Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: saab 9-3 aero, bra val?

  1. #1

    saab 9-3 aero, bra val?

    Hej! Det har blivit dags för mig att köpa min första bil och efter att ha tittat runt lite på olika sidor verkar saab 9-3 aero vara ett bra val. Jag är 21 år och haft körkort i tre år, och har en budget på runt 40 000 - 50 000. Dock är jag inte speciellt insatt i bilvärlden och känner mig lite osäker på vad som gäller.

    "Räcker" en 2.0 motor om man chippar bilen till kanske 250 hästar eller kommer den att gå sönder/behöver man förstärka andra delar? Finns det ens 2.3 motor till 9-3 aero? (hittar inget på blocket.. :P).

    Om jag köper en 9-3 som gått 19 000 mil och varit regelbundet servad, hur långt kommer den att gå/vilka vanliga problem brukar uppstå? kostnad?

    Något annat jag bör tänka på? Har läst rätt många köpråds-trådar så mina största funderingar gäller som sagt motorn.

    Känner mig som sagt lite vilsen, skulle uppskatta om det finns någon som kan hjälpa mig att reda ut detta

    Mvh Hannes

  2. #2

    Re: saab 9-3 aero, bra val?

    har kollat runt lite mer och tagit reda på det mesta, den enda frågan jag har kvar är egentligen hur bra 2.0 aero motorn från typ -00 håller för att chippas. Som sagt, något som behöver förstärkas? Slits den snabbt?

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 500
    Medlem#
    8163

    Re: saab 9-3 aero, bra val?

    Ta en titt på viewtopic.php?f=30&t=157351 förinfo om OG9-3. Generellt är T5 robustare än T7, dock har inte alls lika många 9-3 haft problem med oil sludge som 9-5. Vad gäller trim så visst sliter det mer, men det viktigaste är att du köper trim får en stor och seriös firma som vet vad de håller på med. Annars kan det bli dyrt. Beroende på hur mycket trim du vill ha så byts olika mycket saker mot större/bättre.
    /Johan

  4. #4

    Re: saab 9-3 aero, bra val?

    okej tack så mycket där finns ju faktiskt en 2.3t med 230 HK, nu gäller det bara att hitta en sån på blocket.

    annars, någon som vill dela med sig av generella intryck av att köra/äga en 9-3a?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    256

    Re: saab 9-3 aero, bra val?

    Viggen har 2.3l och lite annat godis som större bromsar osv. Jag har haft en og9-3 -99 med T5 motorn jag trimmade den en del dock och uppgraerade till Viggen modell+
    En bra stabil bil var det men iom att jag trimmade en del så tillkom ju givetvis en del uppgraderingar av chassit och bromsar. Hade ett steg 2 först och bilen gick väldigt bra och tog lite soppa osv jag pendlade till en utbildning med den senare fick den lite mer under huven. Med ett steg 1-3 i en og9-3 Aero m01-02 har du i regel en trevlig bil, jag hade satsat på en arb22 och andra bussningar till framvagnen och ev en stumstyrväxel så har en en trevlig bil med lagom att köra med sen kan man alltid byta till andra dämpare och fjädrar.
    Men på det hela är det faktiskt en väldigt trevlig bil.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Uppgradera frontspoiler äldre Aero till Aero -04
    Av jeppe_j i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:57
  2. Saab 9-3 sc aero eller 9-5 aero kombi
    Av Xman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 09:26
  3. Köpa OG9-5 Aero Kombi eller OG9-3 Aero?
    Av Dyngrak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 02:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •