab:s ingenjörer ansåg tillräckligt en gång i tiden. Nu är jag som sagt inte expert, men det låter inte helt otroligt att sådant som fastnat när oljan går i normal flödesriktning kan släppa när riktningen reverseras och då är det möjligen en poäng att detta inte tillåts komma tillbaka in i lådan. Men som Mr.O säger, mycket av det skulle säkert försvinna vid oljebytet i alla fall.

    Men, nu fick jag ju en uppgift till nästa byte: tappa av prover före och efter renspolning genom filtret, samt efter oljebytet. Återkommer om ett antal tusen mil...

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

Liknande ämnen

  1. HJÄLP automatlåda saab 9-5
    Av Niklas666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-17, 11:45
  2. Felindikering automatlåda 9-5 2,3t -03 - Hjälp!
    Av ferlin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 11:16
  3. Hur mycket vrid tål saabs automatlåda?
    Av Spede i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 21:32
  4. Hjälp ang. fel på Automatlåda 9-5 Kombi -02
    Av Xmit i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 17:24
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •