Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Klarlack på solid

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    18

    Klarlack på solid

    Hallo!

    Tänkte lacka om en backspegel med sprayburk. Färgen är polar white alltså ingen metallic.
    Min fråga är om man skall eller kan lägga ett par lager klarlack på för att få en mer hålllbar yta då backspegeln är väldigt exponerad när man kör?

    Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Klarlack på solid

    Visst går det. Se bara till att "baslacken" den solida lirar med klarlacken. På senare år har alla solida lacker klarlack på toppen. Utan klarlacken oxiderar den solida ganska snabbt tex röda solida lacker ser ut som lingon och mjölk efter ett par år. Med klarlack behåller den lystern.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3

    Re: Klarlack på solid

    Skulle dock rekommendera kanske en vattenburen vit färg och sen en 2komp-vit. En-komp klarlack gulnar vääldigt fort. och det syns ju tyvärr extra bra på vitt 2 komp finns att köpa på biltema. 1 liter för 199kr står under båtprylar! riktigt bra faktist!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    18

    Re: Klarlack på solid

    Vad har man gjort för fel när man lackat backspegeln, låtit den ligga i tre dagar och torka.
    För att när man sen tar i den så blir det fingeravtryck i lacken. Är det för tjockt sista lager eller vad?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Klarlack på solid

    Citat Ursprungligen postat av ron66
    Vad har man gjort för fel när man lackat backspegeln, låtit den ligga i tre dagar och torka.
    För att när man sen tar i den så blir det fingeravtryck i lacken. Är det för tjockt sista lager eller vad?
    Du har antagligen köpt en dålig klarlack alt köpt en klarlack som måste knäckas i botten (sitter en flärp som man trycker in) för att härdaren ska blanda sig med klarlacken i burken.

    Alt 2, du har inte köpt en tvåkomponents-lack och den lirar inte alls med den lack du hade på innan.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  6. #6

    Re: Klarlack på solid

    Prova att lägga den framför en värmefläckt och kör en 50grader om du kan i någon dag. om inte det funkar så är det ju jobbigt. då får du nog torka bort allt med aceton och fixa någon ordentlig lack!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    18

    Re: Klarlack på solid

    Blev ju aldrig någon klarlack. Nu får jag väl slipa ner och börja om till våren.
    Är det någon som kan berätta stegvis hur man gör?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Klarlack på solid

    Citat Ursprungligen postat av ron66
    Blev ju aldrig någon klarlack. Nu får jag väl slipa ner och börja om till våren.
    Är det någon som kan berätta stegvis hur man gör?
    Jag har lackat en hel del detaljer och skulle göra det på det här sättet:

    Slipa ner all lack tills ytan är klockren --> torka med T-röd
    Lägga ett lager plastprimer, låt torka tills dammtorrt, lägg på nästa lager som ska täcka helt och låt torka 20min i 20-25c värme.
    Kör din solida lack:
    Första lagret blir mycket tunt och snabbt för att inte starta med några rinningar.
    Andra lagret läggs 10-15min senare och bör då täcka hela ytan.
    Tredje och sista lagret är ett heltäckande som sist. Vänta 1h i 25c.

    Klarlack:
    Här kommer det lite knökiga momentet i lackeringen, se till att köpa det absolut bästa i tvåkomponentsväg du kan hitta. Skaka flaskan ordentligt!
    Lägg ett lager från 30 - 40cm (tunt, men överallt) och vänta i 5 - 10min (dammtorrt)
    Andra lagret lägger du ett lite tjockare lager, men vräk för den delen inte på med burken.
    Tredje och sista lagret läggs ett jämt och snabbt lager över hela backspegeln.
    Låt torka i 5 - 10h beroende på temperatur innan du kladdar med den. Se till att det inte är över 70% luftfuktighet när du låter den torka, fick lacka om en m3-front i somras pga att klarlacken blev pannkaka av just den anledningen.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    18

    Re: Klarlack på solid

    Tackar som f-n. Skall jag slipa mellan solida och klarlacken?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    18

    Re: Klarlack på solid

    Sorry, glömde. Skall jag slipa bort all gammal färg helt ner till plastrent?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Klarlack på solid

    Det ska du inte behöva göra slipa ner så den nya färgen får fäste. Jag har lackat ganska mycket även hela bilar och har aldrig slipat plåtrent.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Klarlack på solid

    Citat Ursprungligen postat av ron66
    Tackar som f-n. Skall jag slipa mellan solida och klarlacken?
    Nope, delen med plastprimer är endast livsviktig om vi pratar ren plast, har du redan en lack på, låt säga solid vit, torka bara av den snabbt med t-röd så ytan är 100% innan du lägger på klarlacken.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Klarlack på solid

    Citat Ursprungligen postat av ron66
    Sorry, glömde. Skall jag slipa bort all gammal färg helt ner till plastrent?
    Jag förstod din tidigare fråga om att du skulle börja om med ny solid lack, om så är fallet rubbar du bara ytan med 1000-papper och drar på 1 - 2 nya lager med lack och sedan följer du instruktionerna för klarlacken.

    Kan tilläggas att vi lackade en m3-front i somras och temperaturen var i runda slängar runt 30c, torktiden är mkt svår att bedöma. Ett tips är om du har ett löst skruvstäd att fästa insidan av infästningarna till speglarna i, då kommer du åt överallt och behöver heller inte flytta speglarna på annat sätt än att lyfta i städet.

    Värt att tillägga är att speglarna i sig är OMÖJLIGA att demontera mer än att ta loss dem från bilen, själva skalet runt spegeln går att lossa lite på, men det är ett helvete att nå dem tre skruvar som sitter under spegeln.

    Maskera hellre och se till att du inte stressar det minsta. Lycka till.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Klarlack på solid

    Jag skulle inte vilja rekommendera T-röd då den lämnar en tunn "hinna" kvar. Det kan funka många gånger, eller inte alls. Man vet tyvärr inte förrän efteråt. Det finns speciell avfettning för ändamålet som inte lämnar några rester efter sig. Kör till närmsta lackverkstad och fråga.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Liknande ämnen

  1. SOLID Försäkringar
    Av Wolff i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 02:46
  2. Våtslip på 9-5 svart solid.
    Av Freeboo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 21:35
  3. Solid eller Metallic
    Av Mr_Lööf i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-27, 21:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •