Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9000 drivknut och väghållningsfråga.

  1. #1

    9000 drivknut och väghållningsfråga.

    Hej.
    Har för första gången köpt och kört en saab som jag faktiskt är riktigt nöjd med.
    SAAB 9000 1996 2.3 Turbo Tyskland import. ~25000 mil kanske.

    Kommer att utforska vad jag kan göra med bilen genom modifikationer och hopkok för att få en lagom rolig maskin.
    Utrustat med större avgassystem,
    Laddtryck på 1.4 bar
    Uppgraderade bromsar fram
    KONI runt om.
    Bilen har även fjäderbensstag.
    BIien har Nordic tuning dekal bak så programvaran har nog de stått för.
    SKa gå igenom alla kvitton jag fick med och planera bilens framtid och dokumentera historien lite mer inför framtiden av den här bilen.
    Alla packningar är byta vad gällande toppen då den planats och fått ny topppackning.
    Ny vattenpump.
    Intercoolern ser ej orginial ut då den är rätt grov och placerad väldigt lågt.
    Sportluftfilter från HR som går ut vid skärmen.
    Dumpen släppte ut trycket i det fria men återcirkulerade den.
    Ny tempgivare väntar på att komma på plats och även
    Letas grenrör med t3 anslutning då jag har annan turbo som genomgås.

    Men nu har problem upstått.
    Bilen har alltid vibrerat lite smått vid accelaration, drivaxel tänkte jag från början men tänkte att det går ju alltid att byta.

    Bilen är utrustad med KONI Sport dämpare fram och KONI bak (vet inte om de heter sport)
    Ställbar rebound på stötdsämpar tornet.

    Men den är även sänkt så drivaxlarna står rakt ut och nästan pekar lite uppåt.

    Nu så är havereringen nära för efter en längre åktur (12 mil) så började det att knacka när man körde bilen rakt, vänster fram, mer vid acc och ingenting vid urkoppling eller motorbroms.

    Senare började ratten slå från sida till sida lite lätt. Haveri tänkte jag.
    Lät bilen stå och efter några dagar när jag körde va allt fine igen.
    Men sedan återkommer problemet.

    När jag kollade drivaxeln (yttre?) vänster fram så kunde man dra den i sidled lite smått.

    Vad kan felet vara exakt, hur ska de förhindras i framtiden då jag tänkt modifera maskinen lite där även vridmoment och Hästar ska ökas. Kan man uppgradera till normala summor?

    Just nu känns bilen för mig rolig, men otroligt stötig och ingen fjädringsväg att tala om.

    Vad för fjädrar är att rekomendera till dessa stötdämpare som ändå håller bilen på en höjd som ger bra väghållning. Skulle aldrig åka i vinter med bilen med höjden på bilen nu och ploga gratis

    Bilen körs "hårt" av mig vad gällande väghållning med vill skona motorn så kör smarta accelarationer då jag inte har en aning om hur lådan mår då nu på senare tid har 3:an blivit svår att få i. Börjar ana att man skulle skaffa hårdare motorfästen.

    Körde en OBD felkodsläsare och den tog emot fel som MAP sensor. Fixade en på skroten och den gick bättre nu vid senaste testet. kan va inbillning då jag fått köra extrabilen under tiden SAABen varit dålig. Men ibland bill inte bilen och OBD läsaren sammarbeta så lyckades inte nollställa felkoderna senast så check engine lampan blinkade (map sensor?) efter en stunds Hårdkörning.
    Tänkt även skaffa en Bredbandslambda med display och mjukvara så man kan labba med motorstyrningen, ska bara läsa på med om ämnet med vilken mjukvara man ska ha på PC:n.

    Tack för mig

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: 9000 drivknut och väghållningsfråga.

    Den är på tok för mycket sänkt. Höj den så det finns en liten vinkel neråt.

    Annars kan du glömma allt som heter driftsäkerhet.

    Axlarna går att skjuta lite axiellt men görs detta utan något motstånd så kan faktiskt splinesen inne i yttre drivknuten börjat glida. Obra för lådan på vänster då denna inre medbringare ligger direkt an mot diffen.

    Höj den igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: 9000 drivknut och väghållningsfråga.

    Tack för svaret.
    Vet inte hur framvagnen riktigt är konstruerad med splines och knutarna, mest meckat volvo lite lätt och tänkte vara lite mer seriös denna gång.

    Vill självklart höja bilen men hur mycket? Skall jag höja motorn också och byta alla bussningar på samma gång?
    Finns det några bra fjädrar som är framtagna för kanske 20 mm sänktning som är "seriöst" tillverkade. Vill ha riktiga saker som fungerar helt enkelt. Vill testa bilen på bana sen när man väl lagt ned möda på tiden. Så bryr mig inte om hur den ser ut utan hur den fungerar vad gällande chassi och dämpare. Även storlek på hjul där jag även börjat utforska lite.

    Tror du att drivaxeln kan vara hel eller vad är det i sig som havererat? Eller rätar det till sig om jag höjer primärkt med fjädrar likvärdigt runt om? Eventuellt höjer motorn.

    Måste studera mer om hur chassit bör vara för optimalt bruk och hur hög bilen bör vara bak innan jag ger mig på denna operation, tänkte få det gjort innan kylan blir för påtaglig.

    VId byte eventuell drivknut yttre, kan tripoden ha tagit stryk? Hur kan detta åtgärdas isådana fall?


    Kanske borde göra en liten Projekt tråd i ämnet men vill komma igång lite mer först.
    Tack o hej

Liknande ämnen

  1. drivknut 9000 2.3t
    Av Taskie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 00:29
  2. Drivknut ? saab 9000 turbo 96a
    Av chickwheels i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 01:24
  3. är det nån skillnad på drivknut? 9000 2.3T med/utan abs??
    Av kvistarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 22:54
  4. Drivknut till 9000?
    Av kidsten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 12:43
  5. Drivknut byte? 9000 2.3 CD
    Av Anmoniax i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •