Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: biltema dump

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    161

    biltema dump

    hej jag har köpt en öppen dump på biltema men idag när jag skulle montera den så såg jag att den bara klarar av 0,4bar och min bil laddar väl mer en så?men dom har en som klarar 0,8-1,3 det borde väl räcka till min bil? problemet är att den som klarar mer är fysiskt större för min orginal dump är 25mm precis som den lilla dumpen men den större är 38mm och då passar inte mina slangar hur löser jag det?

    bilen är en saab 900 set-97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av pitejohan
    hej jag har köpt en öppen dump på biltema men idag när jag skulle montera den så såg jag att den bara klarar av 0,4bar och min bil laddar väl mer en så?men dom har en som klarar 0,8-1,3 det borde väl räcka till min bil? problemet är att den som klarar mer är fysiskt större för min orginal dump är 25mm precis som den lilla dumpen men den större är 38mm och då passar inte mina slangar hur löser jag det?

    bilen är en saab 900 set-97
    Skulle själv aldrig använda Biltemas grejer till motordetaljer, elektronikstyrning etc till min premiumbil
    Saab 9-5 Aero -02.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 448

    Re: biltema dump

    Denna tråd kommer att bli lika underbar som alla andra Biltematrådar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    161

    Re: biltema dump

    är det ingen som kan svara på min fråga istället för att klanka ner.

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: biltema dump

    Byt då till den större AVn, använd ord 25mm slangen på tryckröret, luska fram ev tillverka en övergång från 25mm - 38mm!
    Eller bygger du nytt tryckrör i orginal dimension fast med 38mm anslutning!

    Eller lämna tillbaka AVn få pengarna tebax, o köp nån annan 25mm AV som pallar för högre tryck!

    Eller använd orginal AV, lossa återcirkulationen o plugga röret,
    Sätt ett filter på AVns återcirkulation "inget måste"
    Då är din AV öppen och gratis och pallar ditt laddtryck!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    477

    Re: biltema dump

    Ta original 25mm-slangen och trä på den och kapa den, nu är det så att 38mm-slangen nästan passar perfekt utanpå 25-slangen. Så gjorde ja när ja monterade AV i min ungdoms glada dagar

    Så åk och byt till den kraftigare och provtryck den gärna innan montering.
    9-5 2.3 2007

  7. #7
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Ta original 25mm-slangen och trä på den och kapa den, nu är det så att 38mm-slangen nästan passar perfekt utanpå 25-slangen. Så gjorde ja när ja monterade AV i min ungdoms glada dagar

    Så åk och byt till den kraftigare och provtryck den gärna innan montering.
    Slang på slang? Ingen risk för läckage? Hur ska det nypa åt utan att strypa den innersta slangen?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av pitejohan
    är det ingen som kan svara på min fråga istället för att klanka ner.
    Att skarva slangar på en dyrare avlastventil än original ser jag ingen vits med.
    Det blir dyrt och inte alls säkert att det kommer fungera riktigt bra.

    Det var väl knappast priset som avgjorde till köpet?

    Biltemas 25mm kostar 429kr
    Biltemas 38mm kostar 599kr

    På Mekonomen har du 2st alternativ. Original för 495kr och en Scan-tech för 208kr.

    Mitt råd i all välmening för bästa resultat är att lämna tillbaka avlastventilen till Biltema och köpa en annan, original.

    Lycka till.
    Saab 9-5 Aero -02.

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: biltema dump

    Om vi vänder frågan tillbaks till TS då, varför har du köpt en ny avlastningsventil? (Oavsett om de är på Biltema eller annat valfritt rappel-varuhus)

    Är den befintliga (original) trasig, är den ful eller är det så enkelt att det är det jobbiga PCHHYYYYY ljudet du vill åt?

    Om svaret blir ljudet har du enklaste och troligtvis billigaste lösningen HÄR:

    använd orginal AV, lossa återcirkulationen o plugga röret,
    Sätt ett filter på AVns återcirkulation "inget måste"
    Då är din AV öppen och gratis och pallar ditt laddtryck!
    (Notis, om man kan tänka sej att köra med Biltemas öppna avlastningsventil behövs knappast något filter.....?

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: biltema dump

    Ang filtret, så finns möjlighet att montera det är det ju bra, då tydligen dom "kan" läcka in partiklar!

    Visst alla öppna AV är utan filter men vill man vara petig så finns möjligheten att minska föroreningar in i motorn!

    Har provat själv lossa återcirkulationen som jag beskrev och man får det pyyyys ljudet man e ute efter och inte sämre än nåt annat med 25mm
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Visst alla öppna AV är utan filter men vill man vara petig så finns möjligheten att minska föroreningar in i motorn!
    Som sagt, frågan är ställd till TS och jag vill hävda att antingen är man inte så petig om man öht monterar en öppen avlastningsventil, som, dessutom är inköpt på Biltema.
    Eller, så VET man inte bättre och då kanske man skulle kunna läsa på innan man börjar pilla...?

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    man får det pyyyys ljudet man e ute efter
    DET, är vi däremot överens om....

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Visst alla öppna AV är utan filter men vill man vara petig så finns möjligheten att minska föroreningar in i motorn!
    Som sagt, frågan är ställd till TS och jag vill hävda att antingen är man inte så petig om man öht monterar en öppen avlastningsventil, som, dessutom är inköpt på Biltema.
    Eller, så VET man inte bättre och då kanske man skulle kunna läsa på innan man börjar pilla...?

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    man får det pyyyys ljudet man e ute efter
    DET, är vi däremot överens om....

    MVH
    Håller med till 100%
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    161

    Re: biltema dump

    jag köpte dumpen för jag vill ha dump ljudet men ska lämna tillbaka den för den klarar ju bara 0.4bar och min laddar mer än det så den kommer ju inte funka iallafall

  14. #14
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av pitejohan
    jag köpte dumpen för jag vill ha dump ljudet men ska lämna tillbaka den för den klarar ju bara 0.4bar och min laddar mer än det så den kommer ju inte funka iallafall
    Köp då en sådan här istället:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/unive ... 559f06910e

    Rätt typ av avlastningsventil till din motor, pyser lika mycket samt tillåter INTE LIKA MYCKET dammpartiklar att sugas in i din motor!

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    477

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Citat Ursprungligen postat av Lorenz
    Ta original 25mm-slangen och trä på den och kapa den, nu är det så att 38mm-slangen nästan passar perfekt utanpå 25-slangen. Så gjorde ja när ja monterade AV i min ungdoms glada dagar

    Så åk och byt till den kraftigare och provtryck den gärna innan montering.
    Slang på slang? Ingen risk för läckage? Hur ska det nypa åt utan att strypa den innersta slangen?

    Slang på slang funkar kanon, men den innersta slangen ska ju bara va ca 25 mm lång och täcka upp spelet vid anslutningen så att säga. Sen bara spänna åt me slangklämman

    Ja köpte nån alu-dump från maptun för 1500 när ja va ung och dum och den hade ju 38mm anslutning om ja inte minns helt fel och att bygga nytt tryckrör och inlopp till turbon va ju overkill. Är ca 8 år sen.
    9-5 2.3 2007

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    161

    Re: biltema dump


  17. #17
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: biltema dump

    Perfekt!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Vega
    Inlägg
    161

    Re: biltema dump

    Nu kan alla vara lugna för jag har lämnat tillbaka dumpen och istället beställt en ny från do88 som är med 25mm anslutning men ändå klarar av 1,5 bar

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk

  19. #19
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 713
    Medlem#
    6850

    Re: biltema dump

    Det var bra, även om surt att man alltid får skit för biltema prylar i saabarna!

    Men jag köpte forge 25mm AV med dubbelkolv, dyr och verkade bra!
    Rena skiten, läcker, och hänger sig när det är varmt ute, det menas med 2 st o-ringar som ska täta mellan kolv och hus.. Kolven drar med sig ringarna som gör att det blir trångt och den hänger sig, tur är fullt öppen, dock försvinner laddtrycket!

    Inget som säger att biltema skulle va sämre forge ??! Men forge får man Inge skit för man köper!!! Trots många vet att de flesta är kass!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: biltema dump

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Det var bra, även om surt att man alltid får skit för biltema prylar i saabarna!

    Men jag köpte forge 25mm AV med dubbelkolv, dyr och verkade bra!
    Rena skiten, läcker, och hänger sig när det är varmt ute, det menas med 2 st o-ringar som ska täta mellan kolv och hus.. Kolven drar med sig ringarna som gör att det blir trångt och den hänger sig, tur är fullt öppen, dock försvinner laddtrycket!

    Inget som säger att biltema skulle va sämre forge ??! Men forge får man Inge skit för man köper!!! Trots många vet att de flesta är kass!
    Ja, det finns ju fler leverantörer som säljer skit utöver Biltema, såklart
    Saab 9-5 Aero -02.

Liknande ämnen

  1. biltema d1s
    Av kolven28 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 23:14
  2. Vilken dump passar till min NG900? (dump)
    Av maruthi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 18:18
  3. Biltema Dump ny!
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 20:11
  4. Biltema turbo !!!!!!!
    Av sed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 23:08
  5. Biltema handbok
    Av 9-5mednyturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •