Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Toppbyte som resulterat i traktor.

  1. #1

    Toppbyte som resulterat i traktor.

    Hej!

    Söker en annan infallsvinkel då jag mer eller mindre står och stampar nu och kommer inte längre i felsökningen!

    Köpte en topp av Johan här och den åkte på i samband med att jag borrade ur en ny T7 packning, resultatet har blivit en traktor som inte riktigt orkar hålla varken tomgång eller gå speciellt rent.

    Toppen är av t5 modell och bilen är då en 9-3 Aero -00, så insuget är omsvetsat och planat. Spridarbryggan är modifierad.

    Har flera gånger kollat om så att jag verkligen nollat motorn och det stämmer, har även rivit ner spridarbryggan för att kontrollera läckage vid spridarna.
    Opensid slänger fram felkod P0340 vilket oftast visat sig vara stift eller tk, bytte av båda visade sig inte göra någon skillnad, LAMB i openid rasar snabbt upp till 2500.

    Det känns som om jag har rivit ner allt 5 ggr och jag tror de gråa hårstråna har ökat rejält de senaste helgerna.

    Någon som har en idé om vad jag missar? Tänker alldeles för mycket i cirklar just nu!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 671

    Re: Toppbyte som resulterat i traktor.

    När du rev ner spridarbryggan, bytte du o-ringarna? Jag hade problem med läckage på en, gick som ett lass skit på tomgång.

    Kan inte var en svets i insuget som läcker?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3

    Re: Toppbyte som resulterat i traktor.

    Nej jag bytte aldrig o-ringarna, då spridarna inte varit med speciellt länge, men jag ska kika på det!
    Insuget lades mycket möda ner på att just få det tätt, mycket material på stor yta tillagt, hur man provtrycker ett insug vet jag dock inte .

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63

    Re: Toppbyte som resulterat i traktor.

    Går den illa på alla cylindrar? Ryck spridarkontakterna för att se om det är någon speciell cylinder som den inte reagerar på.

    I annat fall hade jag gjort ett läckagetest av cylindrarna för att se att alla är täta.

  5. #5

    Re: Toppbyte som resulterat i traktor.

    Japp den går illa på alla cylindrar, att rycka spridarkontakterna på en cylinder åt gången gör ingen skillnad.

  6. #6

    Re: Toppbyte som resulterat i traktor.

    Bilen dog 1 gång idag när jag ryckte spridaren till cylinder nr 2, efter det, ingen skillnad.

    Har provat annan box samt felsökt det elektriska i form av jordpunkter etc.

    En tryckare på insugssidan, cylinder på, hänger inte riktigt med upp när kammen "går runt", den flexar ner väldigt lätt men som sagt, går inte upp riktigt, beror kanske bara på att den inte gått mer än några enstaka minuter och inte byggt upp oljetryck?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 444

    Re: Toppbyte som resulterat i traktor.

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Japp den går illa på alla cylindrar, att rycka spridarkontakterna på en cylinder åt gången gör ingen skillnad.
    ta startgas och spruta ordentligt på packningen vid varje insug då bör den reagera och även vid spridare ifall läcker där.
    hade samma fel men endast på cyl 4, hittat ganska lätt med startgas.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Og9-3 ym-00 svårstartad efter toppbyte...
    Av Red Devil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 21:10
  2. Packning vid toppbyte
    Av ketchupturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 19:18
  3. Bluddrig tomgång efter toppbyte
    Av humanizer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 19:21
  4. Frågor angående toppbyte.
    Av StewOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 23:20
  5. toppbyte
    Av pacemaker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •