Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Dålig motorgång vid varm motor OG9-5 B2x5

  1. #1

    Magnetventil som läcker!

    På min 9-5a från -99..
    Håller på och jagar problemet med att motorn hugger/stryps vid exakt 4000 varv och även precis när man lättar lite på gasen oavsett varvtal.
    Har alltså senaste månaderna inte kunnat varva mer än 4000 (99 oktan) och 3000 varv när jag tankar 95!
    Har testat/kontrollerat mycke nu och idag skulle jag göra rent magnetventilen.
    Efter tipps härifrån så sprutade jag i lite 5-56 för att sedan försiktigt blåsa rent.
    Men när jag blåser i R så sprutar 5-56 ut ur kontaktanslutningen!!??!! Ja jag skojar inte.
    Alltså om magnetventilen är paj och det läcker in luft till R hur påverkar det motorn?
    Har beställt en ny magnetventil som kommer på måndag (600 sura spänn) och kan först då få reda på om det var felet..

    Danne

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Magnetventil som läcker!

    Tror du letar i fel ände. Låter snarare som att din pump strular om det skiljer sig beroende på bränsle i tanken..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3

    Dålig motorgång vid varm motor OG9-5 B2x5

    Se även mina tidigare trådar. Alltså 9-5 från -99 med steg 5.
    Har haft problemet ett tag nu men på vintern går den nästan helt ok?!? Har kört med steg 5 utan problem i ca 5 år och ägt bilen i 7år så jag har koll på den. Bilen har bara gått 12000mil och motorn är i bra skick i övrigt.

    *Sitter man i kö ett tag och skall gasa på så hugger den kraftigt.
    *Tankar jag 98 istället för 99 blir problemet mer påtagligt.
    *Är det varmt ute typ 25gr så hugger den så fort man varvar upp lite.
    *Även om man varvar upp långsamt(utan ladd) så hugger den kraftigt vid typ 3000rpm om det är varmt ute.
    *Kör man på motorväg så går det bra att varva över 3000 på femman bara man varvar upp långsamt.


    Jag har letat läckande slangar (bytt alla torra), ny MV, testat ny TK, ny dump, nya volksvagen backventiler, rengjort LMM, givetvis nya bcpr 7es11, mm
    Har kollat så WG inte är fast och den verkar kunna röra på sig normalt.
    Inga felkoder!
    Jag kommer att betala den som hjälper mig lösa problemet.
    Är inte korkad och kan meka så kom igen och hjälp mig nu för jag vill ha tillbaka draget i min SAAB!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Citat Ursprungligen postat av dannedemon
    Se även mina tidigare trådar. Alltså 9-5 från -99 med steg 5.
    Har haft problemet ett tag nu men på vintern går den nästan helt ok?!? Har kört med steg 5 utan problem i ca 5 år och ägt bilen i 7år så jag har koll på den. Bilen har bara gått 12000mil och motorn är i bra skick i övrigt.

    *Sitter man i kö ett tag och skall gasa på så hugger den kraftigt.
    *Tankar jag 98 istället för 99 blir problemet mer påtagligt.
    *Är det varmt ute typ 25gr så hugger den så fort man varvar upp lite.
    *Även om man varvar upp långsamt(utan ladd) så hugger den kraftigt vid typ 3000rpm om det är varmt ute.
    *Kör man på motorväg så går det bra att varva över 3000 på femman bara man varvar upp långsamt.


    Jag har letat läckande slangar (bytt alla torra), ny MV, testat ny TK, ny dump, nya volksvagen backventiler, rengjort LMM, givetvis nya bcpr 7es11, mm
    Har kollat så WG inte är fast och den verkar kunna röra på sig normalt.
    Inga felkoder!
    Jag kommer att betala den som hjälper mig lösa problemet.
    Är inte korkad och kan meka så kom igen och hjälp mig nu för jag vill ha tillbaka draget i min SAAB!
    Du har inte bytt eller kollat upp vevaxelgivaren?

    Edit: jag vill inte ha betalt för att ha tipsat om ngt potentiellt fel
    Saab 9-5 Aero -02.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Tändstift, DI-kasett, hur är ic bytt eller orginal?

    Låter som vevaxelgivaren kan vara boven eller så misständer den pga något annat.

    Hur låter motorn om du bara varvar den utan belastning? Har den samma/liknande problem då?
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  6. #6

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Har oxå funderat på vevaxelgivaren förut men nu efter nätan ett år med problemet så tror jag inte det längre, eller kan vevaxelgivaren bete sig olika beroende på temperatur och vilken soppa man häller i???
    När jag varvar motorn utan belastning så beter den sig likadant!

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Rycker den bara, eller tokladdar den innan den rycker?
    I vilket skick är spridarna?
    Har du kollat bränsletryck resp BTR?
    /Johan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Citat Ursprungligen postat av dannedemon
    Har oxå funderat på vevaxelgivaren förut men nu efter nätan ett år med problemet så tror jag inte det längre, eller kan vevaxelgivaren bete sig olika beroende på temperatur och vilken soppa man häller i???
    När jag varvar motorn utan belastning så beter den sig likadant!
    Ja, det verkar så. Har nyligen löst mitt problem och lösningen var vevaxelgivaren.

    Den "högg" också vid gaspådrag och var mer känslig vid olika temperaturer samt varm/kall motor.

    Bytte vacuumslangar, tändstift, blå backventiler och till sist givaren. Nu är "huggen" borta.

    Det skall tydligen gå att mäta upp funktionen, ohm-mätning eller dyl. Vet ej hur men har läst på forum var värderna skall ligga på.
    Jag bytte. 782kr på mekonomen. Svårighetsgrad lätt även om det är trångt!
    Saab 9-5 Aero -02.

  9. #9

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Nä inget tokladd, inte som känns iaf. har ju ingen laddtrycksmätare..
    Bilen går bra(normalt) tills den plötsligt hugger kraftigt, med bra menar jag att det känns som den laddar normalt innan den hygger eller typ stryper soppan..
    Spridarna har jag faktist oxå funderat på men inte så lätt och testa.
    Har för mig att felet uppstod efter att jag tankat etanol för att klara avgasvärden på besiktningen förra hösten, kanske lossnade det skit från slangar som har satt igen spridarna??? Vad tror du?
    Bränsletryck och regulator är inte kollat hur gör jag de? skall jag byta ut nåt kanske?



    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Rycker den bara, eller tokladdar den innan den rycker?
    I vilket skick är spridarna?
    Har du kollat bränsletryck resp BTR?
    /Johan

  10. #10

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Okej då ska jag mäta upp min vevaxelgivare så fort som möjligt.
    Eller ska man byta till en ny oavsätt så man har en fräsch.. ska fundera en stund på det.

    Citat Ursprungligen postat av niclas73a
    Citat Ursprungligen postat av dannedemon
    Har oxå funderat på vevaxelgivaren förut men nu efter nätan ett år med problemet så tror jag inte det längre, eller kan vevaxelgivaren bete sig olika beroende på temperatur och vilken soppa man häller i???
    När jag varvar motorn utan belastning så beter den sig likadant!
    Ja, det verkar så. Har nyligen löst mitt problem och lösningen var vevaxelgivaren.

    Den "högg" också vid gaspådrag och var mer känslig vid olika temperaturer samt varm/kall motor.

    Bytte vacuumslangar, tändstift, blå backventiler och till sist givaren. Nu är "huggen" borta.

    Det skall tydligen gå att mäta upp funktionen, ohm-mätning eller dyl. Vet ej hur men har läst på forum var värderna skall ligga på.
    Jag bytte. 782kr på mekonomen. Svårighetsgrad lätt även om det är trångt!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Citat Ursprungligen postat av dannedemon
    Okej då ska jag mäta upp min vevaxelgivare så fort som möjligt.
    Eller ska man byta till en ny oavsätt så man har en fräsch.. ska fundera en stund på det.

    Citat Ursprungligen postat av niclas73a

    Ja, det verkar så. Har nyligen löst mitt problem och lösningen var vevaxelgivaren.

    Den "högg" också vid gaspådrag och var mer känslig vid olika temperaturer samt varm/kall motor.

    Bytte vacuumslangar, tändstift, blå backventiler och till sist givaren. Nu är "huggen" borta.

    Det skall tydligen gå att mäta upp funktionen, ohm-mätning eller dyl. Vet ej hur men har läst på forum var värderna skall ligga på.
    Jag bytte. 782kr på mekonomen. Svårighetsgrad lätt även om det är trångt!
    Billigast, om det inte är fel på givaren, är ju att mäta upp den. Då slipper du kröka rygg så mkt
    Å andra sidan är det ju inte direkt ovanligt att vevaxelgivaren brukar jävlas. Byte i förebyggande syfte kan ju vara värt en del, särskilt nu när du har problem som ev kan lösas genom ett byte.
    Jag hade inte heller några felkoder och körde ca 3mån med felet. T o m besiktade bilen utan avgasfel eller så. 3 jäkligt irriterande månader var det iaf där man inte kunde använda bilen på det sätt man vill. Nu har jag bara kört 1v men jag jag pressat bilen många ggr över den gräns som absolut inte var tal om innan bytet så det verkade ha löst mitt problem med hugg.

    Återkom gärna hur det gått!
    Saab 9-5 Aero -02.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Har du prövat flera tändkasseter? Min gick precis så där när TK var trasig.

    Bytt soppafilter och verifierat att pumpen är ok?

    Jag skulle dock börja med vevaxelgivaren som redan nämnts, den verkar kunna spöka till det mesta.
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    80

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    En klasskompis är mekaniker på BMW; dom hade ett lustigt fel på en bil. I det fallet var det vevaxelgivaren, ibland, varför?

    Jo, för att varm metall expanderar, och vid rätt temperatur så blev avståndet mellan vevaxelgivare och skivan för långt, för att sedan va normalt igen vid kallare temp.

    Så hur sjukt det än låter, så är det möjligt - iallafall den gången.
    9-3 SS Aero -03

  14. #14

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Ja det skulle ju kunna va nåt sånt men jag har inga andra symtom som verkat vara vanliga när vevaxelgivaren spökar, typ svårstartad etc.
    Funderar på att byta den iaf..

    Nu har jag köpt en ny LMM oxå men problem kvarstår!

    När jag precis har startat bilen och ska köra iväg så är det värst, då hugger den på även låga varv..
    Kan det vara BTR eller soppapumpen kanske?
    Hur beter sig en dålig BTR??
    Någon som har haft igensatta spridare, hur beter sig bilen då?





    Citat Ursprungligen postat av TSW
    En klasskompis är mekaniker på BMW; dom hade ett lustigt fel på en bil. I det fallet var det vevaxelgivaren, ibland, varför?

    Jo, för att varm metall expanderar, och vid rätt temperatur så blev avståndet mellan vevaxelgivare och skivan för långt, för att sedan va normalt igen vid kallare temp.

    Så hur sjukt det än låter, så är det möjligt - iallafall den gången.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Citat Ursprungligen postat av dannedemon
    Ja det skulle ju kunna va nåt sånt men jag har inga andra symtom som verkat vara vanliga när vevaxelgivaren spökar, typ svårstartad etc.
    Funderar på att byta den iaf..

    Nu har jag köpt en ny LMM oxå men problem kvarstår!

    När jag precis har startat bilen och ska köra iväg så är det värst, då hugger den på även låga varv..
    Kan det vara BTR eller soppapumpen kanske?
    Hur beter sig en dålig BTR??
    Någon som har haft igensatta spridare, hur beter sig bilen då?





    Citat Ursprungligen postat av TSW
    En klasskompis är mekaniker på BMW; dom hade ett lustigt fel på en bil. I det fallet var det vevaxelgivaren, ibland, varför?

    Jo, för att varm metall expanderar, och vid rätt temperatur så blev avståndet mellan vevaxelgivare och skivan för långt, för att sedan va normalt igen vid kallare temp.

    Så hur sjukt det än låter, så är det möjligt - iallafall den gången.

    Med risk för att låta tjatig. Tror stenhårt på vevaxelgivaren!

    Min högg på låga varv också.
    Om jag gasade försiktigt så luftmängdsmätaren enbart höll sig på vita(?) fältet gick det bra.
    Saab 9-5 Aero -02.

  16. #16

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Du är inte tjatig bara hjälpsam..
    Nu blir jag riktigt ivrig på att byta den för att se om det var felet.
    Och som sagt, är det inte det så är den iaf bytt i förebyggande syfte

    Återkommer.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 15:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Se på fan.. de va den där j-vla vevaxelgivaren iaf!
    Mätte upp min gamla och den mätte 750ohm vilket inte är helt kass eller?
    Hur som hälst så var det inte så tydliga symptom som andra här på forumet.
    Allt började för nästan ett år sedan när jag skulle åka ner till Skara från Stockholm och ungefär halvägs så blev jag med tom tank tvugen att tanka 95 på en obemannad mack.
    Kort efter det började den hugga lite lätt och jag trodde det var mitt steg 5 som inte gillade soppan. Senare när jag fyllde på med 99 igen så gick bilen bättre men det gick inte att vara ur den helt (vid 5000rpm så högg den).
    Någon vecka senare så blandade jag lite E85 i tanken för att klara avgasvärdena på besiktningen (racekatt) och då gick bilen sämre, även fast jag gjort liknande procedur föregående år och då har bilen funkat som vanligt.
    Sedan dess har det gradvis blivit värre tills nu senaste månaden när det knappt går att varva upp den över 3000rpm.
    Hur som, bilen har startat lätt, haft perfekt tomgång, och gått normalt under 3000 varv samt inte haft några felkoder även fast givaren va dålig!
    Fatta att jag trodde att det var något annat!
    Niclas 73a, du hade rätt, var envis och fick mig att byta den. Jag PM:ar dig.

    Fan va skönt att bilen öser på som vanligt igen!!!!!! Jipieeeeeeeeee.....

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    108

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 15:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Aero -02.

  19. #19

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    Nu när jag har vevaxelgivaren på bordet, rengjort och mätt igen så mäter den 806ohm, och ändå var den dålig..
    Till alla andra som ska kontrollera sina: Tänk på att den mäter olika när den sitter i och är utplockad och att den kan jävlas på många olika sätt!
    Byt ut den vid minsta misstanke!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-02 klockan 15:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    45

    Re: Belöning! 9-5 går piss när det är varmt

    måste fråga, hur många ohm är den nya givaren på? så man har en referens att mäta mot?
    9-5 kombi 1.9 tid vector-2008 nya pendlarbilen
    9-5 kombi 2.2 tid vector -2005
    9-5 kombi 2.0t -2003 projektet

Liknande ämnen

  1. Svårstartad och dålig motorgång OG9-3 Biopower
    Av C4VTS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-04-29, 00:22
  2. Dålig motorgång och låter som en diesel NG9-3 B207
    Av Tawan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-03-10, 12:45
  3. Dålig motorgång OG9-5
    Av WilliamHg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2021-04-24, 09:04
  4. [LÖST] Avgasknallar efter start av varm motor OG9-5 B2x5
    Av jannes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-09-26, 17:41
  5. [LÖST] Dålig motorgång, felkoder och CE OG9-5
    Av l00f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 18:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •