Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Jag har sökt runt på forumet och det lutar väl åt turbon men jag vill gärna kolla en gång till innan jag börjar rodda runt.

    Bilen:
    9-5 2,3t MY03, 29000 mil, inte trimmad och servad enligt plan, senaste service för mindre än en vecka sedan.

    Symptomen:

    Väldigt kort: när felet upptäcktes (under körning) krafig rökutveckling (vit rök), bara när man släpper gasen, bilen går ung. som vanligt. Vid omstart: konstant vit rök. Inget vatten i oljan och inte någon tydlig avgaslukt i expansionskärlet.

    Längre version:
    Idag när jag startade bilen fick jag ett vitt moln bakom mig, har inte hänt förut. På den turen (ca 1,5 mil) provade jag att trycka på lite extra men då gick det som vanligt tyckte jag och röken kom inte tillbaka.

    Senare på dagen skulle jag åka hem från landet (ca 13 mil) och i början gick det helt ok. Efter en omkörning märkte jag samma vita rök, typ så mycket att jag blev lite orolig för stackaren jag körde om... då hade jag kanske 6 mil kvar och bestämde mig för att ändå köra hem (vilket kanske var puckat men så blev det). Rökutveckligen blev värre under resten av resan, men uppkom vad jag kunde se bara när jag släpte på gasen, antingen motorbroms eller vid växelbyte under acceleration. På slutet var jag verkligen orolig för de stackarna som låg efter mig och fick bromsa i lützendimman jag lämnade efter mig... Jag tyckte bilen gick ung. som vanligt, om jag helt tappat turbon gissar jag att jag inte har mycket mer än 100 hk kvar av mina 185, och så dåligt tyckte jag inte det gick...

    När jag kom hem ställde jag mig på tomgång och öppnade huven. Tycker inte det lät konstigt (finns ju en del ljud på en sån långmilare, men inte värre än vanligt skulle jag säga). om man gasade och sedan släppte kom samma vita rök. Jag stängde då av bilen. När jag öppnade oljepåfyllningen kom det lite ånga / rök även den vägen, men inte speciellt mycket och det försvann efter några sekunder. Dessutom verkar jag inte ha så mycket olja kvar, precis i underkant av stickan, nu står iof. bilen lite snett (och i dagsläget vågar jag inte riktigt flytta den) men eftersom det var mindre än en vecka sedan service tycker jag det är väldigt lite (bilen läcker något men inte så mycket). Dessutom är inte oljan "hongungsfärgad" som man kunde tänka sig efter en vecka utan snarare mörkbrun, ung. som det brukar se ut när man byter (jämförde med min andra 2,3t som precis ska in på service och det var väl ung. samma färg). oljan var dock inte vit som den väl blir om det kommer vatten i den.

    Kollade också expansionskärlet och vätskan är klar (röd) i färgen, lite mörkare än andra 9-5:ans men när man luktar på de två tycker jag de luktar exakt likadant.

    Jag lät det gå ca två timmar och sen startade jag bilen igen. Först dog den direkt och sedan startade den inte utan att jag gav lite extra gas. När den väl startade hade jag konstant vitrök ur avgasröret, körde några minuter sen vågade jag inte längre. Luktade också på den vita röken, kände ingen söt doft, tyckte det luktade ganska tydligt olja, fast man kan ju bli lurad av själva avgaslukten också. När jag stängt av tog det en stund innan röken skingrade sig.

    En andra koll på stickan och expansionskärlet efter denna start och jag tycker fortfarande inte att det verkar vara olja i vattnet eller tvärt om.

    När jag sökt runt verkar det som att turbon är mest trolig, håller ni med eller satsar ni på topplockspackningen, eller något annat? Alla synpunkter är välkomna!

    Jag har inte riktigt koll på slangarna runt turbon (dessa två SAAB:ar är mina första turbobilar, så även om konceptet turbo går in i skallen har jag ingen praktisk erfarenhet), vilken är det jag ska ta bort för att kunna känna axiellt / radiellt glapp? har någon en bild skulle det vara fantastiskt.

    /U - som gjorde ett monsterlångt inlägg som vanligt, ledsen för det...

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 915

    Re: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Turbon om du frågar mig... osmart att bara köra vidare, händer detta i framtiden ha koll på oljan, den trycker ut det rätt snabbt vid tex ett turboras!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Ingen annan som har input i frågan? Var mitt inlägg kanske för långt att orka läsa?

    Tack för din åsikt Börne, om jag fattat sökningarna rätt har du råkat ut för detta själv så du vet säkert vad du pratar om.

    Då blir det väl ett turbobyte framöver, ska bli en spännande uppgift.

    Utöver rengöring av tråg, sil, IC, rör etc. har jag förstått att man byter olja precis innan turbobytet, vilket verkar helt rimligt. Bör man byta olja ytterligare en gång snart efter tubobytet och i så fall efter hur lång tid? eller är det ok att köra på den oljan och byta enligt plan?

    /U

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 915

    Re: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Tack för din åsikt Börne, om jag fattat sökningarna rätt har du råkat ut för detta själv så du vet säkert vad du pratar om.
    Stämmer, turbon rasade exakt en vecka efter att jag köpt bilen, man blev ju lagom lycklig & undrade vad det va för skit man köpt, firman fixade det utan strul & nu har jag haft bilskrället i över 7 år

    När min rasade så blev det exakt så som du skriver, bolmade vitt över hela vägen, när man körde & höll jämn gas så kom det inte så mycket, drog man däremot på & släppte av på gasen bolmade det så mycket att man fyllde allt bakom sig! Stod den på tomgång bolmade den också! Hade över 10 mil till bilfirman & dom sa till mig att köra dit bilen, dom stod för allt som kunde hända, det enda dom sa va att stanna regelbundet & kolla vattnet & oljan, hällde i en liter olja på dom milen så det går åt snabbt!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Ingen annan som har input i frågan? Var mitt inlägg kanske för långt att orka läsa?

    Tack för din åsikt Börne, om jag fattat sökningarna rätt har du råkat ut för detta själv så du vet säkert vad du pratar om.

    Då blir det väl ett turbobyte framöver, ska bli en spännande uppgift.

    Utöver rengöring av tråg, sil, IC, rör etc. har jag förstått att man byter olja precis innan turbobytet, vilket verkar helt rimligt. Bör man byta olja ytterligare en gång snart efter tubobytet och i så fall efter hur lång tid? eller är det ok att köra på den oljan och byta enligt plan?

    /U
    Symptomen låter som turbon, helt klart. Har turbon gått 29k mil så är det betydligt mer än de brukar hålla.
    Saab 9-5 Aero -02.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Jaha då var turbon bytt, och ja det var (åtminstone, peppar peppar) den som felade, löjligt stort axelglapp och det rann olja ur varenda öppning på den, ja som sagt, den höll ju i 29K mil vilket tydligen är bra för en GT17. Givet hur den såg ut tycker jag det är konstigt att jag upplevde att bilen gick som vanligt skulle jag säga.

    Visst tog det en hel del tid att byta när det var första gången, men bortsett från den förb....de banjobulten till vattenreturen (hylsa är ju bara att glömma, det var ju svårt nog att få en ringnyckel genom den smala springan mot blocket) var det ju egentligen ganska enkelt.

    En ny fråga dock: Direkt efter bytet kom det fortfarande en del vit rök (inte i närheten av innan men ändå så att det var riktigt tydligt. Detta har jag förstått är ganska vanligt och tar ett tag innan det försvinner. Jag har nu kört en hel del på tomgång och knappt 3 mil på väg. Nu är röken i princip borta men däremot luktar det fortfarande olja om avgaserna, är det något man får räkna med och i så fall hur länge?

    Under bytet rengjorde jag alla delar så gott det gick även om jag tyckte det var svårt att säkerställa att ICn var helt ren, är lukten ett tecken på att jag ändå inte lyckades?

    /U

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Jo en sak till, jag gjorde bytet i helgen, samtidigt som forumet var nere. Inte förrän det är borta fattar man vilken otroligt guldgruva detta forum är, både informationen man kan söka sig till och möjligheten att ställa frågor, stort tack till er alla! (och även till Bollman et al. som jobbade hårt på att få det tillbaka online)

    /U

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Vit rök 9-5 2,3t 29k mil -> turbo?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Jaha då var turbon bytt, och ja det var (åtminstone, peppar peppar) den som felade, löjligt stort axelglapp och det rann olja ur varenda öppning på den, ja som sagt, den höll ju i 29K mil vilket tydligen är bra för en GT17. Givet hur den såg ut tycker jag det är konstigt att jag upplevde att bilen gick som vanligt skulle jag säga.

    Visst tog det en hel del tid att byta när det var första gången, men bortsett från den förb....de banjobulten till vattenreturen (hylsa är ju bara att glömma, det var ju svårt nog att få en ringnyckel genom den smala springan mot blocket) var det ju egentligen ganska enkelt.

    En ny fråga dock: Direkt efter bytet kom det fortfarande en del vit rök (inte i närheten av innan men ändå så att det var riktigt tydligt. Detta har jag förstått är ganska vanligt och tar ett tag innan det försvinner. Jag har nu kört en hel del på tomgång och knappt 3 mil på väg. Nu är röken i princip borta men däremot luktar det fortfarande olja om avgaserna, är det något man får räkna med och i så fall hur länge?

    Under bytet rengjorde jag alla delar så gott det gick även om jag tyckte det var svårt att säkerställa att ICn var helt ren, är lukten ett tecken på att jag ändå inte lyckades?

    /U
    Ah, vad bra att du fick ordning på bilen! Turbon gick på övertid , minst sagt. Jag har hört Garret-turbos rasa vid 12 000 mil

    Beträffande röken så om man har otur så kan katalysatorn ha fått i sig olja och vissa har fått byta den också. Nu är jag osäker på om det är detta som skett i just din bil men det kan ju vara en orsak? Försvinner röken och lukten så får det väl anses okey?

    Jag har läst om detta på forum så försök söka på turboras och påverkan på katalysator om du vill få det bekräftat. Jag plockar bara från den egna "hårddisken"
    Saab 9-5 Aero -02.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •