Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Justera parkeringsbroms/handbroms OG9-5

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    12120
    Du kan använda gamla bromsbacksfjädrar i brist på de riktiga returfjädrarna, dom är inte riktigt likadana men dom funkar bra.

    Jag köper alltid ny monteringssats och då får man ju en del gamla fjädrar över


    Har du riktig otur har delen av skölden där fjädern ska haka i rostat bort, då får man improvisera lite (eller byta sköld förstås)

    ..Strular det ändå med returfjädrarna på så är det troligen expandern som kärvar, och det gör den ofta om man inte plockar bort den och smörjer varje gång man meckar handbroms :/

    Expandrarna är f.ö hyfsat billiga så om man vill kan man helt enkelt köpa nya istället för att slipa rent och smörja dom gamla.

    Jag har bara bytt damaskerna när allt varit isär så jag är osäker på om det går att byta bakifrån, men det BORDE gå tycker jag.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Det ska ju dock poängteras att om allt går lätt så är den yttre fjädern som sitter i skölden inte av primär funktion. Det ska gå tillbaks ändå. Den är nog mest för att slippa att expandern ligger löst och skramlar när bromsen är släppt. Fjädern som drar ihop backarna ska ju ledigt kunna dra tillbaks allt ändå. Men allt går ju såklart aldrig så lätt hela tiden så visst är det bra om allt sitter där. Damasken som tätar runt armen går utmärkt att byta bakifrån utan att riva isär allt. man måste göra rent ordentligt dock och sen verkligen trycka in den ordentligt så nabbarna som håller den går in ordentligt. Annars är den snart lös igen....

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Tack för tipset, men jag såg att närliggande Mekonomen verkar ha de riktiga (om än kopior) i lager för en blygsam summa så tar en tur dit sen. Har inget sådant kit heller, men misstänker att det kommer behövas inom en snar framtid. Försökte justera bromsarna litegrann också men det "kugghjulet" satt där det satt. Kanske ett resultat av en väldigt skadad damask under en lång tid. Ska se om den kan bytas utan demontering, eller om jag gör det i samband med att det ändå görs. Om inget annat inträffar med bilen lär det nog behövas inför/innan nästa besiktning om 14 månader, om inte förr.

    Märklig konstruktion för övrigt. Som ni skriver så ska det egentligen fungera utan den extra fjädern, och det har det nog gjort tills nu. Visst kanske ena fjädern råkat ramla av väldigt nyligen inför besiktning, men jag tror snarare det kärvat lite, lite mer för varje år tills det inte längre räcker med den kraften som finns på fjädrarna inuti. Det är inte mycket man behöver hjälpa den nu, men 9/10 gånger går det ändå inte utan hjälp.

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Det är avgörande att det inte kärvar. Kollar man det och motionerar lite då och då brukar det funka. Tex vid varje byte mellan sommar. och vinterhjul. Det underlättar om man smörjer med t.ex. kopparpasta .

    Men som sagt ovan det är inte speciellt dyra grejor att köpa, så visst kan man byta om det kärvat ihop rejält. Det är en avvägning, om man skall lägga tid på att motionera den så den går lätt eller åka och köpa nytt, demontera, montera.

    Funkar det 9 av 10 gånger bör det vara ganska snabbt gjort att smörja upp.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Tvärtom, det fungerar 1 gång av 10 utan hjälp tyvärr (otydligt skrivet av mig)

    En ny fjäder installerades och det var väldigt smidigt faktiskt. Passade på när jag ändå bytte till vinterdäck och hade av hjulet, så att dra på fjädern tog inte mer än en kvart max. Besiktning på onsdag, får se vad de säger. Förra gången sa de att handbromsen tog bra, men fick ju nedslag då den inte släppte på ena hjulet. Nu är det åtgärdat, men bromsen tar ju extremt högt upp (men gjorde det även förra gången). Försökte justera på respektive hjul men de små kuggarna satt där de satt så om inte annat blir det till att riva och byta delar antar jag. Eller kanske fuljustera med skruven i "handskfacket".

Liknande ämnen

  1. Justera handbroms OG9-3
    Av montahue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-03-12, 21:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •