Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Akut köpte Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    59

    Akut köpte Saab 9-5

    Hej alla..

    Jag har precis börjat jobba efter ett par års studier så min ekonomi är inte den starkaste och jag har tyvärr inte möjligheten att ta lån.
    Hade en lite snål Japanare innan, men blev påkörd i denna. Fick ut en lite pengar från den och började leta bil.. Något som inte var helt lätt. Har alltid gillat Saab, hade för många år sedan en "mint" Aero -89.
    På grund av en massa krabb med försäkringsbolaget fick jag inte ersättningsbil förens väldigt sent i ärendet därför blev jag tvungen att lämna tillbaks hyrbilen ganska fort,
    detta tillsammans med mina arbetstider (samt en riktigt svår beg bilmarknad) gjorde att jag lite grann stress köpte en Saab 9-5 -99.a.
    Jag var och är bered att lägga en del pengar på denna bil, jag fick den billigt och den har ett mycket bra inre och yttre skick, full service bok (förutom aktuell service)och en del gjort vid den senaste tiden. Den går riktigt bra och är skön att köra den har dock gått ganska långt -27000mil.
    Redan efter första långa turen blev ja ordentligt Saab-frälst. Efter denna frälsning började jag läsa på diverse forum och här med tankarna på en upprustning samt chip-trim..
    Men när jag läste lite mer förstod jag också att jag har fel årsmodell, fel motor, och antagligen en kamkedja som inte vill vara med alltför länge till. Jag ska ta den till verkstad och kolla hur illa det är med kedjan och övrigt i motorn så fort jag bara kan.

    Vad tycker ni, ska jag sluta drömma om att göra den till en riktigt fin vagn och bara köra med den tills den brakar? eller sälja den och leta upp ett bättre ex? Byta in den hos en oseriös begagnat handlare?
    Den behöver service mm, känns dumt att lägga pengar på en bil man vet är dödsdömd inom en snar framtid samtidigt som service kanske förlänger livet på den en hel del.
    O andra sidan är mitt grundmål att den ska hålla för mig iaf 2år (om jag gör vid den) är det lönt att byta kamkedja, stötdämpare, vinterdäck, chip och säkert något mer för detta syfte?
    Nu är jag ju inte helt säker på hur det är med kamkedjan men den rasslar dovt i friläge och jag hittar inget byte i serviceboken.

    + för bilen, ingen rost, fint skick, går bra, bra totalkänsla, är än så länge lätt trycks turbo (så den har inte varit någon gatracer) allt funkar.. (Nåja det mesta )

    - Många mil, fel årsmodell, fel motor, kamkedja.

    Ev är jag bered att slänga i en ny motor om kedjan är slut. Jag fick den som sagt till ett mycket överkomligt pris (allting är relativt) men den har fördelar som många mycket dyrare 9-5or i samma klass inte alltid har.

    Ber om ursäkt för all text.. Många tankar om bilen och vad jag ska göra (Kan ju börja handla om "en del pengar för mig" och då vill jag inte att det ska bli helt fel)

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    En bil är alltid värd exakt så mycket som just du tycker den är värd.

    Vill du lägga pengar på den, så gör det. Räkna inte med att få tillbaks det du lägger ut vid en eventuell försäljning, det får man aldrig, men är planen att behålla bilen och använda den så se det som en investering i dig själv.

    Visst, 99'orna var inte felfria, men det är ingen annan bil heller. Kamkedjeproblemet verkar du ha koll på, byt kedjan och se till att du har den senaste vevhusventilationen. Ett annat känt problem är dåliga dämpare, framförallt bak, men det nämner du också att du ska byta. Annat att hålla ögonen på är rost på "hundbenen", alltså längst ner mellan bakdörr och bakre hjulhus.
    Ska du börja trimma är nog en bättre turbo att föredra. GT17, aka "pappersturbon", som sitter original i lättrycksmotorerna, är inte en särskilt driftsäker snurra. En TD04 från en Aero är ett enormt uppsving, vilket ger både bättre driftsäkerhet samt möjlighet att plocka ur mer effekt. Förutom turbo, mjukvara och lite annat "runtomkring" grejer så är det i princip samma motor i dom flesta Saab'ar.

    Om du bestämmer dig för att satsa på bilen och det värsta händer, så går det ju faktiskt att köpa en annan 9-5 och flytta över allting till den. 9-5'or är inte direkt sällsynta, och prismässigt kan man göra riktiga klipp just nu.
    9-5 är en riktigt trevlig bil. Visst har den sina fel och brister, men det är ändå en riktigt trevlig bil.

    Välkommen till Saab-träsket. Det är ett riktigt djupt träsk, men det är ganska kul här.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    59

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    Tack så mycket för ditt genomgående svar. Jag är just hemkommen från verkstaden och är en mycket glad Saab ägare. Det ska troligen inte vara någon fara med kamkedjan. Tidigare ägare har ju följt servicen och då byttes den för ca 4000 mil sedan
    Jag fick för mig att de skulle skriva in i service boken om de gjorde några större grejer, men tydligen behövs inte det om det är planerad service. Och mekanikern kunde inte höra något speciellt heller.."Puh", troligen har jag då gjort ett kap..

    Nu blir det att byta stötdämpare, chip och eventuellt då ny turbo. Lite märkligt var att jag nästan fick tjata för att de skulle byta tändstift på bilen, har ju nästan gått 3000mil sedan för servicen.. Är det inte brukligt att byta dessa varje år på en turbo? Är det något mer jag borde/ska kontrollera innan jag börjar trimma,

    Hur mycket är rimligt att betala för insättningen av en turbo?

    Vad ska jag kolla efter för turbo? Kollade på bildelsbasen och då fanns TD04:an till flera olika märken, kan man köpa vilken som helst för att sen köpa rör mm..

    För mig är dock det viktigaste att bilen är tillförlitlig, framförallt är det en pendlar bil.. Sen är det ju ett stort+ om det går snabbt och bekvämt att avverka mina 12-13 mil om dagen..

    Mvh
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 380
    Medlem#
    6935

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    Det turboaggregat du ska ha är en Mitsu TD04HL-15T. Det går med andra också men det blir mer jobb.
    För att få dit en TD04 behövs även några slangar och anslutningar bytas, finns färdigt kit med allt du behöver på http://shop.speedparts.se/sv/prod/monte ... -mits.html

    TD04 är i princip skottsäker upp till 300 hästar nånstans, så den är både tillförlitlig och har tillräckligt med knuff för en trevlig pendlarbil.
    Se till att du får tag i en riktig Mitsu TD04 bara, det kryllar av kinakopior som inte alls håller samma kvalitet. Ska du söka på bildelsbasen så sitter TD04'an i alla Saab Aero modeller, oavsett om det är 900, 9000, 9-3 eller 9-5.
    Hur TD04'an från Subaru och andra passar vet jag faktiskt inte, har aldrig kollat på en sådan men borde inte vara någon jätteskillnad eftersom det är samma aggregat.

    Fräsch och välfungerande växellåda, koppling och bränslepump kan vara bra att ha innan man skruvar upp effekten.
    Nya stift och luftfilter skadar inte. Köp dock inget öppet skitfilter, original luftfilter räcker gott och väl till 300 häst.

    Är du inte med i STCS redan så gå med.
    Rabatten du får från Speedparts som STCS medlem gör att du troligtvis tjänat in hela medlemsavgiften bara på slangsatsen ovan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 463
    Medlem#
    6901

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    Kamkedjan byts inte på Service , den byts när den är dålig , så oavsett om han följt allt servicar så är inte kamkedjan bytt för det.

    Mätte mekanikern upp kamkedjesträckaren?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 052
    Medlem#
    3471

    Akut köpte Saab 9-5

    Vill minnas att tändstift bytts var 6000 mil på originalbilar (bensinare).


    //B
    Via Tapatalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    58

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    Varför chippa om du är så skraj för problem ?
    Kör orginal... eller sälj den och köp en Aero

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    815

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    27 000mil? En 99a? Om inte den motorn rasslar som attan så skulle jag bli väldigt förvånad om kamkedjan inte redan är bytt. Mät upp sträckaren som sagt
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    59

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    Hej

    Tack för alla råd. Köpa en Aero är inget dumt alternativ, men det får nog bli nästa gång, sneglar också en del på Griffin V6t också.. Jag är inte överdrivet rädd för att den ska gå sönder, jag är beredd att lägga lite pengar under ägandets gång. Däremot vill jag inte att den ska behöva stå stilla någon längre tid, då jag behöver den till och i Jobbet.

    Har kollat runt en del efter ny turbo, TD04:an kostar oftast en del. Hur är det med TD04:an till 9000 Aero? Passar den utan större modifikationer, den har väl en sjätte avgaskammare eller nått sånt?

    Anledningen att jag inte vill sälja bilen och börja leta igen, är att jag inte har tid att vara utan bil.. Sen ser jag en viss tjusning att fixa och ta hand om en lite äldre bil med många mil, man kan aldrig vara säker, men jag tror att den här bilen kan ta mig många mil till. Lägger jag ca15tusen på den här nu under två år så har jag ett extremt billigt bilägande, speciellt med tanke på effekten jag ganska lätt och billigt kan nå upp till.. Svårt att slå. Sen handlar ju allt om tillfälle, dyker rätt bil upp så..

    Ang kamkedjan så var dom på Saab väldigt säkra på att den var bytt, han menade att om den inte byts vid 23t mil så måste dom skriva en avvikelse i serviceboken, vilket inte var gjort. Hur som haver, kunde de inte höra något heller, så ett antal mil kvar har den nog.. Men ska höra om de kan mäta sträckaren också.
    Saab 9-5 2,0 , 99:a med 2,3 motor och växellåda från 04 och td04-15 turbo,
    280hk Biopower, Aero koppling samt växellåda.
    http://www.garaget.org/Easy-Rider

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    137

    Re: Akut köpte Saab 9-5

    Nä lyssna nu inte för mycket på dysterkvistarna. När man läser på forumet får man ju lätt intrycket av att kamkedjor rasar i parti o minut. Men det ligger ju lite i sakens natur att man söker sig till forum vid just problem. Det finns nog massor av 9-5or som har klarat sig fram till skroten utan ny kejda. Kör tills det eventuellt börjar rasslar och byt då Sover du dåligt pga kedjan så mät upp den. Det finns inget i serviceprogrammet ang kedjan så verkstan snackar dynga.

    just tidiga 9-5or skall man vara lite extra försiktig med vid trimning pga ventilerna. Sök på nimonic så finns det säkert någon tråd om detta,

Liknande ämnen

  1. Köpte mej turbotrycksmätare till min saab 93a
    Av AeroPeter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 16:40
  2. Detta hände när jag köpte mig en saab 9-5 aero
    Av dr.one i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 23:56
  3. Var på SAAB idag och köpte en dyr slang!
    Av TobbenA i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •