Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC-dränering under sidorna, OG 9-3, 99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66

    ACC-dränering under sidorna, OG 9-3, 99

    Har någon en bild eller illustration på vart EXAKT dräneringen för ACC under sidorna sitter och hur de ser ut?

    De ska väl sitta någonstans mitt under framdörrarna. Jag har kollat men jag hittar dem inte. Vet inte om de sitter långt ut eller en bit in under bilen.
    Har även testat att stänga alla spjäll och köra fläkten för fullt för att känna vart det blåser ut, men det måste ju vara vindstilla för att det ska funka. Har inget garage elle så.

    Så om någon har en bild eller så så våre det alla tiders!

    /Pegul

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    Ingen som har någon bild eller så?

    Inte ens en lite mer detaljerad förklaring?

    /Pegul

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    OK,

    Har kollat efter dräneringshålen en gång till nu.
    Det jag hittar är ett rätt litet hål, 7-8 mm, som sitter innanför främre lyftpunkten.

    Är det rätt?
    I någon annan tråd jag läst har det stått att hålet ska sitta lite mer mitt under framdörren.

    Det verkade hur som hälst inte sitta något synligt skräp i hålet.
    Får kanske sticka in en ståltråd och se om det sitter något längre in och hindrar dräneringen. Vore skönt att bli av med den sura lukten vid start.

    Mvh
    /pegul

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Verkar som du blandat ihop dräneringshålen på 9-3 och 9-5 med varandra.

    På 9-5 sitter det ett hål ungefär där du beskriver, på varje sida.

    På 9-3 sitter det en gummisnabeln som är ca 2cm i diameter och som är böjd i 90 graders vinkel. Är ca 8-10cm lång, och sitter långt ner på torpedväggen i mitten ungefär. Det går att se den ovanifrån om man kollar ner mellan insug/torped, men lättast är att se den underifrån. Sitter ungefär ovaför katten, så att säga.

    Varför tror du att det är igensatt? På 9-3 sitter kupéfiltret före fläkten så att smuts skulle följt med ner i klimathuset och satt sig i dräneringen förefaller föga omöjligt. Däremot kan 9-5 ha sånna problem.

    Hittar du in dräneringen, så prova (en regnfri varm dag) att köra på LO fullt flås i 5 minuter med bilen i gång, och kolla sen under bilen var det droppar vatten. Borde synas tydligt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    66
    Du menar alltså att 9-3 inte har någon dränering förutom "snabeln" i motorrummet?

    Jag har för mig att jag sett vattenfläckar under sidorna på bilen när det varit varmt, men det kan ju ha varit något annat.

    Det var ju ett tag sedan det var så bra väder men det är väl tack och lov på gång med lite bättre väder :-)

    /pegul

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Ja, du har rätt. Finns ingen mer dränering än snabeln.

    Men om man spolar med vindrutespolningen så kan det tex rinna ner så att det kommer lite på båda sidor. Kanske nåt sånt du såg?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    (Gammal tråd)

    Men.
    Det vatten som åker med fläkten in då?
    Finns det ingen dränering för det?
    Eller måste all den fukt/vätskan in i cupén?
    Där luften kyls (förångaren) borde det väl bildas en massa kondens?

    Jag har dålig lukt från min ACC.
    Dräneringen framför "akvariet", just framför filtret på torpedväggen är INTE igensatt. Jag har även rengjort runt filtret och bytt filter...

    Mvh Magnus
    *edit: förångare heter det visst, inte kondensor
    Saab 9-3 Aero 2002

  8. #8
    På 9-3 98-02 finns det dräneringunder passagerarplatsen fötter. Orsaken är att paketet vid vänstra foten ej håller tätt, och på 900, tidiga 9-3 fick många (däribland jag) att det blev blött på golvet vid passagerarstolen.
    På min 900 köpte jag en slang+fick insturktioner av Saab verkstad hur man skulle göra. På min 9-3 -02 jag hade så var detta gjort i fabrik

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Jag rengjorde pollenfiltret och bakom filtret sitter fläkten som hade en lapp vilande mot sig. Lappen såg ut att komma från en reservdel.
    Nu är problemet löst och tack för era svar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •