Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Reservdelsnr. till "specialdelarna" i BioPower 9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Reservdelsnr. till "specialdelarna" i BioPower 9-5

    Vem har SAAB´s lista med reservdelsnummer på de komponenter som är "nya" alternativt anpassade speciellt för 9-5 BioPower?

    Då är det ju bara att beställa dessa och se till att få tag på någon som klarar av programmeringen av databoxarna??

    För stockholmsbilister är ju fri boendeparkering ocg fri passage efter tullinförandet värt en hel del förrutom att man blir lite miljövän!

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Reservdelsnr. till "specialdelarna" i BioPower

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    För stockholmsbilister är ju fri boendeparkering ocg fri passage efter tullinförandet värt en hel del förrutom att man blir lite miljövän!
    Det gäller väl inte "bensinare ombyggd till etanol"-bilar???
    Bara "miljö-bilar" från fabrik, om jag inte missminner mig....
    Så jag tror inte det går att fixa i efterhand.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    ÄR det BESTÄMT att man kommer få fri parkering + inga tullavgifter med biopowerbilen? Skulle ju nästan kunna vara värt att byta bil då
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    ÄR det BESTÄMT att man kommer få fri parkering + inga tullavgifter med biopowerbilen? Skulle ju nästan kunna vara värt att byta bil då
    Ja det är det. Dock är det bara fri boende parkering än så länge.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Reservdelsnr. till "specialdelarna" i BioPower

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    För stockholmsbilister är ju fri boendeparkering ocg fri passage efter tullinförandet värt en hel del förrutom att man blir lite miljövän!
    Det gäller väl inte "bensinare ombyggd till etanol"-bilar???
    Bara "miljö-bilar" från fabrik, om jag inte missminner mig....
    Så jag tror inte det går att fixa i efterhand.

    Per,
    Det arbetas för fullt i "Börlangschee" på VV för att få till regler för Miljöbilar. Politikerna har insett att de som vill konvertera sina bilar skall kunna göra det och på så vis få till en större bilpark som kan gå ex. på E85.
    I juni är tillverkare inbjudna att träffa VV för hur frågan skall lösas.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Sett ur miljösynpunkt så är det väl tveksamt om man skall uppmuntra till "bonnkonvertering" ??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sett ur miljösynpunkt så är det väl tveksamt om man skall uppmuntra till "bonnkonvertering" ??
    Varför skulle det vara tveksamt??? Bönder i taktor och urinkärror ÄR vanligare runt Trollhättan än i Stockholm....

    Var finns bönderna.....

    Boost vore bättre om du för oss alla berättade vad för delar som är modifierade på BioPower. Bilen är ju inte på något sätt hemlig!
    Kom igen nu!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    För oss stockholmare kan det vara intressant att veta att idag, 2/5, var första dagen som s.k. miljöbilar har gratis boendeparkering.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Ha ha ha, ja du skulle bara veta hur illa det luktade här för några veckor sedan..... Nåväl, till skillnad från andra håller jag lite på sekretessen...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Har reservdelarna redan kommit till Arnölagret?

    Man kanske skulle prata med högsta hönset där
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Har en fråga som jag inte hittat svar på än:

    Vad är räkviden med etanol/bensin med den 9-5 bilen?
    Lönar det sig att köra en sån om man ofta kör utomlands? Och vad hindrar mig att köra bara på bensin (förutom mindre prestanda)?
    Har den en extra tank som minskar bagageutrymmet?

    Ska Diesel -rappsdiesel- med filter inte bli miljöklassat med? Ärligen talat har jag inte insett riktigt vad skillnaden med etanol är: Det är ju ett fosil bränsle med som växer på ängen- i grunden. Tycker att minst flyttande gas ska klassas miljövänlig med. Det bränns bara ur skorstenen annars vid råoljabearbetning. Och det finns det ganska bra tillgänglighett av -vid bensinpumpen- överallt i utlandet.
    Trodde at Sverige redan idag avverkar för mycket skog.

    Att alla länder ska ha en egen miljöbilgrej tyder redan nu på risken för värdeminskning. Som privatperson skulle jag avänta i alla fall. Som tur är elkontakten nästan samma överalt

    Ni ser, en skeptisk utlänning kan undra om Sverige går åt rätt håll, men ni kan säkert förklara mig
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Ska Diesel -rappsdiesel- med filter inte bli miljöklassat med? Ärligen talat har jag inte insett riktigt vad skillnaden med etanol är: Det är ju ett fosil bränsle med som växer på ängen- i grunden.
    Nix! Fossila bränslen är ju just fossila dvs att de uppstått & lagrats i jordens inre i miljontals år, etanolen är ju utvunnen ur förnyelsebar råvara. Förvisso är ju även fossila bränslen "förnyelsebara" men det tar väldigt lång tid, längre än vad vi vill vänta i alla fall.

    Vitsen med etanol utvunen ur energiskog är väl bland annat att den koldioxid som uppstår vid förbränning av etanolen till stor del upptas av den på nytt uppväxande energiskogen & därmed genom fotosyntesen omvandlas till syre.

    Så har i alla fall jag uppfattad hela idén med etanol framställd av skogs- & jordbruksråvara.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Ska Diesel -rappsdiesel- med filter inte bli miljöklassat med? Ärligen talat har jag inte insett riktigt vad skillnaden med etanol är: Det är ju ett fosil bränsle med som växer på ängen- i grunden.
    Nix! Fossila bränslen är ju just fossila dvs att de uppstått & lagrats i jordens inre i miljontals år, etanolen är ju utvunnen ur förnyelsebar råvara. Förvisso är ju även fossila bränslen "förnyelsebara" men det tar väldigt lång tid, längre än vad vi vill vänta i alla fall.

    Vitsen med etanol utvunen ur energiskog är väl bland annat att den koldioxid som uppstår vid förbränning av etanolen till stor del upptas av den på nytt uppväxande energiskogen & därmed genom fotosyntesen omvandlas till syre.

    Så har i alla fall jag uppfattad hela idén med etanol framställd av skogs- & jordbruksråvara.
    Rapsdisel är en förnyelsebar energi källa som etanolen är.
    Det är konstigt om det inte kom men man vet aldrig.
    Men varken rapsdisel eller etanol är fosila bränsle.

    Sen så är det samma tank och man kan tanka bara 95 oktan om man vill det.
    Men då är det ju bara 150 hk.
    Jag skulle inte tveka att köpa en bil med saabs etanol motor i.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Rapps (Diesel) växer på ängen med. Så varför inte ställa den lika med virke (etanol)? Många Diesel kan köras på friteringsolja faktisk, men et luktar apa.

    Kolmonoxid som är den stora boven som alla bilar har som utsläpp.
    Så minskning av växthuseffekten är inte relevant vid etanolbilar?

    Skogsindustrins lobby funkar visserligen, som jordgaslobby här i Tyskland.Virkespriset kommer att gå upp...

    fortfarande skeptiskt

    Geert
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Rapps (Diesel) växer på ängen med. Så varför inte ställa den lika med virke (etanol)? Många Diesel kan köras på friteringsolja faktisk, men et luktar apa.

    Kolmonoxid som är den stora boven som alla bilar har som utsläpp.
    Så minskning av växthuseffekten är inte relevant vid etanolbilar?
    Hej,

    Koldioxid är det stora problemet. Kolmonoxid är också otrevligt, men det dör vi i alla fall snabbt av...

    Etanolbilarnas utsläpp anses ingå i det naturliga kretsloppet, eftersom de inte tillför koldioxid till atmosfären från fossila bränslen. Detta är väl dock ganska omdebatterat.

    När det gäller RME så är ju det ett sätt att köra dieselbilar på ett miljövänligt sätt. Dock finns det inte överallt i dagsläget och drabbas väl även av konstig beskattning om jag minns rätt.

    Svenska regeringen har aviserat att man skall se över fordonsbeskattningen för att ev. sänka skatten för dieselbilar med partikelfilter. Sett ur "ren" koldioxidsynvinkel är det ett av de bästa sätten att driva en bil, i alla fall om man inte kan tänka sig en riktig "miljöbil". Frågan man kan ställa sig är ju hur de då skall motivera all straffbeskattning som, i skatteväxlingens namn, har lagts på dieselbränsle eftersom det är "icke miljövänligt"?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    147
    Kan ha fel men jag har för mig att orsaken till att RME aldrig blivit så stort är att det blev andra giftiga(re) avgaser. I allá fall har http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=13657 i alla fall är inte RME bilar miljöklassade i stockholm http://www.miljobilar.stockholm.se/t...e____2169.aspx men det fungerar bra som tändvätska till utegrillen (men det ryker ganska bra).
    9000 CSE 2,3T -98

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Har en fråga som jag inte hittat svar på än:

    Vad är räkviden med etanol/bensin med den 9-5 bilen?
    Lönar det sig att köra en sån om man ofta kör utomlands? Och vad hindrar mig att köra bara på bensin (förutom mindre prestanda)?
    Har den en extra tank som minskar bagageutrymmet?

    Ska Diesel -rappsdiesel- med filter inte bli miljöklassat med? Ärligen talat har jag inte insett riktigt vad skillnaden med etanol är: Det är ju ett fosil bränsle med som växer på ängen- i grunden. Tycker att minst flyttande gas ska klassas miljövänlig med. Det bränns bara ur skorstenen annars vid råoljabearbetning. Och det finns det ganska bra tillgänglighett av -vid bensinpumpen- överallt i utlandet.
    Trodde at Sverige redan idag avverkar för mycket skog.
    Att alla länder ska ha en egen miljöbilgrej tyder redan nu på risken för värdeminskning. Som privatperson skulle jag avänta i alla fall. Som tur är elkontakten nästan samma överalt

    Ni ser, en skeptisk utlänning kan undra om Sverige går åt rätt håll, men ni kan säkert förklara mig
    Den blåser ju omkull med en helt otrolig virkesprisdumpning som följd...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371
    Jag tror att definitionen på en miljöbil är väldigt töjbart...

    Vad som förvånar mig egentligen är att det inte räknas speciellt mycket vad som kommer ur avgasröret. Trodde Stockholm hade främst medborgare i focus vilket då inte skulle leda till etanolbilar som miljöbilar. Kommer ju nästan samma skit ur bakre röret som vilken anna bensinbil.
    Att sen bränna upp organisk material som förbrukade koldioxid för en miljon år eller för ett år sen är en lustig skilnad. Om det leder till att flera träd planteras förstår jag etanolfördelen, annars verkligen inte.

    Här i Tyskland anses RME vara ett bränsle som ska få extra stöd att etablera sig. Aldrig hörde man något om mer cancerframkallande avgaser.

    Olika interessegrupper agarar ju på fronterna och därefter blir resultatet.
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Boost,
    Vad är det för "sekretess" du hela tiden hänvisar till?????

    Det är väl bara att trycka ut listan på modifierade delar..... kan väl inte vara så att vi skall köra bilar med hemliga delar i framtiden???


    Någon fram med listan!!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Har en fråga som jag inte hittat svar på än:

    Vad är räkviden med etanol/bensin med den 9-5 bilen?
    Lönar det sig att köra en sån om man ofta kör utomlands? Och vad hindrar mig att köra bara på bensin (förutom mindre prestanda)?
    Har den en extra tank som minskar bagageutrymmet?

    Ska Diesel -rappsdiesel- med filter inte bli miljöklassat med? Ärligen talat har jag inte insett riktigt vad skillnaden med etanol är: Det är ju ett fosil bränsle med som växer på ängen- i grunden. Tycker att minst flyttande gas ska klassas miljövänlig med. Det bränns bara ur skorstenen annars vid råoljabearbetning. Och det finns det ganska bra tillgänglighett av -vid bensinpumpen- överallt i utlandet.
    Trodde at Sverige redan idag avverkar för mycket skog.
    Att alla länder ska ha en egen miljöbilgrej tyder redan nu på risken för värdeminskning. Som privatperson skulle jag avänta i alla fall. Som tur är elkontakten nästan samma överalt

    Ni ser, en skeptisk utlänning kan undra om Sverige går åt rätt håll, men ni kan säkert förklara mig
    Den blåser ju omkull med en helt otrolig virkesprisdumpning som följd...
    Dessutom Är faktiskt tillväxten i de svenska skogarna klart större än uttagen, problemet ligger nog i att för mycket riktig gammal skog huggs ner fortfarande. Rent virkesvolymsmässigt är det ingen fara.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Spridare till BioPower, 630 mer "tåliga" mot E85-sjukan?
    Av alfaDude i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 08:52
  2. Dela dina erfarenheter av "Saab 9-5 biopower 2.0t"
    Av Nightwish72 i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 20:58
  3. Saab 9-5 Biopower 2005. Bromspedalen "tickar" i låg fart
    Av frollo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •