Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vinterförvara med etanol i tanken?

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Vinterförvara med etanol i tanken?

    Hej,

    tänkte ta och ställa av bilen inom kort.
    Korkad som jag var tankade jag idag full tank etanol men kom på att det kanske inte är så smart att ha bilen avställd flera månader med etanol i tanken?

    Bilen det rör sig om är en og9-3 Biopower konverterad.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    131

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Nja, det går väl om du startar upp bilen ca varannan till var tredje vecka (är ju bra för att hålla AC:n vid liv)

    Har själv gjort så några gånger med en etanolkonverterad MB W124, och varje år har det vart problem att få igång bilen, när den råkat stått för länge.
    Spridare som har kärvat ihop, bränslehuvud som kärvat ihop. Däremot har det gått att lösa med att plocka isär och smörja upp med typ 5-56 + tryckluft, men det är inte så roligt.

    En bra idé är väl att tömma ur en del, och återfylla med bensin.

    En annan idé som kan vara bra är att hälla i olja som är blandbar med E85.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    674

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Rent kemiskt så försämras inte etanolen under lagring. Etanolmolekylerna är inte speciellt reaktiva (du kan förvara en flaska vodka i hundra år utan att innehållet förändras). Bensin däremot innehåller en soppa av tusentals ämnen som i varierande grad "härsknar" om det får stå.

    Så från en kemists synvinkel så borde det vara bättre att ha etanol i tanken under förvaringen. Men det finns säkert andra synvinklar på detta...

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Vinterförvara med etanol i tanken?

    Tackar för svar.
    Det jag oroar mig lite för är etanolens benägenhet, som andra inlägget påvisar, att gegga ihop saker i soppasystemet. Bränslefilter hade jag tänkt byta i vår vilket som, men det är mindre roligt att spridarna sätts igen eller än värre ledningarna på vägen.

    Får försöka köra bilen lite mer än planerat och fylla soppa sen. Tur att den drar rätt mkt

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    jag hade inte valt att vinter förvara med etanol i tanken med tanke på vilken bilmodell du har så är risken rätt stor för ledningar och tanken kommer att lösas upp ( självklart kommer den inte att försvinna ) men du förstår noig vad jag menar..

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Tänk även på att inte kort kallstarta bilen (för att tex. flytta den några meter) och sedan stänga av motorn. Vid kallstart tvättar etanolen bort en stor del av oljan i fodren. Detta kan leda till rost vid en vinterförvaring.
    Jag skulle inte vinterförvara en bil som inte är gjord för etanol med etanol i tanken...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Vinterförvara med etanol i tanken?

    Blir till att försöka köra så tomt som möjligt och sen fylla bensin. Viss etanolinblandning, säg 20%, borde väl inte vara någon fara? Och sen satsa på att starta bilen för varmkörning med jämna mellanrum.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    nja det är inte ens säkert att det hade varit någon fara om du hade haft 100% men dumt att chansa om man har mnöjligheten att göra sluta på eländet...

    i en perfekt värld har du inte en massa bensin i heller för det är som sagt en färskvara. svenska försvarsmakten använder aldrig bränsle som har lagrats i mer änd 5 månader

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av MaMa
    Rent kemiskt så försämras inte etanolen under lagring. Etanolmolekylerna är inte speciellt reaktiva (du kan förvara en flaska vodka i hundra år utan att innehållet förändras). Bensin däremot innehåller en soppa av tusentals ämnen som i varierande grad "härsknar" om det får stå.

    Så från en kemists synvinkel så borde det vara bättre att ha etanol i tanken under förvaringen. Men det finns säkert andra synvinklar på detta...
    Bensin i tanken är att föredra då etanol kan orsaka problem med korrosion i bränslesystemet beroende på vilka material det är i systemet. Har inte testat detta med bil men väl med en gräsklippare som stod länge med etanol i tanken och den vägrade sedan att starta. Skruvade isär förgasaren och hittade där tvål-liknande korrosionsprodukter (hydroxider) vilka hade satt igen bränslenål och hindrade flottören från att röra sig.

    Bensin härsknar inte om det förvaras korrekt.

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    nja det är inte ens säkert att det hade varit någon fara om du hade haft 100% men dumt att chansa om man har mnöjligheten att göra sluta på eländet...

    i en perfekt värld har du inte en massa bensin i heller för det är som sagt en färskvara. svenska försvarsmakten använder aldrig bränsle som har lagrats i mer änd 5 månader
    Ja man vet ju hur gammal bensin luktar - riktigt jävla illa

    Men jag har hört att man ska se till att ha full tank då man ställer av bilen pga. att det inte ska bildad kondens etc?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    nja det är inte ens säkert att det hade varit någon fara om du hade haft 100% men dumt att chansa om man har mnöjligheten att göra sluta på eländet...

    i en perfekt värld har du inte en massa bensin i heller för det är som sagt en färskvara. svenska försvarsmakten använder aldrig bränsle som har lagrats i mer änd 5 månader
    Ja man vet ju hur gammal bensin luktar - riktigt jävla illa

    Men jag har hört att man ska se till att ha full tank då man ställer av bilen pga. att det inte ska bildad kondens etc?
    Bensin kan utan problem lagras i flera år. Detta under förutsättning att det lagras korrekt, dvs i svalt, vattenfritt och i tätslutande kärl. Är inte kärlet helt tätt så kan dock lättare kolväten avdunsta vilket kan orsaka startsvårigheter.

    Vatten kan ge problem med bakterietillväxt.

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Vinterförvara med etanol i tanken?

    Bilen stod hela förra vintern med full tank bensin och hoppade igång direkt på våren. Så är inte orolig för det. Men etanolen verkar det ju kanske värre med

  13. #13
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Vinterförvara med etanol i tanken?

    Min cab stod med halvtank e85 november till april och den startade direkt, gick 3sek och stannade. Höll på så ett tag och ledsnade så jag startade och la mig på över 2500rpm tills den gick jämnt och var varm. Sen var den som vanligt igen

    Jag har dock inget alternativ eftersom min bara går på e85. Var inget skräp eller upplöst i bränslefiltret iaf.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Bra tråd, ska ställa av min idag för 2-3mån framåt. Halva Tanken är etanol i.. då kanske man skulle fylla upp den andra halvan med bensin så är det lite bättre än bara e85 i?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  15. #15
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av Johankp
    Bra tråd, ska ställa av min idag för 2-3mån framåt. Halva Tanken är etanol i.. då kanske man skulle fylla upp den andra halvan med bensin så är det lite bättre än bara e85 i?
    Jag har läst att det är mer "frätande" på slangar osv när man har e85 och bensin i jämn blandning, hur det går till och om det stämmer vet jag inte. I övrigt är det kondens du vill undvika i tanken så du bör kunna fylla med vilket bränsle som helst. Men ska man följa råden i ovanstående inlägg så bör du köra slut etanolen och tanka bensin.

    (som en sidfot har min cabb har stått still sen april med halv tank e85 i sig, utomhus. vi får se om den startar i vår...)
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Citat Ursprungligen postat av Johankp
    Bra tråd, ska ställa av min idag för 2-3mån framåt. Halva Tanken är etanol i.. då kanske man skulle fylla upp den andra halvan med bensin så är det lite bättre än bara e85 i?
    Jag har läst att det är mer "frätande" på slangar osv när man har e85 och bensin i jämn blandning, hur det går till och om det stämmer vet jag inte. I övrigt är det kondens du vill undvika i tanken så du bör kunna fylla med vilket bränsle som helst. Men ska man följa råden i ovanstående inlägg så bör du köra slut etanolen och tanka bensin.

    (som en sidfot har min cabb har stått still sen april med halv tank e85 i sig, utomhus. vi får se om den startar i vår...)
    hehe ok, äh orka köra slut på en halv tank på en å samma da... har annat å göra såhär på nyårsafton! den får stå... ska starta upp den en gång i veckan iaf å låta den gå lite... handlar ju "bara" om MAX 2-3månader.... det e ju vinteretanol iaf
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  17. #17
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av Johankp
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    Jag har läst att det är mer "frätande" på slangar osv när man har e85 och bensin i jämn blandning, hur det går till och om det stämmer vet jag inte. I övrigt är det kondens du vill undvika i tanken så du bör kunna fylla med vilket bränsle som helst. Men ska man följa råden i ovanstående inlägg så bör du köra slut etanolen och tanka bensin.

    (som en sidfot har min cabb har stått still sen april med halv tank e85 i sig, utomhus. vi får se om den startar i vår...)
    hehe ok, äh orka köra slut på en halv tank på en å samma da... har annat å göra såhär på nyårsafton! den får stå... ska starta upp den en gång i veckan iaf å låta den gå lite... handlar ju "bara" om MAX 2-3månader.... det e ju vinteretanol iaf
    har du inte möjlighet att köra med bilen så är det ingen mening att starta. att bara låta gå på tomgång är bara skadligt och gör att det bildas ännu mer kondens i avgassystem osv.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    har du inte möjlighet att köra med bilen så är det ingen mening att starta. att bara låta gå på tomgång är bara skadligt och gör att det bildas ännu mer kondens i avgassystem osv.
    jassååå... köra å köra... jag kan köra runt lite på parkeringsplatsen utanför garaget... men det kanske inte räcker? :/
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  19. #19
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av Johankp
    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    har du inte möjlighet att köra med bilen så är det ingen mening att starta. att bara låta gå på tomgång är bara skadligt och gör att det bildas ännu mer kondens i avgassystem osv.
    jassååå... köra å köra... jag kan köra runt lite på parkeringsplatsen utanför garaget... men det kanske inte räcker? :/
    nopp... du behöver köra några kilometer helst. 2-3månader är ju ingen lång tid. Koppla loss batteriet eller sätt det på underhållsladdning och låt bilen stå. Ska bilen stå längre tid kan det vara bra att palla upp den för att lätta på trycket på dämpare/fjädrar och inte riskera att få ovala fälgar (sällsynt men händer).
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376

    Re: Vinterförvara med etanol i tanken?

    Citat Ursprungligen postat av Schollin
    nopp... du behöver köra några kilometer helst. 2-3månader är ju ingen lång tid. Koppla loss batteriet eller sätt det på underhållsladdning och låt bilen stå. Ska bilen stå längre tid kan det vara bra att palla upp den för att lätta på trycket på dämpare/fjädrar och inte riskera att få ovala fälgar (sällsynt men händer).
    aha ok.. tack för tips! läste i en annan tråd dock att man kan få uppstartproblem om man kopplar loss batteriet med E85 i tanken... för bilen tappar minnet av vad man tankade sist å tror att det är bensin i tanken när man kopplar in batteriet igen... vet du nått om det är sant?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 14:09
  2. Startproblem. För mycket etanol i tanken?
    Av turbo75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •