Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 58 av 58

Ämne: Startproblem, kommer ingen bränsle OG9-5

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Får be om ursäkt att jag lyfter denna gamla tråd men jag har ett par frågor då jag står inför samma problem.

    Vår 9-5 2,3t -01a vägrade starta i onsdags morse. Kollade så det fanns kräm i batteriet och det fanns. Slog mig att jag inte hör något "vinande" läte från pumpen. Kollade direkt säkringen och den va hel.
    Ska ge mig på relät i morgon tänkte jag. Så fråga 1 blir: Måste jag ta bort hela undre plast kåpan på förarsidan för att komma åt reläna?.

    Fråga 2. Ni som satt i Biltemas pump, vilken har ni valt?, en för 900 eller 9000?.

    Fråga 3. Om man skulle tro att Tändkassetten skulle ha pajat så skulle väl ändå pumpen låta?.

    Förlåt för noob frågorna men man försöker lära sig för varje ny grej .

    Tack på förhand

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Visste väl att de var en bra idé att "bevaka" denna tråd

    Citat Ursprungligen postat av Heimdal
    Så fråga 1 blir: Måste jag ta bort hela undre plast kåpan på förarsidan för att komma åt reläna?.
    Nej det är bara en kåpa där, det var inte svårt alls att få bort dom.
    Vet inte om det är lättare att bara prova om du får utslag på multimetern om du kopplar den till pumpen direkt. Det kan vara ett bra nästa steg. Men som du sa inget "sissande" från pumpen. Jag skulle hoppa att kolla säkringarna om jag var du och mäta direkt.

    Citat Ursprungligen postat av Heimdal
    Fråga 2. Ni som satt i Biltemas pump, vilken har ni valt?, en för 900 eller 9000?
    50-200 eller något var artikelnumret, var en hel del modeller som passade den, 399kr kostade den för några månader sen.
    Citat Ursprungligen postat av Heimdal
    Fråga 3. Om man skulle tro att Tändkassetten skulle ha pajat så skulle väl ändå pumpen låta?
    Jo men jag provade med startgas, och då tände den så det var ett bra sätt att felsöka. Startgas kan du spruta in i insugsröret via in-tempgivaren som sitter på aluminiumröret. Du behöver bara en skiftnyckel. Ta det försiktigt när du lyfter av kontakten. du ska skjuta in några spärrar för att få loss den. Inget våld krävs.
    Men en enkel mätning vid pumpens anslutningar så vet du. Rekommenderar att du har någon som vrider om tändningen medan du tittar på mätaren, det är bara volt ett litet tag, ska läsa 12V, eller -12V om du inte har polerna rätt

    Läs igenom det jag skrivit innan du byter, det är många tips där som kan hjälpa dig. Kom bara ihåg att ingen av dessa steg kräver något våld. Tar du i för mkt så kommer sakerna gå sönder Och när du ska lyfta ut pumpen så skruvar du loss ringen, du behöver inga specialverktg, bara en polygrip och en hammar, akta armaturen när du bankar..
    Det är lättare att arbeta om du är två, men inte nödvändigt.

    bensin och ålder har gjort backventilerna (bränsleanslutningarna) väldigt "brittle", ömtåliga, "torra". Och de gav mkt ångest att ta sönder dom. Lirka försiktigt och spruta med WD-40 eller motsvarande. Lirka och dra,,, föööööööörsiktigt... så kanske det går..
    Akta dig för att ta sönder de gula "säkringarna" som sitter ovanför anslutningar.. där är de bra att vara två en som håller undan den och den andra lirkar och drar i anslutningarna.

    Mkt text och inga bilder men det visar sig när du börjar. Skynda dig att fixa innan det blir för kallt, om du inte har ett garage förstås

    Jag har fortsatt bevakning så fråga på så svarar jag så fort jag kan.

    kom ihåg att du gratis och lätt kan ladda upp bilder på imageshack.com och länka hit.
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Tack stfu!

    Tror jag går direkt på kontakten till pumpen och mäter. Är det ström på där så funkar ju relät.

    Kanon, då är det den pumpen jag tittat på. Jo tack jag har läst den och några andra flertalet gånger. Får mäta på kontakten och om det är ström där så är pumpen död och det blir en resa till biltema . Hade du 8mm slanganslutning orginal på din pump?

    Bilen står i garage men det är ett kallgarage =(. Misstänker att man får va lite snabb å flink när man väl tagit ut pumpen då. Tur det inte är minusgrader och driv is.

    Lär nog kanske komma fler dumma/konstiga/självklara frågor när jag väl har rivit lite i grejerna . Brukar få små blackouter när jag skruvar haha.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    fråga på! det var inte så svårt, gäller bara att vara försiktig.
    Citat Ursprungligen postat av Heimdal
    Tack stfu!
    Hade du 8mm slanganslutning orginal på din pump?
    Jag vet inte Men jag fäste ju den nya slangen med slangklämmor.
    Jag var tvungen att köpa ny slang, tror du måste göra det oxå. Slangen som sitter där är väääldigt stum och hård. Går inte att trycka på den nya pumpen speciellt lätt.
    Slangen var dyr, 250 kr tror jag för 30cm. och du behöver kanske 10-15 cm max.
    Men det underlättar en del, slangklämmor hittar du på biltema.
    http://www.autokatalogen.se/afw/oreb...odeIdNo=290346

    Tror det blir lite bökigare om du inte byter slangen mellan pumpen och armaturen.

    Gå ut o felsök i helgen och kom tillbaka.

    Men var glad om det är något med bränsletillförseln och inte typ tändnigen, men de ser vi efter du felsökt. Men det där surrande ljudet är ganska lätt att identifiera..
    Dessutom kan du bara lyfta baksätet och ta bort locket så ser och hör du pumpen. Du ser även att anslutningarna hoppar till av trycket.

    Men felsökning av elen så vet du ju iaf att det är pumpen och inget emellan säkring och pump.
    Vrid bara på tändningen til ON så ska du har 12 volt vid anslutningen i typ 3-5sekunder. Om du har en lampa så ser du det direkt. Men min multimeter kunde registrera elen iaf. Se bara til att du sätter fast den med krokodilklämmor eller att du trycker ner test-pinarna i kontakten rejält så de inte glappar så du vet med säkerhet att du har kontakt.
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Kanon tack för hjälpen!

    Blir till att rocka loss i morgon. Det här borde man klara av på en helg, om det nu inte visar sig vara tändningen .

    Gör en felsökning/mätning och återkommer.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Nu har man då vart nere i bilen och mätt.

    På två av stiften har jag 10,6V och de andra två stiften ger ett mycket kort(2-3sek) utslalag på mätaren. Alltså får pumpen ström(?).

    10,6V beror nog på alla startförsök och att man hade varningsblinkers/halvljus på vid bogseringen. Bateriet hade 12,6V från början.
    Har nu batteriet på laddning.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    De andra två stiften är bränslenivå-mätaren.

    Dom tjockare, svart och röd är det som driver pumpen.

    Låter troligt att det är batteriet som blivit sämre.
    Jag hade dörrarna öppna väldigt länge när jag höll på fixa så vilket antiklimax det var när man väl bytt pumpen och det visade sig att man inte hade nån kräm i batteriet:P
    Fick ladda det över natten.

    Dags för dig att köpa en pump och slang dårå!

    Kom ihåg att skruvat.se har hela pumpen inkl armatur för 1200kr.
    Något att fundera på!
    För slang går på 250, pump 400, slangklämmor 50kr.
    Beror på hur du själv tänker.

    Hoppas du inte tar sönder nåt bara. Speciellt de gula säkringarna som sitter över anslutningarna.
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Då var pump och armatur beställt från skruvat.se. Beställde även Pressure och Retur kopplingarna ifall de skulle gå sönder när det ska isär.

    Hoppas på att få den innan onsdag och så håller man tummarna för att den startar sen .

    Återkommer med hur det gått.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    det var smart att beställa kopplingarna på en gång

    Dom gick väldigt lätt sönder måste jag säga! men jag visste inte riktigt att man var tvungen att vara så försiktig.. så tålamodet tröt efter ett tag så jag tog ju i mer.
    Men seriöst var försiktig. WD-40 och lirka, skruva försiktigt på den fram o tillbaka och dra försiktigt uppåt.
    Jag drog nog alldeles för mkt upp och för lite sidleds-lirkningar.

    Det besparar dig en hel del jobb!
    För annars måste du slipa ner anslutningarna för att få på dom på slangen.
    Jag provade att värma dom men inget hände.. hade inga riktigt bra grejer iofs...
    Efter jag slipat ner dom tillräckligt så dom gick på slangen så satte jag slangklämmor runt.
    Läkte lite i början men jag drog åt lite till och nu är de snustorrt, kikade idag igen och de var inga tecken på läckage, känns tryggt.
    En annan grej är att du måste ta bort backventilen från din gamla RETURN koppling och sätta på den nya från skruvat.se, men de var inte svårt, den saknades från skruvat.se av nån anledning...

    Skruvat.se är rekord snabba, du har dom nog på tisdag skulle jag tro.
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Jaha då var men nere i garaget å skulle skruva pumpen som kom idag. Provade att starta bilen men inget hände. Lyfte på locket till pumpen för å se om slangarna rörde sig någe men de rörde sig inte alls. Slog på tändningen men vred för långt så jag starta bilen utan att trampa ner kopplingen. Bilen skutta till bakåt och jag slog genast av. Provade igen med nertrampad koppling och nedta bilen gick igång som inget hänt!. Man hör pumpen mer nu än man gorde innan men inte mycket å den viner hela tiden men det har alltid vint om den.

    Några förslag någon?. Är välldigt villrådig just nu.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Så det var inte pumpen som var trasig?

    Förstod inte om du bytt den eller inte..

    Men om den funkar som den ska så är de ju bra..

    Kanske något glapp?

    Men den ska vina, den låter väldigt mkt faktiskt.. speciellt om man har lucka öppen och baksätet framfällt.

    sätt på locket och fäll tillbaka sätet och kör vidare
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Det undrar jag också .

    Nä det var med den gamla "orginal" pumpen som bilen starta. Helt mysko.
    Fick typ "kärringstop" med backen i och efter det startar bilen.

    Kanske var någe strul med den lilla backventilen på retur kopplingen(?).

    Tur att man inte bröt upp förpackningen till den nya pumpen . Men den blir nog till att spara till framtiden.

    Nu håller vi tummarna för att den fortsätter att starta och gå som den ska hehe.

    Tack för all hjälp!. Återkommer om det skulle strula igen.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Du kan ju behålla pumpen in i det sista, alltså till returrätten försvinner.

    Annars så får du ju ligga ut med pengar

    Du får hoppas på det bästa
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Ja då var pumpen bytt .

    Frugan ringde i fredags kväll påväg hem från jobbet å sa att bilen bara dog. Var ju bara att slita upp grabben ur säng å åka iväg. Tyvär typ 5mil bort.
    Kommer till bilen och konstaterar att pumpen än en gång inte låter. Tur som fan att jag lät pump och verktygen ligga kvar i saaben.

    Fick knäck den gängade låsringen då den satt som stryk. Hade av de små vingarna så till sist fick huggmejseln komma fram. Sedan var det bara plugg and play. Kopplingarna satt också rätt bra men med lite 5-56 så gick det lätt. Hela bytet tog typ 3min när jag väl fick bort låsringen. Bilen starta direkt efter bytet och den känndes lite piggare efter faktiskt.
    Den nya pumpen låter desutom betydligt mindre än den gamla men det kanske mest beror på att den gamla varit påväg ett tag.

    Stor tack för all hjälp.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Bra jobbat Heimdal

    Hur gjorde du för att få bort plastringen?

    Jag nöp fast en polygrip och sen bankade jag.. la någon mjukt emellan så man sparade hörseln. Har man en gummiklubba så är de ju allra bästa

    Det gick upp efter ett tag, knäckte inte en ända.

    Men du hade kanske inte samma tur som mig
    däremot hade du mer tur när de handlade om anslutningarna.
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Jag gjorde precis som du skrivit tidigare. Nöp åt med polygrip och bankade med en plast klubba. Vet inte om plasten i min ring var extra skör men man behövde inte ta i någe för att de små vingarna skulle gå sönder.
    När samtliga var av utom typ 2st så ruttnade jag och tog fram huggmejseln. Ett slag på vardera sida så den sprack å så var det bara att ta tag i de 2 bitarna skruva loss dem.

    Anslutningarna satt riktigt bra. Gick inte äns att jucka på dem men med lite 5-56 på varje så släpte det på bara några sekunder.

    Denna tråd har varit till grym gjälp. Har läst den typ 5ggr om och kan den nästan utantill . Riktigt bra när man måste ge sig ut och lösa grejerna lite akut.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    45

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Tror nog att dom är extra sköra när det blir kallare oxå (plast funkar så speciellt 10 år gammal).
    Men hur fick du dit den om plastringen var trasig?
    eller gick den inte sönder?

    Jo forumet är grymt, alltid finns de nån som har haft samma problem som en själv.
    Saab 9-5 2.0t årsmodell:1998

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm, Haninge
    Inlägg
    30

    Re: Startar ej - kommer ingen bränsle [Bränslepump -LÖST]

    Det ingick en ny ring och oring till pumpen/armaturen som tur var. Den gamla ringen var stenhård och jätte skör medans den nya var mjukare och seg.

    Japp och trevligt att veta att man får hjälp.

    /Fredde
    SAAB 9-5 SC 2,3t - 01

Liknande ämnen

  1. ingen gnista eller bränsle i saab 900 16v
    Av Zowie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-06-24, 23:01
  2. Kommer inget bränsle i spridarna!
    Av Mr Viggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 01:52
  3. 900i 85 bränsle- och startproblem
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 00:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •