Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klåparmek och elfel som följd OG9-5

  1. #1

    Klåparmek och elfel som följd OG9-5

    Godkväll,

    Efter att ha bytt topplockspackning (95 aero -00) så har jag lyckat klåpa till ett fint elfel. När vred på tändningen efter bytet så surrar det betänkligt i instrumentpanelen lite till vänste om ratten. Sen går bilen givetvis inte.

    I och med att jag har kopplat ut många kontakter kollade jag över alla kontakter, men kan inte se att jag har kopplat fel nånstans. Jag petade runt på alla kontakter och vips så gick bilen igång, men bara så länge att jag kom ut från garaget, sen dog den. nu har jag samma fel igen.

    Jag vet att detta är ett långskott, men har någon råkat ut för samma grej. Dvs bilen är död och det surrar från nåt typ relä bakom instrumentpanlen precis vid ratten.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    386

    Re: Klåparmek och elfel som följd

    Det är inte så att du typ råkat koppla ur eller flyttat vevaxellägesgivaren och att det är varvräknaren som hoppar?
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    919

    Re: Klåparmek och elfel som följd

    Kolla även jordningen till tändkassetten.
    Om du står framifrån så ska den sitta längst upp till höger på toppen precis vid fuelrailen ungefär.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816

    Re: Klåparmek och elfel som följd

    Hej!

    Kolla jordpunkter på termostathuset.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5

    Re: Klåparmek och elfel som följd

    Tackar för svaren

    Jag vet att jag skruvade dit jordsladden vid termostathuset. Ska kolla den igen.

    "Kolla även jordningen till tändkassetten.
    Om du står framifrån så ska den sitta längst upp till höger på toppen precis vid fuelrailen ungefär."

    Finns det fler jordkablar där?

  6. #6

    Re: Klåparmek och elfel som följd

    Det var det!

    Jag hade skruvat dit joden vid termostathuset, men slarvat så den satt lite på trekvart. Nu funkar bilen igen.

    Tackar!!

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816

    Re: Klåparmek och elfel som följd

    Hej!

    Visst är det trevligt med lyckliga slut!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Min 9000 blev påkörd med mindre lackskada som följd....
    Av sprayblob i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •