Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9000-motor som drar stor mängd olja

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    145

    9000-motor som drar stor mängd olja

    Som rubriken säger. Min 9000 2,3T (200hk) -97 drar en hel del olja, närmare bestämt ca 8dl på 340 mil. Den har gått runt 22800 mil och turbon är bytt för ca 400 mil sedan (början av augusti). Jag trodde turbobytet skulle hjälpa för den rök blått vid kallstarter innan, men icke. Visserligen var den gamla väldigt glapp i axeln så det var inget bortkastat arbete för det, men jag blev lite besviken när inte oljeförbrukningen minskade. Den kan fortfarande ryka blått ibland vid kallstarter, och jag ser inga direkta läckage förutom ventilkåpspackningen (lite blött kring tändstiften).
    Tog kompprov på motorn ikväll och fick detta resultatet: cylinder 1, 3 och 4: ca 10kg, cylinder 2: ca 9kg. Hur stor får differensen egentligen vara mellan cylindrarna??
    Motorn i övrigt är OTRIMMAD, går fint och har ett stadigt maxladd på 0,8 bar. Oljan som jag kör på är Mobil Super 3000 5w40 helsyntet. Körde min gamla 9000 turbo -87 (44000 mil) på samma olja och den tog inte en droppe mellan bytena. Morsan kör sin 2,3 ltt -98 också på samma olja och den drar ingenting den heller, trots sina 31000 mil.

    Så, vad skulle då orsaken kunna vara? Är det i bottendelen eller toppen som problemet sitter tro?? Känns som att man vill vara lite mer säker innan man gör nånting åt de.
    Nu ska bilen snart ställas in för vinterförvaring så det blir inte förrän framåt vårkanten som jag börjar greja med den.

    Tacksam för svar!
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: 9000-motor som drar stor mängd olja

    En enkel fråga.
    Vilken färg har tändstiften.
    och hur ser det ut kring ventilkopspackning samt finns det risk att den kastar ut olja genom vevhusventilationen som går genom turbon in i förbränningsrummet?

    Bara små tankar som kan vara värt att kolla.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    145

    Re: 9000-motor som drar stor mängd olja

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    En enkel fråga.
    Vilken färg har tändstiften.
    och hur ser det ut kring ventilkopspackning samt finns det risk att den kastar ut olja genom vevhusventilationen som går genom turbon in i förbränningsrummet?

    Bara små tankar som kan vara värt att kolla.

    MVH
    Fredrik
    Tändstiften är ganska ljusa, nästan vita.
    Som jag skrev så är det lite kladdigt kring just tändstiftshålen, främst vid 1ans cylinder. Hurdan vevhusventilation har 9000 egentligen? Jag har bytt den tunna slangen mellan ventilkåpan och insuget (dock ej backventilen). Den grova slangen går ju vidare ner mot turbon, men hur är den ansluten sen? Det går ju en liten vattenslang mellan vattenröret till turbon och den stora insugslangen i plast från luftfiltret.
    Har aldrig riktigt förstått det för vevhusventilationen kan ju knappast va ansluten ihop med vattenrör?
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: 9000-motor som drar stor mängd olja

    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Har aldrig riktigt förstått det för vevhusventilationen kan ju knappast va ansluten ihop med vattenrör?
    Vattenrör löper i plastslangen som förvärmning.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555

    Re: 9000-motor som drar stor mängd olja

    Hur ser det ut under motorn samt på plastskydden under, samlad olja?

    Även packbox bakom remmen, kolla där.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: 9000-motor som drar stor mängd olja

    Med den förbrukningen borde det vara rejält söligt om det var läckage utåt.

    Backventilen till vevhusvent är en sak att kolla. Om den är kass alt felvänd får du övertryck i vevhuset och olja kan tryckas ut.

    På en av mina bilar var det ventiltätningarna som spökade så den tog in olja den vägen vilket i sin tur gjorde att ringarna koksade fast och kompet blev sämre.
    Ringarna lossnade med WD40 metoden och toppen byttes ut.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: 9000-motor som drar stor mängd olja

    Nere vid stiften ska de vara torrt. Normalt ett typexempel på för löst dragna stift.

    Och backventilen på slangen som inte bytts ännu är viktigare än många tror.
    I kombination med slitna ventiltätningar så blir de blårök ibland.

    Kompressionsförhållandet var väl lågt på alla cylindrar tycker jag.
    En annan morot som blev testad förra veckan hade 12,5 jämnt på alla cylindrar på startmotorvarv. Ändå är det läckage mellan 1;an o 2;ans cylinder när man varvar lite.

    Du har otäta ventiler. 9bar. Avgasventilsläckage. Eller brusten toppackning.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    145

    Re: 9000-motor som drar stor mängd olja

    Självklart ska jag byta backventilen på slangen också, är ledig från jobbet imorrn så då ska jag åka till Saab o skaffa en.

    Hmm, kom lite olika teorier här. Jag ska fixa bild på ett tändstift (alla ser likadana ut) så får ni se hur de är.

    Återkommer
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

Liknande ämnen

  1. Mängd olja saab 9-5
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-17, 22:35
  2. Mängd olja i motorn?
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 18:50
  3. Mängd olja i 9000 T16 -87?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 12:24
  4. hur se om man har rätt mängd olja i 9-5?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2005-06-04, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •