Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Efter mycket om och men är vi tillbaka igen.

    Denna gång var det ett betydligt enklare, men otroligt mycket mer svårhittat problem som sänkte forumet.

    MySQL hade bara dött med en SIGSEGV i fredags och vägrade efter det att starta. Alla tester visade att databasen var hel, men trots detta var MySQL synnerligen omedgörlig.
    Just signal 11, eller SIGSEGV är rena slasktratten när det kommer till felmeddelanden och jag fick göra en stack trace på vad mysql gjorde precis när den kraschade. Backtrace gav att kommandot som var det sista MySQL gjorde innan krasch var: _end
    Super, inte mycket att gå på.

    Intrång och därmed försök till att byta ut binärer misstänktes och det är inte lätt att försöka hitta spår efter eventuella intrång. OM det hade varit intrång hade vi fått göra en komplett ominstallation och verifiera att ingen skadlig kod tagit sig in någonstans.

    Idag verifierades databasen på extern server, så vi visste i alla fall att vad som än hade hänt med servern så skulle vi kunna komma upp igen, dock med längre nertid.

    Slutligen tog jag en rövare och körde en kontroll på databasen som innehåller användare och rättigheter, alltså databasen mysql som är synnerligen viktig för mysqls funktion. Det visade sig att det var en liten hicka i de tabellerna och efter att dessa reparerats så var mysql glad igen, och här är vi nu, tillbaka på nätet igen!

    Att det blev sån lång nertid för ett, kan man tycka, trivialt fel var att MySQL i detta fall hade en så pass dålig felhantering att man blir lite mörkrädd. Nog sjutton hade man kunnat få _lite_ mer information från databashanteraren att denna vitala del för funktionen inte mådde bra? En så pass generell felkod som kan betyda allt från trasig databas till trasig hårdvara och allt däremellan var inte så vidare snyggt gjort.

    Varför hände detta? Troligen på grund av den nertid vi hade ett dygn innan denna krasch. Då tiltade en vital del i hanteraren för de virtuella servrarna som vår leverantör har. Det gjorde att vår server genast gick ner, synnerligen oplanerat och sådant gillas inte av mysql. Ca ett dygn senare klarade den med andra ord inte längre att läsa databasen med viktig intern information och därmed kastade den in handduken.

    Vad lär vi av detta? Att det inte räcker med att vara igång och lita på InnoDB, man måste manuellt verifiera att alla delar av databasen och dess hanterare fungerar korrekt!

    Vi ber återigen om ursäkt för nertiden och lovar bättring (för varje krasch lär vi oss nått nytt! )

    //IT-gruppen genom bollman

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Vi ber återigen om ursäkt för nertiden och lovar bättring (för varje krasch lär vi oss nått nytt! )

    //IT-gruppen genom bollman
    Lång text, men ack så bra! Fel händer alla, tydlig information och att dra lärdomar av det som händer är extra bra!

    /sign "händer aaaaaldrig mig" ;-)
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Jag fattar inte ett dugg av vad problemet är och vad ni gjort åt det
    Men jag fattar ia att det krävts en hel del tid och arbete för att lösa detta åt oss otacksamma användare.

    Stort tack för det arbete ni lägger ner för att hålla forumet igång
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Abstinensbesvär , hårtussar avslitna men nu funkar det igen. Bra jobbat.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  5. #5

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Naturligtvis en kostnadsfråga men kan forumet inte speglas?

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Tack Bollman

    Tack för snabb support av forumet trots att det sker på fritidsbasis. Glöm nu inte bort ditt nya hus och damen därhemma. Det är väl bra med lite nedtid så folk kan ägna sig åt nyttigare saker

    Vi får väl se om det blir någon babyboom om sådär en 9 månader.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 460

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Tur det finns folk med både kunnandet och orken annars skulle vi få skicka röksignaler.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Naturligtvis en kostnadsfråga men kan forumet inte speglas?
    Nuvarande server kostar ca 700 i månaden. Att dubblera det är nog inte riktigt aktuellt för stunden. Jag jobbar dock _faktiskt_ på en lösning där forumet kan gå med begränsad kapacitet om huvudservern trillar omkull. Att köra med speglade MySQL-servrar är dock ett spännande koncept där man verkligen behöver hålla tungan rätt i mun!

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Jag kan bara instämma i att alla inblandade skall ha en varm klapp på axeln
    för jag kan tänka mig att det kanske inte riktigt var vad ni planerat i helgen samt att ni känner ett stort ansvar. Hoppas ni köpte pizza och ett par kalla (efter ni var klara) på medlemmarnas bekostnad, det är det minsta ni är värda.

    Själv var jag i stort behov att lite tips då min 9-5 vägrade starta i fredags morse när frugan skulle till jobbet pga. att bränslepumpen vägrade gå samt att jag var rejält förkyld och hjärnan var halvt urkopplad.

    Fick då istället googla lite efter tips och trots att jag hittade lite matnyttig kan jag bara konstatera att vi har en otrolig erfarenhetsbas samlad i forumet.
    Synd bara att mycket bilder fallit bort pga att de som tagit över geting.se inte länkar vidare till rätt bilder.

    Går det att få fram information ur databasen om dessa länkar?
    T.ex. att man per användare kan få en lista över trådar där man postat länkar till geting.se
    Då kan ju de som vet att de har bilder kvar läsa igenom sina trådar för att ev, kunna lägga upp nya bilder.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    353

    Re: Och så var vi tillbaka för tredje gången!

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Fick då istället googla lite efter tips och trots att jag hittade lite matnyttig kan jag bara konstatera att vi har en otrolig erfarenhetsbas samlad i forumet.
    Synd bara att mycket bilder fallit bort pga att de som tagit över geting.se inte länkar vidare till rätt bilder.

    Går det att få fram information ur databasen om dessa länkar?
    T.ex. att man per användare kan få en lista över trådar där man postat länkar till geting.se
    Då kan ju de som vet att de har bilder kvar läsa igenom sina trådar för att ev, kunna lägga upp nya bilder.
    En snabb ful-sökning i Google:
    Kod:
    site:forum.saabturboclub.com link:geting.se
    ger några inlägg som har "döda" länkar.

    http://www.google.se/search?sclient=psy ... %A5+Google

    Men jag tror säkert att administratörerna/"IT-folket" har långt bättre möjligheter att söka rätt på sådana länkar i databasen, en sökmotor indexerar inte alltid alla sidor; man brukar ibland även kunna söka i forumen efter sådana länkar. Bilderna har helt klart ett stort värde i många sammanhang.

    Hursomhelst, kul att det fungerar igen för alla som vill läsa eller ställa frågor & kanske besvara någon. Så det är bara att tacka för slitet.

Liknande ämnen

  1. Trasig bypassventil, tredje gången
    Av ChiefBQ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-28, 00:59
  2. 9000 baklucka tredje bromsljuset funkar inte
    Av byggarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:26
  3. Termobrytare, vad gör tredje sladden?
    Av Shadow_inc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •