Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Lamphållare till USA-blinkers OG9-5 02-05 / OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    102

    Lamphållare till USA-blinkers OG9-5 02-05 / OG9-3

    Hej!!

    ska koppla in en 5 watts lampa i mina usa blinkers på min og 9-3a så att dom lyser tillsammans med mina halvljus,ser ut som positionsljus. Killen som ska montera det sa att man måste ha en 3 polig lamphållare. Har snurrat runt hela stan men ingen av reservdelsbutikerna har detta. Funkar det med 2 polig annars, eller finns det något annat man kan göra.
    Hur stor lamphållare ska man ha,har inte monterat bort blinkersen...men någon kanske vet?

    MVH:Piii

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    49
    Kolla på saab:

    artnr: 47 87 917

    MvH
    Marcus
    9-5 Aero @ Garaget
    MvH
    Marcus Karlsson

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351

    2-polig/3-polig lamphållare blinkers?

    Såg att det finns två olika lamphållare till framblinkerserna en två polig och en trepolig. Vad har man den trepoliga till?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    hmm, amerikanska blinkers, backljus ?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Inte backljus, utan för USA-blinkers med orange 21/5w-lampa, alltså dubbla glödtrådar. 5w-tråden lyser konstant framåt (ej tillåtet i Sverige) och när blinkers slås på blinkar dessutom 21w-tråden.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351
    men det verkar som om det är lampan som ska blinka som man kan välja antingen två eller tre polig lampan som sitter på "sidan" på Usa blinkers är två polig.. föressten får man ha reflexen lysande på Usa blinkers?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    men det verkar som om det är lampan som ska blinka som man kan välja antingen två eller tre polig lampan som sitter på "sidan" på Usa blinkers är två polig..
    Ja?

    Det är ju precis som Marcus J säger: En orange blinkerslampa med 2 glödtrådar i (5w/21w) sitter i USA-blinkersen.

    Den vanliga blinkerslampan i standardblinkersen har ju bara en glödtråd på 21w..

    Lampan som sitter "bakom" blinkersen är nog till för sidobackljus, om det är den du syftar på?.


    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    föressten får man ha reflexen lysande på Usa blinkers?
    Reflexen lyser inte original på USA blinkers. Det är blinkerslampan som lyser med svagt sken.

    Men du menar om man skulle modifiera lyktan så att enbart reflexen lyser?

    -Nja. Säger jag då... Det kan iofs räknas som sidomarkeringsljus då, om den inte syns frammifrån, men å andra sidan så är det knappast ok i lagens mening att modifiera en E-märkt lykta. Särskillt inte på din helbilsgodkända bil... Så ska du vara jättelaglig så är det nog bara att glömma..


    Men sen har vi tredje aspekten - Bryr polisen sig om USA-blinkers (eller eventuella reflex-modifieringar) öht?

    På den frågan så svarar vi: De flesta bryr sig knappast... Det ser i princip exakt likadant ut på alla nya Volvo V70 tex. Polisens egna bilar åker ju runt med "USA"-blinkers.

    Alla de gånger polisen stoppat mig så har de aldrig ens nämnt usa-blinkersen. Tror de flesta är så vettiga så de bryr sig om andra, vettigare, saker.

    Dock så kan säkert någon övernitisk polis med en dålig dag få för sig att bötfälla, men det är nog rätt ovanligt, hoppas jag.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351
    det är lite svårt att förklara utan att ha en bild att anvisa till men det finns liksom två hål i en USA blinkers för likadana lamhållare, om man kollar på EPC så finns det två olika hållare för hålet/en närmast grillen en två polig och en trepolig. Hålet "längst" ut från bilen har bara ett alternativ: två polig.

    Så att i USA betyder det att hålet närmast grillen har en trepolig lamphållare för att kunna lysa och blinka?
    Men vad gör då hållet längst ut (backljustet)?

    Vilket lamphåll är det som blinkerslampan ska sitta i och som är laglig i Sverige?

    Och eftersom min bil är en -98 så är den INTE helbilsgodkänd betyder det då att jag får modda min "reflex" att lysa?
    På min morsas s80 -99 så lyser hennes reflex, nu sitter den iofs under blinkersen dvs på stötfångaren om det är lagligt på hennes varför inte på min?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    det är lite svårt att förklara utan att ha en bild att anvisa till men det finns liksom två hål i en USA blinkers för likadana lamhållare, om man kollar på EPC så finns det två olika hållare för hålet/en närmast grillen en två polig och en trepolig. Hålet "längst" ut från bilen har bara ett alternativ: två polig.
    Korrekt.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Så att i USA betyder det att hålet närmast grillen har en trepolig lamphållare för att kunna lysa och blinka?
    JA

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Men vad gör då hållet längst ut (backljustet)?
    Backljus brukar normalt ha funktionen att det lyser när du har backen i...

    Denna bra funktionen fanns ofta på Saab förut men har antagligen försvunnit pga sparåtgärder.

    På USA marknader etc så är man inte riktigt lika snål, och därför så finns det på USA-blinkerserna (antar jag).
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Vilket lamphåll är det som blinkerslampan ska sitta i och som är laglig i Sverige?
    Blinkerslampan ska sitta i hålet närmast grillen/vanliga lyktan.
    Ska man vara petig är inte det tillåtet att ha fast orange lysande ljus framåt, så därför är det inte lagligt (egentligen) att ha USA-blinkersen påslagen (alltså 5w tråden på blinkerslampan) lysande hela tiden, men blinkerslampan sitter ju i samma hål för det. USA-blinkersen är EXAKT likadan en vanlig blinkers, förutom just det att den har en lampa som kan både lysa och blinka samt en reflex på sidan. Originalblinkersen har också uttaget för backljuset, men på den så är hålet inte upptaget, utan det sitter ett tunt plastlock för eller vad vi ska säga.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    Och eftersom min bil är en -98 så är den INTE helbilsgodkänd betyder det då att jag får modda min "reflex" att lysa?
    Hum? Trodde helbilsgodkännandet infördes 1997?
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    På min morsas s80 -99 så lyser hennes reflex, nu sitter den iofs under blinkersen dvs på stötfångaren om det är lagligt på hennes varför inte på min?
    Därför att:

    1. Hennes bil har det original och är godkänd på det viset. USA-blinkersen är inte godkänd i Sverige utan i USA. (Och kanske fler länder)

    2. Hennes bil har ljuset lysande åt sidan. Sidomarkeringsljus är godkänt. USA-blinkersen lyser för mycket framåt för att vara godkänt.

    3. Det är ett fånigt land vi lever i med en massa obegripliga lagar hit och dit som inte egentligen fyller någon funktion.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    264
    Lite smått off-topic.. Men finns blinkers lampan (py21w) i 5 watt? Orange skall den vara.
    Audi A4 allroad

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Ja, som redan skrivits:
    Orange ljus riktat framåt är inte tillåtet i Sverige. USA-blinkers är alltså inte tillåtna.
    Orange ljus riktat åt sidan är tillåtet, det är sidomarkeringsljus.
    På nyare Volvo lyser det orange åt sidan, inte framåt. Det är alltså sidomarkeringsljus.
    Sätter man i en orange 5w eller 3w-lampa i det bakre uttaget i blinkersinsatsen (platsen avsedd för backljus) är det sålunda sidomarkeringsljus då det inte är riktat framåt utan åt sidan. Så har jag gjort på min 9000 CS.
    Huruvida det bryter mot helbilsgodkännandet eller ej kan man nog diskutera. Bilprovningen godkänner det vid besiktning och enligt polisen är det sidomarkeringsljus, precis som på deras egna Volvo V70:s. En -98:a är garanterat helbilsgodkänd! Men det är knappast någon fara med en sådan liten modifiering.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av cato
    Lite smått off-topic.. Men finns blinkers lampan (py21w) i 5 watt? Orange skall den vara.
    Googlade på "py5w"... (Vet inte om man kan söka så). Verkade inte ge nått bra resultat..

    Men det går ju alltid att köpa en vanlig vit, och sen måla den med lampfärg antar jag.. Danmobility (skratta inte ) har ju sånna färger.. Vet inte hur bra dom funkar, men det borde ju vara möjligt tycker jag.



    (Om du inte hittar någon riktig sån lampa menar jag).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    264
    Ok, kanske blir till att göra så då.. Men finns det ingen annan lampa som passar i blinkershållaren?
    Audi A4 allroad

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Sätter man i en orange 5w eller 3w-lampa i det bakre uttaget i blinkersinsatsen (platsen avsedd för backljus) är det sålunda sidomarkeringsljus då det inte är riktat framåt utan åt sidan. Så har jag gjort på min 9000 CS.
    Mjo.. Men jag är rädd att på ng900/og9-3 så syns en lampa i bakre uttaget ganska väl framifrån också.
    Vet inte om det kanske inte spelar någon roll om det är tanken med att det bara ska synas från sidan som räknas...

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    .
    Huruvida det bryter mot helbilsgodkännandet eller ej kan man nog diskutera.
    Egentligen är det nog inte så mycket att fundera på är jag rädd. Enligt helbilsgodkännandet får du inte byta till kromade ventilhattar eller andra märken på däcken ens, om du skulle vilja det. Så att sätta in lite lampor här och var där det passar är nog helt uteslutet..
    --------------------
    --------------------

    Det hela kommer nog i slutändan ner till hur pass laglig man vill vara. Inte nån kommer antagligen att bry sig om man varken kör med USA blinkers eller orange lysande sidobackljus... Jag har väl hamnat i nykterhetstest/körkortskoll av polisen kanske ett 10-tal gånger. Inte en enda gång av de gångerna har dom sagt ett enda knyst om att jag har USA-blinkers. Däremot har de haft åsikter om de små 3 watts parkeringsljusen i extraljusen, och diverse annat tjafs (bl a att mitt 3" avgassystem med 2 dämpare och katt "lät mycket") även om de inte bötfällt mig för det... Tycker att ett sånt underlag borde ge en hint ändå av om de bryr sig eller inte. Kanske är lokalt varierande iofs.

    Men LAGLIGT är det nog inte. Sen är det inte lagligt att köra 92km/h på 90-väg heller, eller ladda ner upphovsrättsskyddat material från nätet, eller vad det nu kan gälla... men många gör ju det också. Det är svårt att vara laglig hela tiden.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    150
    När vi ändå diskuterar USA-blinkers, har några frågor som jag inte funnit svaren på genom att söka på forumet...

    -Kan man köpa den 3-poliga lamphållaren från Saab? Om inte var får man tag på den?
    -Måste jag lösa strömmen till den extra polen själv? Eller finns det fördraget?
    -Orange lampor med dubbla trådar finns på Volvo?

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    [quote=Kongo]
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Sätter man i en orange 5w eller 3w-lampa i det bakre uttaget i blinkersinsatsen (platsen avsedd för backljus) är det sålunda sidomarkeringsljus då det inte är riktat framåt utan åt sidan. Så har jag gjort på min 9000 CS.
    Mjo.. Men jag är rädd att på ng900/og9-3 så syns en lampa i bakre uttaget ganska väl framifrån också.
    Vet inte om det kanske inte spelar någon roll om det är tanken med att det bara ska synas från sidan som räknas...

    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":3oyh7vbb
    .
    Huruvida det bryter mot helbilsgodkännandet eller ej kan man nog diskutera.
    Egentligen är det nog inte så mycket att fundera på är jag rädd. Enligt helbilsgodkännandet får du inte byta till kromade ventilhattar eller andra märken på däcken ens, om du skulle vilja det. Så att sätta in lite lampor här och var där det passar är nog helt uteslutet.[/quote:3oyh7vbb]
    Halvljuset syns från sidan, men det är inte riktat åt sidan. Att ljuset syns eller kan urskiljas är inte huvudsaken, utan riktningen.

    Ang. helbilsgodkännande så är det inte riktigt så hårt. Kromade ventilhattar och däckmärken omfattas inte av helbilsgodk. Det finns poliser, bilinspektörer och besiktningsmän som inte riktigt hajat det utan ger ombesiktning på 17"-fälgar på en bil som inte hade det från fabrik t.ex. I FAQ:en finns en tråd om däck/fälg och helbilsgodk.
    Men visst, lyktor och sådant kan nog vara knivigare, men det bör inte vara några problem. Den största missupfattningen om helbilsgodk. är att det ska vara så vansinnigt strängt. Det var också meningen från början, då bilfabrikanterna ville döda marknaden för "piratdelar" (Biltema, Mekonomen etc.) men EU satte stopp. Det blev inte så farligt i slutändan, och skiljer sig inte så värst mycket från det gamla nationella godkännandet, förutom då att helbilsgodk.gäller hela EU.
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    264
    Hmm angående däck... Har nya 18" till min bil, skulle det kunna innebära några som helst problem vid besikting..?

    Ber om ursäkt för tråd valet med ämnet var ändå lite på väg upp här
    Audi A4 allroad

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    351
    ok men då är det så att folk vill ha Blinkersen fram att den ska lysa och blinka, jag trodde att man ville få reflexen att lysa det är det jag vill iallafall. så om jag får in en lampa där reflexen sitter så har jag fått en sidomarkering och det är OK?
    9-3 coupé -98 2.0 med det stora T:et
    Medlem #6477
    http://www.garaget.org/VERO

  19. #19
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    [quote=Marcus J][quote=Kongo][quote="Marcus J":3iqv37c0]
    Sätter man i en orange 5w eller 3w-lampa i det bakre uttaget i blinkersinsatsen (platsen avsedd för backljus) är det sålunda sidomarkeringsljus då det inte är riktat framåt utan åt sidan. Så har jag gjort på min 9000 CS.[/quote]

    Mjo.. Men jag är rädd att på ng900/og9-3 så syns en lampa i bakre uttaget ganska väl framifrån också.
    Vet inte om det kanske inte spelar någon roll om det är tanken med att det bara ska synas från sidan som räknas...

    [quote="Marcus J":3iqv37c0].
    Huruvida det bryter mot helbilsgodkännandet eller ej kan man nog diskutera.[/quote]
    Egentligen är det nog inte så mycket att fundera på är jag rädd. Enligt helbilsgodkännandet får du inte byta till kromade ventilhattar eller andra märken på däcken ens, om du skulle vilja det. Så att sätta in lite lampor här och var där det passar är nog helt uteslutet.[/quote:3iqv37c0]
    Halvljuset syns från sidan, men det är inte riktat åt sidan. Att ljuset syns eller kan urskiljas är inte huvudsaken, utan riktningen.

    Ang. helbilsgodkännande så är det inte riktigt så hårt. Kromade ventilhattar och däckmärken omfattas inte av helbilsgodk. Det finns poliser, bilinspektörer och besiktningsmän som inte riktigt hajat det utan ger ombesiktning på 17"-fälgar på en bil som inte hade det från fabrik t.ex. I FAQ:en finns en tråd om däck/fälg och helbilsgodk.
    Men visst, lyktor och sådant kan nog vara knivigare, men det bör inte vara några problem. Den största missupfattningen om helbilsgodk. är att det ska vara så vansinnigt strängt. Det var också meningen från början, då bilfabrikanterna ville döda marknaden för "piratdelar" (Biltema, Mekonomen etc.) men EU satte stopp. Det blev inte så farligt i slutändan, och skiljer sig inte så värst mycket från det gamla nationella godkännandet, förutom då att helbilsgodk.gäller hela EU.[/quote:3iqv37c0]

    Nä, det var lite grann det jag menade. Även om det nu EGENTLIGEN kanske inte är okej med kromade ventilhattar (för det är det väl fortfarande inte? Någon egentligt ändring på det ursprungliga helbilsgodkännandet är det väl inte? ) så är det ingen, inte polisen, inte regeringen, inte bilprovningen, etc, etc som bryr sig. Och det är väl också ett friskhetstecken..

    Du kan ha rätt i att det är åt vilket håll som ljuset riktas åt som gäller.. Men risken är att någon nitisk polis ändå anser att det lyser framåt.

    Ta T ex den här snygga Saaben på garaget..

    [url="http://www.garaget.org/?car=5393&image=100270"]http://www.garaget.org/?car=5393&image=100270[/url]

    Det syns ändå ganska mycket ljus framåt..

    Har en känsla av att om man träffar på en så nitisk polisman som sätter dit en för att man har "riktiga" USA blinkers lika gärna sätter dit en för att man har fast lysande sidobackljus..

    Detta är ingenting jag egentligen vet till 100%, utan bara som jag tror.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    ok men då är det så att folk vill ha Blinkersen fram att den ska lysa och blinka
    Marcus J och jag berättar inte vad folk "vill". Vi berättar hur det är konstruerat.

    USA blinkersen är konstruerad för att enbart lysa svagt framåt, blinka med starkt sken och eventuellt ha sidobackljus vid backning.

    Punkt..

    Reflexen är INTE gjord för att lysa, utan är just bara en reflex.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    jag trodde att man ville få reflexen att lysa det är det jag vill iallafall.
    Pja... Kan inte svara på vad folk vill eller inte.. Är som sagt inte gjort så i alla fall.

    Det går kanske att borra hål i baksidan på blinkersen där reflexen sitter och sätta in t ex några oranga lysdioder eller liknande som lyser genom reflexen, men törs inte svära på att det går.. Görs på egen risk i så fall.


    Citat Ursprungligen postat av SAAB örnie
    så om jag får in en lampa där reflexen sitter så har jag fått en sidomarkering och det är OK?
    Se svar i tidigare inlägg...

    Det är antagligen inte lagligt, men det är också antagligen inte någon som kommer att säga något, eller ens lägga märke till, om att du sätter in en extra lampa där (oavsett var, hur, när och varför du sätter in den)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Lamphållare framblinkers
    Av Tiger955i i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-09-08, 07:14
  2. [LÖST] Var köper man lamphållare OG9-5 SC
    Av SAAB96-V4 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-12-29, 20:03
  3. Lamphållare blinkers OG9-5 -04
    Av Rasmussvensson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-07, 15:13
  4. Lamphållare Cigguttag! ng9-3
    Av ime95mos i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-01-28, 18:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •