Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor angående kolvar, stakar och styrsystem!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    Frågor angående kolvar, stakar och styrsystem!

    Hej!

    Nån som vet hur trimmvänliga orginal kolv- och stakar är på saab 9000 årsm.1992, 2,3l 200hk,,? alltså pallar de 300-400hk?

    och nästa fråga då, kolvar stakar ifrån saab ng900 årsm.94, 2.0l, är dessa samma som "t5" som ska va mera trimmvänligt?

    och sista fråga då, finns guide för byta/konvertering av styrbox-/system på 9000 årsm1992, så man får de styrsystem som är på saab 9000 från årsm 1993 och framåt, så man kan mappa själv och sånt..?

    tack på förhand, kan tuvärr inte skriva mera angående motorbetäkning tuvärr, men hoppas nån kan hjälpa oss här

    mvh mathias
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    Re: Frågor angående kolvar, stakar och styrsystem!

    finns ingen som vet??

    jag är jättetacksam om nån kan hjälpa mig eller vad för erfarenhet som finns...jag kan inget alls om bilar och ska väl försöka ta tag i bilarna här..när jag kan och jag kan dessutom verkligen inget om bilar,,har intresset men kan inte så mycket och hoppas lära mig...men behöver veta då bilarna ej funkar och behöver veta om de värt kasta i grejer ifrån ena bilen till andra..alltså en ng900 till en 9000 årsm.2001..

    all form utav hjälp är mycket uppskattat, för de är väl sånt här forumet finns för också, förutom bilsnusk och skryt! :P
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 220

    Re: Frågor angående kolvar, stakar och styrsystem!

    Jag skulle säga att det är MINST samma styrka på B234 Turbo långmotor -90-93 som det är på B234 Turbo kortmotor -94-98.
    Samma vevstakar och samma kolvdesign/fabrikat förutom att 90-93 är det lite lägre kompression.
    Så dit med T5,2 och krama ur 400 driftsäkra stabila hk eller ännu mera


    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    LINDESBERG
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8309

    Re: Frågor angående kolvar, stakar och styrsystem!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag skulle säga att det är MINST samma styrka på B234 Turbo långmotor -90-93 som det är på B234 Turbo kortmotor -94-98.
    Samma vevstakar och samma kolvdesign/fabrikat förutom att 90-93 är det lite lägre kompression.
    Så dit med T5,2 och krama ur 400 driftsäkra stabila hk eller ännu mera



    tack tack hoppas på detta! finns ingen faq eller så för mera årsm. nånstans??

    M.V.H.
    Medlem #8309 - Mathias Österdahl|Saab OG 9-5 Aero|~360 HK 450 NmBiopower|Mackanized/Maptun|
    https://www.garaget.org/?car=415484

  5. #5
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Frågor angående kolvar, stakar och styrsystem!

    Citat Ursprungligen postat av mathiasO_1985
    Hej!

    Nån som vet hur trimmvänliga orginal kolv- och stakar är på saab 9000 årsm.1992, 2,3l 200hk,,? alltså pallar de 300-400hk?

    och nästa fråga då, kolvar stakar ifrån saab ng900 årsm.94, 2.0l, är dessa samma som "t5" som ska va mera trimmvänligt?

    och sista fråga då, finns guide för byta/konvertering av styrbox-/system på 9000 årsm1992, så man får de styrsystem som är på saab 9000 från årsm 1993 och framåt, så man kan mappa själv och sånt..?

    tack på förhand, kan tuvärr inte skriva mera angående motorbetäkning tuvärr, men hoppas nån kan hjälpa oss här

    mvh mathias
    Denna bilen hade väl runt 400-450hk med original kolvar och stakar http://www.garaget.org/?car=1085
    och den höll bra, i varje fall tills han sålde den

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 220

    Re: Frågor angående kolvar, stakar och styrsystem!

    Citat Ursprungligen postat av mathiasO_1985
    tack tack hoppas på detta! finns ingen faq eller så för mera årsm. nånstans??
    Tänker du på de gamla 2,0 T16 -85-93? De kan nog GULSAAB svara bra på
    Någon FAQ finns inte vad jag vet. Men jag skulle påstå att 2,3T -90-98 2,0T -94-98/00 har den absolut bästa effekttåligheten original bland Saabmotorerna.
    Följd av kanske 2,0T -85-93. De nyare motorena begränsas främst av klenare kolvar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Angående stakar och kolvar
    Av snurran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 22:41
  2. Fråga angående kolvar och stakar till aero t7???
    Av yeahman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •