Hur kan det sugas in saker på trycksidan av spjället??Ursprungligen postat av flaset
Hur kan det sugas in saker på trycksidan av spjället??Ursprungligen postat av flaset
Hej!
Jo, svaret är lika enkelt som förbisett...
Mängden "saker som sugs in" samt relevansen av filter är kanske en annan tråd...?
Vid körning med lätt motorlast då trotteln hastigt öppnas finns det tillfällen då man får undertryck före spjället. Eller mer extremt, vid hastigt gaspådrag från tomgång.
Beroende på (bl.a.) avlasningsventilens egenskaper så blir detta mer eller mindre påtagligt.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
OK vad pratar vi för undertryck och hur länge innan dumpen är stängdUrsprungligen postat av DrBoost
Hej!
Ja du, jag önskar att det gick att svara enkelt, men då riskerar sanningen att bli lidande.
Så, du får tyvärr hålla tillgodo med ett resonemang.
Saken är ju den att beroende på motorns egenskaper ("hur bra den suger när trotteln hastigt öppnas") och turbosystemets med tillhörande rörsystem ("tryck från kompressorn och flödesmotstånd i rörsystemet") så vågar jag påstå att det varierar ganska rejält. Allt från ett mycket påtagligt undertryck (många 10-tal kPa) till lite mer åt det ynkliga hållet.
Avlastningsventilens reaktionstid är även den varierande beroende på vilken typ osv vi snackar om. Det finns exempel på kolvstyrda anordningar som kan ge en väldigt lång fördröjning på grund av hög friktion mellan kolv och hus.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
OK Tycker det verkar konstigt bara med tanke på hur det blåser ur dumpen på tomgång och att det är 10-15000rpm på turbin, men min kanske inte är en lämplig referens mot en original bilUrsprungligen postat av DrBoost
Du är helt övertygad om att det är rätt och riktigt att luft trycks ut ur din AV när du står på tomgång, har jag förstått dej rätt då?Ursprungligen postat av GULSAAB
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
JaUrsprungligen postat av flaset
OK...Ursprungligen postat av GULSAAB
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Turbon snurrar ju även på tomgång, pressar den då mer luft än vad motorn vill ha/suger i sig då så är det ju givet att "överskottsluften" kommer ut genom AV. Inget konstigt alls.
9000 2.3T -92
Ride.Race.Live
Fortsätter väl i den här tråden
jag köpte den här http://www.do88.se/p/motor-tuning/dumpv ... -25mm.html istället för biltema dumpen men nu har jag bekymmer,det är nämligen så att bilen rycker ibland när man laddar på och jag tycker att den laddar mycket mer också,innan jag byte dump så laddade turbon ca.3-4mm in på röda men nu laddar den hela röda ut.
en fundering jag har är om vakumslangen (som jag också byte)inte håller tätt den var nämligen lite för stor på insuget så jag drog fast den med ett stripe kan det vara att den inte håller tätt?
Varför inte köra med original som funkar och om man är så attans kåt på pysljudet skaffa en sån här? http://www.akamoto.co.uk/dump-valve.asp Den orsakar i alla fall inga negativa motoreffekter...
väldigt dum fråga nu men den kanske är lite för hårt inställd så den inte öppnar när den ska?Ursprungligen postat av pitejohan
saxat från Do88 ang HKS dump men stämmer på alla:
"Allmänt om justering av dumpventil:
-Ventilen ska vara stängd då motorn har stort vakuum = går på tomgång och motorbromsas (om den inte är stängd ska fjäder spännas hårdare/bytas till hårdarefjäder eller shimsas med bricka)
-Ventilen ska släppa trycket då gasen släpps även vid låga laddtryck. (om detta inte sker ska man släppa fjäderspänningen/byta till mjukare fjäder eller ta mort eventuell shimsbricka)
-Tänk på att fjäderns uppgift är att hålla kolven stängd då motorn arbetar med vakuum i insuget (på tomgång och vid motorbromsning), det ska den göra med minsta möjliga marginal så att ventilen öppnar så lätt som möjligt då den ska släppa trycket."
Kan det göra att bilen rycker?Ursprungligen postat av Tchn226
Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Har försökt att justera den men märkte ingen skillnadUrsprungligen postat av Tchn226
Sent from my LG-P990 using Tapatalk
Ok, lättaste är att följa mitt första råd!
Använd en AV du VET funkar, tex orginal men lossa o plugga återcirkulationen så är ditt problem löst, och är gratis och du har pys och fnys alldeles tillräckligt för att höras över hela torget!
Det är så jävla känsligt att labba med AV med olika öppnings tryck annat än Saab orginal! El när man kör omappat, minsta lilla hårdvara som byts ut gör förändring i karaktären bra el dåligt, eftersom inget är avstämt längre!
Regel nr 1, anpassa alltid mjukvara efter hårdvara!
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Så skulle ju inte jag ställa in den i alla fall.Ursprungligen postat av Tchn226
Det låter mer som om man försöker använda en öppen dump på en bil med luftmassemätare, vilket ju inte är bra i vilket fall.
Om man nu tänker lite logiskt vad dumpen har för uppgift så är det ju för att kompressorn inte ska "jobba" mot tryck när det inte är något flöde eftersom det bromsar kompressorn samt inte är bra för den.
Om man då ställer den så att den inte öppnar vid vakuum i insuget så innebär det ju att det måste vara ett visst tryck på andra sidan kolven för att det ska öppna och då måste ju likväl kompressorn jobba mot tryck vid växling och när man släpper gasen med bla sämre spool som följd.
Hej!
Well, jag är inne på samma spår, den typen av justering som beskrivs är INTE bra och torde ha sina rötter i ett försök att få avlastningsventilen att funka i samband med luftmassmätare.
Det är tyvärr ett skolexempel typ 1A på hur en avlastningsventil I-N-T-E bör injusteras.
Om vi nu för enkelhetensskull avser bästa funktion med avseende på funktion.
Ursprungligen postat av GULSAAB
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....