Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vågar jag köpa en Saab?

  1. #1

    Vågar jag köpa en Saab?

    Hej ni saab-kunniga! Andreas heter jag och är i bilbytartankar och har då fastnat för 9-5:or 2004-2005! Motorn ska vara en 2,3t med automatlåda och gärna ext. aeropaket samt så mycket utr. det bara går!

    Min enkla, nåja, fråga lyder helt enkelt: Om jag får problem med en saab av ovanstående kommer jag får svårt att hitta reservdelar i framtiden? Bromsar mm går väl alltid att hitta på eftermarknaden/trimfirmor men övriga saker som ac-komponenter och elektronik kanske blir svårt om det skiter sig för saab? Hur resonerar ni själva, komer alla sälja sina saabar för att reservdelsmarknaden är osäker?

    En fråga till: 2,3-motorn verkar ju finnas i tre olika utföranden. 2,3t 185hk, 2,3t 220hk samt 2,3T 250hk och då undrar jag vad 220hk är för variant? Dyr att försäkra var den iallfall när jag kollade en bil på blocket.

    Övriga tips på var rosten kan dyka upp på dessa bilar och andra checkpunkter tas tacksamt emot! Har sedan tidigare varit volvonörd men en av två ska nu besiktigas och risken är stor att det blir skrot, vi får se! Gillar 9-5:orna starkt oc jämfört med våra volvos har saabarna enligt mig skönare stolar (sport) samt en väghållning som är mycket imponerande!

    Tacksam för svar!
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    161

    Vågar jag köpa en Saab?

    Hej!
    Jag har väl egentligen inget annat svar än att en ny känner jag mig lite tveksam till pga andrahandsvärdet.
    Däremot så är jag inte det minsta tveksam till att köpa en begagnad, de är ju mycket bra och tillförlitliga och har ett bra rykte som familjebilar. Andrahandsvärdet kan ju knappast påverkas så mycket på dessa eftersom värdet mer påverkas av efterfrågan och de är som sagt populära, mkt pga bra pris, mkt bra utrymmen, säkra som få och bra tillgång till nya piratdelar och beg. delar inte minst. Jag kör en 9-5 2,0t och har alltid gillat Saab, har kört många.

    Sedan är det ett faktum att de alltid varit trimvänliga pga sina turbomotorer (nu är turbo mer eller mindre standard) som de varit kända för i över 20 år. Jag har mjukvarutrimmat min från 150 till 220 hk.
    Skillnaden mellan motorerna är i stort att 2,0t och 2,3t har olika volym men samma turbo, 150 resp. 185hk.
    2,3T har samma turbo och motor i övrigt som Aero-motorn, även samma förstärkta koppling. Skillnaden är att 2,3T har lägre laddtryck, dvs det är en ren mjukvaruskillnad på dem. Trimmar du en 2,3T eller Aero med steg 1, dvs bara chip, så får du ca 275 hk i båda...

    Hoppas det varit till någon hjälp!

    //Marcus
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  3. #3

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Alla är bra motorer. Eftersom du tycker 220 är dyr, köp en 185. Roligast är såklart en 250.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg (Torslanda)
    Inlägg
    161

    Vågar jag köpa en Saab?

    En 185hk får 239hk med steg 1. Det blir en väldig skillnad på karaktären mot en original, säger sig självt med 70hk till i ett nafs...
    Det jag hört om man ska jämföra 2,0t och 2,3t är att lite långsammare i responsen än 2,0t, 2,0t är lite rappare i karaktären kanske delvis beroende på den mindre volymen.
    OM man ska trimma den så ansåg ju bl.a Rolf Uhr som är en mycket känd trimmare att 2,0t passade bäste för det.
    Ska du ha den original så är 2,3t ett bättre val om du t.ex kommer att köra mycket med släp eftersom den är vridstarkare
    Saab 9-3 TTiD kombi 2008
    Steg 1
    http://www.garaget.org/mackanigbg

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    8163

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    För allmäna köpråd se viewtopic.php?f=30&t=245035

    2.3T 220hk har samma hårdvara som Aero, inkl Mitsubishi-turbo. Turbon i ltt 2.0 och 2.3 är inga under av hållbarhet.

    Vad gäller tillgång till reservdelar så kommer det finnas nya i ytterligare några år, oavsett hur det går för Saab. Just nu är det lite problematiskt att få tag i delar men det kommer släppa när Saab väl kommer igång igen, alternativt verkligen går i konkurs och Saab Parts säljs av konkursförvaltaren. Samtidigt så är 9-5 en väldigt vanlig bil så begagnade delar kommer finas under lång tid framöver.

    Vad gäller priser så är det ytterst sällan som man går i vinst på bilar som privatperson, men dagens prisnivå på 9-5 är väldigt väldigt låg - du får mycket bil för pengarna.

    /Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Spelar nog ingen större roll när du ska köpa en så pass gammal bil.
    Köp dock inget annat än en Aero om du ska köpa. Speciellt med tanke på att priserna är så låga.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  7. #7

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Jag får tacka för alla svar! Vi får se om gammelvolvon överlever eller ej annars ska jag jaga bil! Tex. denna tycker jag såg riktigt fin ut: http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_5 ... ?ca=15&w=2

    Tyvärr ingen automat annar verkar den bra! Är priset för högt?
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 556
    Medlem#
    8163

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Ligger precis på vad Bilpriser.se anger som pris. Vet ej vad snittet ligger på vlocket på annonser som har legat ute max 2veckor. Jag tycker den verkar lite snålt utrustad Det är en 2.3t, inte en 2.3T.
    /Johan

  9. #9

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Sitter själv med samma funderingar, om man "vågar" köpa eller inte. Har fått upp ögonen för en Saab 9-3 Aero Sportcombi 08 med pilot-pkt. 159 tusingar vill dom ha för den och den har rullat 11930 mil vid dags datum.
    Första gången jag ger mig in på en bil för dom pengarna, så det känns spännande, och en Saab lockar bra mycket mer än dom andra bilmodellerna som rullar där ut idag, där alla ser likadana ut och hej och hå. Och dom verkstäder jag ringt och kollat med tror inte att reservdelsbiten kommer vara något problem om nu allt skiter sig för Saab. Det som skulle kunna bli ett "problem" skulle isåfall vara inredningsdetaljer.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Citat Ursprungligen postat av Svartfot
    Sitter själv med samma funderingar, om man "vågar" köpa eller inte. Har fått upp ögonen för en Saab 9-3 Aero Sportcombi 08 med pilot-pkt. 159 tusingar vill dom ha för den och den har rullat 11930 mil vid dags datum.
    Första gången jag ger mig in på en bil för dom pengarna, så det känns spännande, och en Saab lockar bra mycket mer än dom andra bilmodellerna som rullar där ut idag, där alla ser likadana ut och hej och hå. Och dom verkstäder jag ringt och kollat med tror inte att reservdelsbiten kommer vara något problem om nu allt skiter sig för Saab. Det som skulle kunna bli ett "problem" skulle isåfall vara inredningsdetaljer.
    Personligen skulle jag aldrig investera så pass mycket pengar i ett bilmärke vars existens är rejält på fallrepet även om Muller dragit ur fler kaniner ur sin hatt än vad nån lyckats med innan.

    Skulle Saab gå i kk så räkna med ännu sämre värde på bilen samt att du kan riskera att stå där en vacker dag när vissa speciella delar endast går att få tag på från skrotade bilar.

    Själv så vill jag inget hellre än att bli av med alla våra Saabar då jag totalt tappat förtroendet för detta märke som faktiskt är det jag gillar bäst.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  11. #11

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Som nybliven Saabägare sedan en vecka tillbaka vill jag bara säga att en begagnad Saab bara måste vara enormt mycket bil för pengarna

    Var och tittade på och provkörde en hel massa splitter nya bilar mellan 200-250 tkr men kunde inte hitta rätt.

    Till slut och till min stora förvåning (tidigare 100% Saabanti)så satte jag mig i en 9-3 Sportcombi och var mot allt förmodan totalt såld på denna bilen.

    Efter att har granskat och provkört 6 st olika alternativ så hittade jag en som känndes klockren

    9-3 2,0 t Vector Biopower 2010 Carbon Grey Metallic på 3000 mil men i absolut nyskick.
    Utrustad med Pilotpaket,Vector Active paket och Vector TX-paket.

    Totalpriset för ett år sedan var 324600:- och nu fick jag loss den för 195000:- så visst måste Saab vara ett ruskigt bra begagnatköp.
    Hur som helst så är jag enormt nöjd med min fina bil
    Saab 9-3 Vector Sportcombi TX 2,0t Biopower 2010

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Citat Ursprungligen postat av Jonas A
    Som nybliven Saabägare sedan en vecka tillbaka vill jag bara säga att en begagnad Saab bara måste vara enormt mycket bil för pengarna

    Var och tittade på och provkörde en hel massa splitter nya bilar mellan 200-250 tkr men kunde inte hitta rätt.

    Till slut och till min stora förvåning (tidigare 100% Saabanti)så satte jag mig i en 9-3 Sportcombi och var mot allt förmodan totalt såld på denna bilen.

    Efter att har granskat och provkört 6 st olika alternativ så hittade jag en som känndes klockren

    9-3 2,0 t Vector Biopower 2010 Carbon Grey Metallic på 3000 mil men i absolut nyskick.
    Utrustad med Pilotpaket,Vector Active paket och Vector TX-paket.

    Totalpriset för ett år sedan var 324600:- och nu fick jag loss den för 195000:- så visst måste Saab vara ett ruskigt bra begagnatköp.
    Hur som helst så är jag enormt nöjd med min fina bil

    Hej! och grattis till en fin bil
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  13. #13
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Själv så vill jag inget hellre än att bli av med alla våra Saabar då jag totalt tappat förtroendet för detta märke som faktiskt är det jag gillar bäst.
    Varför då om man får fråga?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Jag känner att jag absolut skall köpa Saab igen, det får bära eller brista, men jag kommer inte köpa nån dyr bil heller. Delar till en 9-5 som TS kollade på finns i mängder oavsett Saabs KK eller inte. Bilen har ju funnits ute så länge så det finns grymt mycket begagnade delar, jag skulle inte tvekat pga av delarna.

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Själv så vill jag inget hellre än att bli av med alla våra Saabar då jag totalt tappat förtroendet för detta märke som faktiskt är det jag gillar bäst.
    Varför då om man får fråga?
    Klart man får fråga!

    Jag har alltid gillat Saab för att dom är lite udda på ett positivt vis och alltid legat i framkant med teknik men på sistonde har det mesta av Saab´s publicitet handlat om just allt kring cirkus-Muller och allt det drar med sig med stoppad tillverkning av nya bilar, brist på vissa reservdelar samt ett andrahandsvärde som sjunkit som en sten.

    Jag och sambon kommer framöver att bara ha en gemensam bil och vi vet ännu inte vad vi ska köpa istället mer än att det blir tyskt eller svenskt och det ska vara ett stabilt märke vilket jag tyvärr inte kan räkna Saab som.

    Det logiska valet var från början en ng 9-5 SC men det var innan allt började och när jag dessutom fick se den på bild tappade jag sugen rejält då jag inte tycker det finns en lyckad linje på bilen.

    Däremot är det inte omöjligt att det landar en og900 som hobbybil i garaget en vacker dag, men det får vi ta då.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  16. #16

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Jag får återigen tacka för input! Gammelvolvon gick dock igenom bes. men ska säljas så jakten på 9-5:a fortsätter!

    /Andreas
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  17. #17
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Det är bara att handla! Delar kommer att finnas länge än!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Keep calm and carry on! Saab kommer klara det Det är ju inte slut förrän feta damen sjungit.
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  19. #19

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Idag slog jag till på ett stycke Saab! Blev ingen Aero som jag först hade tittat på, utan jag backade till en 06as 9-3 Vector 2,0 sportkombi istället! Skall få huven och sidoskärmarna omlackade, sen är den min! Sen är det bara att njuta av vinterhalvåret tills man kan börja fippla lite med den Så här lycklig har jag inte varit sedan dom började med skivat bröd!

  20. #20
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: Vågar jag köpa en Saab?

    Grattis!!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

  1. Vågar man köpa saab? har hittat en fin 9-5:a
    Av Metal_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 21:38
  2. Vågar man köpa en Saab?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 19:16
  3. Vågar man köpa äldre Saab 9-3?
    Av Reagger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 08:03
  4. Vågar man köpa? Saab 9-5 2.3t -99, 21.500 mil
    Av Cod i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •