Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

  1. #1

    Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Hej

    Jag har en 9-3 2,0t 154 som är chipad steg1. Bilen har gått bra men med lite svajigt laddtryck ibland. Ett problem som egentligen inte var ett problem till en början men har med tiden blivigt värre och värre så nu har jag tröttnat på att gunga fram..

    Misstänkte att det var MV eller tryckklockan som hade tröttnat så jag öppnade huven idag och provade att rycka slangen från tryckklockan för att få skenande laddtryck och upptäckte att bilen inte alls laddade för mycket utan den gick precis så som den borde!

    Laddar 1,3 upp till ca 4500rpm och då gick laddtrycket ner till ungefär 0,5-0,6 vilket den borde göra med magnetventil??

    Jag förstår att min magnetventil är trasig men har jag egentligen någon anledning att köpa någon ny?

    Så min fråga är: är det skadligt att köra med tryckklockan "öppen"? Och hur borde bilen uppföra sig när man rycker slangen? Eftersom bilen går lika som den gjorde då MV funkade.

    Tacksam för svar!!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av oggejunken
    Så min fråga är: är det skadligt att köra med tryckklockan "öppen"?
    Det är skadligt för motorn och ingenting man bör göra. Man kan göra det som du gjort en kortare sväng bara för att konstatera om laddtrycket beter sig annorlunda men att köra så är inte bra. Med "inte bra" pratar vi i förlängningen totalras på motorn.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Jag är ganska ny på turbomotorer men har inte tummen mitt i handen så att säga .

    Men varför är det skadligt?
    För bilen laddar ju inte mer än den borde? eller är det jag som är ute och cyklar!?

    Visst bilen är helt orginal förutom chip. Men 1,3 bar är det skadligt mycket? eller är det någon annan del i motorn som tar stryk som jag inte förstår?

    // O

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Varför din inte laddar mer än den gör vet jag inte. Har du fått sätta dit en magnetventil med trimmet eller satt det en originalmonterat på bilen? Om du fått sätta dit den själv, Är du säker på att slangarna verkligen sitter rätt? Eller så kanske bilen har något problem med wastegaten, läckage eller liknande så att du därför inte får rätt tryck?

    Hur som helst, oavsett så är det skadligt att köra utan fungerande laddtrycksstyrning.
    Det som händer när man sätter laddtrycksstyrningen ur spel på det sättet är att motorstyret inte kan ställa ner laddtrycket om den behöver göra det.

    Saab har satt en lägsta laddnivå utan reglering, och det är grundladdtrycket som ställs in direkt på wastegatestången. Det ska i normala fall ligga runt 0.45 bar. Det är en nivå som är säker för motorn även utan laddtrycksstyrning. Och krasst sett, över 0.45 bar så måste styrsystemet vara med och styra laddtryck, tändning, bränsle osv för att få en optimal prestanda och för att skydda motorn.

    Din bil kanske laddar 1.3 bar "som den ska" utan den slangen i, men något är ändå fel eftersom mig veterligen laddtrycksstyrningen omöjligen kan fungera som det ska utan den slangen.

    Om inte laddtrycksstyrningen fungerar så är det farligt för motorn beroende på vilka förutsättningar som finns med omgivande temperatur, insugstemp, bränsle och tändning så kanske systemet vid något tillfälle skulle behöva 1.0 bar eller 1.1 för bästa prestanda men samtidigt skydda motorn medan bilen utan slangen kör på med 1.3 ändå. Det "extra" trycket kan göra att motorn börjar spika.

    Spikningar innebär förenklat att bränsleblandningen i motorn antänds (eller självantänds) vid fel tillfälle i motorn, alltså rent av när kolvarna är på väg upp mot översta läge istället för att bränsleblandningen tänds när kolvarna är längst upp. Således så ger explosionen i cylindern en direkt motverkande/bromsande effekt på kolven istället för att knuffa iväg den neråt i loppet igen. Man behöver inte mycket fantasi för att förstå att detta är oerhört påfrestande för främst kolvarna och kolvringarna när den tidiga explosionen bromsar med stor kraft kolvarna samtidigt som rörelseenergin ändå tvingar de uppåt och istället för att få en dekompression får en kompression.

    I förlängningen; spikar motorn så är det snabbt gjort att förstöra kolvarna med medföljande totalras som följd.

    Självklart så är det din bil och du får så klart göra vad du vill med den och vill du köra med laddtrycksstyrningen satt ur spel och på det viset motverka symptomen istället för att laga själva felet som gör att bilen inte går som det ska så får du naturligtvis göra det.

    Men om du är minsta rädd för att köra haveri så har du i alla fall blivit varnad och jag tycker med all välmening att du ska ta det på allvar. Åtminstone så tycker jag inte att du ska klaga sen på att Saab gör dåliga motorer som rasar osv. Den motorn du har är en riktigt pärla som är hållbar till tusen men kör man den med helt fel förutsättningar så är det snart gjort att förstöra den.

    Nu är inte jag någon expert i ämnet alls, så jag kan tyvärr inte ge dig mer svar än så då jag inte har kunskap i detalj hur laddtrycksstyrningen fungerar, men vill du förkovra dig i ämnet så kan du söka på forumet. Bästa just nu efter problemen vi haft på forumet är nog att du via google söker på forumet för att hitta alla trådar. Tips på sökord kan t ex vara "pystrim".
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Tackar för dom visa orden!

    Jag är rädd om min bil och vill absolut inte att den ska rasa. Och jag är inte så dum så att jag tycker att det är någon annans fel om jag har ryckt slangen..

    Men eftersom laddtrycket går ner på högre varv utan hjälp magnetventilen så är det väl något som är fel som gör att det blir rätt? Missförstå mig rätt eller vad ska hända om man rycker slangen? enligt mig så borde den ladda fullt hela vägen till varvstopp då?

    Jag kommer inte köra med den "öppen" men jag ställer frågan eftersom bilen upplevs precis som den borde göra med fungerande magnetventil (enligt mig som är okunnig).

    Kan det bero på att tryckklocka eller liknande är otät?

    Har läst att man ska kunna trycksätta för att kolla läckage. Hur gör man det?

    // O

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av oggejunken
    Men eftersom laddtrycket går ner på högre varv utan hjälp magnetventilen så är det väl något som är fel som gör att det blir rätt? Missförstå mig rätt eller vad ska hända om man rycker slangen? enligt mig så borde den ladda fullt hela vägen till varvstopp då?
    Mjo, den borde ladda så mycket den kan i alla fall. Helt klart.

    Du har ingen som du kan låna en T5 magnetventil av och testa med bara för att utesluta den? Eftersom laddtrycket beter sig konstigt även utan den så låter det väl inte så troligt men ändå skönt att kunna konstatera om det blir någon skillnad eller inte.

    Citat Ursprungligen postat av oggejunken
    Kan det bero på att tryckklocka eller liknande är otät?
    Någonting sånt skulle man ju kunna misstänka. Antingen att wastegaten i sig inte orkar med eller att du har läckage någonstans på vägen.

    Tycker dock att det låter lite halvskumt att den "orkar" hålla trycket uppe i 1.3 bar för att sen sjunka till 0.6 så sent som 4500rpm. Tycker den borde tappa orken snabbare än så men man vet ju inte. Kanske inte är så stort läckage isf som gör att det blir den effekten. Något knas verkar det ju som i alla fall.

    Verkar grundladdtrycket vara stabilt? Du kan kolla det genom att sätta tillbaka alla slangar där dom ska vara och antingen dra ur säkringen som heter "APC" i säkringsboxen under huven eller kontaktstycket till magnetventilen. Då borde bilen enbart ladda GLT och det bör vara någonstans runt 0.45 bar och ligga stabilt där.

    Citat Ursprungligen postat av oggejunken
    Har läst att man ska kunna trycksätta för att kolla läckage. Hur gör man det?
    Har hittat lite matnyttiga trådar åt dig. En av de har en bild som beskriver hur man kan göra för att trycksätta systemet efter turbon.

    Däremot vet jag inte riktigt hur man ska göra för att kolla för att kolla om turbon/wg,n är tät. Antar att man får göra liknande där. Plugga in/ut med några slags pluggar och sen trycksätta till säg 1,5 bar då och titta på tryckklockan om trycket sjunker. Men någon kanske kan bekräfta eller dementera hur man enklast går tillväga där.

    viewtopic.php?f=30&t=79521&st=0&sk=t&sd=a&start=0
    viewtopic.php?t=23225
    viewtopic.php?t=89766&highlight
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Många tack för svaren!

    Jag har tyvär ingen som jag känner som har en Saab så kan inte låna MV..

    Och grundladdtrycket är stadigt. Dock kommer det inte upp över 0,3.
    Så en läcka är inte alls omöjligt! Jag får kolla noggrannare eller ev lämna in den.

    Kan även tillägga att senaste dagarna så har bilen gått på grundladdtryck och för att bilen ska börja ladda måste jag pumpgasa till trycket kommer. Då går den upp till1,3 en kort stund sen 0,6 pendlar där i mellan och kan till och med gå ner till 0,3..
    Som att sitta i en hammock med andra ord .

    Tackar igen för svaren och återkommer när felet/felen är åtgärdade! Om dom hittas dvs

    /o

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    1 451

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Om GLT är fel, måste ju det första man gör är att justera så det blir rätt.. Som jag ser det här verkar det bara vara en förvirrad felsökning där man inte ger sig på det som man faktiskt är fel. Först prova justera. Funkar inte det, då kan man börja spekulera...

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Precis. Börja att justera GLT.

    Om du endå "bara" får 1,3bar när du ryckt slangen till wastegate ligger nog felet i tryckklockan. Jag hade liknande problem på min 9000 2.0t. Laddade ca 1,2bar för att sjunka till 0,7-0,8 vid varvstopp. Det var tryckklockan som inte orkade hålla emot avgastrycket.

    Nu vet vi ju inget om din turbo. Men om det är en pirat.kopia eller om den är gammal kan ju det också påverka.

    PS min tryckklocka gav upp efter mindre än 6 månader då jag bytte turbo...

    Men jag köpte en forge tryckklocka från känd trimfirma men kom bara ihåg att om du ska byta tryckklocka se till så du får en men RÄTT fjäder alltså en för att kunna justera in 0,45bar och inte en som är gjord för högre glt.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Är rätt glt 0,45?

    Turbon är orginal från 99 så vitt jag vet.

    //o

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t

    Det låter riktigt.
    Om den inte kan ladda mer än 1,2-1,3 bar när du dragit wastegate slangen beror det antingen på att turbon inte kan bygga högre laddtryck eller läkage.

    Om det är ett läckage så bör du inte få så högt undertryck i systemet på tomgång.

    Om turbon inte kan bygga trycket kan det bero på stopp i avgassidan Tex trasig katt eller någon annat. Kollas enklast genom att skruva lös downpipen lite så att avgaserna kan läcka ut den vägen. Obs var försiktig när du testar. Det gäller så klart alltid då du testar turbotryck utan reglering.

    Om det inte är det beror det troligtn på att tryckklockan har gjort sitt och orkar inte hålla wastegaten stängd vid ökat avgastryck. (Både avgastryck och wastegatens-tryckklocka påverkar nämligen wastegaten)

    Det kan också vara så att turbon har gjort sitt. Detta bör kollas före man gör det andra. Det kan man kolla på hur mycket den glappar och om rotorbladen har tagit i kompressor sidan. För att läsa hur man kollar turbon helt och hållet kan du googla. Det handlar om att turbon inte ska glappa.

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtrycket
    Av robin321 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 15:18
  2. Problem med laddtrycket....
    Av Syltarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 19:12
  3. Problem med laddtrycket!!
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 11:26
  4. Problem med laddtrycket!
    Av 9000t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 23:18
  5. Problem med Laddtrycket?
    Av Merp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •